rookverbod horeca!!!!!!

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 05 jul 2008, 15:41

Ik ben anti rook...............................een van de weinig goede maatregelen van dit kabinet. Nou ben ik geen kroegganger, dus ik had er al geen last van, ik zal er nu ook niet komen, kan me voorstellen dat er wel mensen zijn die nu vaker gaan.

Gelukkig worden hier dingen tegengesproken, een paar post eerder staat dat longkanker bij niet-rokers uiterst zeldzaam is (ik ga trouwens geen bronnen controleren oid.). Dus blijkbaar weinig effect op de omgeving.
(Klopt waarschijnlijk wel, want de schadelijke stoffen blijven voor het merendeel in de longen/luchtwegen van de roker achter.)

Dit is intussen achterhaald; het aantal niet rokers dat longkanker ontwikkelt is schrikbarend aan het stijgen, de oorzaak is niet geheel duidelijk. Hypothesen; fijnstof en allergieen die als trigger voor kanker fungeren.
Een andere aandoening die schrikbarend stijgt ( mede door roken) is COPD ( Chronic Obstructive Pulmonary Disease), die is, mits te laat ontdekt, net zo dodelijk als longkanker. Indien tijdig ontdekt zal je kwaliteit van leven nooit meer zijn zoals ie was en zal je longfunctie versneld achteruit gaan, uiteraard met alle consequenties vandien. Eindigend aan een zuurstof fles, lurkend, zuchtend en steunend voor een beetje lucht, uitgemergeld als in een concentratie kamp ga je dan je einde tegemoet, je stikt dus gewoon langzaam, erg langzaam.......................

Knot

Bericht door Knot » 05 jul 2008, 16:15

Zowel rokers als voetballers mogen van mij een 8dubbele zorgverzekeringspremie betalen, zijn gewoon de hoogste kostenposten in de statistieken!

RutgerK

Bericht door RutgerK » 05 jul 2008, 16:46

......zet ski's te koop op Marktplaats

Dexter

Bericht door Dexter » 05 jul 2008, 16:56

Hier de mening van een niet-roker: Prima dat het roken in openbare gelegenheden nu verboden is!

Beste roker,
Ik vraag je toch niet om je ziekteverwekkende stinkrook in mijn leefomgeving te blazen? Toch is dat wat je doet zonder ook maar een seconde na te denken of ik als niet-roker daar last of ongemak van zou kunnen hebben.
En als reden waarom dat maar zou moeten kunnen, komen rokers met het argument dat zoiets in Nederland kan vanwege de persoonlijke vrijheid die men in dit land geniet.

Het argument van de rokers dat met dit verbod hun persoonlijke vrijheid stevig wordt ingeperkt is echt niet meer waard als het argument van een niet-roker dat de, door een roker uitgeblazen sigarettenrook, die hij/zij in een openbare gelegenheid in moet ademen een inbreuk is op de persoonlijke vrijheid van niet-rokers.

Als iemand wil roken is dat wat mij betreft prima maar dan in zijn eigen leefomgeving waar andere mensen (tenzij uit vrije keuze daar aanwezig) geen last van zijn/haar rook hebben.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 05 jul 2008, 17:30

Helemaal mee eens. Ik zou wel eens willen zien wat er gebeurt als je wat teentjes rauwe knoflook eet en vervolgens expres in het gezicht van anderen gaat staan boeren. :wink:

Rambler

Bericht door Rambler » 05 jul 2008, 17:47

Beetje drastisch, een magazijnier ooit bij ons was gaan eten, tafel er naast lustig aan het roken en de rook hun richting uitblazen, de eigen tafel kan men er toch niet mee vervelen nietwaar. Zij moesten aan hun eten beginnen, hij stond op, ging aan hun tafel staan, draaide zich om een liet een scheet van hier tot in Tokyo :?

Niels v D

Bericht door Niels v D » 05 jul 2008, 20:20

:lol: Dat is wel een heel aparte oplossing Rambler...
GTRene schreef:mmm gister voor het eerst uitgeweest sinds het rookverbod, en wow dat ruikt een stuk frisser zeg, en verrek ik kan de dames nog beter zien
Staat genoteerd, bij volgende keer uitgaan in Almelo zorgen dat het meisje zich netjes kleedt.. :lol:

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 05 jul 2008, 20:23

1 nadeel, je kan niet op het eerste ogenblik meer zien als een meisje rookt !
Meestal is kussen met een asbak niet echt smakelijk ;) :lol:

allen

Bericht door allen » 05 jul 2008, 20:41

Dexter schreef:Als iemand wil roken is dat wat mij betreft prima maar dan in zijn eigen leefomgeving waar andere mensen (tenzij uit vrije keuze daar aanwezig) geen last van zijn/haar rook hebben.
En dat is imho ook het probleem. Ze worden zelfs hun eigen omgeving uitgejaagd. Snap gewoon niet waarom een hardwerkende ondernemer niet eens zelf mag bepalen wie er in z'n zaak welkom is. Stuur iedereen maar de straat op voor een peuk ja. DAT is nu de leefomgeving van IEDEREEN. Ook een passerende moeder met een baby in haar kinderwagen moet er dan doorheen. Ze had ervoor nooit last hoeven te hebben van die ongezonde lucht omdat die rokers bij elkaar in het 'stinkhok' zaten. Wij niet rokers hadden ook een zaak met een rookverbod kunnen opzoeken maar nee hoor. Wij wilden persee in alle stinkhokken eten en feesten. Alleen dan niet met de stank...

GTRene

Bericht door GTRene » 05 jul 2008, 20:52

Neluhz schreef:
GTRene schreef:mmm gister voor het eerst uitgeweest sinds het rookverbod, en wow dat ruikt een stuk frisser zeg, en verrek ik kan de dames nog beter zien
Staat genoteerd, bij volgende keer uitgaan in Almelo zorgen dat het meisje zich netjes kleedt.. :lol:
:lol: :lol: in Almelo ga ik bijna nooit uit, of het is met een groepje die daar uit gaat (maar ga bijna nooit met groepjes uit) Ik ga altijd alleen uit in Enschede en spreek daar wel de dames :lol: zo had ik gisteravond toen ik op uitnodiging van en dame uit ging aldaar een super verfrissend en helder zicht op 2 mooie bumpers :shock: wow...geen verhullend rookgordijn er tussen en dubbel-fris bijna open en bloot :lol: :wink: en dan een lekker lijfje, ja heerlijke dame...wish she could be mine...(verhaal apart) in elk geval is de rook opgetrokken om maar wat on-topic te blijven :lol:

RVV

Bericht door RVV » 05 jul 2008, 23:20

allen schreef:
Dexter schreef:Als iemand wil roken is dat wat mij betreft prima maar dan in zijn eigen leefomgeving waar andere mensen (tenzij uit vrije keuze daar aanwezig) geen last van zijn/haar rook hebben.
En dat is imho ook het probleem. Ze worden zelfs hun eigen omgeving uitgejaagd. Snap gewoon niet waarom een hardwerkende ondernemer niet eens zelf mag bepalen wie er in z'n zaak welkom is. Stuur iedereen maar de straat op voor een peuk ja. DAT is nu de leefomgeving van IEDEREEN. Ook een passerende moeder met een baby in haar kinderwagen moet er dan doorheen. Ze had ervoor nooit last hoeven te hebben van die ongezonde lucht omdat die rokers bij elkaar in het 'stinkhok' zaten. Wij niet rokers hadden ook een zaak met een rookverbod kunnen opzoeken maar nee hoor. Wij wilden persee in alle stinkhokken eten en feesten. Alleen dan niet met de stank...

Toch ga je aan een belangrijk punt voorbij Allen, het rookverbod in de horeca is er niet gekomen om de niet rokers in bescherming te nemen, maar om de werknemers in de horeca een rookvrije werkplek te garanderen. Dat niet rokers daar baat bij hebben is een uitvloeisel van de wet, maar geen doelstelling.

Dan komt natuurlijk de dooddoener, ja maar je kiest er voor om in de horeca te werken en daarmee heb je ook de rook omgeving geaccepteerd. Maar dat is te kort door de bocht geredeneerd. Er zijn genoeg werknemers die in de horeca werken en ontevreden waren over het feit dat ze in rokerige omgeving moesten werken. Maar het belang van je baan weegt niet op tegen het vrijwillig opstappen, of op zoek gaan naar andere werk, werk wat er veelal niet is.

Nu heeft de overheid bepaald dat iedere werknemer in Nederland RECHT heeft op een rookvrije werkplek, en het is discriminerend om de werknemers, toch een hele serieuze beroepsgroep qua omvang van dit recht uit te sluiten.

Daarbij heeft een werkgever, dus ook een horecawerkgever de plicht om een veilige en gezonde werkplek te creeëren voor zijn medewerkers. Een supermarkt werkgever moet het doen, een winkel werkegever moet het doen, waarom zouden horecawerkgevers uitgezonderd moeten blijven ? Om het welbehagen van de rokenende bezoekers te garanderen ?

Het is al jaren een geaccepteerd verschijnsel dat ik openbare (publieke sector en overheid) gelegengheden niet meer gerookt mag worden. Als dat door de rokende samenleving is geaccepteerd, waarom zouden diezelfde rokers niet kunnen accepteren dat er in de horeca niet meer mag worden gerookt ?

Vanavond zaten we in ons "vast" restaurant, Kruisweg Marum waar we elke zaterdagavond een hapje eten met de kids na het werk. Voorheen was het altijd in een ongezellig hoekje waar niet gerookt mocht worden. Nu konden we zitten waar we wilde.. het kan toeval zijn, maar er zat zeker 30% meer bezoekers als voorheen.

1 punt kan ik me wel in vinden, het hele rookverbod heeft een betuttelende en belerende basis, opgedrongen door de overheid. Voor speciale bruine kroegen/Café's waar uitsluitend rokende bezoekers komen en ook de medewerkers roken, daar had men best een status aparte voor kunnen creeëren in de vorm van een besloten instelling alleen toegangkelijk voor rokers ofzo.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 06 jul 2008, 01:23

Nu heeft de overheid bepaald dat iedere werknemer in Nederland RECHT heeft op een rookvrije werkplek, en het is discriminerend om de werknemers, toch een hele serieuze beroepsgroep qua omvang van dit recht uit te sluiten.

Van een RECHT maken we voor de zelfstandige kroegbaas voor het gemak een PLICHT en dàt is zo krom. Het punt is alleen dat andere Horeca-bazen zouden gaan stuiteren als je wel mocht roken in een zaak waar alleen de eigenaar(s) werkt. Maar daar heb ik eigenlijk maling aan.

Als je het zover door wil trekken dan mag een installateur niet aan het werk in huizen waar gerookt wordt en mag er geen controleur komen in een café waar men schijnt te roken. Sterker nog, de politie mag geen inval doen bij een rokende crimineel. Ook die werknemers hebben het recht toch?

Knot

Bericht door Knot » 06 jul 2008, 01:37

Tsja, je kunt er lang en breed over blijven lullen.. gelukkig is het inmiddels een feit geworden, een van de weinige goede stappen die hier in Nederland gemaakt zijn!

Luco

Bericht door Luco » 06 jul 2008, 08:07

Mari Oh Oh! schreef:

Van een RECHT maken we voor de zelfstandige kroegbaas voor het gemak een PLICHT en dàt is zo krom. Het punt is alleen dat andere Horeca-bazen zouden gaan stuiteren als je wel mocht roken in een zaak waar alleen de eigenaar(s) werkt. Maar daar heb ik eigenlijk maling aan.

Als je het zover door wil trekken dan mag een installateur niet aan het werk in huizen waar gerookt wordt en mag er geen controleur komen in een café waar men schijnt te roken. Sterker nog, de politie mag geen inval doen bij een rokende crimineel. Ook die werknemers hebben het recht toch?
Dat probleem is er nu al in de thuiszorg.
Deze werknemers hebben ook recht op een rookvrije werkplek maar moeten ook mensen helpen die in hun eigen huis roken.
Dit levert nu al problemen op omdat volgens deze wet deze werknemers de rokende mensen in hun eigen huis niet meer mogen helpen.

RVV

Bericht door RVV » 06 jul 2008, 08:37

Mario, andere zelfstandige ondernemers mogen ook niet roken in hun winkel, die openbaar publiekelijk toegangkelijk is. Waarom dan een uitzondering voor zelfstandige horeca ondernemers? Ook dat is ongelijkheid. Bij wetgeving is nog altijd zo, gelijke monniken, gelijke kappen.

Mike S.
Auto: M135i

Bericht door Mike S. » 06 jul 2008, 10:51

Knot schreef:Zowel rokers als voetballers mogen van mij een 8dubbele zorgverzekeringspremie betalen, zijn gewoon de hoogste kostenposten in de statistieken!
Vergeet de bakken met geld niet die rokers dmv accijnsen binnenbrengen :!: want dat is heel erg veel

GTRene

Bericht door GTRene » 06 jul 2008, 11:50

ut was weer heerlijk rookvrij met uitgaan gister, en net wat meer ruimte op de dansvloer en als je van de ene kant naar de andere kant wilt lopen in de bar/dancing...verder is het buiten af en toe best druk/gezellig :lol: dus ja wel wat drukker dan anders buiten op zo'n overdekt terras, maar merk niet dat er minder mensen komen...wel mensen die je normaal niet ziet, en de verwende stapper gaat toch wel uit...immers overal dezelfde regel dus wat aanpassen en meer controle over de sigaret, wie niet buiten roken kan moet maar buiten roken dan :wink: en dat gaat mooi.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 06 jul 2008, 12:09

Gsiter ook op stap geweest, de kroeg was stamvol en dan is het wel lekker dat er een rookverbod is. Dan sta je niet opeens halverwege in de hens. Verder merk je wel dat er heel eveel mensen regelmatig naar buiten vertrekken. Maar er mocht niet gerookt worden, maar helder was de lucht niet, want de rookgenerator draaide overuren,en mijn kleren stinken naar de lucht van de rookgenerator... :roll:

GTRene

Bericht door GTRene » 06 jul 2008, 13:52

daar waar ik uitga hebben ze gelukkig niet zo'n apparaat :lol: hoeft voor mij ook niet al die 'show" net als sommige auto's, veel show, no go :lol:

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 06 jul 2008, 14:06

er waren wel mooie vrouwtjes 8) :lol:

Kasteel

Bericht door Kasteel » 06 jul 2008, 14:07

Gister uitgeweest en bevalt mij als niet roker eigenlijk best wel, geen gekke brandgaten meer in kleding ;). Maar van mij mag er best gerookt worden hoor :).

GTRene

Bericht door GTRene » 06 jul 2008, 14:11

Jelmer850i schreef:er waren wel mooie vrouwtjes 8) :lol:
in nevelen gehuld :lol:
gister voor mij niet veel bijzonders met uitgaan...op naar volgende week zaterdag, halve afspraak weer met die leuke dame :P maar weer niet alleen...maar goed, alst maar gezellie is :lol:

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 06 jul 2008, 15:11

Rookvrij: HEERLIJK!!!!!!

Eindelijk kan je fatsoenlijk zien wat er rondloopt. Je was altijd zowat mistlampen nodig in die uitgaans gelegenheden :P

MR M POWER

Bericht door MR M POWER » 06 jul 2008, 18:28

Gister even naar een discotheek in Leeuwarden geweest. In die discotheek hadden ze binnen een speciale rookruimte waar het echt heel erg blauw stond van de rook. Kleren stinken niet, je zou ze in principe de volgende dag weer aan kunnen doen :lol:

Jorik

Bericht door Jorik » 06 jul 2008, 20:08

Precies, en als je zelf de ochtend erna onder de douche kroop stond zelfs dán nog de badkamer blauw van de rook die nog even uit je haren kwam :wink:

Plaats reactie