Bericht
door Daggie » 05 jun 2008, 22:58
Wel ...
Ik heb een Boxster gehad ... en ik heb nu een Cayman.
De Boxster (986) was mijn eerste performante wagen. Het was een 2.5 met 204pk. Omdat het mijn eerste sportieve wagen was, vond ik hem in het begin fenomenaal leuk: snel, baanvast, ... Maar het is een vrij "vlak" vermogen .. er zit weinig 'rush' in. En dat word je heel snel gewoon .. en als je dan gaat vergelijken met een zwarte turbo diesel .. dan ga je hem mettertijd traag vinden.
Wat mij ook gestoord heeft aan de 986 is het interieur. In het tijdperk dat de 996 en de 986 gemaakt is, wilden de constructeurs een "luxe/chique/speciaal" interieur in een auto duwen .. terwijl de technologie daar niet klaar voor is. Een 996/986 heeft een klote, plastic interieur. En het plastic interieur is dan nog beter dan het volleder, want dat was niet afgewerkt .. Ook de plastic achterruit stoorde mij .. ze maakt nl. altijd te veel lawaai. Nog veel erger is dat bij de Ferrari 360. Zelfde probleem, nog zwakkere afwerking. (ik ben ooit naar een F360 gaan kijken en ik was geschokt door de zeer bedroevende afwerking)
Toen ik de Boxster verkocht had, ben ik met een Boxster 987 S gaan rijden. Dat was een wereld van verschil: fenomenaal interieur, sublieme afwerking, waar nu 3 jaar later NOG geen enkel merk aankan. De Boxster, de Cayman en de 997 hebben hetzelfde interieur en in mijn ogen van het aller aller beste dat er bestaat op de markt. De 987 S heeft ook een glazen achteruit, die al rijdend opengaat. Het vermogen is minder vlak, vooral in toeren is het een feest op de baan ..
En toch heb ik hem niet gekocht. Om 1 grote reden: de Boxster is absoluut niet waardevast. De Boxster verliest zijn waarde waar je bij staat. En da's iets waar ik niet mee kan leven. Ik verander te snel van wagen om elke keer 10 000 Eur te verliezen.
De Cayman die ik nu gekocht heb, is te vergelijken met de 987 S, maar hij is wel degelijk iets trager. Op het recht stuk merk je dat. Qua bochtenwerk is hij leuker. Geloof het of niet, maar je merkt dat de kas iets stijver is. Al komt dat bij gewoon verkeer niet tot uiting. De Cayman is ook waardevaster als de Boxster. Da's niet voor iedereen belangrijk, maar de kans is klein dat ik hem 2 jaar lang zal houden.
En dan ... de 911 ...
Volgend is mijn persoonlijke ervaring, ik weet nu al dat hier reacties op gaan komen. Ik ben 2 weken geleden gaan rijden met een 997 Cabrio (325pk). Ik had eerlijk gezegd zeer veel verwacht van die auto. Ik had verwacht dat ik van mijn stoel ging geblazen worden en mijn portefuille ging bovenhalen... En dat was absoluut niet het geval. De 997 is uiteraard sneller dan de Cayman. Maar het is echt "meer van hetzelfde". Het interieur is niks beter dan de Cayman. Het is nl. hetzelfde. De kont is zwaarder .. maar daar merk je bij gewoon verkeer weinig van .. Maar de auto voelt niet zo vinnig, niet zo direct, .. hij voelt LOMP aan. Ik was echt teleurgesteld.
Het schijnt anders te zijn bij de 997 S (355pk) en nog anders bij de X51 (385pk), maar daar heb ik geen persoonlijke ervaring mee.
Persoonlijk,
prijs/kwaliteit is de Cayman een fenomenale auto. Ik vind het persoonlijk jammer dat ik geen S heb gekocht, maar dat scheelt hem 15.000 Eur en ik heb het geduld van een 11 maand zwangere vrouw zonder ontsluiting ... Iedereen zal blijven zeggen "vind je het niet jammer dat het geen 911 is?" Wel, sinds kort kan ik overtuigd zeggen .. "nee, ik vind het jammer dat het geen S is". Mochten we in België geen BIV hebben, ik ging me een S halen ... Maar gezien de BIV moet ik wat meer met het verstand rekening houden, en misschien eens gaan shoppen bij een ander merk ....