Twee verkeerslichten later staan we achter hem. Gaat meteen op groen, dus we rijden de A13 op. Daar gaat hij opzij en hij hangt druk arm gebarend uit zijn raam. Hij 75 km/u, wij 80 op de cruise control. Die vent helemaal over de rooie. Marijke en ik kijken elkaar aan, maar snappen er geen zak van. We zijn ons van geen kwaad bewust. Dus ik geef hem mijn middelvinger maar, mafkees.

Hij achter ons aan. Ja ga me even lekker bumperkleven tijdens de trajectcontrole. Ik zeg meteen tegen Marijke: Deze vent is gek, ik ga zo alle chauffeurstrucjes uithalen, want hij is serieus kwaad, maar ik weet niet waarom?
Dus deuren op slot met mijn elleboog (in chauffeursauto's gaat dat al vanzelf, maar in oude Saab niet).
Na trajectcontrole verschillende snelheden rijden. Hij volgt exact, op telkens identieke afstand (dicht op me).
Vlak voor afslag naar tankstation zeg ik: Pas op, ik voeg extreem laat uit.
Hij zit op mijn bumper, ik plan een route tussen een paar auto's door zonder ze last van mij hebben, maar zodanig dat hij niet kan volgen.
Het lukt. Wij beslissen om toch door te rijden.
Bij afslag Ikea rijd ik 2 auto's achter hem. Hij rijdt heel rustig op de middelste baan.
Ik besluit om hem in te halen. Ben toch wel benieuwd wat er aan de hand is met die gast.
En ja hoor, rook spuit uit zijn oren.
Meteen komt 'ie achter ons aan.
Snelheid omhoog richting 170. Hij volgt. Snelheid naar 80, hij volgt.
Op het laatst invoegen naar Den Haag. Hij volgt.
Ik zeg tegen Marijke: eigenlijk heb ik geen zin om aan het eind van de Utrechtse Baan bij de verkeerslichten stil te komen staan, dus ik ben het zat.
Bij afslag centrum zeg ik: deze neem ik, weer extreem laat natuurlijk.
Eerst snelheid terug naar 60 af laten zakken. Hij al bellend met zijn maties achter me op 3cm van mijn trekhaak. Ik weer 90, met linker wiel tegen middelste strepen aan.
De witte driehoek van de afrit was al begonnen, ik stuur op aller laatste moment naar rechts. Als hij gevolgd was, was 'ie vol op de vangrail gevlogen.
Wij rijden omhoog, zien hem nog kijken.
Linksaf langs busstation, via busbaan naar beneden. Rechtsaf langs Haagse Tieten. Vanaf daar slingerend naar Mauritshuis. En ja hoor, wie komt daarna vanaf de Amerikaanse Ambassade voorbij rijden. Die grote boze neger.
Daarna via allerlei kruip door sluip door weggetjes naar ons nieuwe huis gereden.
Enige wat overblijft bij ons zijn heel veel vraagtekens. Wat bezielt die gast? Waarom achtervolgt hij 2 onschuldige mensen in een Saab!?