'Snoeiharde aanpak verkeershufters'

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

'Snoeiharde aanpak verkeershufters'

Bericht door Wouter81 » 10 jul 2008, 09:55

Van de Telegraaf website:
Het aantal verkeersdoden moet sterk omlaag van circa 800 per jaar nu, naar 500 in 2020. Belangrijkste middel is het keihard aanpakken van asociaal weggedrag.

Dat staat in het aanvalsplan voor meer verkeersveiligheid dat minister Camiel Eurlings vandaag naar de Tweede Kamer stuurt.

Vorig jaar vielen er 791 verkeersdoden in Nederland. Vergeleken met andere landen zijn dat er erg weinig.

Eurlings noemt zijn doel, waarop hij zich voor het eerst vastlegt, daarom 'heel erg stevig'. ,,Als het ons lukt, is het een wereldprestatie,'' zegt hij in een interview met het AD.

Eurlings kondigt aan dat hij 'verkeershufters snoei- en snoeihard' gaat aanpakken. Tegen ervaren automobilisten wil hij straks even streng optreden als tegen beginnende bestuurders (mensen die minder dan vijf jaar hun rijbewijs hebben).

Wie drie keer veel te hard rijdt - meer dan 30 kilometer per uur en op de snelwegen meer dan 40 kilometer boven de maximumsnelheid - raakt zijn rijbewijs automatisch kwijt. Hetzelfde gebeurt bij bumperkleven, aldus Eurlings, 'of als je anderen voortdurend snijdt'.

,,Mensen moet weten: dit pikken we niet. We halen ze uit het verkeer. Als het niet goedschiks kan, dan maar kwaadschiks.''

Eurlings geeft verder een flinke impuls aan de 'weggezakte' verkeerslessen op scholen. ,,Het is ongelofelijk, maar veel kinderen kunnen niet goed meer fietsen. Ze vliegen zomaar uit de bocht of knallen tegen een boom.'' Met de Fietsersbond is een lespakket gemaakt, waarmee scholen aan de slag kunnen.

Alleen in Malta vallen verhoudingsgewijs minder verkeersdoden dan in Nederland. Eurlings bestrijdt dan ook dat hij niet ambitieus genoeg is. Voorstellen voor een nachtelijk rijverbod of verhoging van de leeftijd waarop jongeren brommer mogen rijden, gaan hem te ver. ,,99 procent gedraagt zich perfect. De goeden mogen niet lijden onder de kwaden.''
Weer even fijn om te weten dat ik een verkeershufter ben als ik 110 km/u rij op een verlaten B-weggetje. Verder zie ik weinig nieuws, volgens mij is dit weer een pure propagandastunt om iedereen angst aan te jagen want de regels zoals hierboven geschetst zijn in de praktijk al aanwezig (buiten de wet Mulder gaat eea. al naar justitie toe). Weten we wel weer even wat prioriteit heeft in dit land. Ter vergelijk: per jaar hebben we alleen al 1600 doden in Nederland door zelfmoord, meer dan 2x zoveel dan het aantal verkeersdoden.

Had in het begin nog even vertrouwen in Eurlings maar het is net zo'n grote zak als de rest. Hij spreekt vast elke avond met Koos af in een donker park.

Tristan

Bericht door Tristan » 10 jul 2008, 09:58

Hoeveelste dreigement is dit wel niet. Lijkt wel een wekelijks terugkomend fenomeen. *zucht*

René130i

Bericht door René130i » 10 jul 2008, 10:03

Zucht indeed.

Ik ben wel benieuwd hoeveel van die 800 zijn omgekomen door te hoge snelheid.

Shakes

Bericht door Shakes » 10 jul 2008, 10:05

Wij betalen deze debiel. Dat is eigenlijk nog het ergst.

N.

Tom

Bericht door Tom » 10 jul 2008, 10:05

Hadden ze dat bericht niet in het duits kunnen plaatsen? Was wel toepasselijk.

Mack

Bericht door Mack » 10 jul 2008, 10:07

Hoeveel ongelukken gebeuren er door plotseling remmen voor flitspalen???

[img:462:640]http://www.truckstardakar.nl/iep/a6_1.jpg[/img]

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 10 jul 2008, 10:11

Van die 800 zijn het misschien 50 door te hard rijden.
Meeste zijn van die mensen die niet opletten bij op en afritten en dat soort ongein.

Ik lees op www.newspower.nl elke dag wel weer een dodelijk ongeluk (zijn ook vaak de oudere mensen)

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 10 jul 2008, 10:12

Na het lezen van zijn eigen verhaal ging Eurlings lekker slapen, de volgende morgen werd hij wakker met een vlekje in zijn onderbroek.....

Shakes

Bericht door Shakes » 10 jul 2008, 10:20

Als ik dan die foto's van Mack zie denk ik meteen, ja dat is een gevaarlijke weg zeg!

N.

René130i

Bericht door René130i » 10 jul 2008, 10:22

Even 2 gevallen in deze week in Friesland:
Op de Langeweg bij Epe reed rond half vijf een 85-jarige automobilist uit Epe achter op de fietsers.
De 68-jarige man stak plotseling over en de automobilist kon een aanrijding niet meer voorkomen.

RVV

Bericht door RVV » 10 jul 2008, 10:26

tja de laatste dagen lees ik en hoor ik allemaal dit soort berichten:

Bejaarden die zichzelf doodrijden, die anderen de dood injagen.. zijn dat nou allemaal van die asociale sneheidsduivels ?

Bijna nooit maar capabel om deel te nemen aan het verkeer zijn ze niet.

Oplossing ? Weet het ook niet gelijk, maar als men minder verkeersdoden wilt moet men het in de hoek zoeken waar het beste resultaat valt te behalen.

Een voorbeeld de opa van mijn vrouw is dement, beste man weet soms niet eens de WC te vinden.. maar hij mag nog wel :shock: autorijden (formeel dan) want hij heeft nog steeds een auto en een rijbewijs. Als hij morgen zou besluiten om te gaan rijden is er geen hond die hem tegen kan houden. Gelukkig doet hij niet meer.

Dode en gewonden bij ongeval in Epe
Uitgegeven: 8 juli 2008 22:57
Laatst gewijzigd: 9 juli 2008 08:31

EPE - Door een verkeersongeval dinsdagmiddag in Epe zijn een 60-jarige fietser uit Jubbega (Friesland) een 47-jarige vrouw uit Lippenhuizen (Friesland) om het leven gekomen. Twee andere fietsers zijn zwaargewond naar een ziekenhuis gebracht, meldde de politie.

Dodelijk ongeval Epe

Op de Langeweg botsten rond half vijf een auto en de vier fietsers, twee echtparen uit Jubbega en Lippenhuizen, op elkaar. De man overleed ter plaatse. De vrouw overleed later aan haar verwondingen.

De 85-jarige automobilist uit Epe had de fietsers te laat opgemerkt. Nadat hij hen had geschept, raakte hij van de weg en kwam via een weiland in een sloot terecht. Ook hij raakte gewond, maar kon ter plaatse aan zijn verwondingen worden geholpen.

(c) ANP
wo 09 jul 2008, 14:03

STAPHORST - Door een ongeval dinsdagavond op de A28 bij Staphorst zijn een 84-jarige vrouw en een 83-jarige man uit Wageningenom het leven gekomen. Twee andere inzittenden raakten zwaargewond, zo heeft de politie woensdag bekendgemaakt.

De vrouw overleed dinsdag ter plaatse. De man is woensdag in het ziekenhuis aan zijn verwondingen bezweken.

De auto was met vier inzittenden op weg in de richting van Zwolle. Na de afrit Staphorst raakte de bestuurder, waarschijnlijk na krachtig remmen, de macht over het stuur kwijt, waardoor de auto in de sloot naast de weg terechtkwam. De bestuurder, een 49-jarige man uit Ede, en een 90-jarige vrouw uit Wageningen liggen nog in het ziekenhuis
Bejaarde rijdt tijdens parkeren echtgenote dood
Uitgegeven: 24 juni 2008 19:30
Laatst gewijzigd: 24 juni 2008 19:30

DINXPERLO - Een bejaarde automobilist uit Doetinchem heeft dinsdagmiddag in Dinxperlo tijdens het parkeren zijn echtgenote doodgereden. Dat heeft de politie bekendgemaakt.

De 80-jarige man liet zijn 82-jarige vrouw uitstappen en wilde vervolgens parkeren in de Emmastraat.

Botsing

Volgens de politie is er toen iets misgegaan. De auto reed eerst achteruit en kwam in botsing met de echtgenote. Daarna schoot het voertuig vooruit, ramde een andere auto en botste vervolgens tegen de pui van een woning.

Overleden

De vrouw is ter plaatse aan haar verwondingen overleden, het huis is zo zwaar beschadigd dat een gevel moet worden gestut. De bestuurder bleef ongedeerd en is in shocktoestand naar het ziekenhuis overgebracht.

Het is niet duidelijk of de man onwel was geworden of een rijfout heeft gemaakt.

(c) ANP

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 10 jul 2008, 10:40

RICOOOO, heb je die niet in knettergroot formaat :D:D:D :lol:

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 10 jul 2008, 10:43

Het ergste vind ik nog wel dat het schelden door o.a. ministers normaal is geworden. De hufters.

allen

Bericht door allen » 10 jul 2008, 10:44

3 x snoeihard rijden voor ze je rijbewijs afpakken? Hm, gaan we er dan op vooruit eigenlijk? Ik kan dus nu eerst nog 2 x ongestraft rijden of niet? :lol:
Ze doen maar met die regels. Zo goed als iedere boete die ik krijg is er een van nog geen twee tientjes. Heeft meer met onoplettendheid te maken als ik rustig rijd. Tuurlijk ben ik weleens wat minder braaf, maar dat is toch vaak maar zo kort dat de pakkans ook verwaarloosbaar is.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 10 jul 2008, 10:44

René130i schreef:Zucht indeed.

Ik ben wel benieuwd hoeveel van die 800 zijn omgekomen door te hoge snelheid.
Ik gok meer dan 50%.

Mike S.
Auto: M135i

Bericht door Mike S. » 10 jul 2008, 10:44

Vast wel weer een goeie smoes om dikke bekeuringen uit te kunnen schrijven, en zoals gezegt het aantal verkeersdoden is al ontzettend laag hier en dat met die drukte .

RVV

Bericht door RVV » 10 jul 2008, 10:46

Oke Frank speciaal voor jou, je kunt ook gewoon naar Hans Anders toe gaan hoor, nieuwe leesbril halen 8) :wink:

tja de laatste dagen lees ik en hoor ik allemaal dit soort berichten:

Bejaarden die zichzelf doodrijden, die anderen de dood injagen.. zijn dat nou allemaal van die asociale sneheidsduivels ?

Bijna nooit maar capabel om deel te nemen aan het verkeer zijn ze niet.

Oplossing ? Weet het ook niet gelijk, maar als men minder verkeersdoden wilt moet men het in de hoek zoeken waar het beste resultaat valt te behalen.

Een voorbeeld de opa van mijn vrouw is dement, beste man weet soms niet eens de WC te vinden.. maar hij mag nog wel :shock: autorijden (formeel dan) want hij heeft nog steeds een auto en een rijbewijs. Als hij morgen zou besluiten om te gaan rijden is er geen hond die hem tegen kan houden. Gelukkig doet hij niet meer.

Dode en gewonden bij ongeval in Epe
Uitgegeven: 8 juli 2008 22:57
Laatst gewijzigd: 9 juli 2008 08:31

EPE - Door een verkeersongeval dinsdagmiddag in Epe zijn een 60-jarige fietser uit Jubbega (Friesland) een 47-jarige vrouw uit Lippenhuizen (Friesland) om het leven gekomen. Twee andere fietsers zijn zwaargewond naar een ziekenhuis gebracht, meldde de politie.

Dodelijk ongeval Epe

Op de Langeweg botsten rond half vijf een auto en de vier fietsers, twee echtparen uit Jubbega en Lippenhuizen, op elkaar. De man overleed ter plaatse. De vrouw overleed later aan haar verwondingen.

De 85-jarige automobilist uit Epe had de fietsers te laat opgemerkt. Nadat hij hen had geschept, raakte hij van de weg en kwam via een weiland in een sloot terecht. Ook hij raakte gewond, maar kon ter plaatse aan zijn verwondingen worden geholpen.

(c) ANP

wo 09 jul 2008, 14:03

STAPHORST - Door een ongeval dinsdagavond op de A28 bij Staphorst zijn een 84-jarige vrouw en een 83-jarige man uit Wageningenom het leven gekomen. Twee andere inzittenden raakten zwaargewond, zo heeft de politie woensdag bekendgemaakt.

De vrouw overleed dinsdag ter plaatse. De man is woensdag in het ziekenhuis aan zijn verwondingen bezweken.

De auto was met vier inzittenden op weg in de richting van Zwolle. Na de afrit Staphorst raakte de bestuurder, waarschijnlijk na krachtig remmen, de macht over het stuur kwijt, waardoor de auto in de sloot naast de weg terechtkwam. De bestuurder, een 49-jarige man uit Ede, en een 90-jarige vrouw uit Wageningen liggen nog in het ziekenhuis

Bejaarde rijdt tijdens parkeren echtgenote dood
Uitgegeven: 24 juni 2008 19:30
Laatst gewijzigd: 24 juni 2008 19:30

DINXPERLO - Een bejaarde automobilist uit Doetinchem heeft dinsdagmiddag in Dinxperlo tijdens het parkeren zijn echtgenote doodgereden. Dat heeft de politie bekendgemaakt.

De 80-jarige man liet zijn 82-jarige vrouw uitstappen en wilde vervolgens parkeren in de Emmastraat.

Botsing

Volgens de politie is er toen iets misgegaan. De auto reed eerst achteruit en kwam in botsing met de echtgenote. Daarna schoot het voertuig vooruit, ramde een andere auto en botste vervolgens tegen de pui van een woning.

Overleden

De vrouw is ter plaatse aan haar verwondingen overleden, het huis is zo zwaar beschadigd dat een gevel moet worden gestut. De bestuurder bleef ongedeerd en is in shocktoestand naar het ziekenhuis overgebracht.

Het is niet duidelijk of de man onwel was geworden of een rijfout heeft gemaakt.

(c) ANP
[/size]

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 10 jul 2008, 10:49

@ rico
doden per miljard kilometers in 2007 naar leeftijd

Code: Selecteer alles

18 - 19		18.37
			20 - 29		4.59
			30 - 39		1.76
			40 - 49		1.17
			50 - 59		1.47
			60 - 74		1.70
			75+          10.78

Knot

Bericht door Knot » 10 jul 2008, 10:53

Mensen die incorrect handelen die moet je idd aanpakken.

Gister nog een voorbeeld, redelijk hevige regenval, ik terug van Zoetermeer naar Waddinxveen op de A12. ANWB sleepwagen op de vluchtstrook tussen Zoetermeer en Bleiswijk om een defect aan een auto na te kijken.

1km verder rij ik langs de afrit Bleiswijk, ruitenwissers op standje 1, nog net geen 2... zeg ik tegen mn vriendin, zag je die audi op de afrit? Nee.. ze had niets gezien... Stond dus een donkerblauwe A6 avant die geslipt was door aquaplaining motorkap was een wigwamtent geworden, dus een aardige klapper, auto dwars op de afrit, mensen stonden in de stromende regen ernaast te kijken naar de schade...

Ik zag het wel omdat ik natuurlijk standaard al scherper ben in de auto dan de gemiddelde zakhooi autobestuurder... alleen waarom zetten die mensen GVD hun lampen en alarmlichten niet aan???? En mocht het niet meer functioneren ga dan in vredesnaam achter de vangrail staan.. ze riskeren hun eigen leven en dat van anderen die er mogelijk op klappen omdat ze de alarmlichten niet aangezet hebben!!!

Dan is het toch helemaal niet zo erg als je 110 boekt op een 80 weg met je zonnebril op je neus??

RVV

Bericht door RVV » 10 jul 2008, 10:54

18 en 19 jarigen zou men iets aan moeten doen, en de 75 plussers dus.

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 10 jul 2008, 10:54

18 en 19 jarigen zitten vaak met meerdere personen in de auto.
M.a.w 1 zwaar ongeluk kunnen 4 doden veroorzaken in deze groep.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 10 jul 2008, 11:09

Rico v Velzen schreef:18 en 19 jarigen zou men iets aan moeten doen, en de 75 plussers dus.
Jup.
@ Mike, het zijn alleen de personenautobestuurders.

even verder naar leeftijd uitgesplitst:

Code: Selecteer alles

18 - 19	     18.37
			20 - 24			8.32
			25 - 29			2.45
			30 - 34			1.94
			35 - 39			1.61
			40 - 44			1.52
			45 - 49			0.82
			50 - 54			1.26
			55 - 59			1.68
			60 - 64			1.25
			65 - 69			1.74
			70 - 74			3.09
			75 - 79			8.44
			80+            16.16
http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/ppds ... tw_0m7A~4B

Dexter

Bericht door Dexter » 10 jul 2008, 11:18

Tristan schreef:Hoeveelste dreigement is dit wel niet. Lijkt wel een wekelijks terugkomend fenomeen. *zucht*
Dat heet indoctrinatie Tristan....zeer effectief om mensen te laten geloven dat wat, in dit geval de overheid, zegt de absolute norm en/of waarheid is.
Iedereen die ook maar iets afwijkt van die norm is een hufter en een a-sociaal en wordt daarom veroordeeld door zijn gelijken.
Veroordeling door de anderen in de groep van gelijken werkt namelijk effectiever dan individueel straffen.
En de resultaten tot nu toe liegen er niet om....de tegenstribbelaars worden er al flink nerveus van. :twisted:

Ik schreef het al vaker: als je geen doden wil in het verkeer moet je het verkeer stilleggen.
En anders aanvaard je de gevolgen van de dynamiek in het verkeer. (een X aantal doden per jaar)
Laatst gewijzigd door Dexter op 10 jul 2008, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Niall

Bericht door Niall » 10 jul 2008, 11:19

Kijkende naar de vergrijzing zullen we alleen doordat fenomeen al een verhoging van het aantal doden zien aan de hand van bovenstaande tabel.

Conclusie: Koos Kansloos. Allemaal aan de begrensde Hybride :)

Stéphane

Bericht door Stéphane » 10 jul 2008, 11:21

Rico v Velzen schreef:18 en 19 jarigen zou men iets aan moeten doen, en de 75 plussers dus.
Wat Geelhoed en Rico zeggen.

Plaats reactie