Weer even fijn om te weten dat ik een verkeershufter ben als ik 110 km/u rij op een verlaten B-weggetje. Verder zie ik weinig nieuws, volgens mij is dit weer een pure propagandastunt om iedereen angst aan te jagen want de regels zoals hierboven geschetst zijn in de praktijk al aanwezig (buiten de wet Mulder gaat eea. al naar justitie toe). Weten we wel weer even wat prioriteit heeft in dit land. Ter vergelijk: per jaar hebben we alleen al 1600 doden in Nederland door zelfmoord, meer dan 2x zoveel dan het aantal verkeersdoden.Het aantal verkeersdoden moet sterk omlaag van circa 800 per jaar nu, naar 500 in 2020. Belangrijkste middel is het keihard aanpakken van asociaal weggedrag.
Dat staat in het aanvalsplan voor meer verkeersveiligheid dat minister Camiel Eurlings vandaag naar de Tweede Kamer stuurt.
Vorig jaar vielen er 791 verkeersdoden in Nederland. Vergeleken met andere landen zijn dat er erg weinig.
Eurlings noemt zijn doel, waarop hij zich voor het eerst vastlegt, daarom 'heel erg stevig'. ,,Als het ons lukt, is het een wereldprestatie,'' zegt hij in een interview met het AD.
Eurlings kondigt aan dat hij 'verkeershufters snoei- en snoeihard' gaat aanpakken. Tegen ervaren automobilisten wil hij straks even streng optreden als tegen beginnende bestuurders (mensen die minder dan vijf jaar hun rijbewijs hebben).
Wie drie keer veel te hard rijdt - meer dan 30 kilometer per uur en op de snelwegen meer dan 40 kilometer boven de maximumsnelheid - raakt zijn rijbewijs automatisch kwijt. Hetzelfde gebeurt bij bumperkleven, aldus Eurlings, 'of als je anderen voortdurend snijdt'.
,,Mensen moet weten: dit pikken we niet. We halen ze uit het verkeer. Als het niet goedschiks kan, dan maar kwaadschiks.''
Eurlings geeft verder een flinke impuls aan de 'weggezakte' verkeerslessen op scholen. ,,Het is ongelofelijk, maar veel kinderen kunnen niet goed meer fietsen. Ze vliegen zomaar uit de bocht of knallen tegen een boom.'' Met de Fietsersbond is een lespakket gemaakt, waarmee scholen aan de slag kunnen.
Alleen in Malta vallen verhoudingsgewijs minder verkeersdoden dan in Nederland. Eurlings bestrijdt dan ook dat hij niet ambitieus genoeg is. Voorstellen voor een nachtelijk rijverbod of verhoging van de leeftijd waarop jongeren brommer mogen rijden, gaan hem te ver. ,,99 procent gedraagt zich perfect. De goeden mogen niet lijden onder de kwaden.''
Had in het begin nog even vertrouwen in Eurlings maar het is net zo'n grote zak als de rest. Hij spreekt vast elke avond met Koos af in een donker park.