Nou, ik heb er mee gereden

.
Na het instappen was het eerst even stuntelen met de gordels om een goed vastgesnoerd te kunnen worden. De schoudersteunen vergen enige gewenning bij het schakelen. De Recaro's zitten verder perfect. Als je eenmaal aan het rijden bent, lijkt het alsof het nooit anders is geweest. Je zit echt in de auto in plaats van erop.
De Roadster S is ietsje rauwer dan de zeer beschaafde 330i en dat is (heel) eventjes wennen. Hij viel me weer op hoe lekker hij aan het gas hangt, heel anders dan de B10 3.2 die in de basis dezelfde motor heeft. Na een paar kilometer begon ik de auto weer terug te leren kennen.
Het nieuwe onderstel en dan vooral de schokdempers maken een enorm verschil. Het is verbazingwekkend hoe comfortabel de Reigers rijden. De auto staat weliswaar niet extreem laag maar is wel een aantal centimeters omlaag gekomen ten opzichte van de Alpina-setup ,die duidelijk minder vergevingsgezind was. De meeste driving fun beleef ik met deze auto op buitenwegen die vaak over matig asfalt beschikken. Ik vond het een voorwaarde dat de auto goed te rijden bleef om slecht wegdek en dat is zeker gelukt. Ik heb een rondje gereden van zo'n 20km met aanstekelijk bochtenwerk in de nabije omgeving en de auto voelde op geen moment crashy aan. Ook drempels gaan soepel en stevig. Hij kan nog wel harder om 'm wat scherper te maken.
Achter veert hij minder door dan voorheen. Daardoor heeft hij minder last van een opstijgende neus bij acceleren, maar de tractiecontrole (ik heb alleen in standaard en DTC-modus gereden) kwam wel veel vaker in actie volgens het symbooltje op het dashboard. Echt merkbaar was dit overigens niet.
De extreme gevoeligheid voor spoorvorming lijkt minder te zijn geworden. Over de besturing moet ik me later nog een beter oordeel vormen. Ik ben ook blij dat ik geen kraakgeluiden in het interieur heb kunnen waarnemen, met dank aan de maatregelen die hiertegen zijn genomen.
Het gevoel in het rempedaal is goed. De remmen doen hun werk uitstekend (ik heb ze nog niet zwaar belast) en zijn gelukkig nagenoeg stil.
Over het uitlaatgeluid was ik altijd al tevreden. Dit is nog wat voller geworden door de aangepaste demper. Bij gas loslaten is er een aanstekelijke roffel hoorbaar. Het geluid blijft beschaafd bij lage toerentallen.
De facelift-achterlichten zijn een enorme verbetering voor het uiterlijk van de auto. De horizontale lijnen worden extra benadrukt. Samen met de spoorverbreding, verlaging, viervoudige uitlaatpijpen en het toegenomen negatieve camber zorgt dit voor een veel bredere stance.
Eén probleem kwam wel meteen terug en dat is dat je overal meteen 150 rijdt voor je het door hebt

.
Nog drie dagen wachten en dan kan ik de auto in ontvangst nemen.