Speedster (fin...)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
allen

Bericht door allen » 16 jun 2008, 20:37

Ik vraag 20 Martijn. Wanneer kom je die 10k brengen? Itt Stéphane ben ik de overschrijvingspapieren denk ik niet kwijt. Koffie staat klaar! :lol:

allen

Bericht door allen » 24 jun 2008, 11:29

De soapserie schijnt een goed einde te krijgen. Vooralsnog ben ik in ieder geval dik tevreden. Zaterdag de 316+2 even afgetankt, de bandjes op spanning gebracht en het zitkussen van de Sparco Corsa aangepast. De voorzijde ervan was te hoog naar m'n smaak. Hoes even losgemaakt en er een plak afgezaagd. Zie je niets van nu en het zit heerlijk. Zou even een paar uurtjes rust pakken voor ik vertrok maar dat kwam er helaas niet van. Dus 2 uur in de nacht Tommy opgepikt en naar dBilas gereden. Dit keer geen files waardoor we om 6 uur al bij hun op de stoep stonden.
De voorbereidingen die we even in orde zouden brengen gingen zoals gewoonlijk fout bij gebrek aan onderdelen die we bij ons hadden (voorbereiden is nog altijd het halve werk), dus dan maar weer alles terugbouwen. Dan konden we iig even langs de bakker rijden.
Om 8 uur de auto ingeleverd en wat dingen besproken. Op de vraag wanneer zij dachten de auto klaar te hebben kreeg ik 'in the evening' te horen. Dat was iig niet iets waar ik op gerekend had. Dacht om 12 uur naar huis te kunnen... :roll:

Ok, dan maar de tijd zien vol te maken. Half negen weg daar en we zouden wel even naar het winkelcentrum die we langs de weg waren tegengekomen lopen. Daar een terrasje pakken om dan met de bus terug te gaan. Dwars door Rödermark dus, eruit de polders in, en daarna langs de akkers en velden daar naartoe. De weg bleek langer dan we hadden gedacht en na het vinden van een supermarkt voor wat fruit en flessen drinken op een nabij gelegen bankje geploft. Genieten van een knalgele Ferrari F430 spider die langs kwam en volgens mij dacht de lokale politie dat hij met illegalen te maken had. Die kwam tot twee keer toe aan de overkant van de weg stoppen om ons te observeren. Heb Tommy nog even gevraagd of we even voor de lol een stukje gingen rennen om ons vervolgens te laten aanhouden omdat we toch legitimatie bij ons hadden. Leek hem geen goed idee. :lol:

Verder gaan lopen en halverwege besloten dat het winkelcentrum wellicht verder was dan we dachten. Weer in Rödermark aangekomen liepen we op onze laatste krachten en was er nergens een café oid open. Bankje op een pleintje gevonden, wederom neergeknald. Weet niet hoe lang we daar nu gezeten hebben, maar het lopen erna was nog vermoeiender. Besloten naar het hotel te gaan vlakbij dBilas om daar te lunchen en te wachten op de auto maar wat was het verhaal wederom? Het restaurant was gesloten. :x
Half mank weer helemaal het industrieterrein over, de stad in en de plaatselijke bakker (het enige dat blijkbaar open is op maandag) leeggekocht. Tussen vier en half vijf strompelend terug bij dBilas en daar lekker in de zon gezeten. Op een gegeven moment gingen de monteurs 1 voor 1 naar huis en kwam er bij mij een déja vu gevoel omhoog. Had ik dit niet een paar jaar terug ook hier?! :shock: :cry:

Half zes dan. Frau Bilas kwam naar buiten en vermelde met een oprechte glimlach dat de auto klaar was. M'n verwachtingen zijn ruimschoots overtroffen, wat voor de veranderingen ook wel een keer mag. 155,1 pk gemeten waar ik toch minimaal op 140-145 hoopte om niet stiekem teleurgesteld te zijn. Bas had gehoopt dat ik in de buurt van de 140 zou komen, dus ook die verwachting is overtroffen. In Nederland aangekomen toch besloten om even snel via Bas te rijden waar we rond 10 uur waren. 17 juli mag hij zich even uitleven op cpz. Het zat niet altijd mee, maar uiteindelijk heeft hij toch een mooi blokje opgebouwd. Olieverbruik van 1.200 km stampen gisteren was verwaarloosbaar. :D

dBilas heeft pas 25 turbo's in speedsters gebouwd dus ook dat kan nog een leuke optie worden voor een volgend project. :lol:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 24 jun 2008, 11:34

Mooi om te horen! 8) Hoe rijdt het nu?

Michel P

Bericht door Michel P » 24 jun 2008, 11:40

Vertel eens wat meer over het karakter van de motor, zal zeker een toeren janker zijn, maar wat uigebreider verslag nu alles eindelijk goed is verwacht ik hier wel, incl. de nodige aktie beelden.

Veel plezier met de 4cyl!!

Michel

allen

Bericht door allen » 24 jun 2008, 12:09

Michel, kom maar langs als je je stoel nog voor de staat van ontbinding ophaalt bij Tommy (muv zaterdag as). Vergeet even je 275 pk en ga maar een stuk rijden. Ik weet in de buurt nog wel wat leuke weggetjes met boze boeren. :wink:

Uitgebreid verslag van mij, Tommy en/of Joy volgt wel over een paar dagen. Eerst ff uitgaren. :lol:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 24 jun 2008, 12:31

Gaaf, eindelijk komt het einde in zicht dus :D

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » 24 jun 2008, 12:53

Kijk nou, wordt wel wat met die soap! Mooi te horen dat je nu weer een heel stuk de goede richting in zit :)

Michel P

Bericht door Michel P » 24 jun 2008, 13:39

allen schreef:Michel, kom maar langs als je je stoel nog voor de staat van ontbinding ophaalt bij Tommy (muv zaterdag as). Vergeet even je 275 pk en ga maar een stuk rijden. Ik weet in de buurt nog wel wat leuke weggetjes met boze boeren. :wink:

Uitgebreid verslag van mij, Tommy en/of Joy volgt wel over een paar dagen. Eerst ff uitgaren. :lol:
Ik heb vanmiddag een intiem moment met Tommy :-) Als de stoel, en het korte diff is gemonteerd, wellicht eens een 4cyl meet houden, ben er o.a. op malmedy bij in september, dus als jij je polyester speedbootje thuis laat, en de 155pk jakkert mee pakt, kunnen we ook lekker spelen.

Tommy zou nog ff een e30 sledeframe voor de stoel regelen zodat hij deze in zijn nieuwe tracktool kan gebruiken.

Michel

allen

Bericht door allen » 24 jun 2008, 13:56

Whaha, wat vind z'n vrouwtje daarvan? :wink:
Voor Malmedy heb ik vooralsnog de Speedster ingepland om het petjesvolk te kunnen vertegenwoordigen. Of ik moet tegen de tijd net weer wat nieuw erop gezet hebben wat ik wil testen. 8)

@Bert: Jups. Ik ga nog wel overwegen of ik het diff niet nog een stukje korter dan de 3.73 wil hebben. Maar de resonantie is voorlopig m'n enige zorg. Bas heeft nog gevraagd of ik de eerste wilde zijn met de nieuwe wiechers schroefkooi met kruizen bij de voordeuren. Erg tempting, maar vlp wil ik toch echt weer even een paar maandjes sparen. Onderstel staat iig voor volgend jaar op de planning want die 'ex-ab' stuurde gewoon verdomd lekker. Wil ik ook :lol:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 24 jun 2008, 14:02

Eindelijk :D Man, wat moet jij gelukkig zijn :lol:
Martijn Koevoets schreef:
Niels schreef:Dat verbaasde mij ook Tommy :shock: Die viercilinder diesel stuurt gewoon fijner dan die sportcoupe die op de stoep staat :!: Nog een Z3 kopen Martijn :?: :lol:
Ik bied 50%, blijft toch een vierpittertje he... ;)

Ik wil die VR6, alleen al voor het geluid! 8)
Martijn, een Z3 coupe 4 cilinder? :? :wink:

De VR6 is te koop voor een goed bod, waarschijnlijk is de koppakking lek :? :cry:

Michel P

Bericht door Michel P » 24 jun 2008, 14:15

@Niels,

Z3 coupe met 2.3 4cyl S14 blok hoe zou dat sturen?

Heb je uit economisch oogpunt 2 cylinders afgesloten :lol:

Michel

allen

Bericht door allen » 24 jun 2008, 14:35

@Niels: mijn blijdschap na het afstellen is vlp niet in woorden uit te drukken. Wacht nog op een nieuwe editie van de Dikke van Dalen.

Gisteren nog tegen Tommy gezegd dat een Z3 met het m42 blok erg leuk kan zijn. Die wagens kosten bijna niets omdat Niels fapt op 6 cilinders. :lol:
Iig kun je daar weer een kopbewerking op los laten, gaskleppen, nokkenassen, alpha n (of dta voor mijn part). Dan zit je zo op 190+ hoogtoerige pk's. Plemp er nog eens een ultrakort diff in, een mooi ast setje en je zit ruim onder de 20k met een ultraleuk sturende auto.
S14 blok kan nog leuker zijn, maar ik vrees dat je dan nog wel het een en ander aan custom onderdelen nodig hebt. Niet zo economisch. :lol:

*Hersenspinsels
Wat ook nog wel interessant is om uit te zoeken is of ik in de toekomst enigszins budgetair een 6 bak kwijt zou kunnen in m'n auto. Kun je helemaal een ultrakort diff erin kwijt.

HSR

Bericht door HSR » 24 jun 2008, 15:55

allen schreef:@Niels: mijn blijdschap na het afstellen is vlp niet in woorden uit te drukken. Wacht nog op een nieuwe editie van de Dikke van Dalen.

Gisteren nog tegen Tommy gezegd dat een Z3 met het m42 blok erg leuk kan zijn. Die wagens kosten bijna niets omdat Niels fapt op 6 cilinders. :lol:
Iig kun je daar weer een kopbewerking op los laten, gaskleppen, nokkenassen, alpha n (of dta voor mijn part). Dan zit je zo op 190+ hoogtoerige pk's. Plemp er nog eens een ultrakort diff in, een mooi ast setje en je zit ruim onder de 20k met een ultraleuk sturende auto.
S14 blok kan nog leuker zijn, maar ik vrees dat je dan nog wel het een en ander aan custom onderdelen nodig hebt. Niet zo economisch. :lol:

*Hersenspinsels
Wat ook nog wel interessant is om uit te zoeken is of ik in de toekomst enigszins budgetair een 6 bak kwijt zou kunnen in m'n auto. Kun je helemaal een ultrakort diff erin kwijt.

Koop toch gewoon een E30 M3, man :wink:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 24 jun 2008, 17:31

allen schreef:@Niels: mijn blijdschap na het afstellen is vlp niet in woorden uit te drukken. Wacht nog op een nieuwe editie van de Dikke van Dalen.

*Hersenspinsels
6 Bak kost tweedehands erg duur (reken rustig 1500 euro of meer). Plus is zwaarder. En geeft nauwelijks een performance voordeel.

Je kan er wel een korter diff in zetten dan maar alles schuift een versnelling op. Dus ipv in 3-4-5 rijden ga je dan in 4-5-6 rijden. Van 3-4-5 is het verschil tussen de versnellingen niet zo groot meer dat ik daar mijn geld aan uit zou geven.

Persoonlijk vind ik in 3-4-5 rijden handiger, omdat de gates van 3 en 4 tegen over elkaar zitten. Op Zolder en CPZ hoef je bijna alleen maar op de rechte stukken naar 5, meeste zit je toch in 3 en 4 :)

allen

Bericht door allen » 24 jun 2008, 17:58

Nog niet eens 48 uur de tijd om te dromen op weer een volgend minimaal winstje en Bert slaat de theorie vast weer wijselijk uit elkaar. :lol:
Al zal ik er maar gelukkig mee moeten wezen dat ik nog gewaarschuwd wordt, daar ik er om bekend sta soms net ff iets te impulsief te zijn om een en ander uit te proberen.
:wink:

Voor de 5 zou ik overigens wel een megalang recht stuk nodig hebben want hij loopt 188 in 4 ghehe. Ik probeer te verzinnen in hoeverre je een ideale combinatie kunt hebben om 5 versnellingen zo effectief mogelijk te kunnen benutten op het circuit.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 24 jun 2008, 18:09

Keer proefrijden. Liefst met iets ala een Pbox aan boord en kijken wat je snelheden waar zijn.

Wat de meesten doen is hun top iets hoger zetten als wat ze normaal rijden. Rij je op CPZ 200 en op Zolder 170 dan kiezen de meesten voor een diff welke ze 200 km/u geeft.

Je kan hebben dat je bijvoorbeeld een diff hebt wat op zandvoort goed werkt maar op Zolder weer minder. Misschien loop je dan net een paar keer voor een bocht in de begrenzer bijvoorbeeld. Profi team zoals WTCC testen daarom een hele rits overbrengingen en tandwielverhoudingen in de bak, omdat je dat soort dingen dan soms net voorkomen kan en een paar tienden wint.

Als jij 188 in 4 hebt dan kan het diff nog wel 15-20% korter schat ik. Met 155 PK zal je misschien niet eens in 5 komen op CPZ en op Zolder al helemaal niet.

Niels

Bericht door Niels » 24 jun 2008, 18:52

Michel Pol schreef:@Niels,

Z3 coupe met 2.3 4cyl S14 blok hoe zou dat sturen?

Heb je uit economisch oogpunt 2 cylinders afgesloten :lol:

Michel
De benzine is duur Michel :lol: Tja een coupeetje met een S14 gaat vast en zeker mooi sturen. Zou een gaaf project zijn zeg 8)
allen schreef:Voor de 5 zou ik overigens wel een megalang recht stuk nodig hebben want hij loopt 188 in 4 ghehe. Ik probeer te verzinnen in hoeverre je een ideale combinatie kunt hebben om 5 versnellingen zo effectief mogelijk te kunnen benutten op het circuit.
Wat is je toerenval van 4 naar 5? Als je een echte overdrive hebt (en vrij veel toerenval) dan is een kortere eindreductie nog niet ideaal aangezien de 3 en 4 dan weer te kort worden (er vanuit gaande dat je de eindreductie berekend op de lengte van de 5). Je kunt dan al wel vrij snel winst boeken door een bak van een 318iS te nemen lijkt me. Op snelheid gaat dat veel schelen met accelereren lijkt me.

Ben benieuwd hoe dat blok met TB's klinkt 8)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 24 jun 2008, 18:54

Volgens mij hebben alle E36 bakken dezelfde verhoudingen, muv de M3 3.2 :)

De 4 cylinders hebben af fabriek al een korter diff om wat beter weg te komen.

allen

Bericht door allen » 24 jun 2008, 20:03

@Niels: De 5 is bij mij geen overdrive versnelling. Bakwissel van een is maakt ook niet niets uit omdat die 5 bakken allemaal eender zijn.
17 en 31 Juli ben ik op cpz, dus mocht je er dan zijn hoor je hem vanzelf. ;)

@Bert: iets als een pbox heb ik nog niet. Voorlopig zal ik het even op m'n gevoel moeten doen. Een mens kan maar 'zoveel' met z'n geld. Maar laat Bas iig ook wat ronden afleggen. Gezien zijn race ervaringen moet hij me dan maar even zeggen wat hij denkt van de verhoudingen. Zolder hoop ik ook nog 1 of 2 keer te kunnen bezoeken dit jaar. Daarna denk ik dat ik evt. redeljk veilig een swap kan overwegen.

Tommy

Bericht door Tommy » 24 jun 2008, 22:07

Op alle E36 zit zo'n beetje dezelfde bak. Diffs zijn allemaal iets anders qua overbrenging. Een 316i zit dacht ik op 3.38, de 318is op 3.45 overbrenging... een 325i op 3.15. Er zit nu 3.73 op.

allen

Bericht door allen » 24 jun 2008, 23:09

316 is ook gewoon 3.45. :wink:

allen

Bericht door allen » 28 jun 2008, 21:17

Zo, vandaag heeft iemand van het Speedsterforum de verlichting voor me opengemaakt en het zilver zwart gespoten. Oogt een stuk beter, waarvoor ik hem dan ook dankbaar ben. Foto volgt.

Daarna Tommy en Joy om beurten een stuk laten gassen met projectwagen nummer 1. Paar keer achter elkaar opgetrokken ook en erg hard loop je met de Speedster niet uit. Omgekeerd moest ik ook nog aardig stampen want hij ramt nu aardig door. Verslag laat ik wel aan een van hun over. Is Michel ook weer blij. :wink:
Klein probleempuntje ook weer ontdekt, want hij lijkt druppelt weer wat olie onder het blok. Toch bijna een soap ohne ende. Asap maar weer naar Bas brengen om alles na te laten trekken aangezien ik nu toch echt wel weer eens een trackday ermee wil gaan rijden. :P

Michel P

Bericht door Michel P » 28 jun 2008, 21:19

Schiet eens op Tommy/Joy :lol:

Michel

Tommy

Bericht door Tommy » 29 jun 2008, 10:47

Instappen dus maar weer, in de auto waarmee de eerste driftjes van m'n leven waren gezet, destijds in style met grijze bumpers en wieldoppen. Dat waren nog eens tijden.

Inmiddels is de wagen dus al wat aangepakt incl golfbal plaatwerk ter bevordering van de aerodynamica. Een golfbal gaat ook sneller en verder met al die putten in het oppervlak.

Maar ja, rijden dan dus. Starten is lopen.........of niet... nee toch net wel. Gepruttel tot en met. Af en toe lijkt ie dood te gaan als hij koud opstart, paar dotjes gas om hem te helpen doen de motor goed. En wat een takkeherrie komt er van af. Goed, merkbaar een wat minder straat geschikt nokje.

Wegrijden blijft een ramp met zo'n sinterplaat zonder veren. Aangrijppunt varieert ook nog wel eens en geluiden die de auto maakt bij koppelen zijn alsof de auto gaat overlijden.

Hoe rijdt de wagen, motorisch? Wegrijden gaat eigenlijk nog vrij makkelijk, afgezien van het zware gaspedaal ivm de ITB's is hij nog redelijk te berijden. In de lagere toerentallen klinkt de auto vrij normaal afgezien van het geknetter van een katloze lege pijp. Het overslaan van stationair merk je niet. Af en toe ploft de uitlaat zelfs bij rustig rijden afhankelijk van hoe je gaspedaal beroerd wordt.

Na even opwarmen dus wat meer toeren maken. Na al die tuning had ik verwacht dat de motor wat piekeriger zou worden. Dat was na de eerste DBilas kuur al het geval, nu met 200 cc meer slagvolume, kopbewerking en alpha-N blijkt het tegendeel waar. De motor is nu heel lineair in vermogensafgifte. Hij blijft gewoon trekken tot 7200 toeren. Als je dat steeds doet en schakelt wordt het publiek achter je getrakteerd op een plof uit de pijp met een klein steekvlammetje. Daar waar je met een normale 4 cylinder, zeker een 8 klepper, bovenin in ademnood komt, lijkt het wel alsof iemand een zuurstoftank op de longen heeft geplakt en hij blijft dan gewoon doortrekken.

Met het kortere diff valt nog goed te rijden, door de verder gelegde rev limiter komen de snelheden per versnelling weer overeen met standaard, behalve dat je nu dan wel 1000 toeren meer maakt voor je schakelt. Het maakt de auto in ieder geval een stuk levendiger.

Vermogen van de auto is net voldoende om het chassis tot leven te brengen, nu is dat een combinatie van weinig gewicht, een sper, motorische kieteling en een echt plankhard MK-Motorsport(H&R/Bilstein B14) onderstel. Dat laatste is waarschijnlijk ook waarom hij nog makkelijk in het glijden te brengen is. Mogelijk dat een leuk AST onderstel daar wat verbetering in kan brengen. Meer stuurgevoel, minder onderstuur en overall meer grip zouden de auto wel goed doen. Hard en laag is dus niet altijd beter.

Maar wat is nou goed aan zo'n kar? Dat er geen loodzwaar stuk metaal in het vooronder steekt. De auto voelt dus ook licht. Dit in tegenstelling tot een wagen met een big six onder de kap. Het verschil in massatraagheid, daar kan gewoon geen 6 cylinder tegenop. Om te spelen is een rev happy 4 cylinder gewoon een stuk vermakelijker. Koppel dat een een harde metalige bler en het plaatje van speelauto is kompleet.

Waar ik dan al aan denk is... hoe zal een E36 koets het doen met een opgefokte M42 motor onder het vooronder. Breng een 318is naar 200pk, doe er een mooi kort diff onder met sper, een goed onderstel. Trek dan het interieur er nog even uit en ik kan me niet voorstellen waarom iemand dan nog een 325i zou pakken op circuit. Er is meer dan alleen raw power, daar heb je alleen wat aan op het rechte stuk. De balans die zo'n lichte motor in zo'n koets geeft, daar kan toch geen camberplate tegenop.

De extra pk'tjes zijn ook prima in de praktijk te brengen. Of de 316i is vlot geworden, of de speedster is niet zo speedy als dat we dachten. Ja vanuit stilstand trekt zo'n polyester dinghy natuurlijk makkelijk weg, maar als de 316i ook op toeren is, valt het verschil nog wel mee. Ja hij houdt de speedster niet bij, maar het is niet dat de speedster echt weg kan rijden alsof de BMW stilstaat. Boats rule.

Wel een puntje van kritiek, die resonantie is niet te harden. Er lekt weer/nog steeds olie. Maar deze keer verbrand het niet meer in de motor. Wat speurwerk mbt resonantie en lekkage en hij is klaar.

Opel Speedster te koop. 2.2 ecotec in turbo-look. Lammetje in wolfskleren, gegarandeerd aandachtstrekker.
Laatst gewijzigd door Tommy op 29 jun 2008, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Niels

Bericht door Niels » 29 jun 2008, 11:52

Klinkt goed allemaal :!: :D

Plaats reactie