Sperdiff monteren

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Sperdiff monteren

Bericht door René130i » 23 jun 2008, 13:46

Mijn BMW dealert denkt dat het hun 8 uur kost om mijn Quiaffe sperdif te plaatsen. Is dit reeël/fair?

Dat is € 640 ex btw

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 23 jun 2008, 13:55

Eerder al met Jacob (offenga) over gehad, ik meende dat hij toen zei dat hij het niet kon doen.

Zonet toch nog even gebeld. "Geen probleem!" En hij schat het op 3 uur werk...

Hulde aan de stealer :wink:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 23 jun 2008, 14:00

Ze zijn er wel even mee zoet denk ik als je uitmeten en uitklokken ook meerekend?

Zelf een differentieel wisselen ben je al even mee bezig. Dan moet hij ook nog open, sperklok wisselen, uitklokken enz. Ochtendje werk hebben ze wel minimaal denk ik.

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 23 jun 2008, 14:02

Ik heb er geen verstand van en dacht dat het puur het wisselen van een onderdeel was :oops:

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 23 jun 2008, 14:03

Rene / Hazze schreef:Ik heb er geen verstand van en dacht dat het puur het wisselen van een onderdeel was :oops:
Gaat het om een differentieel wisselen of het inbouwen van een sper unit in je huidige diff? Even voor de duidelijkheid, is een groot verschil.

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 23 jun 2008, 14:06

Euhm ik denk diff wisselen.

Heb dit ongeveer besteld
http://www.quaife.co.uk/BMW-130i-Quaife ... fferential

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 23 jun 2008, 14:08

Sper unit inbouwen lijkt mij. Bij Quaiffe koop je alleen de cluster, geen heel diff.

Maar daarvoor moet je hele diff er af. Dan diff uit elkaar, beide zij deksels er af die de lagers vast houden. Het pignon tandwiel kan waarschijnlijk blijven zitten, afhankelijk van de meting, maar daar is eigenlijk nooit wat mee. Dan moeten ze je kroonwiel op het quaiffe pakket zetten. In omgekeerde volgorde weer in elkaar zetten. Dan volgt de laatste check, met zgn gear marking compound checken ze de positie van de tanden tov elkaar en de backlash. Als dat goed is dan deksel er weer op en diff terugbouwen :)

Jou auto is nog vrij nieuw dus je zal wel geen probleem hebben met bouten die vast zitten enz, maar dat kan normaal ook nog een drama zijn.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 23 jun 2008, 14:09

Rene / Hazze schreef:Euhm ik denk diff wisselen.

Heb dit ongeveer besteld
http://www.quaife.co.uk/BMW-130i-Quaife ... fferential
Dan is het het tweede, het huidige diff eronderuit, sper inbouwen op de manier die Bert zei (afstellen) en diff er weer terug onder. Zorg wel dat hij het bij Offenga ook weet, anders sta je voor verrassingen aan het einde.

Andre
Berichten: 11409
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 24 jun 2008, 12:06

Dat is inderdaad wel even een werkje.

Dan komt er nog bij dat het zo is dat bmw je tandwiel op je open diff heeft gelast. Dat is bij 335i en 135i dus wel zo. Volgens mij bij 130i niet maar zeker weet ik het niet.

Ik stuur meestal mijn diff huis compleet op naar drexler en die bouwen alles in.

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 25 jun 2008, 11:27

Mocht iemand nog eens zoeken hoe het moet. Hier de Quaife handleiding:

http://www.hazze.nl/bs/sper.tif

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 25 jun 2008, 13:02

Wie gaat het nu doen dan Rene? Jacob?

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 25 jun 2008, 13:12

Heb hem deze handleiding gestuurd en wacht af of hij het aandurft ;)

Anders zal ik Andre zijn adresje even vragen.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 25 jun 2008, 13:25

Drexler vragen? Die zullen wel staan te springen om een diff van een ander merk in te bouwen :lol:

Denk dat je anders naar JR raakt oid, of een andere autosport zaak. Of gewoon de dealer. Die hebben als het goed is de juiste spullen en voor hun moet het geen probleem zijn, staat exact in TIS omschreven hoe je zo'n ding monteerd, een quaiffe unit inbouwen gaat niet anders als een normale sperklok inbouwen.

Het is geen lastig werkje, alleen wel vrij precies en daardoor kost het gewoon wat tijd.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 25 jun 2008, 13:26

Drexler gaat echt geen Quaiffe inbouwen :lol:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 25 jun 2008, 13:27

www.basroos.nl kan 't ook. Is alleen wel even een eindje rijden. Offenga lijkt mij prima voor jou.

HSR
Berichten: 5507
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 25 jun 2008, 19:22

Vraag is wel of Offenga, met alle respect natuurlijk, afdoende ervaring heeft met het inbouwen van zo'n klokunit. Feit is dat dat geen kattepis is en ik liever een paar meier meer uitgeef bij de 'stealer' waar ik gewoon een jaar garantie op die procedure krijg.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43144
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 26 jun 2008, 03:07

Al besteld en nu informatie vragen??
Verkeerde volgorde?
:wink:

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 26 jun 2008, 09:08

Arthur schreef:Al besteld en nu informatie vragen??
Verkeerde volgorde?
:wink:
Nee? Moet sper hebben, is maar 1 optie en 1 fatsoenlijke leverancier. Dus dan kun je 't vast bestellen :wink:

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2350
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Bericht door Will F. » 26 jun 2008, 12:05

Rene / Hazze schreef: Nee? Moet sper hebben, is maar 1 optie en 1 fatsoenlijke leverancier. Dus dan kun je 't vast bestellen :wink:
'n Drexler sperdiff vond je geen optie?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 26 jun 2008, 12:13

Rene ik zou straks maar goed oefenen met DSC off en een sperdif :wink:

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 26 jun 2008, 12:51

Will F. schreef:
Rene / Hazze schreef: Nee? Moet sper hebben, is maar 1 optie en 1 fatsoenlijke leverancier. Dus dan kun je 't vast bestellen :wink:
'n Drexler sperdiff vond je geen optie?
Neen, vee(eee)l te duur ;)

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 26 jun 2008, 12:53

Rico v Velzen schreef:Rene ik zou straks maar goed oefenen met DSC off en een sperdif :wink:
Dat moet zeker gebeuren. Krijg priveles op t klaverblad he ;) Nee moet het met de driftdagen doen, niet op de openbare weg.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 26 jun 2008, 12:55

Ik zeg dit niet omdat ik aanmerkingen heb op je driftkunsten, (geen idee hoe die zijn) maar omdat een sperdif niet lekker werkt met DSC ingeschakeld. Werkt mekaar wat tegen en je zult ook veel storingmeldingen krijgen kans bestaat dat de auto in de noodloop gaat.

Met sper moet je gewoon altijd met DSC uit rijden.

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 26 jun 2008, 12:56

<<-- oke ;) Las het ergens al ja. Maar werkt het helemaal niet ?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 26 jun 2008, 13:04

De sperwerking wil iets anders dan wat het DSC wil. DSC werkt dmv remingrepen op de wielen terwijl het sper juist aandrijving wil op de wielen.

Bij rustig rijden zul je geen slip krijgen op droog, mischien op nat. Dan is het niet zo'n probleem. Maar als je er een beetje voor gaat zitten (en slip toestaat en zelfs veroorzaakt door driften) en je hebt per ongeluk DSC nog heb aanstaan dan rijd het gewoon k.u.t.

Dus altijd DSC uit, alleen dan ben je wel je "vangnetje" kwijt voor het geval het een keer te enthousiast gaat. (vooral op nat) Daar moet je wel goed op bedacht wezen. Vooral bij de "achterloze" ritten.. waar je vaak wat minder scherp bent. Kan het wel eens een zwieper geven.. direkt handelen/tegensturen, contraslip opvangen ed.. kortom je moet er wel voor werken.

Daarom is mijn advies, leer gewoon goed driften en de auto te beheersen. laat je de fijne kneepjes bijbrengen door ervaringsdeskundigen. Leer de grenzen van de auto.. want anders krijgen we straks vervelende stoeprand verhalen met kromme velgen of nog erger te lezen :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten