Waar merk je een te lage oliedruk aan?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Joep
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 apr 2006, 15:13
Locatie: Boxmeer

Waar merk je een te lage oliedruk aan?

Bericht door Joep » 04 aug 2006, 11:25

Hoi,

Even een vraagje:

Waar merk je een te lage oliedruk aan, NAAST een brandend lampje/oliedrukmeter???
Is het kapot gaan van krukaslagers & drijfstanglagers een direct gevolg van een te lage oliedruk?

En kan een poulie met wat speling een licht bonkend geluid maken? (Alleen bij stationair...)

Alvast bedankt
Joep

Joor
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 mar 2006, 10:40
Locatie: Waddinxveen

Bericht door Joor » 04 aug 2006, 15:53

Dat bonkende pully heb ik met mijn Supra gehad. De krukas was hierdoor onherstelbaar beschadigd. Ik hoop voor je dat het niet de krukaspully is. Ik heb het toen op de volgende manier gerepareerd:

Kan nu even niet bij de foto's.

Te weinig oliedruk heeft altijd gevolgen voor de lagers van de drijfstangen, krukas en nokkenas(sen). Een oliedrukmeter is geen overbodige luxe trouwens.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 04 aug 2006, 16:05

Is het dan zo dat de pomp niet genoeg olie naar boven (nokkenassen) kan pompen?

Joep
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 apr 2006, 15:13
Locatie: Boxmeer

Bericht door Joep » 04 aug 2006, 18:45

@Joost, bedankt!

@Knot, bij een goede oliepomp heb je gewoon genoeg oliedruk. Te weinig oliedruk hoeft niet perse aan de oliepomp te liggen, slecht lagerwerk kan bijvoorbeeld ook een oorzaak zijn.

Maar die speling komt doordat een airco op die poulie heeft gezeten...
Welke poulie is het aannemelijst om een airco op te plaatsen? Wat s gangbaar?

Alvast bedankt
Joep

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 04 aug 2006, 19:18

Het maakt niet uit op welke poelie je de aircopomp laat draaien.

Uiteindelijk komt alles toch bij de krukaspoelie vandaan.

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 04 aug 2006, 19:22

Die speling komt echt niet doordat er een aircopomp op je krukaspoelie heeft gezeten.Bij elke andere auto word de airco er namelijk ook door aangedreven.

Ik denk gewoon dat de bout(en) die de poelie op de krukas vastzet niet goed vastgezet is.

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 05 aug 2006, 11:59

Bij boxermotoren zie je ook wel dat een verlies in oliedruk wordt veroorzaakt door lastwissel van de auto. Dat is meteen een belangrijkste reden van Porsche om alle snelle modellen met een dry-sump uit te rusten vanuit de fabriek.

Toes
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 feb 2006, 12:03

Bericht door Toes » 08 aug 2006, 10:40

Nou bij mij merk ik dat altijd aan mijn bankrekening :wink: ....

Gelukkig rijdt ik el cheapo ouwe meuk dus is het nog te doen....maar toevallig bij een Senator die ik heb gekocht,vorige week ook het blok vervangen,vorige eigenaar was ook te laat met peilen,lampje ging branden en meneer is gewoon naar huis gereden "ja maar ik reed rustig aan binnendoor" was het antwoord :? ....ach je dat blok had ook al 277000 gedraaid,nu fijn blok er in met nog maar 90000 er op,big fun weer :D ...

Maar nu ff on topic,eigenlijk is een fatsoenlijke oliedrukmeter onmisbaar,olietemp meter zou ook wel fijn zijn..maar net wat er al geschreven is,versleten lagers zijn ook grote boosdoeners wat je oliedruk betreft,en natuurlijk op tijd een schoon oliefilter *loopt de deur uit om nieuw filter te scoren* :lol: ......

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 08 aug 2006, 17:55

Wat mij vaak verbaasd is dat mensen niet eens weten wat het oliedruklampje betekend.

Vaak denken ze als het oliedruklampje brand of knippert dat het oliepeil te laag is.Ze rijden dan toch nog door naar de pomp of garage in de hoop daar het oliepeil op niveau te brengen.Terwijl een rood lampje altijd beteken,direct stoppen.Gevolg,vaak veel onnodige schade.

Zonde denk ik dan.

Leest er dan niemand een instructieboekje meer? :evil: :D

Toes
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 feb 2006, 12:03

Bericht door Toes » 08 aug 2006, 18:20

Nou Jan dat dacht ik ook altijd,maar bij de huidige generatie auto's (bv de laatste Golf) is dat dus niet zo,als daar het olielampje gaat branden is het een indicatie dat je oliepeil te laag wordt en niet is,daar kan je dan nog even mee doorrrijden....Dat is wat er bij de dealer elke keer tegen mijn zusje wordt gezegd als ze daar weer voor de deur staat om te vragen om even te checken....dan komt zij met het verhaal "mijn broer zegt altijd meteen stoppen als lampje aangaat" waarop de dealer dan anders verteld..

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 08 aug 2006, 20:53

Ja dat verhaal van de dealer is leuk, tòt de sensor defect is. :) Overigens heeft de E30(met check control) al beide typen lampjes, maar het kan nooit kwaad de olie even fysiek te peilen.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7240
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Bericht door Fabian » 08 aug 2006, 21:13

Toes schreef:Nou Jan dat dacht ik ook altijd,maar bij de huidige generatie auto's (bv de laatste Golf) is dat dus niet zo,als daar het olielampje gaat branden is het een indicatie dat je oliepeil te laag wordt en niet is,daar kan je dan nog even mee doorrrijden....Dat is wat er bij de dealer elke keer tegen mijn zusje wordt gezegd als ze daar weer voor de deur staat om te vragen om even te checken....dan komt zij met het verhaal "mijn broer zegt altijd meteen stoppen als lampje aangaat" waarop de dealer dan anders verteld..
het lampje brand dan oranje, niet rood.

Als hij rood brandt, ben je te laat....

had vandaag weer een klant die met zn Espace 2.2 DCI met een tikkend geluidje door was gereden :roll: Nu kan er een nieuw blok in. En het stomme is, zon Renault geeft elke keer als je start het oliepeil weer op het dashboard. Gewoon genegeerd. Alle drijfstanglagers er finaal uit, krukas beschadigd. Nw blokje aftikken bij Renault: 7000 Euries ex de BTW. Dus maar een gebruikte aangeschaft voor 3500....Meneer was niet blij toen ik de kosten meedeelde. En dat terwijl ik hem 3500 bespaard heb :D :wink:

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 08 aug 2006, 21:48

Niet bij alle merken word t lampje eerst oranje.Bij de meeste auto's is rood gewoon geen of een te lage oliedruk.

Fabian,laat die kerel maar lekker dokken.Eigen schuld dikke bult.In elk instructieboekje staat nog steeds dat je om de zoveel kilometer je olie moet peilen.Doe je dat niet.........$$$$$

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7240
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Bericht door Fabian » 08 aug 2006, 21:51

Jan Visser schreef:Niet bij alle merken word t lampje eerst oranje.Bij de meeste auto's is rood gewoon geen of een te lage oliedruk.

Fabian,laat die kerel maar lekker dokken.Eigen schuld dikke bult.In elk instructieboekje staat nog steeds dat je om de zoveel kilometer je olie moet peilen.Doe je dat niet.........$$$$$
Klopt, maar Toes doelde op een Golf, en daar is dat namelijk wel zo :)

maar idd, het is vervelend voor hem. EN niet leuk om te moeten mededelen. Maja.....shit happens, had ie er maar normaal mee moeten omgaan!

Joor
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 mar 2006, 10:40
Locatie: Waddinxveen

Bericht door Joor » 17 aug 2006, 14:57

Knot schreef:Is het dan zo dat de pomp niet genoeg olie naar boven (nokkenassen) kan pompen?
Meestal is het niet de pomp die het veroozaakt, maar hetgeen wat de pomp aandrijft. Kan een tandwiel zijn op de krukas of een pully. Als je te veel slijtage op de lagers hebt (zoals Jos) verlies je ook de druk. Je kunt dus overal in het systeem druk verliezen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: EvdP, SlowCo en 3 gasten