Afgelopen zaterdag was het dan zover, de Hamann einddemper had zijn jarenlange dienst bewezen en moest wijken voor een nieuwe einddemper.
Via een vriend van me kwam ik in aanraking met Jelmer van JM-tuning. Enkele hier op het forum kennen deze jongeman ook al, waaronder MarcRS4.
Marc heeft zijn toemalige RS4 en huidige R32 daar laten voorzien van nieuwe uitlaatlijn.
Jelmer maakt gebruik de zogenaamde 'TIG' las techniek, hierdoor worden de naden nog strakker.
Het was even een paar uur sleutelen en passen en meten, maar dan heb je ook wat. Ik had een eis en dat was hij er netjes onder moest zitten en daarbij zoveel mogelijk moest ogen zoals een orginele.
Het moest dus geen 'Sjonnie' edition worden. Het enige wat ik zelf wel mooi vond, was net als bij de Hamann demper de opening van de eindstukjes onder een hoek 15graden te zetten.
Wat ik niet had verwacht is dat mijn M3 nu wel 'iets' meer geluid produceert dan voorheen
En dan te bedenken dat de Hamann demper ook al duidelijk meer geluid gaf dan orgineel.
Enkele foto's:
En na wat polijstwerk:
Video:
Het geluid komt niet echt goed naar voren, maar geeft wel een aardige indruk.