04-06-2008
Beste vrienden,
Soms zit het mee, soms zit het tegen. Zo gaat dat in het leven en in de politiek. Maar de afgelopen weken heb ik wel heel wat tegelijk voor mijn kiezen gekregen. Eerst die vervelende toestand met de donateur die alle kaarten voor mijn feest zou betalen maar uiteindelijk niet over de brug kwam. Vorige week het treurige nieuws dat mijn trouwe en loyale adviseur Ed Sinke zich terugtrekt omdat hij zich volledig op zijn bedrijf moet richten.
En gisterenavond, als klap op de vuurpijl, kreeg ik een brief van Minister van Justitie Hirsch Balin waarin hij schrijft dat het kabinet mij niet langer wil beveiligen. Ik had al eerder signalen gekregen dat dit dreigde te gebeuren, maar als dan uiteindelijk toch die beslissing valt, is dat een enorme klap in je gezicht.
Het kabinet vindt de dreiging tegen mijn persoon dermate laag dat persoonsbeveiliging niet langer noodzakelijk zou zijn. Ik heb een aantal malen gevraagd naar de onderliggende stukken die aan deze beslissing ten grondslag liggen, maar die heb ik tot op heden niet ontvangen.
Wij hebben als Trots op Nederland zelf ook een risicoanalyse gemaakt. Die staat haaks op de conclusies van het kabinet. Het kabinet heeft mij tot op heden beveiligd vanwege mogelijk gevaarlijke reacties om uitspraken en standpunten die ik als minister en kamerlid heb gedaan. Uitspraken en standpunten die u van mij gewend bent, over immigratie en integratie en veiligheid.
Als ik volgens het kabinet in het verleden gevaar liep vanwege die uitspraken en standpunten, waarom zou ik dan vandaag en in de toekomst opeens niet meer dat gevaar lopen? Is Nederland en de wereld opeens zo veiliger geworden dat we weer mogen zeggen wat we denken zonder vervelende consequenties?
Natuurlijk niet. De beslissing van het kabinet is onbegrijpelijk en onverantwoordelijk.
Maar de beslissing is genomen. Hierdoor ben ik gedwongen mijn veiligheid nu zelf te organiseren en te financieren. Want ik ga natuurlijk gewoon door. Maar ik heb wel dringend uw steun nodig. Beveiliging kost geld. Veel geld. Ik doe een dringend beroep op u mij te steunen met een donatie aan het campagnefonds zodat wij een gerenommeerd en professioneel beveiligingsbedrijf kunnen inhuren voor de komende jaren.
Volgens de peilingen is Trots op Nederland de tweede partij van Nederland! Desondanks krijgen wij geen cent subsidie. En nu zelfs geen beveiliging!
U kunt uw donatie storten via onze website
www.trotsopnederland.com, of direct via rekening nummer 47.76.38.384 ten name van Stichting Vrienden van Rita Verdonk.
Tot dat wij de beveiliging geregeld hebben ben ik helaas genoodzaakt mijn publieke optredens tot een minimum te beperken. Het resterende gedeelte van de regiotour wordt tot nadere orde afgelast. Ik hoop dat u daar begrip voor heeft.
Het kabinet laat mij in de kou staan. Ik voel mij echter gesteund door mensen zoals u. Ik hoop dat u mij niet in de kou zult laten staan. Met uw steun ga ik door!
Met hartelijke groet,
Rita Verdonk
P.S.: Stort nu uw donatie via onze website
www.trotsopnederland.com, of direct via rekening nummer 47.76.38.384 ten name van Stichting Vrienden van Rita Verdonk.