Welke banden gebruiken jullie op trackdays (vs dagelijks)?

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 08 mei 2008, 11:39

Knot schreef:Ik snap iets niet... de RE050A zeggen ze dat ie last heeft van een lastwissel op nat.... die banden hebben toch juist een harde wang dus zou dat niet echt een probleem moeten zijn?

En de T1R doet het (op mijn civic EP2 dan) erg goed op nat, maar ook droog ben ik er zeer tevreden over (de grip dan), alleen die zachte wang maakt ze zoekerig bij insturen.
Juist door die harde wang heeft de band lateraal weinig vering/demping. Dus in de regen wordt dan waarschijnlijk te heftig de grip aangesproken bij lastwissel.
Vergelijk het met een onderstel set-up. Bij nat-weer (races) wil iedereen dan ook de vering en demping dan wat zachter zetten om toch meer grip te houden.
Ik denk dus dat in nat je meer hebt aan een zachte wang, vandaar ook misschien juist de goede prestatie van de toyo.

Dickh.
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Bericht door Dickh. » 10 mei 2008, 07:28

Na heel erg lang tevergeefs op de nieuwe Dunlop te hebben gewacht dan nu toch maar Toyo 888 besteld. Ik hoop dat ze het aankunnen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 23 mei 2008, 10:29

Heb de Falken ZIEX ZE 912 voor onder de VR6 aangeschaft. De bandenwang zou vrij stug zijn en daardoor de grip op nat minder goed. Ik ben benieuwd hoe ze gaan bevallen :D

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 30 mei 2008, 12:27

Niels schreef:Heb de Falken ZIEX ZE 912 voor onder de VR6 aangeschaft. De bandenwang zou vrij stug zijn en daardoor de grip op nat minder goed. Ik ben benieuwd hoe ze gaan bevallen :D
Ook zojuist besteld in maatje 205-50/15 en 225-50/15. Ben benieuwd.. heb altijd Eagle F1's gereden met m'n andere auto's maar die zijn niet in de laatste maat leverbaar.

gTa
Berichten: 66
Lid geworden op: 16 apr 2007, 19:02
Locatie: West-Vlaanderen

Bericht door gTa » 11 jun 2008, 04:02

Op m'n 120d eerst Goodyear Eagle NCT5 runflats gehad (205/45R18 en 225/40R18), baggerbanden. Eén keer mee op Zolder geweest, ferm onderstuur.

Daarna 225/40R18 rondom gelegd, ContiSportContact3. Vééél beter, één keer op Zolder mee geweest, niet noodzakelijk sneller gereden (wel andere weersomstandigheden), maar overduidelijk betere balans.

Als dagelijkse band heb ik nou 215/40R18 en 245/35R18 Bridgestone Potenza RE050A RFT, en ik heb een setje 225/45R17 Toyo R888 besteld voor op m'n 17" ragvelgjes. Benieuwd!

Riens_Hulst
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 dec 2007, 18:05

Bericht door Riens_Hulst » 21 jul 2008, 18:08

Ik rij zelf op toyo R888.
dan in de maat 195/50/r15.
ik lees hier veel over slijtage van de R888.
maar dat heeft ook veel te maken met welke banden spanning je rijdt.

Ik ben zelf zeer teverden over de R888.
zeker kwa prijs tegen over de yokohama.


riens

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40152
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 21 jul 2008, 18:26

Maik, lees het nu pas maar bedankt voor je uitleg.

Twijfel tussen RE050A of toch maar weer T1R voor dagelijks+trackday. De T1R doen het wel heel goed in de regen moet ik zeggen, alleen jammer dat die happen uit het profiel geslagen zijn op Zandvoort. Laten we het er maar op houden dat ik na elke 20min even pauze had moeten houden.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5441
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Bericht door Kasteel » 21 jul 2008, 19:31

Denk dat je de RE050A iets minder hard sloopt dan de T1R. De RE050A houdt het bij mij beter uit dan de Pilot Sport 1 en Contisport 2.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 21 jul 2008, 19:52

Gewoon de RE050A proberen Rody, dat is een superband, sowieso weer leuk om iets anders te proberen toch? Ik denk trouwens ook dat ze wel iets meer slaag kunnen hebben dan de T1R-en....

Gebruikersavatar
Peter-Paul
Berichten: 936
Lid geworden op: 31 mar 2007, 10:40
Locatie: Rosmalen

Bericht door Peter-Paul » 21 jul 2008, 20:10

Heb nu ongeveer 45 rondjes Nordschleife met de 306 op R888's gereden. Achter zijn ze nog redelijk(LA slijt een stukje harder dan RA :P ), voor slijten ze wat harder. Rijd op 2.4 bar warm(1.8 koud), en dat geeft ook een goede feedback vanaf het stuur. Aan het slijtpatroon te zien mag ik mischien nog iets meer camber voor hebben.(nu ongeveer 2.1 degrees)

Zo zien ze er nu uit :
[IMG:640:480]http://img384.imageshack.us/img384/7505/dsc09441hz4.jpg[/img]

Op een droog dagje ze nog even helemaal oprubbere, dan worden ze vervangen. Ben tot nu to erg tevreden over de Toyo's. Het moment dat je aan het stuur draait, en dat de auto ook daadwerkelijk gaat insturen is vele malen beter t.o.v. een straatband.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40152
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 21 jul 2008, 21:53

Maik schreef:Gewoon de RE050A proberen Rody, dat is een superband, sowieso weer leuk om iets anders te proberen toch? Ik denk trouwens ook dat ze wel iets meer slaag kunnen hebben dan de T1R-en....
Al zou je zeggen dat de T1R toch ook niet verkeerd is... vind ze super op droog en nat.. ring kunnen ze ook prima hebben maar Zandvoort heeft geen slagboompje waar de boel toch weer even 2min tot rust kan komen....

Peter, die 888 zien er prima uit zeg, iets meer camber kan, maar ze vertonen geen gekke slijtagesporen/happen/blauwe randen etc verder.

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Bericht door indobesar » 21 jul 2008, 22:28

@PP, rijdt je met de R888's ook van en naar de Ring?

Gebruikersavatar
Peter-Paul
Berichten: 936
Lid geworden op: 31 mar 2007, 10:40
Locatie: Rosmalen

Bericht door Peter-Paul » 21 jul 2008, 22:48

indobesar schreef:@PP, rijdt je met de R888's ook van en naar de Ring?
Ben alleen naar de Ring toegereden met deze banden, auto is sindsdien nog niet thuis geweest 8) .
Dus ik kan niet helemaal oprecht zeggen hoe de R888's in dagelijk gebruik bevallen, op de Ring iniedergeval erg goed.

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Bericht door Topfuel » 21 jul 2008, 23:38

Knot schreef:
Maik schreef:Gewoon de RE050A proberen Rody, dat is een superband, sowieso weer leuk om iets anders te proberen toch? Ik denk trouwens ook dat ze wel iets meer slaag kunnen hebben dan de T1R-en....
Al zou je zeggen dat de T1R toch ook niet verkeerd is... vind ze super op droog en nat.. ring kunnen ze ook prima hebben maar Zandvoort heeft geen slagboompje waar de boel toch weer even 2min tot rust kan komen....

Peter, die 888 zien er prima uit zeg, iets meer camber kan, maar ze vertonen geen gekke slijtagesporen/happen/blauwe randen etc verder.
Zou ook voor de RE050A gaan, heb ze nu op de Evo gemonteerd zitten en vindt ze werkelijkwaar super. Grote voordeel is de stugge wang net zoals de R888 dat heeft. Het insturen gaat super snel en hij is erg direct, je voelt geen roll in de wang. Ik heb er alleen nog niet mee op het circuit gereden dus daar kan ik geen oordeel over vellen...

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 21 jul 2008, 23:46

die R888 schijne echt goed te zijn en best lang mee te gaan, verder super grip in verhouding tot goede gewone straatbanden.

maar wat ik wel lees in de testen dat ze vrij veel geluid maken? is dat zo, is mij niet op gevallen tijdens een paar keer bij een auto met dat soort banden te hebben mee gereden...of zal dat zo zijn als je ze te hard oppomt...

Trouwens met de Falken FK452 kon ik zo'n 13.000km rijden met die dikke 265/30-19 banden achterop, dat verbaasde me nog, immers veel grip en torgue...

hoeveel zou je in vergelijking zelfde omstandigheden kunnen rijden als ik de R888 erop zou hebben? en wat zouden die kosten in die maat, ja ik doe ze niet bij de Hartge hoor, maar ben wel benieuwd...bij een volgende auto haal ik zo'n set erbij.

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 22 jul 2008, 00:22

Rij zelf ook op RE050's en ben er zeer tevreden over. Zelfs 25/30 min achter elkaar boenderen op CPZ doen ze meer dan prima. Dingen maken ook relatief veel kilometers vind ik. Alleen de maat die eigenlijks moet hebben is er niet in de RE050's, dus ik ga straks voor de Falken 452 denk ik. Eens kijken of dat wat is......

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 22 jul 2008, 09:45

GTRene schreef:die R888 schijne echt goed te zijn en best lang mee te gaan, verder super grip in verhouding tot goede gewone straatbanden.

maar wat ik wel lees in de testen dat ze vrij veel geluid maken? is dat zo, is mij niet op gevallen tijdens een paar keer bij een auto met dat soort banden te hebben mee gereden...of zal dat zo zijn als je ze te hard oppomt...

Trouwens met de Falken FK452 kon ik zo'n 13.000km rijden met die dikke 265/30-19 banden achterop, dat verbaasde me nog, immers veel grip en torgue...

hoeveel zou je in vergelijking zelfde omstandigheden kunnen rijden als ik de R888 erop zou hebben? en wat zouden die kosten in die maat, ja ik doe ze niet bij de Hartge hoor, maar ben wel benieuwd...bij een volgende auto haal ik zo'n set erbij.
De R888's maken inderdaad herrie, het is een soort van overheersende zoemtoon die je constant hoort.

gTa
Berichten: 66
Lid geworden op: 16 apr 2007, 19:02
Locatie: West-Vlaanderen

Bericht door gTa » 22 jul 2008, 11:24

Ondertussen heb 'k ook een setje R888 liggen om op de 120d te stoppen als 'ie op zolder wat gaat rommelen. 8)

Herrie maken ze inderdaad. Maar geeft niks. M'n auto maakt geen herrie, vergeleken met die luide krellen die je anders op circuit tegenkomt, dus dan heb ik tenminste nog een beetje herrie om naar te luisteren. :D

Vraagje evenwel : ik rijd die nu op 2,3 bar koud (2,8 warm). Is dat dan teveel? Ik vond ze in ieder geval niet meteen zoveel beter dan een goeie straatband, ze grippen meer maar 't gevoel is niet erg verschillend. Zou dat aan de te hoge bandendruk liggen?

225/45R17 Toyo R888 op 7,5Jx17" ET41
op een 120d rijklaar incl. chauffeur zo'n 1.500 kg



Wel ook dringend wat meer negatief camber nodig vooraan...

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 22 jul 2008, 11:39

Je doet jezelf en je beurs als circuitrijder tekort als je geen 888's aanschaft. Grip is beter (2 seconden) en ze blijven ronde na ronde goed zonder overmatig te gaan slijten. Bovenstaande geldt voor iedere semislick. 888's zijn echter in Nederland erg populair en goed voorradig. Ze zingen inderdaad op snelheid behoorlijk. Tot 120 km/h niet storend. Dat de eerste grip op de openbare weg wat tegen kan vallen kan kloppen, de band doet het pas goed als ie op 'race' temperatuur is. Zomaar gaan hoeken bij koud is dan ook niet verstandig.

Dat mensen de Bridgestone RE50a voor het circuit aanraden snap ik niet. In alle gevallen dat ik met die band op het circuit te maken heb gehad was de slijtage op de buitenkanten extreem (happen, barsten, oprullen, noem maar op). Het is een bijzonder vergevingsgezinde band, dat dan weer wel. Maar op z'n donder krijgen vind ie niet leuk.

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 22 jul 2008, 13:12

Hielke, kun je iets zeggen over bandenspanningen mbt r888 (autotje van ~1000kg en rwd)

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 22 jul 2008, 13:15

@Rob: Rij met mijn E30 (ook -1000kg en RWD) met R888:

Koud: +/- 1,6 bar. Warm zou hij rond 2,2 bar moeten blijven hangen.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40152
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 22 jul 2008, 14:03

Hielke, wat is erger kwa happen/scheuren... RE050A of T1R?

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 22 jul 2008, 14:14

Knot schreef:Hielke, wat is erger kwa happen/scheuren... RE050A of T1R?
Over bandenspanning durf ik mbt de 888 weinig te zeggen Rob. De 1,6 van Tristan zal ongetwijfeld goed zijn, hij is de E30 888 expert ;-) Maar 2,0 bar kan ie ook prima hebben denk ik.

Rody, van wat ik van je T1R foto's heb gezien kan ik gerust concluderen dat een RE50a er na 3 kwartier van jouw rijstijl minder zal uitzien. De RE50a's onder de 135i van Andre vonden een aantal keer klaverblad al niet eens leuk. Ze hadden optisch duidelijk een knauw gekregen. We hebben dat toen met de datalogger nog bijgehouden. In koude toestand was de band iets van 7 km/h sneller dan warm in zo'n bocht. Koud duurde dan exact 2 klaverbladbochten :?

Maar zoals al gezegd, betrouwbaar en goedmoedig blijven die RE50a's altijd. Koud kunnen de 888's nog wel eens een stap opzij willen doen. Warm is alles ok met veel feedback.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 22 jul 2008, 20:36

Hielke, het is wel voor het eerst dat ik dat nu lees, die problemen met de RE050. Ik ben benieuwd of het niet exemplarisch was...
Ze hebben een veel stijvere wang dan de T1R, dus het lijkt mij stug (leuk woord in dit geval :) ) dat de wangen van de RE050 meer op hun donder gaan krijgen dan die van de T1R...
Let op dat ik persoonlijk wel een fan ben van de T1R, zit er bij mijn machientje ook op :wink: en ik ben er erg tevreden over, vooral met de prijs van die dingen in het achterhoofd. Ze zijn bv ook erg voorspelbaar op de grens, maar dat is natuurlijk ook mede door de erg zachte wang, die gelukkig op een lichte auto niet heel storend wordt, maar toch wel een beetje :wink:

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5441
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Bericht door Kasteel » 22 jul 2008, 20:52

Hielke schreef: Dat mensen de Bridgestone RE50a voor het circuit aanraden snap ik niet. In alle gevallen dat ik met die band op het circuit te maken heb gehad was de slijtage op de buitenkanten extreem (happen, barsten, oprullen, noem maar op). Het is een bijzonder vergevingsgezinde band, dat dan weer wel. Maar op z'n donder krijgen vind ie niet leuk.
Denk dat je dan het 'advies' verkeerd leest. Volgens mij wel Rody juist een dagelijkse sportieve band waar zo nu en dan een rondje circuit mee kan worden gedaan. Ik denk persoonlijk dat de R888 dan echt zonde is om dagelijks te gaan gebruiken, band gaat dan op, zonder dat je er echt van hebt kunnen genieten.
Ik heb hetzelf het idee dat het profiel van de RE050A het wat beter houdt dan de T1R, puur omdat ik zie hoe deze band zich houdt bij gekkigheid bij aardig wat zwaardere auto's. Tuurlijk ziet hij er niet fris uit na een half uur dwars klaverblad raggen ;).
Hoeveel rijd je per jaar Rody (zowel circuit/straat)?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten