Op de autobahn met de BMW vs Nissan 350z

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Op de autobahn met de BMW vs Nissan 350z

Bericht door RVV » 28 jul 2006, 15:46

NEEEE niet met de M3 :wink:


afgelopen woensdag zat ik op de autobahn richting Oldenburg, en reed in de 325i touring.

Ik reed 160 ofzo toen ik redelijk rap een laag ding in mijn spiegel zag aankomen, ik ging snel naar rechts na de inhaal actie en er ging een Nissan 350z voorbij, 2 dikke brulpijpen die het nodige geluid maakte. Daarna ging ik naar links, want ik ging gelijk weer inhalen en zat achter de Nissan die ook weer achter een auto zat die aan het inhalen was. De Nissan maakte ondertussen behoorlijk geluid en ik kon zo goed horen dat hij ging terugschakelen toen de voorste auto naar links ging en hij vol het gas intrapte, ik reed ondertussen met de 325i in de 4e versnelling en trapte ook het gas in. Niet de illusie dat ik de 350z kon bijhouden maar ik was benieuwd naar hoeveel sneller de 350z nou was.

Tot mijn stomme verbazing kon ik de Nissan 350z van 160 km/h tot ca. 190 km/h redelijk bijhouden, hij liep wel iets weg maar niet indrukwekkend ofzo, hooguit 20 a 30 meter, maar boven de 200 ging die er ineens als een speer vandoor, reed me dus echt flink los.

Later herhaalde de sessie zich weer, en wedrom gebeurde precies hetzelfde. Waarom was die Nissan tussen de 160 en 190 nauwelijks sneller dan de 325i touring en daarboven juist veel sneller ? Aan het terugschakelen en het gasgeven kon ik horen dat de Nissanrijder wel zijn best deed.

Ik had juist ook verwacht dat de Nissan vanaf 160 er als een raket vandoor zou gaan.

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 28 jul 2006, 16:29

Ik denk dat het komt door de relatief lage snelheid en dat de nissan misschien niet in zn powerband zat.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 28 jul 2006, 16:32

Ach, ook wel eens iets leuks meegemaakt met mijn E30 tegen een brons kleurige 350Z met duits kenteken en twee nederlandstalige sujets erin!

De één doet iets met groene kleding en klapperpistooltjes en de ander in tweewielers en huurauto's :D

Ze kwamen me voorbij................. 8)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 28 jul 2006, 17:08

20 tot 30 meter vind ik toch vrijveel hoor van 160-190. In hoeveel seconden is dat?

Robin
Berichten: 55078
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 28 jul 2006, 17:17

Met Dennis eens. Zo'n ding heeft 90pk ofzo meer dan de 325i van Rico.
Zo loopt/liep een M3 E46 ook beetje weg bij m'n 330i op Papenburg bijvoorbeeld(ook dat pk verschil ongeveer)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 28 jul 2006, 17:43

Oke, maar vooral het verschil boven de 190 was pas echt groot, waardoor het tussen de 160-190 mee leek te vallen.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 28 jul 2006, 17:49

Misschien dat je in het begin nog enig profijt had van de slipstream en nadat de Z verder weg liep steeds meer last kreeg van de wind tegen.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 28 jul 2006, 17:51

ja zou ook nog kunnen.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 28 jul 2006, 20:29

30 meter is gigantisch man!

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 29 jul 2006, 09:06

Kan ook aan de versnelligen liggen... jij schakeld bij 160 waarschijnlijk naar 4 terug en schakeld bij iets van 200 op. Misschien dat hij uit zijn 4 nog net even door kan door langere versnelligen en daar verlies je grandioos op op die manier.

Niet bekend met de 350Z maar is maar een gedachte.

Gebruikersavatar
Jeroen Watermulder
Berichten: 374
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:50
Locatie: Veluwe

Bericht door Jeroen Watermulder » 29 jul 2006, 09:37

Het bereik van de versnellingen van een 350Z zijn de volgende. (uitgaande van schakelen bij 6600 rpm redline)

1 is tot 58 km/h
2 is tot 95 km/h
3 is tot 136 km/h
4 is tot 173 km/h
5 is tot 220 km/h
6 is tot 278 km/h

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 29 jul 2006, 09:49

De 350Z zal wel in de 5de gestaan hebben?

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 29 jul 2006, 12:24

Ja dat moet haast wel dan, korte versnellingen zeg.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40140
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 29 jul 2006, 23:53

Rico, ouwe slipstreamer ;)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43040
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 30 jul 2006, 02:46

Jeroen Watermulder schreef:Het bereik van de versnellingen van een 350Z zijn de volgende. (uitgaande van schakelen bij 6600 rpm redline)

1 is tot 58 km/h
2 is tot 95 km/h
3 is tot 136 km/h
4 is tot 173 km/h
5 is tot 220 km/h
6 is tot 278 km/h
Zohee, loopt dat ding 278?
8)

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 30 jul 2006, 12:42

Jeroen Watermulder schreef:Het bereik van de versnellingen van een 350Z zijn de volgende. (uitgaande van schakelen bij 6600 rpm redline)

1 is tot 58 km/h
2 is tot 95 km/h
3 is tot 136 km/h
4 is tot 173 km/h
5 is tot 220 km/h
6 is tot 278 km/h
Ik vind ze niet allemaal kort, maar ze zijn een beetje vreemd gekozen. 1-2 is 37km/h verschil, 2-3 41, 3-4 37, 4-5 47 en 5-6 58. Van 3- 6 loopt de te overbruggen snelheid per versnelling alleen maar op, terwijl [Tuvok mode]de logica dicteert dat dit andersom zou moeten zijn[/Tuvok mode]. Vooral de 6 is erg lang, maar ja, daarvoor schiet ie waarschijnlijk al bij 250 in de snelheidsbegrenzer(?). Je zou bijna zeggen dat ze afgestemd zijn op een zeker circuit ergens in duitsland, voor de openbare weg vind ik de keuze minder ideaal.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 31 jul 2006, 12:49

ErikKramer schreef:Misschien dat je in het begin nog enig profijt had van de slipstream en nadat de Z verder weg liep steeds meer last kreeg van de wind tegen.
Duidelijk. Windschatten is het verhaal :)

Maakt echt heel veel uit als je in de slipstream rijdt. Zowel doordat er minder luchtweerstand is als door de aantrekking van de auto die ervoor rijdt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: HarryC, Kasteel, KoenM, tomgtr en 7 gasten