Vernieling. Wat zou jij doen?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie

Zou jij aangifte doen?

Nee, lullig voor die man/vrouw. Waar bemoei ik me mee.
8
30%
Nee. Het kost me te veel moeite/geen zin in.
7
26%
Ja, dit soort dingen moet je melden.
12
44%

Totaal aantal stemmen: 27

RVV

Re: Vernieling. Wat zou jij doen?

Bericht door RVV » 12 jul 2008, 23:24

Ar schreef:
Zo heb ik er wel meer gezien en gisteren was het weer zover. Ik wachtte, omdat ik de rotonde door het vele verkeer nog niet opkan. Een auto was de grip kwijt en er lag een grote reflector verkeerspaal om. De man inspecteerde zijn auto, stapte zo onopvallend mogelijk in en reed weg. Ik vroeg mijn broer voor hij instapte zijn kenteken te noteren, aangezien ik wel dacht dat hij zo zou instappen en wegrijden. Dat gebeurde ook.Vanochtend heb ik online bij de politie aangifte gedaan. Naar een politiebureau kost me te veel tijd, maar via internet is een aangifte een kleine moeite.
?
Even terugkomend op je eerste post.. hoe erg is het nou geweest dat die man die paal heeft geramd en is doorgereden ? Wat had die dan moeten doen ? Opvallend er bij blijven staan ? Zelf de politie bellen.. kom op zeg, het is maar een paaltje hoor.. en waarom neem je aan dat de man kwaadwillig is geweest ? Omdat die door is gereden ? Zou die niet mischien gewoon de volgende dag zelf aangifte hebben gedaan op het politiebureau ? Of zijn eigen verzekeringsmaatschappij, danwel bij de wegbeheerder ?

Ik vind het een beetje hypocriet moralistisch om nu ineens geen aangifte te willen doen omdat het je meer moeite kost en je ineens niet meer achter eigen principes staat om je vooringenomen ongerechtvaardigheidsgevoel betreffende de paaltjesrammer te vuur en te vlam te verdedigen.

Of je bent voor aangifte., want dat is wat het moralistische maatschappelijke systeem van ons verlangtt. Of je denkt.. fuck al die mooie NSB systemen van anonieme kliklijnen, onopvallend melden via misdaad anoniem of je verschuilen achter het makkelijke werk van aangifte via een PC'tje OMDAT DE OVERHEID DAT ZO GRAAG ZIET.

Zie dit niet als iets persoonlijks.. maar ik trek zelf slecht dit soort instellingen van mensen.. die op de rand van verraden balanceren. En denken er mee weg te komen dat ze zelf in de anonimiteit kunnnen verblijven.

Want hoe hard zijn de principes nu ?

En dat terwijl je niet eens weet of de paaltjesrammer wel of niet ter goeder trouw is.

Want wie weet, heeft ie vandaag gewoon netjes een schadeformulier ingevuld en opgestuurd naar zijn verzekeringsmaatschappij..

Is het aan de aangever om zich daar druk om te maken ?

Lijkt me niet.

Als je A zegt moet je ook B zeggen.. anders maak je jezelf er TE makkelijk mee af.

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 13 jul 2008, 00:49

Ik ga niet uit van kwaadwilligheid, maar sluit het uit. Of hij het wel of niet gemeld heeft. Het zijn grotere palen dan normaal gesproken langs de weg staat en dat kost geld. Misschien heeft hij het wel gemeld. Geen idee.

Ik doe een aangifte als het me weinig moeite kost en ik het niet druk heb. Het is verder niet ernstig genoeg. Wanneer het te lang had geduurd via het internet, was ik er ook halverwege mee gestopt. Het heeft niks met anonimiteit te maken. Je doet een aanname dat ik het alleen anoniem zou melden.

Het woord verraden is absoluut niet op zijn plaats. Zelf heb ik ook wel een op een bureau gezeten. Mensen getuigden anoniem tegen mij. Ik zag ze niet als verrader.
Als je het woord verrader gebruikt, heb je het verkeerd begrepenen. Je hebt een hekel aan iets en dat projecteer je naar deze gebeurtenis.

Ik hou het bij deze reactie.

RVV

Bericht door RVV » 13 jul 2008, 01:08

Ar voor alle duidelijkheid, ik schrijf niet dat je een verrader bent,, ik schrijf dat ik het slecht trek dat mensen op de rand van verraden balanceren.

En met anonimiteit... doel ik op het achteraf melden ipv ter plekke de bestuurder face to face aanspreken op zijn gedrag.. en confronteren ermee..

wooter

Bericht door wooter » 13 jul 2008, 02:19

Feit is wel dat als niemand verantwoordelijk wordt gevonden voor schade aan de infrastructuur, dit geld érgens van moet komen: jij en ik. Ik zou dus wel een belletje doen, maar formulieren gaan invullen of gekker: naar het politiekantoor komen voor een verklaring: ga weg man. Ik heb informatie, en als de politie die informatie wenst, zal de politie toch echt zelf wat werk moeten verzetten.

Maar ja, Nederland is dan ook het land waar:
- je 's morgens geconfronteerd kan worden met een ingeslagen zijruit
- je duidelijk sporen ziet van de dader in het voertuig
- 0800-TUIG geen reden ziet om een onderzoek in te stellen; het is economisch niet verantwoord om te achterhalen op basis van de sporen wie de dader is
- je dan maar naar het politiekantoor moet met je ingebroken wagen om aangifte te doen
- je merkt dat op de parkeerplaats VOOR de VOORDEUR van het politiekantoor glas ligt van een ingeslagen zijruit
- de diender je vraagt ofdat je je wagen hebt gesloten, omdat de junks straks wakker worden en voorbij het politiekantoor passeren, en zich niet generen om inbraken te plegen voor het politiekantoor

Inbraak is dan ook niet aangegeven... Na de nodeloze trip naar het politiekantoor, en de trip naar een glasherstelbedrijf had ik al genoeg tijd verloren...

Maar zo krijg je wel lekkere cijfers dat de criminaliteit daalt...

Luco

Bericht door Luco » 13 jul 2008, 08:49

Rico v Velzen schreef:
En met anonimiteit... doel ik op het achteraf melden ipv ter plekke de bestuurder face to face aanspreken op zijn gedrag.. en confronteren ermee..
Daar moet je dan ook weer erg voorzichtig mee zijn.
Voor je het weet heb je een knal voor je kop te pakken, of erger, een mes in je donder.
Want het wordt steeds gekker.

Geelhoed

Re: Vernieling. Wat zou jij doen?

Bericht door Geelhoed » 13 jul 2008, 14:57

Rico v Velzen schreef: Want wie weet, heeft ie vandaag gewoon netjes een schadeformulier ingevuld en opgestuurd naar zijn verzekeringsmaatschappij..

Is het aan de aangever om zich daar druk om te maken ?
Wat is het probleem dan? Als de dader geen aangifte doet kost het de wegbeheerder, en dus indirect jou geld, en als hij wel aangifte doet heeft jouw aangifte toch de wereld niet opgeblazen?

Dus ja, daar moet de getuige zich wel over druk maken.

WJ

Bericht door WJ » 13 jul 2008, 15:42

Moet je dit trouwens niet gewoon bij de Gemeente melden, en dan afwachten wat hun er mee doen?

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 13 jul 2008, 15:44

en als hij wel aangifte doet betaalt de verzekering dat wat ook weer door ons is betaald..

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 13 jul 2008, 17:01

Jelmer850i schreef:en als hij wel aangifte doet betaalt de verzekering dat wat ook weer door ons is betaald..
Daarop is de kans met een aangifte vele malen hoger, denk je niet?

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 13 jul 2008, 17:04

Jelmer850i schreef:en als hij wel aangifte doet betaalt de verzekering dat wat ook weer door ons is betaald..
Daarop is de kans met een aangifte vele malen hoger, denk je niet?

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 13 jul 2008, 18:11

ja dus betaalt de verzekering het, maar die hebben wij ook betaald hoor ;) Linksom of rechtsom betalen doen we toch.

Plaats reactie