allen schreef:Dexter schreef:Als iemand wil roken is dat wat mij betreft prima maar dan in zijn eigen leefomgeving waar andere mensen (tenzij uit vrije keuze daar aanwezig) geen last van zijn/haar rook hebben.
En dat is imho ook het probleem. Ze worden zelfs hun eigen omgeving uitgejaagd. Snap gewoon niet waarom een hardwerkende ondernemer niet eens zelf mag bepalen wie er in z'n zaak welkom is. Stuur iedereen maar de straat op voor een peuk ja. DAT is nu de leefomgeving van IEDEREEN. Ook een passerende moeder met een baby in haar kinderwagen moet er dan doorheen. Ze had ervoor nooit last hoeven te hebben van die ongezonde lucht omdat die rokers bij elkaar in het 'stinkhok' zaten. Wij niet rokers hadden ook een zaak met een rookverbod kunnen opzoeken maar nee hoor. Wij wilden persee in alle stinkhokken eten en feesten. Alleen dan niet met de stank...
Toch ga je aan een belangrijk punt voorbij Allen, het rookverbod in de horeca is er niet gekomen om de niet rokers in bescherming te nemen, maar om de werknemers in de horeca een rookvrije werkplek te garanderen. Dat niet rokers daar baat bij hebben is een uitvloeisel van de wet, maar geen doelstelling.
Dan komt natuurlijk de dooddoener, ja maar je kiest er voor om in de horeca te werken en daarmee heb je ook de rook omgeving geaccepteerd. Maar dat is te kort door de bocht geredeneerd. Er zijn genoeg werknemers die in de horeca werken en ontevreden waren over het feit dat ze in rokerige omgeving moesten werken. Maar het belang van je baan weegt niet op tegen het vrijwillig opstappen, of op zoek gaan naar andere werk, werk wat er veelal niet is.
Nu heeft de overheid bepaald dat iedere werknemer in Nederland RECHT heeft op een rookvrije werkplek, en het is discriminerend om de werknemers, toch een hele serieuze beroepsgroep qua omvang van dit recht uit te sluiten.
Daarbij heeft een werkgever, dus ook een horecawerkgever de plicht om een veilige en gezonde werkplek te creeëren voor zijn medewerkers. Een supermarkt werkgever moet het doen, een winkel werkegever moet het doen, waarom zouden horecawerkgevers uitgezonderd moeten blijven ? Om het welbehagen van de rokenende bezoekers te garanderen ?
Het is al jaren een geaccepteerd verschijnsel dat ik openbare (publieke sector en overheid) gelegengheden niet meer gerookt mag worden. Als dat door de rokende samenleving is geaccepteerd, waarom zouden diezelfde rokers niet kunnen accepteren dat er in de horeca niet meer mag worden gerookt ?
Vanavond zaten we in ons "vast" restaurant, Kruisweg Marum waar we elke zaterdagavond een hapje eten met de kids na het werk. Voorheen was het altijd in een ongezellig hoekje waar niet gerookt mocht worden. Nu konden we zitten waar we wilde.. het kan toeval zijn, maar er zat zeker 30% meer bezoekers als voorheen.
1 punt kan ik me wel in vinden, het hele rookverbod heeft een betuttelende en belerende basis, opgedrongen door de overheid. Voor speciale bruine kroegen/Café's waar uitsluitend rokende bezoekers komen en ook de medewerkers roken, daar had men best een status aparte voor kunnen creeëren in de vorm van een besloten instelling alleen toegangkelijk voor rokers ofzo.