BMW is zoooooooo goed

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Bericht door Geelhoed » 20 jun 2008, 16:46

Mari Oh Oh! schreef:Een motor met een (relatief)vlakke vermogenskromme en hetzelfde maximale vermogen is toch echt in het voordeel. En het is met een turbo geen probleem om de rest van de vermogens(en dus koppel-)kromme aan te dikken zonder het maximale vermogen te verhogen.
Precies!
Laatst gewijzigd door Geelhoed op 20 jun 2008, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 20 jun 2008, 16:49

@Geelhoed: De vermogenskormme moet toch juist redelijk vlak zijn? Dan heb je bij elk toerental (bijna) je maximale vermogen. Het is de koppelkromme die moet dalen(om dat te bereiken).

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Bericht door Geelhoed » 20 jun 2008, 16:56

Mijn fout. Ik las koppelkromme. Excuus!

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 20 jun 2008, 17:14

Dat vermoeden had ik al. Wist het alleen ook bijna niet zeker meer. Is toch eng hoor, zo'n wetenschapper in ons midden ;).

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Bericht door Sperdy » 20 jun 2008, 17:17

Robin schreef:.. Het enige verschil is Ferdinand of Andre:)
lol. We gaan toch alleen maar rechtuit? Als dat zo is, zal ik niet echt veel uitlopen op Andre ... :)

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Bericht door Sperdy » 20 jun 2008, 17:26

ErnstV schreef:Jammer.
ha <piep> en <piep>,

ergens begin <piep> is wat mij betreft prima: rechtervoet op het gas, en doen we wie het eerste er is (waarheen naartoe eigenlijk?). Ik hou de ook de eer hoog voor de 335i rijders.. :wink: @<piep>: We kunnen de bekeuringen gewoon declareren bij <piep> neem ik aan. Kan makkelijk, zeg je gewoon dat het een relatiedag is van <piep>, daar zijn nu eenmaal kosten aan verbonden. :lol:

Op verzoek aangepast .. :wink:
Laatst gewijzigd door Sperdy op 20 jun 2008, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin
Berichten: 55099
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 20 jun 2008, 17:39

Ferdinand, ik weet niet hoe rap jij van verzetten wisselt, Andre redelijk rap:) Zodoende vandaar, dus eigenlijk.

En schakel jij rondom de 6/6.5k rpm of 7mille.etc etc.

HSR
Berichten: 5498
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 20 jun 2008, 18:57

Robin schreef:Ferdinand, ik weet niet hoe rap jij van verzetten wisselt, Andre redelijk rap:) Zodoende vandaar, dus eigenlijk.

En schakel jij rondom de 6/6.5k rpm of 7mille.etc etc.

Ik schakel pas bij 140 mille..... over in mijn gt3 8) :lol:

ErnstV
Berichten: 165
Lid geworden op: 01 mei 2008, 13:48

Bericht door ErnstV » 20 jun 2008, 22:30

Ferdinand schreef:
ErnstV schreef:Jammer.
ha ernst en erik,

is wat mij betreft prima: rechtervoet op het gas, en doen we wie het eerste er is (waarheen naartoe eigenlijk?). Ik hou de ook de eer hoog voor de 335i rijders.. :wink: @erik: We kunnen de bekeuringen gewoon declareren bij jou neem ik aan. Kan makkelijk, zeg je gewoon dat het een relatiedag is, daar zijn nu eenmaal kosten aan verbonden. :lol:
check je pb effe.

Gr,

ErnstV
Laatst gewijzigd door ErnstV op 21 jun 2008, 06:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Bericht door Sperdy » 20 jun 2008, 22:45

Robin schreef:Ferdinand, ik weet niet hoe rap jij van verzetten wisselt, Andre redelijk rap:) Zodoende vandaar, dus eigenlijk.

En schakel jij rondom de 6/6.5k rpm of 7mille.etc etc.
ik schakel als volgt:

1. optrekken (5000 tpm)
2. ... shit, telefoon gaat, (7000 tpm, olie 130*)
3. schakeldeschakel ...

(de stappen 1 t/m 3 herhalen zich, steeds in een hoger verzet)

Eigenlijk wil ik een automaat. Maar een 135i kun je als een automaat rijden, gewoon in zes zetten vanaf het begin, gaat prima!

leonard
Berichten: 1638
Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22

Bericht door leonard » 20 jun 2008, 22:51

Tip voor ferdinand !!!

Gewoon vol gas shiften!!

Niet elke dag doen maar voor zo'n sprintje is dat wel te doen.

DieselPower
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 aug 2014, 20:35

Re:

Bericht door DieselPower » 23 aug 2014, 19:44

Robin schreef:Klopt. En dan wint een goed bereden doortrekkende E36 M3 het op pk's van een getunede 335d. Koppel is leuk voor dagelijks/schakellui/trekkrachtcomfort. Maar at the end of the day met doortrekken winnen de pk's.
Dit is een hele oude discussie maar ik moet toch even reageren om wat recht te zetten. Vermogen zonder koppel bestaat niet. Vermogen is koppel maal toerental. Het is dus onzinnig om een vergelijking tussen koppel en vermogen te maken. De vergelijking zou moeten gaan tussen koppel en toerental. Welke vind je belangrijker? Vaak inderdaad een kwestie van smaak.

We hebben melk, eieren en bloem. Welk ingrediënt is het belangrijkst om een goede pannenkoek te maken? De pannenkoek zeg je? :lollerdelol:

PK's kunnen het nooit winnen van koppel omdat PK's het ook nooit kunnen winnen van toerental. Of toerental wint van koppel wordt bepaald door...... koppel :) Ga maar na, lage koppel is pas echt interessant als je extreem veel toeren kunt maken, 15.000 of 20.000 bijvoorbeeld. Neem dan wel oordoppen mee. Bij personen auto's is koppel dus van het grootste belang in de formule.

Alle PK of KW vermeldingen bij auto's zijn maximum vermogens. Om te bepalen of een auto sneller is dan een andere moet (afgezien van gewicht en overbrengingen) gekeken worden naar het gemiddeld vermogen. En daarvoor is een vlak koppelcurve van belang.

De 335d is dus zowel theoretisch als praktisch inderdaad sneller dan een RS4, ondanks het lagere maximum vermogen. Het gemiddeld vermogen van de 335d is namelijk hoger dan het gemiddeld vermogen van de RS4. Geloof je dit niet? Vergelijk de koppel/vermogens grafieken en reken zelf per stapje van 100 toeren uit hoeveel vermogen de motor afgeeft.

Ergens in deze discussie stond een link met uitleg over koppel versus PK's. Een idioot artikel als ik dat zo mag benoemen. Er stond in dat koppel eigenlijk alleen handig is als je een caravan achter je auto hebt hangen en anders zijn PK's belangrijker. Domheid ten top :zwijntje: , omdat koppel je PK's bepaald. De schrijver beweerd dus dat sommige PK's beter zijn om caravans te trekken dan andere PK's (van de zelfde hoeveelheid). Of je nu met 2000 toeren 150PK kunt genereren of daar 6000 toeren voor nodig hebt. Het vermogen is hetzelfde en het zal jouw caravan een worst zijn hoe ze tot stand zijn gekomen.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17194
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door dvh » 23 aug 2014, 19:47

Afbeelding

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door Petrolhead Tom » 23 aug 2014, 19:49

WTF?! Ga je nu in elk topic waar ooit eens is gediscussieerd je diesel ophemelen? :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door RVV » 23 aug 2014, 20:48

Voor caravans hebben we Skoda's liefst van die hele kleintjes met 14 procent bijtelling. Een caravan achter een BMW hangen GTFO

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door raymondw » 23 aug 2014, 21:32

RVV schreef:Voor caravans hebben we Skoda's liefst van die hele kleintjes met 14 procent bijtelling. Een caravan achter een BMW hangen GTFO
:ongeveer als: :ongeveer als: :hungry:

Deze BMW rijder (en dieselhater) heeft tevens een enorme hekel aan sleurhutten :kotsen:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door Joy » 23 aug 2014, 22:57

Dieselpower, zoals in het andere topic aangegeven vergeet je de overbrenging. Een diesel heeft veel langere versnellingen nodig om zijn kleine toerenbereik te compenseren.

Het geleverde koppel aan de wielen telt. Het krukas koppel+vermogen op papier zegt vrij weinig. Koppel aan de wielen neemt af naarmate de overbrenging toeneemt. Dit is dus de handicap van een dieselmotor. Een benzinemotor heeft een groter toerenbereik en weet door een kortere overbrenging toch relatief veel koppel op de wielen te krijgen.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29350
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door Luco » 23 aug 2014, 23:04

RVV schreef:Voor caravans hebben we Skoda's liefst van die hele kleintjes met 14 procent bijtelling. Een caravan achter een BMW hangen GTFO

Dan heb je nog nooit een alpine met aanhanger gezien die met 180 een golf gti inhaalt :tooth: :tooth:
die blikken

PRICELESS :crazy:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29350
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door Luco » 23 aug 2014, 23:07

Joy schreef:Dieselpower, zoals in het andere topic aangegeven vergeet je de overbrenging. Een diesel heeft veel langere versnellingen nodig om zijn kleine toerenbereik te compenseren.

Het geleverde koppel aan de wielen telt. Het krukas koppel+vermogen op papier zegt vrij weinig. Koppel aan de wielen neemt af naarmate de overbrenging toeneemt. Dit is dus de handicap van een dieselmotor. Een benzinemotor heeft een groter toerenbereik en weet door een kortere overbrenging toch relatief veel koppel op de wielen te krijgen.

Het hangt van vele factoren af, ik heb pas een sprintje gedaan, van 100-220 met de 530d tegen een clio 1 met 185 pk op de wielen en een stuk lichter, toch ging het tot de 220 precies gelijk op, terwijl ik maar 145 pk op de wielen heb, maar wel veel meer koppel.

DieselPower
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 aug 2014, 20:35

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door DieselPower » 23 aug 2014, 23:49

Joy schreef:Dieselpower, zoals in het andere topic aangegeven vergeet je de overbrenging. Een diesel heeft veel langere versnellingen nodig om zijn kleine toerenbereik te compenseren.

Het geleverde koppel aan de wielen telt. Het krukas koppel+vermogen op papier zegt vrij weinig. Koppel aan de wielen neemt af naarmate de overbrenging toeneemt. Dit is dus de handicap van een dieselmotor. Een benzinemotor heeft een groter toerenbereik en weet door een kortere overbrenging toch relatief veel koppel op de wielen te krijgen.
Langere versnellingen? Zoals de 8-speed automaat in de 335d F30? Dat begrijp ik niet. De rest van je verhaal behoeft ook wat meer uitleg denk ik. Niet negatief bedoeld. Ik leer graag wat bij.

Hoe verklaar je onderstaande feiten?

BMW M5 F10
Nieuwprijs: €132,250
0-100 km/u: 4,4 seconden
Verbruik: 9,9 l/100km
Power: 560pk/680Nm
Geluid bij 130 km/u: 72 dB

BMW M550d
Nieuwprijs: €103,500
0-100 km/u: 4,7 seconden
Verbruik: 6,3 l/100km
Power: 381pk/740Nm
Geluid bij 130 km/u: 69 dB

De M5 heeft 8 cilinders en twee turbo's, de M550D heeft 6 cilinders en drie turbo's. De M5 is slechts 0,3 seconde sneller dan de diesel - op droog wegdek. Volgens jouw verhaal zou de diesel door de 'langere' overbrengingen juist meer PK's nodig moeten hebben om nagenoeg even snel te kunnen zijn. Toch?

Pakken we de vorige M5 E60 erbij dan zien we dit:

5.0L V10
Power: 507pk/520Nm
0-100 km/u: 4,7 seconden

4,7 seconden, dus exact even snel als de diesel. Met andere woorden, om een geblazen diesel van 381pk te kunnen bijhouden heeft een ongeblazen benzine motor 507pk nodig. Maar zoals ik al eerder zei gaat het helemaal niet om het (maximum) aantal PK's maar om het koppel en de curve daarvan. Als de overbrengingen van de diesel net zo 'gunstig' waren als de benzine variant dan zou de M5 hoeveel PK moeten hebben om de M550d te kunnen bijhouden, 600pk? 700pk? Dus als diesel per definitie in het nadeel is wat overbrenging betreft (wat ik best kan aannemen) dan is het juist nog indrukwekkender dat een 6 cilinder met 381pk gewoon naast een 10 cilinder benzine met 507pk blijft rijden, of een 8 cilinder met 560pk.

DieselPower
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 aug 2014, 20:35

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door DieselPower » 23 aug 2014, 23:56

Petrolhead Tom schreef:WTF?! Ga je nu in elk topic waar ooit eens is gediscussieerd je diesel ophemelen? :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol:
Uiteraard, ik heet niet voor niets DieselPower Mr. Petrolhead :tong:
Wist je trouwens dat er in een liter diesel 70% meer energie zit opgeslagen dan in een liter benzine? Zo vergelijk ik benzine altijd met Buckler,
misschien ken je dat nog wel, dat zeer impopulaire biertje zonder alcohol, zonder pit. :beer:

De pit uit benzine haal je door gewoon extreem veel toeren te maken maar feitelijk is het gewoon slappe thee. :coffee:
Nee geef mij maar het echte Satans-sap :devil:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door Joy » 23 aug 2014, 23:58

0-100 is niet zo een goede vergelijking omdat je vanuit stilstand baat hebt bij het koppel van de diesel en die sub-5 seconden ook wel een beetje de max is voor achterwielaangedreven personenauto's.

Pak de 0-200 er even bij:

M550d: 19,5 seconden
M5: 11,1 seconden
M5 E60: 13,5 seconden

DieselPower
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 aug 2014, 20:35

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door DieselPower » 24 aug 2014, 00:05

Luco schreef: Het hangt van vele factoren af, ik heb pas een sprintje gedaan, van 100-220 met de 530d tegen een clio 1 met 185 pk op de wielen en een stuk lichter, toch ging het tot de 220 precies gelijk op, terwijl ik maar 145 pk op de wielen heb, maar wel veel meer koppel.
Dat komt omdat jij met je diesel dat lagere aantal PK's veel langer op de wielen hebt dan het piekvermogen van de Clio. Afgezien van het gewicht is jullie gemiddeld vermogen (of power-weight ratio) dan gelijk.

Zoek even op youtube naar RS6 vs 335d. Daar zie je een 350pk gechipte diesel die bij een sprint van 0-200 gewoon naast een 580pk sterke RS6 blijft hangen. Toegegeven, de RS6 heeft een neuslengte voorsprong en is dus sneller :D

DieselPower
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 aug 2014, 20:35

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door DieselPower » 24 aug 2014, 00:20

Joy schreef:0-100 is niet zo een goede vergelijking omdat je vanuit stilstand baat hebt bij het koppel van de diesel en die sub-5 seconden ook wel een beetje de max is voor achterwielaangedreven personenauto's.

Pak de 0-200 er even bij:

M550d: 19,5 seconden
M5: 11,1 seconden
M5 E60: 13,5 seconden
Mijn 335d doet 0-200 in 14 seconden op z'n snelst, maar die is dan ook niet origineel. Maar de M5 F10 is, als dit klopt, wel extreem snel tussen 100-200. Bijna net zo snel als een Porsche 911 Turbo S. Wat ik bijna niet kan geloven maar goed. De M5 F10 is in alle opzichten een begeerlijker auto dan de M550d (en mijn oude diesel), daar twijfel ik geen moment aan. Maar als de vergelijkingen toch door gaan trekken dan kan ik natuurlijk stellen dat Satans-sap het uiteindelijk altijd wint, de M5 zal toch echt moeten remmen om Buckler bij te tanken, tenzij ze een extra M550d inzetten om de M5 al rijdend bij te tanken :lollerdelol:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW is zoooooooo goed

Bericht door Niels » 24 aug 2014, 00:24

Uiteindelijk gaat het om het vermogen aan de wielen en dan moet je (eind)overbrenging natuurlijk meenemen maar ik heb het idee dat hier een betoog plaatsvindt waarbij een zeker iemand niet gehinderd wordt door kennis :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berrie en 1 gast