M3 E92 vs. Lotus Exige S

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
atomchris

Bericht door atomchris » 25 jun 2008, 23:08

M-bitious schreef: Net zoals anderen niets in een M3 zien, heb ik niets met die kleine snelle wagentjes. Dan wordt er vaak het geld argument gebruikt. Wel ik kan me ook een Murcielago LP640 veroorloven, maar voor mijn situatie is die auto niet geschikt, hoe super ik hem ook vind. De keuze is altijd persoonlijk en afhankelijk van je eigen omstandigheden en (on)mogelijheden.
Nee hoor ik heb altijd 1 meer ....nietes ik heb altijd 1miljoenmiljard meer ,lekker puh! :P
Veel plezier nog met je Kanon...en je centjes... :oops: :roll: :P
Laatst gewijzigd door atomchris op 25 jun 2008, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Michel P

Bericht door Michel P » 25 jun 2008, 23:09

allen schreef:
M-bitious schreef:Wel grappig als de M3 sneller is dan zo'n Exige, dan is dat opeens niet meer belangrijk. :?
Het boeit mij echt niet wat sneller is. Ik heb zelf ook nooit anders gezegd. Niet voor niets stop ik oneindig geld in een 316 terwijl ik voor minder een e36 m3 kan kopen. Het leven draait imho om plezier, niet om cijfertjes. Dat hele gedoe om die paar seconden...
In de Evo werd het in een column mooi verwoord: Wordt je betaald dan wil je de snelste auto, maar anders kun liever de auto waarmee je de meeste lol hebt. :idea:
Ik kan me verder ook niet voorstellen dat iemand die een m3 te gek vind ook maar een seconde aan een Exige zou denken en andersom.

Wat ik wel jammer vind is dat de rijders van beide kampen vaak niet openstaan voor wat anders. Direct zeggen dat het ruk is zonder het getest te hebben is zonde. Een grote auto zie ik vaak als nadeel. Maar dan vooral bij het zoeken naar een parkeerplaats langs de gracht. :wink:
+1

[img:800:600]http://i200.photobucket.com/albums/aa25 ... C00856.jpg[/img]

Tommy

Bericht door Tommy » 25 jun 2008, 23:16

weg met speedsters, in come the E30 M3 ;)

Francisco

Bericht door Francisco » 26 jun 2008, 08:53

de m3 stond op "sportreifen" zoals BMW de laaste tijd zijn auto's vaak afleverd aan sportauto. even omrekennen naar normaal is +/- 10 sec 8.15 min. ruim sneller dan de oude M3. en ook de exige.

niemand zal zeggen dat dat sloom is. het ging meer in het debat over driver fun als je de limiet opzoekt. en dat is met elke generatie wat minder aan het worden.

420 pk vs 250 pk maak je op de ring nooit goed in de rechte stukken natuurlijk. toch heb ik het faluwe vermoeden dat de elise nu wat op leeftijd komt.

atomchris

Bericht door atomchris » 26 jun 2008, 10:08

Francisco schreef:de m3 stond op "sportreifen" zoals BMW de laaste tijd zijn auto's vaak afleverd aan sportauto. even omrekennen naar normaal is +/- 10 sec 8.15 min. ruim sneller dan de oude M3. en ook de exige.

niemand zal zeggen dat dat sloom is. het ging meer in het debat over driver fun als je de limiet opzoekt. en dat is met elke generatie wat minder aan het worden.

420 pk vs 250 pk maak je op de ring nooit goed in de rechte stukken natuurlijk. toch heb ik het faluwe vermoeden dat de elise nu wat op leeftijd komt.
faluwe vermoeden?? :lol: :wink: elise op leeftijd?heb je er wel eens meegereden?gewoon eens doen....

Macboy

Bericht door Macboy » 26 jun 2008, 11:13

M-bitious schreef:Ik wil alleen maar laten zien, dat een M3 ook prima over het circuit kan en zich niet hoeft te schamen. Er werd hier erg vaak beweerd dat de nieuwe M3 niets is, te zwaar, te luxe etc. Wellicht, maar desondanks kan je lekker met zo'n ding knallen.
Sorry Frank, maar het is je eigen schuld vrees ik. Je draadje is volstrekt zinloos ben ik bang.

Er is namelijk NIEMAND die hier OOIT heeft beweerd dat een M3 niet prima over het circuit kan of zich daarvoor moet schamen. Dus dan eindigt je veronderstelling daar al meteen.

Het is heel erg simpel. Bij het gebruikmaken van de term "boot" wordt bedoeld dat een auto te zwaar aanvoelt en dat het niet de rijplezier biedt die het zou moeten of kunnen bieden. Dat wil toch niet zeggen dat ie niet snel is ? Hij is megasnel !

Ik verbaas me ook zeker over de resultaten, erg knap !

De foto van Michel Pol spreekt boekdelen hoewel ik niet denk dat de M3 geen smile op je gezicht zal toveren. Tuurlijk zit je met een dikke smile achter je M3.

Maar de manier waarop je in een Lotus de bochten rijdt en met de M3 is toch echt een wezenlijk verschil waarbij je in de Lotus meer rijplezier zult hebben (tuurlijk is rijplezier een relatief begrip en voor ieder persoonlijk anders, maar als ik als interieurman dit roep dan zal het wel duidelijk zijn :)).

Daarnaast is de post van SteveV6 een hele belangrijke en heel erg waar. Een Lotus of een Speedster moet anders bereden worden. Dit klinkt misschien raar, maar is het niet.

Mogelijk dat Maik op dit punt nog iets kan toevoegen?

Even voor de duidelijkheid Frank: dit is NIET bedoeld als: he, de M3 is sneller, maar dan zal het wel aan de rijder liggen. Nee. Er schijnt inderdaad voor de Lotus en Speedster modellen iets bijzonders te zijn wat betreft de kennis van de wagen en de manier waarop je de bochten in en uit moet gaan.

Maar nogmaals Maik, kun jij dit bevestigen want jij vertelde mij dit in de auto toen we naar de Ring reden.

Elmar

Bericht door Elmar » 26 jun 2008, 14:50

Ik neem aan dat de testrijder(s) van Sportauto best wel weten hoe ze met een lotus over het circuit moeten.

RobS

Bericht door RobS » 26 jun 2008, 15:15

In een ander draadje is het ook al genoemd, het gaat allemaal om beleving. Jij haalt hier de prestaties op het circuit aan, de meeste beleving heb je dan uiteraard in de Exige.

HSR

Bericht door HSR » 26 jun 2008, 17:13

Volgens mij missen jullie gewoon het punt wat Frank probeert te maken. Zijn wagen wordt elke keer weer door de quasi ervaringsdeskundigen ( even de mensen die daadwerkelijk ervaring hebben met de wagen daar gelaten ) door het slijk gehaald. Komt Frank nu op de proppen met een auto test, welke in 9 van de 10 keer als wedmatigheid gezien wordt als BMW de winnaar is, is het weer niet goed. M.i. is het plat hypocriet gezeik. Als de 130i in een autotest niet wint van FWD'ers worden er meteen 100000 excuses gezocht om het goed te praten. Komt de nieuwe verguisde M3 V8 als winnaar uit de test tegen een , so to speak, heilige graal in de autosport, wordt er gezeken over de bandvoering van de M3 en dat de exige wel sneller is als je em 300PK geeft.

Serieus, waar gaat dit over?

Tristan

Bericht door Tristan » 26 jun 2008, 17:20

Ben het ook met Frank eens. De M3 heeft ondanks zijn (volgens sommige boot formaat/gewicht) wel een Lotus op achterstand gezet. Ook op uitwijkingsproef, slalom, natte baan etc etc.

Daarmee laat BMW zien dat ondanks de gewichtstoename, blijkbaar het onderstel ook stappen gemaakt heeft en daarmee een Exige op achterstand rijdt.

Verder heeft rijbeleving etc. er helemaal niks mee te maken. Dit gaat over keiharde cijfers, niet hoe hard je bobbel in je broek is.

Zo zie ik het. :roll:

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 26 jun 2008, 18:14

M-bitious schreef:
atomchris schreef:
M-bitious schreef:Ja en dan breng ik mijn M3 naar g-power, leegtrekken dat hok, 200 kg eraf, hop tuning, hoppa 800pk. Laten we nou gewoon standaard auto's vergelijken. Feit is dat een meester van de weg als een Exige, een M3 er toch niet zo maar uit rijdt. Flauwe opmerkingen of niet. Ik denk alleen dat ik bovendien in Milaan frisser uitstapte dan de Lotus rijder. Oja de Autobahn, moet ik niet zeggen, want dan heeft de Lotus geen schijn van kans. :mrgreen: Het gaat natuurlijk om de korte bochtjes :lol:
LOL@reactie :lol:
Snelweg rijden doen we in een luie amerikaan,vakantie met het vliegtuig,tunen van een BMW lijkt me wat duurder.
Flauwe opmerking of niet,passie/emotie is iets wat zeker niet in een BMW te vinden is,maar ja lotus fapper he.... :lol: :lol: :lol: :lol:

Korte bochten...goed gevonden zeg,alsof je wist dat ik dat zou gaan zeggen :wink: maar dat boeit me ook niet zo,ik wil gewoon lekker rijden,circuit of een ritje maken,en niet met 8000000pk schreeuwen dat ik zo hard kan,kan ik toch niet,ben niet echt de nieuwe schumacher,maar is er ook nog zoiets als gewoon je droom auto kopen???IPV alleen maar de snelste willen hebben??? :?:
Dat vin ik persoonlijk belangrijker,zoals ik al eerder zei,BAAS boven BAAS(altijd en eeuwig!) 8)
Ik heb het een paar keer terug gelezen, maar niets wat je zegt ben ik het mee eens. Wel grappig als de M3 sneller is dan zo'n Exige, dan is dat opeens niet meer belangrijk. :?
Kijk, en dan zeggen ze dat BMW rijders een lange pik hebben...

Frank,

Trek het je niet aan joh. laat ze maar afzeiken. Het enigste wat ze doen is André achternalullen. Laat ze een uurtje in de M3 sturen en dan gaan er werelden open. Kan me Hugo nog herinneren op de CBR, die toch dusdanig onder de indruk was van mijn olietanker. Ohja, en die bruut opkomende RS6 zag ik na de afrit trouwens ook nergens meer.
En dat gelul over lotussen "makkelijk" te tunen naar 300 pk? Come on zeg, forget it! Zover ik weet zijn het nog altijd aangepaste toyo blokken en als je daar 1.2 bar boost op zet krijg je lijntjes in het blok. Mooie strakke barstlijntjes...
Zonder compressieverlangingskit van x-aantal euri's (zal wel dik in de 4 cijfers lopen) haal je het niet.
M3 rijders staan bekend om belang te hechten aan "facts and figures" en ik kan mezelf daar ook 100% aan koppelen.
Gevoel of niet, als je eruit wordt gereden door zo'n "boot" op een circuit voel je je gewoon K.U.T., wind in de haren of niet.
Ik geef persoonlijk ook niet veel om dat geblèèr rond m'n kop en het helse gebodder de godganse tijd.
Die Ariel Atom bijvoorbeeld, vind ik de meest puntloze creatie ooit. Als ik de wind in mijn haren wil hebben en vliegen in mijn mond, koop ik wel een moto met een open helm op me kop.

allen

Bericht door allen » 26 jun 2008, 18:48

Geweldige post Dennis! :D
Frank voelt zich op de tenen getrapt door een Lotusrijder en de Lotusrijder voelt de voet van Frank weer op z'n tenen. Geen van beiden staat open voor elkaars soort van wagen en jij laat op jouw beurt ook weer zien dat jij bijv. de Atom bij voorbaat al geen kans geeft.
Het lijkt me overigens stug dat die mensen die waarschijnlijk bedoeld worden André nalullen want een 135i is nog altijd geen Lotus, dat terzijde. Ging het wel om André had Frank toch beter een vergelijk van z'n M3 met een 135i kunnen plaatsen. Volgens mij is het dus wel duidelijk dat het niet om deze beste man gaat...

Als Chris en Frank eens zouden afspreken en mekaar in elkaars bolides zouden laten sturen waren ze wellicht tot de conclusie gekomen dat iedere wagen leuk is op hun eigen manier. Hadden ze alle vooroordelen van tafel kunnen vegen met behoud van hun eigen voorkeur voor het concept auto waarvoor zij als individu hebben gekozen.
Hetzelfde geld voor de Atom. Je kunt het op voorhand een zinloze creatie vinden of je huurt zo'n ding voor een week om er mee te stoeien.

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 26 jun 2008, 19:06

Allen,

Dit alles was ook niet helemaal serieus bedoelt hoor.
BMW M3 rijders zijn eerste klasse eikels op dit gebied, dat weet ik goed genoeg. Ik wil met die post ook aantonen dat ieder gewoon zijn ding moet doen (zie, ik ben een typische M3 rijder) en wil atomchris wat tegengas geven omdat er wordt gedaan alsof een Atom/elise/lichtgewicht sportwagen het ultimatum is om driving fun te beleven.
Kijk Bjorn bijvoorbeeld, hij rijdt de ultieme tanker, waar zelfs MSC lines jaloers op is! En hij beleeft er kilometers kippevel, emotie en vooral DF mee. Zet hem in een Atom/elise en hij komt je achterna met z'n maatje 46 om onder je reet te schoppen.

Ik heb zelf dit soort auto's leren waarderen. Heb in Japan een paar uurtjes met een Boxster S gestuurd en die heeft mij echt enorm verbaast. Maar of ik er eentje zou kopen? nou nee...
Snap je, ik ben meer een boten man :lol:

M-bitious

Bericht door M-bitious » 26 jun 2008, 20:16

allen schreef:Geweldige post Dennis! :D
Frank voelt zich op de tenen getrapt door een Lotusrijder en de Lotusrijder voelt de voet van Frank weer op z'n tenen. Geen van beiden staat open voor elkaars soort van wagen en jij laat op jouw beurt ook weer zien dat jij bijv. de Atom bij voorbaat al geen kans geeft.
Het lijkt me overigens stug dat die mensen die waarschijnlijk bedoeld worden André nalullen want een 135i is nog altijd geen Lotus, dat terzijde. Ging het wel om André had Frank toch beter een vergelijk van z'n M3 met een 135i kunnen plaatsen. Volgens mij is het dus wel duidelijk dat het niet om deze beste man gaat...

Als Chris en Frank eens zouden afspreken en mekaar in elkaars bolides zouden laten sturen waren ze wellicht tot de conclusie gekomen dat iedere wagen leuk is op hun eigen manier. Hadden ze alle vooroordelen van tafel kunnen vegen met behoud van hun eigen voorkeur voor het concept auto waarvoor zij als individu hebben gekozen.
Hetzelfde geld voor de Atom. Je kunt het op voorhand een zinloze creatie vinden of je huurt zo'n ding voor een week om er mee te stoeien.
In tegendeel ik voel me helemaal niet op mijn tenen getrapt door de Lotus rijder en vooroordelen doe ik al helemaal niet aan. Ik ben juist iemand die andere auto's waardeert en respecteert. Lees anders mijn verhaal over de Z06 en de M6 maar eens terug. Het enige waar ik me "druk" om maak is dat de nieuwe M3 te vaak wordt afgezeken, en daar is geen enkele reden voor. Ik val prima in de doelgroep van wat de M fabriek wil maken en voel me er heerlijk bij. De Lotus is een prachtig stuurmachientje, en ik houd van nog veel meer auto's. Alleen voor MIJ is de M3 de perfect combinatie voor wat IK van een auto verwacht. Persoonlijk interesseert het me geen ruk of een ander lichter of sneller is, of meer beleving geeft.

De vergelijking met de 135 en 335 wil ik al helemaal niet aangaan, het ging ook hier niet om een specifiek merk, ik kwam toevallig die test tegen (ja ik lees ook over de Lotus) en zag deze opmerkelijke cijfers.

Oja en Hugo heeft het begrepen 8)

allen

Bericht door allen » 26 jun 2008, 20:28

Te vaak? Man, hoeveel mensen zeiken er nu daadwerkelijk een m3 af? Twee man op Df? Die kun je ook negeren hoor. :wink:

Maik

Bericht door Maik » 26 jun 2008, 20:35

M-bitious schreef: ....

Persoonlijk interesseert het me geen ruk of een ander lichter of sneller is, of meer beleving geeft.

....
Ah, dat is dan duidelijk, dus al die cijfertjes aan het begin blijken dus niets te zeggen over de auto's? Nou, als je dat eerder gezegd had hadden we hier niet zo slap te hoeven ouwehoeren... :)

Een M3 zal heus wel sneller zijn, op semi's of niet. De E46 M3 is dat trouwens niet (op Zandvoort)... :wink:
En "een" autojournalist geef ik trouwens niet het voordeel van de twijfel om alles uit een middenmotor, 40/60% gewichtsverdeling auto te halen, dat puntje wil ik dan nog wel even aanhalen natuurlijk (zoals al opgebracht door Stev6 en Maccieboy) 8)

Elmar

Bericht door Elmar » 26 jun 2008, 20:42

Maik, die credits krijgt de gemiddelde autoblad journalist van mij ook niet. Echter de mannen van Sportauto wel.

SteV6

Bericht door SteV6 » 26 jun 2008, 21:23

Frank, je kan ook gewoon in stilte genieten van het plezier dat jouw M3 jou geeft! En vecht niet tegen de bierkaai, want dat win je nooit.

Ik rij nu al 6 jaar mijn Leon V6. En elke kilometer erin vind ik genieten. Maar de goegemeente (op SO) snapt de auto niet en komt dus altijd met geeikte argumenten (napraten van anderen) over de eigenschappen. Nu pas, waarschijnlijk omdat de auto betaalbaar wordt voor ex-1.8 20VT rijders, ontstaat waardering voor de auto. Terwijl ik het al 6 jaar weet en 158.000km genoten heb. En voorlopig nog van zal genieten.

Zet je een keer een overtuigd tegenstander in de bijrijdersstoel, dan zijn ze zeer vaak behoorlijk onder de indruk en komen ze terug op hun eerdere argumenten.

Daarnaast heb ik voor de, voor mij, echte Driving Fun de Speedster staan. Ook heerlijk, maar je moet er mee leren rijden, zoals ik eerder schreef.

Dus Frank, heel veel plezier met je M3, cijfertjes zijn dan niet meer belangrijk.

SteV6

M-bitious

Bericht door M-bitious » 26 jun 2008, 21:49

Maik schreef:

Persoonlijk interesseert het me geen ruk of een ander lichter of sneller is, of meer beleving geeft.

....
Ah, dat is dan duidelijk, dus al die cijfertjes aan het begin blijken dus niets te zeggen over de auto's? Nou, als je dat eerder gezegd had hadden we hier niet zo slap te hoeven ouwehoeren... :)

Een M3 zal heus wel sneller zijn, op semi's of niet. De E46 M3 is dat trouwens niet (op Zandvoort)... :wink:
En "een" autojournalist geef ik trouwens niet het voordeel van de twijfel om alles uit een middenmotor, 40/60% gewichtsverdeling auto te halen, dat puntje wil ik dan nog wel even aanhalen natuurlijk (zoals al opgebracht door Stev6 en Maccieboy) 8)
Klopt precies, het interesseert me ook niets, maar dan heb je mijn punt nog steeds niet begrepen. Ik vind puur dat de M3 hier te vaak te kort wordt gedaan in de vorm van te zwaar, te weinig M, te luxe. Ik beweer nu alleen dat die "boot" heel leuk vooruit komt. Ik kom hier niet voor mijn gelijk. Gelijk bestaat helemaal niet als het om auto's gaat.

Herman Gast

Bericht door Herman Gast » 26 jun 2008, 21:50

Bij gelijke pk/kg zou de beamer harder op de rechte stukken moeten gaan (hogere top, PK versus luchtweerstand) en de Exige het net ff beter moeten doen in de bochten (lager zwaartepunt?) en wellicht ietsje beter remmen (rem-pk/kg).
Beetje circuitje: 10% remmen, 25% bocht en 65% vol op 't gas? Wint de Beamer.... :wink:

Ach, voor ieder wat wils.
Ik voel me wel lekker met weinig kilo's en kan me goed voorstellen dat iemand anders gaat voor het vettere werk.

allen

Bericht door allen » 26 jun 2008, 22:11

M-bitious, dat hangt van hun persoonlijke referentiepunt af. Wie bijv. van een E30M3 komt zal een huidige M3 best weleens te groot, te zwaar en te luxe kunnen vinden. Dat wil niet zeggen dat de auto niet goed is, maar stel je eens voor dat de fabrikant alle 96 airbags, electrische stoelen, etc. verwijderd... hoe modderpiiiieeeeep hard die boot dan ging?!

Maik

Bericht door Maik » 26 jun 2008, 22:34

M-bitious schreef:
Maik schreef:

....

Klopt precies, het interesseert me ook niets, maar dan heb je mijn punt nog steeds niet begrepen. Ik vind puur dat de M3 hier te vaak te kort wordt gedaan in de vorm van te zwaar, te weinig M, te luxe. Ik beweer nu alleen dat die "boot" heel leuk vooruit komt. Ik kom hier niet voor mijn gelijk. Gelijk bestaat helemaal niet als het om auto's gaat.
Ik denk dat jij je eigen punt dan niet snapt, want nu zeg je dus weer dat het wel belangrijk is, dat anderen even zien dat een M3 sneller is...? Jij zit je hier druk te maken en aan iedereen voor te schotelen dat een M3 sneller is, dus ik denk eigenlijk dat het WEL belangrijk voor je is?

Maik

Bericht door Maik » 26 jun 2008, 22:36

Elmar schreef:Maik, die credits krijgt de gemiddelde autoblad journalist van mij ook niet. Echter de mannen van Sportauto wel.
Elmar, iedereen hier weet toch wel dat jij nooit gelijk hebt, dus waarom die moeite? :wink:

allen

Bericht door allen » 26 jun 2008, 22:36

Hey Maik, gaaf die avatar van je. Wat is dat? Speedster? Die zijn wel snel of niet? :lol:

GTRene

Bericht door GTRene » 26 jun 2008, 22:42

staat nog wel een leuke te koop met 280pk en ;ambo doors maar dan wel op een betere manier zo lijkt het als je die schanieren ziet...

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=lxhk342oi3dp

[img:400:300]http://pic.autoscout24.net/images-big/7 ... 748001.jpg[/img]

Plaats reactie