Elektrische auto's de snelle toekomst ook voor circuit.
- GTRene
Hier wat info over de prijs, echter ik denk dat het veel goedkoper kan, immers ze kunnen vanuit de IK een kale Elise aan leveren en dan ombouwen, en geen BPM dus in theorie goedkoper dan een normale op benzine incl BPM maar het verhaal verteld nu nog ff anders, zie hier>>
maarja begrijp dat ze wel ff willen cashen met hun idee en gelijk hebben ze...nu nog.
lol, dat laatste...voor geluid wordt dus gezorgd na het schijnt...maar de prijs denk ik in theorie moet voor 60.000,-euro kunnen...immers een kale elize zonder motor en bak enz enz kost niet zoveel in the UK en hier geen BPM dus?Een soundbox voor het ronkende geluid
woensdag 18 juni 2008 | 07:25
Tekstgrootte
LOCHEM - Wie elektrisch wil gaan autorijden kan al voor 22.491 euro, inclusief btw, terecht.
Zie ook:
Rijden voor 5 cent per kilometer
Vanaf volgend jaar is de Detroit Electric Subcompact leverbaar voor dat bedrag.
Dit model wordt geïmporteerd door Electric Cars Europe (ECE) uit het Gelderse Lochem. Daarnaast gaat ECE nog drie andere elektrische auto's importeren die in Amerika gemaakt worden door partner Detroit Electric. Het topmodel wordt de ZAP-X, een SUV met een topsnelheid van 225 kilometer, een actieradius van 525 kilometer en een prijskaartje van 71.400 euro. Dat zijn de onbekende merken. "Je kunt krijgen wat je hebben wilt: Opel, Volkswagen, Maserati, Lotus, Daihatsu, Volvo noem het maar op," zegt directeur Willem van der Kooi van ECE.
Behalve de Lotus en de Maserati – waar een versnellingsbak in zit – worden de andere merken geleverd met een schakelaar. "Vooruit en achteruit, simpel dus", zegt Van der Kooi. De prijs van de elektrische Volkswagen Golf is nog niet bekend. De wagen heeft een top van 145 kilometer en de batterij is toereikend voor een afstand van 350 kilometer. Voor de Lotus Elise, die 205 kilometer hard gaat, moet 108.750 euro worden neergeteld. De elektrische versie doet 4,7 seconden over honderd meter.
Van der Kooi is met zijn idee ook langs Nuon en Eneco geweest, voordat Essent toehapte.
"Nu kunnen die anderen zich wel voor de kop slaan", zegt de voormalig Opel-dealer en huidig Lotus-importeur.
ECE is inmiddels gestart met de productie. De bestaande modellen worden – al dan niet met motor – geleverd door de importeur en in Lochem omgebouwd. Ombouw kost ongeveer één week. Ongebruikte benzine- en dieselmotoren worden meestal terugverkocht aan de importeur. Van der Kooi hoopt dit jaar tweehonderd elektrische auto's af te leveren. Alle modellen die ECE levert, zijn geruisloos, met uitzondering van de Lotus. "Stoere jongens die niet zonder ronken en brullen kunnen, daar hebben we rekening mee gehouden. Je kunt er een soundmachine bij kopen, die zorgt voor dat ronkende geluid."

- GTRene
hm...zit me net te bedenken, stel je hebt zo'n Elise met verbrandingsmotor, en dat ding loopt kapot...zou je dat ding naar van der Kooi kunnen brengen en een conversie op elektra kunnen doen
dat moet niet veel kosten..ff overschrijven bij RDW en klaar? in theorie moet dat kunnen...wat zal alleen die set en ombouw kosten, best interessant.

-
108k??
Right, ik zeg succes met het idee.........
Niemand hier op DF die het zal overwegen en denk dat hier toch de doelgroep zit (mensen met geld die ook meer dan gemiddeld aan zo'n auto willen uitgeven).
Goedkoopste Elise kost (met 1.8 blok) excl. BPM en BTW nu 30.000,-, en 6000,- BTW.
dus die elektroshit die erin zit kost, inclusief marge/ontwikkelingskosten/ombouw 72k....
Snap dat ontwikkelingskosten behoorlijk zijn maar met zo'n prijs weet ik het nog niet.
Computers, GSM's, etc. het brak allemaal pas door toen het grootschalig betaalbaar aangeboden werd.
Right, ik zeg succes met het idee.........
Niemand hier op DF die het zal overwegen en denk dat hier toch de doelgroep zit (mensen met geld die ook meer dan gemiddeld aan zo'n auto willen uitgeven).
Goedkoopste Elise kost (met 1.8 blok) excl. BPM en BTW nu 30.000,-, en 6000,- BTW.
dus die elektroshit die erin zit kost, inclusief marge/ontwikkelingskosten/ombouw 72k....
Snap dat ontwikkelingskosten behoorlijk zijn maar met zo'n prijs weet ik het nog niet.
Computers, GSM's, etc. het brak allemaal pas door toen het grootschalig betaalbaar aangeboden werd.
- SteV6
Minimaal het bodywerkDDX schreef:wat is nou precies verschil tussen deze elise en de tesla (die zover ik begreep toch ook met hulp van lotus gemaakt wordt?)

Maar ik denk ook het accuverhaal ... Tesla zet in op Lithium-ion packs. Wat er in de Elise verbouwd wordt is me nog niet duidelijk.
Marketing technisch was het natuurlijk wel weer bullshit, dat vergelijk op Assen voor de TV. De elektrische uitvoering sneller dan de benzine-variant. Ja, als je gaat vergelijken met de 136pk versie. Maar gezien de prijs kan je makkelijk een 111R met 192pk 1.8 VTT-i als vergelijking nemen (houd je nog 40K (!) over). Die is bijna even snel.
SteV6
- Bert ///M3
Ja want snachts wordt er veel minder stroom verbruikt en is er een heleboel overcapaciteitBert ///M3 schreef:Ik vraag me wel eens af of er wel eens over de infrastructuur nagedacht is. Electrisch bedoel ik dan. Als er een paar rijden ala. Maar als heel NL over een paar jaar zijn auto s'avonds in het stopcontact steekt, trekt het net dat?
- Dennis Cavallino