Precies!Mari Oh Oh! schreef:Een motor met een (relatief)vlakke vermogenskromme en hetzelfde maximale vermogen is toch echt in het voordeel. En het is met een turbo geen probleem om de rest van de vermogens(en dus koppel-)kromme aan te dikken zonder het maximale vermogen te verhogen.
BMW is zoooooooo goed
- Geelhoed
Laatst gewijzigd door Geelhoed op 20 jun 2008, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- Mari Oh Oh!
- Mari Oh Oh!
- Sperdy
ha <piep> en <piep>,ErnstV schreef:Jammer.
ergens begin <piep> is wat mij betreft prima: rechtervoet op het gas, en doen we wie het eerste er is (waarheen naartoe eigenlijk?). Ik hou de ook de eer hoog voor de 335i rijders..

Op verzoek aangepast ..

Laatst gewijzigd door Sperdy op 20 jun 2008, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
check je pb effe.Ferdinand schreef:ha ernst en erik,ErnstV schreef:Jammer.
is wat mij betreft prima: rechtervoet op het gas, en doen we wie het eerste er is (waarheen naartoe eigenlijk?). Ik hou de ook de eer hoog voor de 335i rijders..@erik: We kunnen de bekeuringen gewoon declareren bij jou neem ik aan. Kan makkelijk, zeg je gewoon dat het een relatiedag is, daar zijn nu eenmaal kosten aan verbonden.
Gr,
ErnstV
Laatst gewijzigd door ErnstV op 21 jun 2008, 06:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- Sperdy
ik schakel als volgt:Robin schreef:Ferdinand, ik weet niet hoe rap jij van verzetten wisselt, Andre redelijk rap:) Zodoende vandaar, dus eigenlijk.
En schakel jij rondom de 6/6.5k rpm of 7mille.etc etc.
1. optrekken (5000 tpm)
2. ... shit, telefoon gaat, (7000 tpm, olie 130*)
3. schakeldeschakel ...
(de stappen 1 t/m 3 herhalen zich, steeds in een hoger verzet)
Eigenlijk wil ik een automaat. Maar een 135i kun je als een automaat rijden, gewoon in zes zetten vanaf het begin, gaat prima!
-
Re:
Dit is een hele oude discussie maar ik moet toch even reageren om wat recht te zetten. Vermogen zonder koppel bestaat niet. Vermogen is koppel maal toerental. Het is dus onzinnig om een vergelijking tussen koppel en vermogen te maken. De vergelijking zou moeten gaan tussen koppel en toerental. Welke vind je belangrijker? Vaak inderdaad een kwestie van smaak.Robin schreef:Klopt. En dan wint een goed bereden doortrekkende E36 M3 het op pk's van een getunede 335d. Koppel is leuk voor dagelijks/schakellui/trekkrachtcomfort. Maar at the end of the day met doortrekken winnen de pk's.
We hebben melk, eieren en bloem. Welk ingrediënt is het belangrijkst om een goede pannenkoek te maken? De pannenkoek zeg je?

PK's kunnen het nooit winnen van koppel omdat PK's het ook nooit kunnen winnen van toerental. Of toerental wint van koppel wordt bepaald door...... koppel

Alle PK of KW vermeldingen bij auto's zijn maximum vermogens. Om te bepalen of een auto sneller is dan een andere moet (afgezien van gewicht en overbrengingen) gekeken worden naar het gemiddeld vermogen. En daarvoor is een vlak koppelcurve van belang.
De 335d is dus zowel theoretisch als praktisch inderdaad sneller dan een RS4, ondanks het lagere maximum vermogen. Het gemiddeld vermogen van de 335d is namelijk hoger dan het gemiddeld vermogen van de RS4. Geloof je dit niet? Vergelijk de koppel/vermogens grafieken en reken zelf per stapje van 100 toeren uit hoeveel vermogen de motor afgeeft.
Ergens in deze discussie stond een link met uitleg over koppel versus PK's. Een idioot artikel als ik dat zo mag benoemen. Er stond in dat koppel eigenlijk alleen handig is als je een caravan achter je auto hebt hangen en anders zijn PK's belangrijker. Domheid ten top

- Petrolhead Tom
Re: BMW is zoooooooo goed
WTF?! Ga je nu in elk topic waar ooit eens is gediscussieerd je diesel ophemelen?

- RVV
Voor caravans hebben we Skoda's liefst van die hele kleintjes met 14 procent bijtelling. Een caravan achter een BMW hangen GTFO
-
RVV schreef:Voor caravans hebben we Skoda's liefst van die hele kleintjes met 14 procent bijtelling. Een caravan achter een BMW hangen GTFO

Deze BMW rijder (en dieselhater) heeft tevens een enorme hekel aan sleurhutten

- Joy
Dieselpower, zoals in het andere topic aangegeven vergeet je de overbrenging. Een diesel heeft veel langere versnellingen nodig om zijn kleine toerenbereik te compenseren.
Het geleverde koppel aan de wielen telt. Het krukas koppel+vermogen op papier zegt vrij weinig. Koppel aan de wielen neemt af naarmate de overbrenging toeneemt. Dit is dus de handicap van een dieselmotor. Een benzinemotor heeft een groter toerenbereik en weet door een kortere overbrenging toch relatief veel koppel op de wielen te krijgen.
Het geleverde koppel aan de wielen telt. Het krukas koppel+vermogen op papier zegt vrij weinig. Koppel aan de wielen neemt af naarmate de overbrenging toeneemt. Dit is dus de handicap van een dieselmotor. Een benzinemotor heeft een groter toerenbereik en weet door een kortere overbrenging toch relatief veel koppel op de wielen te krijgen.
-
OnlineLuco
RVV schreef:Voor caravans hebben we Skoda's liefst van die hele kleintjes met 14 procent bijtelling. Een caravan achter een BMW hangen GTFO
Dan heb je nog nooit een alpine met aanhanger gezien die met 180 een golf gti inhaalt

die blikken
PRICELESS

-
OnlineLuco
Joy schreef:Dieselpower, zoals in het andere topic aangegeven vergeet je de overbrenging. Een diesel heeft veel langere versnellingen nodig om zijn kleine toerenbereik te compenseren.
Het hangt van vele factoren af, ik heb pas een sprintje gedaan, van 100-220 met de 530d tegen een clio 1 met 185 pk op de wielen en een stuk lichter, toch ging het tot de 220 precies gelijk op, terwijl ik maar 145 pk op de wielen heb, maar wel veel meer koppel.
-
Langere versnellingen? Zoals de 8-speed automaat in de 335d F30? Dat begrijp ik niet. De rest van je verhaal behoeft ook wat meer uitleg denk ik. Niet negatief bedoeld. Ik leer graag wat bij.Joy schreef:Dieselpower, zoals in het andere topic aangegeven vergeet je de overbrenging. Een diesel heeft veel langere versnellingen nodig om zijn kleine toerenbereik te compenseren.
Hoe verklaar je onderstaande feiten?
BMW M5 F10
Nieuwprijs: €132,250
0-100 km/u: 4,4 seconden
Verbruik: 9,9 l/100km
Power: 560pk/680Nm
Geluid bij 130 km/u: 72 dB
BMW M550d
Nieuwprijs: €103,500
0-100 km/u: 4,7 seconden
Verbruik: 6,3 l/100km
Power: 381pk/740Nm
Geluid bij 130 km/u: 69 dB
De M5 heeft 8 cilinders en twee turbo's, de M550D heeft 6 cilinders en drie turbo's. De M5 is slechts 0,3 seconde sneller dan de diesel - op droog wegdek. Volgens jouw verhaal zou de diesel door de 'langere' overbrengingen juist meer PK's nodig moeten hebben om nagenoeg even snel te kunnen zijn. Toch?
Pakken we de vorige M5 E60 erbij dan zien we dit:
5.0L V10
Power: 507pk/520Nm
0-100 km/u: 4,7 seconden
4,7 seconden, dus exact even snel als de diesel. Met andere woorden, om een geblazen diesel van 381pk te kunnen bijhouden heeft een ongeblazen benzine motor 507pk nodig. Maar zoals ik al eerder zei gaat het helemaal niet om het (maximum) aantal PK's maar om het koppel en de curve daarvan. Als de overbrengingen van de diesel net zo 'gunstig' waren als de benzine variant dan zou de M5 hoeveel PK moeten hebben om de M550d te kunnen bijhouden, 600pk? 700pk? Dus als diesel per definitie in het nadeel is wat overbrenging betreft (wat ik best kan aannemen) dan is het juist nog indrukwekkender dat een 6 cilinder met 381pk gewoon naast een 10 cilinder benzine met 507pk blijft rijden, of een 8 cilinder met 560pk.
-
Uiteraard, ik heet niet voor niets DieselPower Mr. PetrolheadPetrolhead Tom schreef:WTF?! Ga je nu in elk topic waar ooit eens is gediscussieerd je diesel ophemelen?![]()
![]()
![]()
![]()

Wist je trouwens dat er in een liter diesel 70% meer energie zit opgeslagen dan in een liter benzine? Zo vergelijk ik benzine altijd met Buckler,
misschien ken je dat nog wel, dat zeer impopulaire biertje zonder alcohol, zonder pit.

De pit uit benzine haal je door gewoon extreem veel toeren te maken maar feitelijk is het gewoon slappe thee.

Nee geef mij maar het echte Satans-sap

- Joy
0-100 is niet zo een goede vergelijking omdat je vanuit stilstand baat hebt bij het koppel van de diesel en die sub-5 seconden ook wel een beetje de max is voor achterwielaangedreven personenauto's.
Pak de 0-200 er even bij:
M550d: 19,5 seconden
M5: 11,1 seconden
M5 E60: 13,5 seconden
-
Dat komt omdat jij met je diesel dat lagere aantal PK's veel langer op de wielen hebt dan het piekvermogen van de Clio. Afgezien van het gewicht is jullie gemiddeld vermogen (of power-weight ratio) dan gelijk.Luco schreef: Het hangt van vele factoren af, ik heb pas een sprintje gedaan, van 100-220 met de 530d tegen een clio 1 met 185 pk op de wielen en een stuk lichter, toch ging het tot de 220 precies gelijk op, terwijl ik maar 145 pk op de wielen heb, maar wel veel meer koppel.
Zoek even op youtube naar RS6 vs 335d. Daar zie je een 350pk gechipte diesel die bij een sprint van 0-200 gewoon naast een 580pk sterke RS6 blijft hangen. Toegegeven, de RS6 heeft een neuslengte voorsprong en is dus sneller

-
Mijn 335d doet 0-200 in 14 seconden op z'n snelst, maar die is dan ook niet origineel. Maar de M5 F10 is, als dit klopt, wel extreem snel tussen 100-200. Bijna net zo snel als een Porsche 911 Turbo S. Wat ik bijna niet kan geloven maar goed. De M5 F10 is in alle opzichten een begeerlijker auto dan de M550d (en mijn oude diesel), daar twijfel ik geen moment aan. Maar als de vergelijkingen toch door gaan trekken dan kan ik natuurlijk stellen dat Satans-sap het uiteindelijk altijd wint, de M5 zal toch echt moeten remmen om Buckler bij te tanken, tenzij ze een extra M550d inzetten om de M5 al rijdend bij te tankenJoy schreef:0-100 is niet zo een goede vergelijking omdat je vanuit stilstand baat hebt bij het koppel van de diesel en die sub-5 seconden ook wel een beetje de max is voor achterwielaangedreven personenauto's.

- Niels
- Auto: Prius+
Uiteindelijk gaat het om het vermogen aan de wielen en dan moet je (eind)overbrenging natuurlijk meenemen maar ik heb het idee dat hier een betoog plaatsvindt waarbij een zeker iemand niet gehinderd wordt door kennis