Auto schorsen voor circuitgebruik ?

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40152
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Auto schorsen voor circuitgebruik ?

Bericht door Knot » 15 jul 2008, 14:44

Krijg net van een bekende de vraag hoe je het beste een auto uit de belasting kunt halen?

Schorsen voor 68 euro dan moet je opgeven waar de auto staat en mag je m niet verplaatsen...

Zelf slopen mag ook niet meer omdat je een gecertificeerd bedrijf moet zijn/hebben...

Eigenlijk maakt het toch niet uit als je m op een trailer van en naar circuit rijdt en op eigen terein opslaat/sleutelt?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 15 jul 2008, 14:54

Je kan hem gewoon schorsen. Kost je eenmalig 68 euro, verlenging het jaar daarna is gratis.

Schorsingsadres opgeven idd. Je mag hem dan niet verplaatsen volgens de letter van de wet maar veel controleren ze dat niet. Denk ook dat dat adres meer voor een evt controle is en de regel niet verplaatsen meer dat je er niet mee over de openbare weg mag rijden. Als jij zegt op een trailer naar een circuit te gaan dan word daar volgens mij niet moeilijk over gedaan.

Andere mogelijkheid is misschien opgeven voor export, word het kenteken uitgeschreven.

Dexter
Berichten: 1600
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16

Bericht door Dexter » 15 jul 2008, 14:55

Jawel!
Als je een kenteken schorst moet de auto altijd op dezelfde plaats aanwezig zijn!
Dit om een controle mogeljk te maken.
Doe je dit niet en krijg je een controle dan ben je dus de sjaak....:wink:

Edit: Bert ik spreek uit ervaring dat ze er wel degelijk moeilijk over doen als je auto niet staat waar die hoort te staan.
Het is hier Nederland hè.... :? :x

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40152
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 15 jul 2008, 14:59

Dexter, dat werd hem dus ook verteld bij het RDW....

En vrijmaken voor circuitgebruik moest je lid zijn van een club ofzo, vaag gelul (rdw lulkoek).

Opgeven voor export... maar dan moet het verhaal toch geheel rond gemaakt worden lijkt me en moet de auto vervolgens ook weer ergens geimporteerd worden anders blijft er mischien bij de RDW ook een lampje op rood staan ergens?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 15 jul 2008, 14:59

Daar heb ik dan een handige voor. Mijn circuit M3 staat binnen in een afgesloten garage. Als mijn circuitauto niet thuis is ben ik logischerwijs ook niet thuis. Kunnen ze de dag er op terug komen :) Verder zitten er ook geen platen op dus onderweg spotten kan ook niet.

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Bericht door Ar » 15 jul 2008, 16:16

Dexter schreef:Als je een kenteken schorst moet de auto altijd op dezelfde plaats aanwezig zijn!
Dit om een controle mogeljk te maken.
Ik vraag me af hoe het zit als je de auto in het buitenland neerzet. Dan kun je hem waarschijnlijk niet schorsen.

Dexter
Berichten: 1600
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16

Bericht door Dexter » 15 jul 2008, 17:04

Ar schreef:
Dexter schreef:Als je een kenteken schorst moet de auto altijd op dezelfde plaats aanwezig zijn!
Dit om een controle mogeljk te maken.
Ik vraag me af hoe het zit als je de auto in het buitenland neerzet. Dan kun je hem waarschijnlijk niet schorsen.
Nope! Nou ja, het kan wel....tot ze willen controleren. :twisted:

@Bert: Als je het zo doet zou het kunnen ja, maar als ze willen kunnen ze wel erg moeilijk doen.
Mij werd gezegd dat de wagen altijd minstens in het zicht en/of op een toegankelijke plaats dient te staan.
Als ze niet terug komen maar je gewoon een aanslag met boete sturen mag jij aantonen dat de wagen er ten tijde van de controle stond.

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Bericht door Ar » 15 jul 2008, 17:11

Dexter schreef: Nope! Nou ja, het kan wel....tot ze willen controleren. :twisted:
Dat bedoel ik dus.

Gebruikersavatar
Asief
Berichten: 282
Lid geworden op: 15 jun 2007, 10:51
Locatie: Den Haag

Bericht door Asief » 15 jul 2008, 17:16

Bij het opgeven voor export wordt de rest-BPM nog terugbetaald toch? :o :twisted:

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Bericht door Ar » 15 jul 2008, 17:19

Alleen bij jonge auto's. Vanaf een datum in 2007 of 2008 meen ik. Zal wel op de douane site staan.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 15 jul 2008, 17:51

Kost de andere oplossing voor schorsen meer geld dan? Ik weet niet hoe het met racers zit. Vandaar de vraag. Lijkt me toch niet dat alle circuitauto's geschorst zijn namelijk.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 15 jul 2008, 18:09

Dexter schreef:
Ar schreef:
Dexter schreef:Als je een kenteken schorst moet de auto altijd op dezelfde plaats aanwezig zijn!
Dit om een controle mogeljk te maken.
Ik vraag me af hoe het zit als je de auto in het buitenland neerzet. Dan kun je hem waarschijnlijk niet schorsen.
Nope! Nou ja, het kan wel....tot ze willen controleren. :twisted:

@Bert: Als je het zo doet zou het kunnen ja, maar als ze willen kunnen ze wel erg moeilijk doen.
Mij werd gezegd dat de wagen altijd minstens in het zicht en/of op een toegankelijke plaats dient te staan.
Als ze niet terug komen maar je gewoon een aanslag met boete sturen mag jij aantonen dat de wagen er ten tijde van de controle stond.
Dat zal niet moeilijk zijn als je gewoon een foto van een afgesloten garage maakt met daarin een auto en een logische verklaring waarom je er niet was.

Ze zeggen specifiek dat als jij een auto schorst dat hij niet langs de openbare weg mag staan. Dus dat is een beetje tegenstrijdig met dat hij in het zicht zou moeten staan.

Ik ben bijvoorbeeld ook regelmatig in het buitenland. Dan zouden ze dus in theorie ook langs kunnen komen en kan ik er ook een bekeuring voor krijgen omdat er op dat moment niemand thuis is. Maar ik ben daar niet zo bang voor eerlijk gezegd omdat ik gewoon aantonen kan dat er niemand anders in dat huis woont en ik zelf in het buitenland zat :)

Het enige wat ze nog zouden kunnen zeggen als het een beetje een heldere ambtenaar is, is dat het een auto in racetrim is en die logischerwijs wel eens van zijn plek komt, dat is de enige manco.

Luco

Bericht door Luco » 15 jul 2008, 18:57

Je maakt gewoon een foto van de kentekenplaten en een hoop onderdelen :D :D :D
Kijk meneer de ambtenaar dit is mijn geschorste auto in onderdelen :D

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 16 jul 2008, 10:14

Als je de auto exporteert ben je gewoon van 't gezeur af.

Ik heb de E30 325 al een aantal jaren geschorst, gewoon jaarlijks verlengen voor +- 18 euro dacht ik. Dat doe ik, omdat ik de auto ooit weer op kenteken ga zetten, waarschijnlijk. Zo niet, dan lig ik ook niet wakker van die 18 euro.

Je kan ook de auto aanmelden als sloop in eigen beheer. Maar dan krijg je hem dus echt nooit* meer op kenteken.


*Of je moet ergens een chassisnr. + bestaand kenteken opscharrelen en omkatten (voor de duidelijkheid, dat mag dus niet). :twisted:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40152
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 16 jul 2008, 10:40

Oke.. duidelijk, gewoon schorsen dus :)

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Bericht door Ar » 16 jul 2008, 11:38

@Dennis Cavallino
Er zijn twee tarieven. Vanaf 15 jaar is het ongeveer 21 euro. Bij Knot gaat het om een jongere auto?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40152
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 16 jul 2008, 11:49

Gaat om een 88'er 325i touring met al diverse mods maar overbodig geworden voor woon/werk/straat.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 16 jul 2008, 11:59

Gewoon schorsen dan, als ie ooit nog op kenteken teruggezet kan worden. Kan wel handig zijn, omdat sommige mensen ex-circuitauto's graag weer ombouwen voor bijv. de 'Ring.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 16 jul 2008, 12:11

Onze Opel GT/J

Al 18 jaar geschorsd, niet in het zich en nooit controle geweest.
Mn BMW stond toen ie geschorsd was ook niet in het zicht achterthuis in afgesloten garage onder een kleed/pyama.

jeremy M3
Berichten: 56
Lid geworden op: 26 feb 2008, 09:12
Locatie: spankeren

Re: Auto schorsen voor circuitgebruik ?

Bericht door jeremy M3 » 16 jul 2008, 12:22

Ik denk dat export wel makkelijkst is, mits je weet toch niet meer kenteken hoef te hebben.

Heb zelf ook gedaan, krijg je mooi bewijs voor ander land om in te voeren.

Die netjes bewaren en klaar.

Nooit geen trammelant!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 16 jul 2008, 12:25

Ik heb idd ook nog nooit controle gehad in 4 jaar tijd. Persoonlijk zou ik ook eerder schorsen voor circuit gebruik dan het kenteken eraf halen.

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 16 jul 2008, 12:51

paspoort + kenteken meenemen naar GWK en zeggen dat de auto wil exporteren....en klaar....de auto bestaat niet meer :lol:

Dexter
Berichten: 1600
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16

Bericht door Dexter » 16 jul 2008, 13:04

Mooi dat bijna niemand controle krijgt. 8)
Ik kreeg echter wél controle en er was toevallig niemand thuis bij de stalling waar mijn auto stond.
Gevolg was dat niet gecontroleerd kon worden of de auto er daadwerkelijk stond.
Kreeg ik dus een brief over thuis.
Ik gebeld en langdurig met die ambtenaar gesproken.
Die zei dus tegen mij dat ik de auto niet op de openbare weg mocht hebben. (logisch en mij al volkomen duidelijk)
Ik antwoordde dat de auto in een afgesloten garagebox stond en dat ik geen rekening kon houden met hun onaangekondigde controles.
Waarop hij zei dat het het beste was om de auto zodanig weg te zetten dat eventueel van buiten af kon worden vastgesteld dat de auto er stond.
Toen ik zei dat dat niet mogelijk was gaf hij aan dat dat eventueel een probleem op kon leveren bij een herhaalde poging tot controle.
Gelukkig was het zo dat de eigenaar van de garageboxen (een gepensioneerde thuiszitter) naast het terrein woonde en die zou dus de box kunnen openen bij een controle.
Daarmee was voor mij de kous af...

Kortom, het is inderdaad een hoop 'als en wanneer' gelul maar omdat ik geen zin had in een boete heb ik het wel goed onthouden.
Wat jullie er mee doen laat ik aan jullie over..... :wink:

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 16 jul 2008, 14:47

frank de jonge schreef:Onze Opel GT/J

Al 18 jaar geschorsd, niet in het zich en nooit controle geweest.
Mn BMW stond toen ie geschorsd was ook niet in het zicht achterthuis in afgesloten garage onder een kleed/pyama.
Pyama van je schoonmoeder? ;) :lol:

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 16 jul 2008, 14:51

Schoonmoeder heb ik niet meer remember.
Van mn oma zou em misschien wel passen :roll:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten