Spacers op de 1-serie
-
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
- Locatie: Friesland www.130i.nl
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Hier hadden Arthur en ik het gisteren nog over. nut en onzin van spacers.Tristan schreef:Hebben van het weekend de spacers gemonteerd op Pikey z'n 118d M-sport en de achterbanden lopen aan met 15mm op de achterwielen.Heb je daar geen last van, Rene? Gaan nu met 10/10 mm testen. Nu rijdt hij met 15mm voor en 10mm achter en geen aanlopen maar optisch voor iets te breed.
-
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
- Locatie: Friesland www.130i.nl
-
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
- Locatie: Friesland www.130i.nl
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
René130i schreef:@ Tristan
Vaag? Geen last van![]()
@Rico tja wat is het nut van spacers, wat is het nut van 18" velgen, wat is het nut van een mooie auto? Je kunt ook gewoon een Ford Ka kopen
Nou leg dan eens uit wat het nut van spacers is ?
Geometrie en afstelling van een auto als een 1 serie lijkt me redelijk doordacht uitgewerkt door BMW. Zou het werkelijk zo zijn dat door een simpele ingreep van een paar blokken metaal tussen de velgen dat de auto ineens veel beter gaat rijden ? Zoja waarom is BMW dan niet zelf op dit briljante en praktisch niks kostende idee gekomen ?
Het is alom bekend dat de ruimte binnen de wielkasten bij de 1 serie niks te ruim is. Voor zit niet voor niks maar 205 breed op de voorwielen, omdat 225 en zelfs 215 bij maximale stuuruitslag aan zal lopen. Zet je de wielen ook nog eens naar buiten toe dan word het allemaal wel heel erg krap.
Optisch zal een setje spacers zeker mooi lijken, maar als je het rijdynamisch gedeelte er mee nadelig kan beïnvloeden zijn ze voor mij persoonlijk een no go.. In tegenstelling tot 18 inch bv die je in principe ook voor de mooi er op zet heb je dit probleem niet.
En laten we nou niet gaan discusiëren of een 130i mooi is hé

Ik ben nog altijd een grote 1 serie liefhebber, vanwege het concept, de package en rijdynamische kwaliteiten, maar het woord mooi durf ik niet meer in de mond te nemen als ik over 1 serie's heb.
Snap het Ka verhaal niet zo goed, of wil je me voor schut zetten ofzo, met Ka intenties mag je niet meepraten met de grote jongens


- romo
- Berichten: 27061
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
- Fernando
- Berichten: 5076
- Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27
raar eigenlijk want toen ik m'n 3 compact met m-pakket kocht zat er standaard af-fabriek voor 225/17 en achter 245/17 onder, zouden de wielkasten groter zijn geweest dan van de 1-serie want bij mij liep er zelfs bij maximale stuuruitslag niks aan?Rico v Velzen schreef: Het is alom bekend dat de ruimte binnen de wielkasten bij de 1 serie niks te ruim is. Voor zit niet voor niks maar 205 breed op de voorwielen, omdat 225 en zelfs 215 bij maximale stuuruitslag aan zal lopen. Zet je de wielen ook nog eens naar buiten toe dan word het allemaal wel heel erg krap.
Laatst gewijzigd door Fernando op 21 jul 2008, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- romo
- Berichten: 27061
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Tristan schreef:M3 heeft het ook helemaal niet nodig.
Mwaoh...........................zwak punt van alle BMW`s, de wielen te diep in de kasten dus......................
Opvallend lelijk zelfs bij een 3- weinig sedan met standaard banden. Als je daar achter rijdt, dan is het net of ie een jute zak om heeft, werkelijk geen gezicht. Anders gezegd, de heupen zijn veel te breed voor de wielen..............................
-
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
- Locatie: Friesland www.130i.nl
- romo
- Berichten: 27061
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
-
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
- Locatie: Friesland www.130i.nl
- Fernando
- Berichten: 5076
- Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27
- romo
- Berichten: 27061
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Nee dus niet, want de maat zijnde 225, blijft onveranderd en daarmee ook de de diepte in de wielkast....................................Fernando schreef:dus had je daar de 19-inchers op moeten gooien!!! :twisted:romo schreef:De voorwielen van mijn M3, 225 dus, staan ook erg diep, te diep naar mijn smaak, door de zeer fors naar buiten staande wielkasten wordt dit effect nog versterkt.......................

Jij kijkt naar de hoogte tussen wiel en spatscherm/ wielkast ( niet dat er veel verschil tussen 18 en 19" is)
Ik heb het over hoe ver het wiel naar binnen staat, even voor de goede orde....................................
- Fernando
- Berichten: 5076
- Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27
klopt allemaal als een bus, maar toch ziet 19-inch er optisch veul beter uit.... 8)romo schreef:Nee dus niet, want de maat zijnde 225, blijft onveranderd en daarmee ook de de diepte in de wielkast....................................Fernando schreef:dus had je daar de 19-inchers op moeten gooien!!! :twisted:romo schreef:De voorwielen van mijn M3, 225 dus, staan ook erg diep, te diep naar mijn smaak, door de zeer fors naar buiten staande wielkasten wordt dit effect nog versterkt.......................
Jij kijkt naar de hoogte tussen wiel en spatscherm/ wielkast ( niet dat er veel verschil tussen 18 en 19" is)
Ik heb het over hoe ver het wiel naar binnen staat, even voor de goede orde....................................
- romo
- Berichten: 27061
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Fernando schreef:klopt allemaal als een bus, maar toch ziet 19-inch er optisch veul beter uit.... 8)romo schreef:Nee dus niet, want de maat zijnde 225, blijft onveranderd en daarmee ook de de diepte in de wielkast....................................Fernando schreef: dus had je daar de 19-inchers op moeten gooien!!! :twisted:
Jij kijkt naar de hoogte tussen wiel en spatscherm/ wielkast ( niet dat er veel verschil tussen 18 en 19" is)
Ik heb het over hoe ver het wiel naar binnen staat, even voor de goede orde....................................
Daar zijn we het met elkaar eens...................................
-
- Berichten: 11405
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Ik heb ook sparcers 10mm voor en 10mm achter.
Op de 130i race auto had ik 20mm spacers voor met 235 race slicks. Dit was mogelijk omdat je boven op 5.5 graad camber staat en zo je boven kant van je banden nog binnen de wielkasten krijgt.
Waarom spoorverbreding.
optisch tja hij staat iets dikker op zijn wielen en wielkasten zijn gevulder.
De reden voor mij is. Meer spoorbreedte betekend eigenlijk een lager zwaartepunt. Minder overhellen. Hogere bochtsnelheden.
Bmw doet het zelf ook in het extreem kijk na alle race auto s die ze bouwen wtcc z4motorsport m3 alms allemaal mega spoorbreedte. Zo kunnen ze A bredere banden kwijt en lager zwaartepunt. Je gaat minder overhellen door hem breder op de wielen te zetten.
Ja zeg je dat 10mm iets uitmaakt. Ik voel het als ik ze erop heb of niet.
Neem wel spoorverbreders met een centreerring.
Waarom zet bmw het er niet op af fabriek.
Ze zetten de auto zo op de wielen dat er niks aanschaaft ook niet 4 inzittenden en volle bepakking. En bij bmw gaan ze er niet vanuit dat je op meer camber gaat rijden. En natuurlijk veiligheid. Hoe eerder de auto op zijn wielen gaat hangen hoe eerder onderstuur. Kijk bijv wat bmw nu weer veranderd heeft. vroeger 18 inch 205 voor 225 achter. 2 cm verschil. Nu 215 voor en 245 achter 3 cm verschil. Meer onderstuur meer veiligheid. De beste bandenmaat voor de 1 serie is 225 voor en achter. 245 is dikke overkill zelfs voor een 130i. Het rijplezier wordt er alleen maar minder op.
Als je zonder spacers op 2 graden camber gaat rijden lijkt het nergens meer op en staat je bovenkant van je band veel te veel in de wielkast. En is een spoorverbredertje noodzaak om de wielen weer op de juiste breedte krijgen.
Op de 130i race auto had ik 20mm spacers voor met 235 race slicks. Dit was mogelijk omdat je boven op 5.5 graad camber staat en zo je boven kant van je banden nog binnen de wielkasten krijgt.
Waarom spoorverbreding.
optisch tja hij staat iets dikker op zijn wielen en wielkasten zijn gevulder.
De reden voor mij is. Meer spoorbreedte betekend eigenlijk een lager zwaartepunt. Minder overhellen. Hogere bochtsnelheden.
Bmw doet het zelf ook in het extreem kijk na alle race auto s die ze bouwen wtcc z4motorsport m3 alms allemaal mega spoorbreedte. Zo kunnen ze A bredere banden kwijt en lager zwaartepunt. Je gaat minder overhellen door hem breder op de wielen te zetten.
Ja zeg je dat 10mm iets uitmaakt. Ik voel het als ik ze erop heb of niet.
Neem wel spoorverbreders met een centreerring.
Waarom zet bmw het er niet op af fabriek.
Ze zetten de auto zo op de wielen dat er niks aanschaaft ook niet 4 inzittenden en volle bepakking. En bij bmw gaan ze er niet vanuit dat je op meer camber gaat rijden. En natuurlijk veiligheid. Hoe eerder de auto op zijn wielen gaat hangen hoe eerder onderstuur. Kijk bijv wat bmw nu weer veranderd heeft. vroeger 18 inch 205 voor 225 achter. 2 cm verschil. Nu 215 voor en 245 achter 3 cm verschil. Meer onderstuur meer veiligheid. De beste bandenmaat voor de 1 serie is 225 voor en achter. 245 is dikke overkill zelfs voor een 130i. Het rijplezier wordt er alleen maar minder op.
Als je zonder spacers op 2 graden camber gaat rijden lijkt het nergens meer op en staat je bovenkant van je band veel te veel in de wielkast. En is een spoorverbredertje noodzaak om de wielen weer op de juiste breedte krijgen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 19 gasten