"Knap"

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Rene van Grinsven

"Knap"

Bericht door Rene van Grinsven » 21 jun 2008, 19:59

Vanochtend vertrok ik lekker op tijd naar mijn werk, bij de oprit van de snelweg aangekomen blijkt deze afgesloten. Maar ja, dat heb je in eindhoven de komende jaren. Het werd dus een klein stukje omrijden.
Het eerste verkeerslicht dat ik tegen kwam was me gunstig gezind en ook het tweede stond keurig op groen.
Het derde verkeerslicht sprong op rood toen ik er aan kwam rijden, ik rem af en trap de koppeling in om terug te schakelen. Op dat moment sprong het verkeerslicht weer op groen. Ik liet de koppeling weer komen om weer vaart te maken. Ik trap het gaspedaal en en..... niks, weg vermogen. Ik laat de auto uitrollen om voor het verkeerslicht stil te staan, ik schakel het contact uit om vervolgens weer te starten. Maar dat deed mijn Clio dus niet meer.
Na een paar keer proberen heb ik de auto het fietspad opgeduwd, waar ik spontaan ook hulp mee kreeg (heren bedankt !) om vervolgens de ANWB te bellen (zo heb je ook een profijt van je abonnement).
Ik heb een half uurtje moeten wachten voordat er iemand van de wegenwacht bij me was, vijf minuten later was hij klaar met zijn diagnose: distributieriem gebroken.
Normaal al vervelend genoeg gezien de schade die dit kan veroorzaken en de kosten die dit met zich meebrengt. Wat het voor mij nog erger maakt is dat ik deze auto nog maar twee dagen in mijn bezit zou hebben, en er hooguit nog 200km in zou afleggen voor dat ik 'm zou inruilen. De afgelopen 50.000 km heb ik geen enkel probleem gehad met de auto (op een lege accu na) en met nog klein stukje te gaan laat ie me goed in de steek.
En dan komt het grote vraagstuk: wat te doen met de auto ? Inruilen bij het bedrijf waar ik mijn Seat ga kopen en een stuk lagere inruilprijs te krijgen, of de auto af te laten slepen naar het bedrijf waar ie in onderhoud is om hem daar te laten maken en 'm daarna voor de afgesproken prijs in te ruilen. In beide gevallen een gok.
Ik heb er in ieder geval op gegokt om de auto naar mijn eigen garage te brengen in de hoop dat de reparatiekosten mee zullen vallen. Volgens de ANWB-monteur zouden de kosten mee kunnen vallen, want hij hoorde bij het "starten" geen tik, maar voor het zelfde geld zou het ook helemaal missen. Maandag gaat de kop er af en dan weet ik wat het me gaat kosten...
Gelukkig heb ik kunnen regelen dat ik komende maandag mijn Ibiza kan ophalen zodat ik niet zonder vervoer zit, maar hoe dan ook ik baal er erg goed van :(

En kom nou maar op met de "franse meuk" opmerkingen :evil:

Tom

Bericht door Tom » 21 jun 2008, 20:12

Tjezus, da's balen Rene :(

Vooral als je net een dure aankoop hebt gedaan (in de vorm van een nieuwe auto). Je spreekt liever geen reserves aan, als je die al hebt.

Succes iig

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 21 jun 2008, 20:17

Ik vrees het ergste als eerst je vermogen weg is en er dan helemaal niets meer gebeurt, vraag me niet hoe ik dit weet maar ik voel aan mijn water dat er in ieder geval in de cilinderkop ernstige schade aangetroffen zal worden :(

Luco

Bericht door Luco » 21 jun 2008, 20:21

InjectTheVenom schreef:Ik vrees het ergste als eerst je vermogen weg is en er dan helemaal niets meer gebeurt, vraag me niet hoe ik dit weet maar ik voel aan mijn water dat er in ieder geval in de cilinderkop ernstige schade aangetroffen zal worden :(
als de riem erafloopt doet die niks meer
heb ik ook gehad bij de volvo diesel, ook renault
schade 700 euro, kop nakijken en vlakken, verder niks mis.
Als je niet hard reed kan de schade heel erg meevallen, was bij mij ongeveer hetzelfde verhaal, ook bij een stoplicht.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 21 jun 2008, 20:53

luco hornsveld schreef:
InjectTheVenom schreef:Ik vrees het ergste als eerst je vermogen weg is en er dan helemaal niets meer gebeurt, vraag me niet hoe ik dit weet maar ik voel aan mijn water dat er in ieder geval in de cilinderkop ernstige schade aangetroffen zal worden :(
als de riem erafloopt doet die niks meer
heb ik ook gehad bij de volvo diesel, ook renault
schade 700 euro, kop nakijken en vlakken, verder niks mis.
Als je niet hard reed kan de schade heel erg meevallen, was bij mij ongeveer hetzelfde verhaal, ook bij een stoplicht.
Dan heeft dat blok geluk dat het goede toleranties had. Schade kan idd meevallen, maar bij een 1.7DTi Opel (oftewel Isuzu) blok kun je stoters en tuimelaars gaan rapen waarbij de dieselpomp ook nog eens hemelen is, althans in mijn geval.

EG

Bericht door EG » 22 jun 2008, 11:54

Diesel distributieriem stuk is ALTIJD MOTOR IN DE SOEP!

BIj benzine hoeft dat niet zo te zijn. Zo zijn de oude 8v blokjes van Opel (met uitzondering van de Sport blokkies) niet stuk bij distributieriem schade. Alles op tijd zetten en daarna knallen maar.

Weet dus niet of het bij de Clio zo is, zou je geluk hebben als dat zo is want dan hoef je alleen maar alles op tijd te zetten (uiteraard met nieuwe riem :roll: ) en dan kan je weer scheuren!

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 22 jun 2008, 12:01

EG schreef:Diesel distributieriem stuk is ALTIJD MOTOR IN DE SOEP!

BIj benzine hoeft dat niet zo te zijn. Zo zijn de oude 8v blokjes van Opel (met uitzondering van de Sport blokkies) niet stuk bij distributieriem schade. Alles op tijd zetten en daarna knallen maar.
Met uitzondering van de 1.4 8v.

Luco

Bericht door Luco » 22 jun 2008, 12:32

Weet dus niet of het bij de Clio zo is, zou je geluk hebben als dat zo is want dan hoef je alleen maar alles op tijd te zetten (uiteraard met nieuwe riem :roll: ) en dan kan je weer scheuren!
Onzin, bij mij was er niks kapot, ligt er maar net aan hoe hard je reed op dat moment en misschien een beetje geluk

EG

Bericht door EG » 22 jun 2008, 13:07

luco hornsveld schreef:

Onzin, bij mij was er niks kapot, ligt er maar net aan hoe hard je reed op dat moment en misschien een beetje geluk
Waarmee reed jij dan ?

Luco

Bericht door Luco » 22 jun 2008, 13:17

EG schreef:
luco hornsveld schreef:

Waarmee reed jij dan ?
Zie hierboven een V40 volvo met een 1.9 renault diesel

EG

Bericht door EG » 22 jun 2008, 22:06

luco hornsveld schreef:
EG schreef:
luco hornsveld schreef: Onzin, bij mij was er niks kapot, ligt er maar net aan hoe hard je reed op dat moment en misschien een beetje geluk
Waarmee reed jij dan ?
Zie hierboven een V40 volvo met een 1.9 renault diesel
Ik heb het opnieuw gelezen maar er staat dat je voor 700 euro de kop hebt laten nakijken en vlakken, dat is volgens mij ver van niets stuk hoor ?

Bij de benzinemotoren waar ik het over heb (Opel, Toyota etc.) hoef je alleen maar de riem er weer op te gooien (uiteraard alles op tijd zetten weer, wat een klusje is van 30 seconden) en dan werkt het ding weer. Dat kost veeeeel minder.

Heb trouwens zelf een distributie "knal" meegemaakt in een 1998 model 2.0i 16v Space Wagon benzine. Veel klepjes verbogen toen. Maar dat was bij 70 km/u oid.

Luco

Bericht door Luco » 22 jun 2008, 22:12

was meer uit voorzorg ook, kop moets eraf voor inspectie, toen gelijk maar laten doen , ding had toen al ruim 3 ton gelopen en als de kop er dan toch afligt :D

Rene van Grinsven

Bericht door Rene van Grinsven » 24 jun 2008, 20:58

Vandaag is de kop er af geweest en kon de schade bekeken worden, conclusie: 9 van de 16 klepjes verbogen :(

Erger om te horen vond ik dat dit "geintje" me een kleine 1500euro gaat kosten :x
Hopelijk is ie snel klaar, kan ik 'm eindelijk gaan inruilen en een poging doen dit snel te vergeten :roll:

Jan Speed

Bericht door Jan Speed » 25 jun 2008, 00:17

bij een Diesel (elke Diesel) is de compressie zo hoog en de ruimte in de verbrandingskamer zo klein dat elke riembreuk een zeer grote kans geeft op klepschade en soms zelfs nokkenasbreuk ( riem breekt > kleppentrein stopt waarbij er altijd wel ergens 1 of 2 kleppen open blijven staan. > drijfwerk in onderblok draait door want is nog aangekoppeld aan de wielen > zuiger ramt met geweld de klep dicht die op zijn beurt via de klepsteel en klepstoter de nokkenas een opdonder verkoopt, de nokkenas van een diesel is er vaak op geengineerd om dan te breken op vooraf bepaalde plaatsen.)

helaas kan dit gebeuren maar het is toch in 99% van de gevallen een kwestie van nalatig onderhoud (riem niet op tijd gewisseld, de tanden op de riem gaan dan aan de basis langzaam inscheuren net zolang zot er een paar tanden van de riem af worden gestript en dan is het gedaan met de pret)

Zelf ooit hetzelfde gehad met een Suzi Swift GTi , 8 klepjes van de 16 krom, ruilkop bleek destijds goedkoper dan reparatie.

GTRene

Bericht door GTRene » 25 jun 2008, 01:08

ooit met een 320i gehad BMW remde op de motor af voor een stoplicht en ineens hup raar en motor uit...had die een paar tandjes eruit gevreten en dus verdraaid...3 kleppen krom...stond toevallig ergens een kop te koop voor 150,-gulden die perfect was, en zelf erop gefietst en weer klaar voor erg weinig :lol: ff speuren naar zo'n ding en zeker 1000,-euro besparen denk ik?

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 25 jun 2008, 07:41

GTRene schreef:ooit met een 320i gehad BMW remde op de motor af voor een stoplicht en ineens hup raar en motor uit...had die een paar tandjes eruit gevreten en dus verdraaid...3 kleppen krom...stond toevallig ergens een kop te koop voor 150,-gulden die perfect was, en zelf erop gefietst en weer klaar voor erg weinig :lol: ff speuren naar zo'n ding en zeker 1000,-euro besparen denk ik?
Ja...maar jij vindt alles voor wènug op internet....
Correctie : jij vindt alles..... :lol:

Macboy

Bericht door Macboy » 25 jun 2008, 11:06

Franse meuk ...

GTRene

Bericht door GTRene » 25 jun 2008, 11:12

Macboy schreef:Franse meuk ...
zit vast een "Franse slag" in die kleppen :lol:

Plaats reactie