Bezoek Porsche fabriek en rijden op testcircuit !!!!!

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bezoek Porsche fabriek en rijden op testcircuit !!!!!

Bericht door Mark Nauta » 03 jun 2008, 21:52

Hieronder lezen jullie mijn verslag van het bezoek dat ik vandaag gebracht heb aan de fabriek van Porsche in Leipzig. De Porsche Backstage 2008, powered by Porsche Centrum Rotterdam (PCR).

Enkele weken geleden heb ik meegereden als fotograaf met de Driewaardenrit van het Porsche Forum, toen was ik bijrijder van Jeroen Molinger (sinds vorige week ook lid gemaakt van DF ;)). Hele leuke dag gehad en heerlijk genoten van zijn auto's. Hij nodigde mij aan het einde van die dag uit voor een heel gaaf event. Porsche Centrum Rotterdam organiseerde een trip naar de fabriek in Leipzig alwaar de Cayenne gebouwd wordt, maar waar ook een schitterende testbaan naast gelegen is. Er was natuurlijk ook een fotograaf nodig en dat was ik dus ;).

Gisteren 17:00 vlogen wij met een Fokker 50 vanaf Rotterdam Airport dan ook naar Leipzig, schitterend hotel (Hotel Fürstenhof in Leipzig), heerlijk eten in de stad en een borrel na in het centrum van Leipzig. Rond een uur of 1 gaan slapen want er stond voor dag 2 een druk programma op de planning.

Dag 2: In de bus met z'n allen naar de fabriek waar per groep verschillende onderdelen werden afgewikkeld. Onze groep mocht als eerste de testbaan op en er stond buiten dan ook al een grote groep Porsche's op ons te wachten. Per 2 tal kregen we één Porsche waar dan 3 ronden in gereden werd met daarna een rijderswissel, opgevolgd door het uitstappen en weer in stappen in een ander model uit de Porsche range.

Voor mij was dit de eerste keer op een circuit en was dit natuurlijk als Porsche-gek een absolute dream-come-true ervaring. Mijn eerste auto was een Cayman S met Tiptronic. Sportstand aan, en eerste een rustig rondje achter de Carrera S van de instructeur aan. Even de baan verkennen. Prachtig circuit met bochten die nagemaakt zijn vanuit andere bekende circuits van de hele wereld. De bekende Corkscrew van Laguna Seca, de chicane van Fuji-raceway, de busstop-chicane van Spa-Franchorchamps en de Parabolica bocht van Monza. De 2e ronde ging toch aardig het gas erop en gelukkig was ik de 1e auto achter de instructeur, dus kon ik mooi meteen zijn lijnen volgen om een goed beeld te krijgen, beetje rempunten afkijken etc. Na 3 rondjes gewisseld en was mijn mederijder Harrie(sales-director bij PCR) aan de beurt. Mooi om te zien hoe hij ook, met natuurlijk meer Porsche ervaring de auto zijn werk laat doen. Ik was behoorlijk onder de indruk van de Cayman S, maar niet van de Tiptronic die erin zat, duurt echt te lang met schakelen, dat kan echt niet in zo'n auto op het circuit. het onderstel is echt pikko-bello in orde en met de sportknop aan (natuurlijk) gewoon lekker hard.

Na 3 ronden met de Cayman S was het tijd voor een Boxster S. Van te voren had ik nooit een hoge pet op van een Boxster, en vond ik het een beetje een vrouwen auto. Dat beeld werd meteen even gecorrigeerd in de eerste ronde dat ik met deze wagen op stap was. Voorzien van sportonderstel en sportuitlaat-systeem reed hij echt geweldig. Helaas was hij ook voorzien van die Tiptronic bak maar met manueel schakel geeft dat toch wel een leuk effect, al duurt het te lang. Ook deze auto een erg fijn onderstel en vooral, net als de Cayman, erg fijn op een circuit i.v.m. de middenmotor. Je merkt bij het uitkomen van bochten en het direct op het gas gaan dat de auto gewoon erg neutraal blijft en geen kwispelende achterkant krijgt, maar gewoon echt direct vooruit wil. Vanaf de eerste ronde was het meteen goed hard rijden en baalde ik er een beetje van de degene voor mij in een prachtige blauwe Carrera Cabrio niet erg doorreed (inhalen mocht uiteraard niet). Dus beetje afstand nemen en daarna gewoon lekker vol doorhalen.

Natuurlijk is een 911 de echte Porsche (;)). Die mooie blauwe Carrera waar ik dus eerst de kont van heb mogen bekijken was de volgende, en voor mij ook laatste auto, want ja ik was er ook voor de foto's. Dat is toch wel een verhaal apart hoor, zo'n 911 op een circuit. Je merkt direct die ver naar achter geplaatste motor. De bocht voorafgaand aan het rechte stuk liet dan ook duidelijk zien hoe verschillend de middenmotor wagens reageren ten opzichte van een 911. De 911 wil echt naar buiten met die kont en dat is toch wel een sensatie. Natuurlijk had deze wagen ook wat meer vermogen waardoor dat effect wat meer wordt aangescherpt. Op de korte rechte stukken kan je net 155 (dacht ik afgelezen te hebben) aan tikken alvorens hard de bocht in te gaan en de lange doordraaiende bocht in te rijden waar je de auto echt lekker voelt 'dansen'. Je kom dan midden op de baan weer uit om de Busstop chicane te nemen. Bij het uitaccelereren vol op het gas, naar 3 bocht in en weer vol op de rem voor een haakse naar links, rechte stuk op en aan het einde vol op de rem om helemaal omhoog te rijden waarna de Corkscrew naar beneden draait. Prachtig om die bocht te nemen en om te voelen hoe de gewichtsverplaatsing daar plaats vindt, echt waanzinnig. Mijn bijrijder was op dat moment uitgestapt en liet mij nog een keer 3 rondjes rijden in de Cabrio. Tijd genoeg om nog een stukje steviger met de Carrera de baan rond te gaan. Tot in de ABS remmen en dan merk je dat je wat marge moet aanhouden als je heel and toe niet beheerst. De motor vind tussengas toch wel erg fijn bij het terugschakelen. Dat lostte ik dan dus op door iets eerder te remmen, en vlakvoor het insturen bij een rem los moment even een beetje gas te geven bij het terugschakelen. Dan pakt de motor veel lekkerder op en is ie veel meer in balans bij het insturen. Je merkt gewoon echt dat je er heel erg vel van wordt. Supersnel schakelen liet de korte versnellingsbak heerlijk toe en dat maakte echt hard racen mogelijk.

'Helaas' moesten er ook wat foto's gemaakt worden, dus ben ik toen langs de baan gaan staan en heb ik het spelletje mogen aanschouwen. Erg leuk om te zien en best een leuk circuit, waar je echter niet een heel weekend op zou kunnen rijden omdat je er dan echt op uitgekeken raakt i.v.m. de lengte.

Even snel wat drinken en door naar het volgende onderdeel. Off-roaden met Cayenne's. Veel SUV's heb ik wel gereden, maar de Cayenne nog niet. Dat was dus meteen raak in een terrein waar je hem niet zou verwachten. Maar hij hield zich staande, en hoe!! Met 3 man in de Cayenne en een 6km lang parcours afleggen over een voormalig Russisch militairterrein. Ik was zelf de derde rijder en mocht eerst kijken hoe mijn mederijder achtereenvolgens een 60 graden stijle helling recht omhoog reden en hoe de Cayenne op zijn dode gemakkie langs een helling van 40 graden rijdt. Is best bizar om dan alleen grond rechts naast je te zien. Natuurlijk waren er ook nog een paar onderdeeltjes, maar dat waren wel de spannendste. Toen was het mijn beurt. Begon leuk met een beetje stof blazen op een recht stukje en daarna het echte werd. Helling omhoog van +- 25 graden of los grind/zand, met boven aan een schuine helling waar je schuin maar ook naar beneden moest afrijden. Heel bizar hoe de Cayenne dan beweegt. In de 'heuvel'-stand bergje af in z'n 1, voetjes los van het gas en de rem en de Cayenne rijdt al zelf-remmend naar beneden. Waanzinnig wat een techniek!! Nog een paar kleine proefjes en toen een enorm waterbad. +- 50-60cm hoog water doorkruisen met een Cayenne is toch wel een belevenis!

Ons derde onderdeel was iets passiever, maar ook zeer de moeite waard. Een bezoek aan de Cayenne fabriek. Geen camera's en telefoons naar binnen en dus alleen kijken. Prachtig om te zien hoe er in 8 uur tijd een volledige Cayenne naar buiten wordt gerold om direct daar dan 10-12km proef te rijden op het circuit (elke Cayenne dus). Just-in-time management speelt hier een key-rol. Alle onderdelen komen pas de fabriekshal binnen als ze nodig zijn. Via een computersysteem wordt bijgehouden voor welke markt een auto bestemd is, welke opties er op moeten etc. Achter in de fabriek waren ze bezig om de laatste hand te leggen aan de machines voor de Panamera-productielijn die daar over 7 weken zal beginnen. Helaas konden we er weinig van zien, en dus ook geen Panamera. Dit is dus naast de Cayenne de 2e auto die er gebouwd wordt. Wel werden tussen 2003 en 2006 ook de 1.270 Carrera GT's hier geproduceerd.

Naast deze belevenissen is er ook nog een schitterend museum waar bekende wagens van Porsche staan. De 911 GT1 Le Mans auto, de 959 Dakar-winnaar, een gele Carrera GT etc. Ook is er een KundenZentrum waar klanten hun aangeschafte Cayenne op kunnen halen en is er natuurlijk een showroom waar de verschillende modellen mooi staan opgelijnd, van de Boxster tot de laatste GT2. Dit alles is te vinden in het prachtige hoofdgebouw, de Diamant.

Zoals jullie wel kunnen lezen in mijn lange verhaal heb ik echt een enorme toffe dag gehad, en is dit voor mij echt een hele bijzondere ervaring geweest. Ik zal dit niet snel vergeten! Jeroen en Harrie enorm bedankt voor deze fantastische mogelijkheid, en ik ga graag weer met jullie mee ;).

Foto's zijn er uiteraard in overvloed gemaakt en die zullen dan natuurlijk ook nog volgen.
Laatst gewijzigd door Mark Nauta op 03 jun 2008, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 03 jun 2008, 21:56

Gaaf.............................

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 03 jun 2008, 21:59

ik haat je































:lol:

Gebruikersavatar
Hubert D
Berichten: 665
Lid geworden op: 10 jul 2006, 10:52

Bericht door Hubert D » 03 jun 2008, 22:02

Sjongejonge, hoe krijg je dat nu weer voor elkaar :cry:

Gaaf man :lol:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40165
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 03 jun 2008, 22:02

Lijkt me een prima besteed dagje man, super!

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 03 jun 2008, 22:03

Erg gaaf Mark! Ben best wel een beetje jaloers op mijn grote broer :lol: Met een 911 vol op een test circuit, hoe vet! Erg leuk allemaal, maar opschieten met die foto's ik kan het me niet echt visualiseren :wink: :P

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Bericht door Xave30 » 03 jun 2008, 22:05

True that

Robin
Berichten: 55105
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 03 jun 2008, 22:11

mooi man.

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 03 jun 2008, 22:11

scroll, scroll, scroll, alleen maar letters, ik wil foto's..!

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 03 jun 2008, 22:15

geweldig! Nu nog foto's!

Jeroen Molinger
Berichten: 102
Lid geworden op: 26 mei 2008, 07:21

Bericht door Jeroen Molinger » 03 jun 2008, 22:20

..
Laatst gewijzigd door Jeroen Molinger op 24 nov 2012, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 03 jun 2008, 22:24

Jeroen Molinger schreef:ik het alleen maar allemaal bevestigen wat een dag; helemaal top. Ik heb ook een aantal leuke video's gemaakt, ook waarin wij met de zogenaamde taxifart in de KJN Turbo over het circuit vlogen....niet normaal.. hoe hard.. :lol: :lol:
Wat was dat gaaf he!!! Die gasten konden rijden. En maar lachen!!!!

Volgens mij moet jij al mijn rondjes van de 911 Carrera Cabrio op video hebben Jeroen??

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 03 jun 2008, 22:25

Erg wijs man... 8) 8) 8)

...ik moest mijn honger naar snelheid dit weekend zien te slechten in slechts een E90 M3... :wink: ... maar dat kan natuurlijk nooit op tegen dit werk.

...nu de foto's nog...

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 03 jun 2008, 23:20

:shock: wat een verhaal...overloper :lol: lamborghini nu Porsche :wink:

leuk dat je dat allemaal kunt en mag meemaken 8)

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 03 jun 2008, 23:24

Lol René. Nee, Lamborghini is natuurlijk ook top, maar valt in een compleet andere categorie. Ik geloof niet dat je daar zo mee kan rijden als ik nu vandaag heb gedaan met die Porsche's. Porsche is altijd al speciaal geweest voor me, en wordt de laatste maand bij mij in mijn bloed gepompt. Is gewoon echt helemaal de top voor mij!

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 04 jun 2008, 00:29

Gaaf!!!! Mooi verhaal Mark!

Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Bericht door Metchu » 04 jun 2008, 00:32

Rob Schouten schreef:scroll, scroll, scroll, alleen maar letters, ik wil foto's..!

hahaha, zo zat ik ook bij opening :lol: +1

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 04 jun 2008, 00:38

Wil iedereen alvast Mark even gedag zeggen ? Want als er voor 7 uur morgenvroeg geen foto's hier staan gaat er een permanente ban in..


(kreeg ik net als SMS van Macboy) :lol:

Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Bericht door Metchu » 04 jun 2008, 00:40


Gebruikersavatar
Lee M3
Berichten: 358
Lid geworden op: 11 mar 2008, 22:50
Locatie: Den Haag

Bericht door Lee M3 » 04 jun 2008, 00:46

Mooi man, lucky bastard! :wink:

Nu nog wachten op de foto's....

[img:180:240]http://www.corporatefocus.nl/uploaded_i ... 770859.jpg[/img]

Spanneeeennnnd! :lol:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 04 jun 2008, 00:53

:lol: :lol: :lol: lol @foto.

trouwens een lichte Cayman S, dus RS versie, zie ik wel eens zitten ooit om mezelf mee te plezieren 8)

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 04 jun 2008, 01:56

Hier de eerste serie foto's heren. Geniet ervan, zoals ik er vandaag ook van genoten heb ;).

#1
Afbeelding
#2 - Ik in actie ;).
Afbeelding
#3 - Ik in 'mijn' Elfer ;).
Afbeelding
#4
Afbeelding
#5 - Jeroen in actie 'mijn' Elfer ;).
Afbeelding
#6 - Jeroen in actie 'mijn' Elfer ;).
Afbeelding
#7
Afbeelding
#8
Afbeelding
#9
Afbeelding
#10 - Jeroen z'n wagentje ;).
Afbeelding
#11
Afbeelding
#12 - Wat een waanzinnig schouwspel was dit zeg!!
Afbeelding
#13
Afbeelding
#14 - Onze 'gebakjes' van de dag.
Afbeelding
#15 - De instructeur deed nog even voor hoe een GT3 over het circuit heen moest ;).
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mark Nauta op 07 mar 2009, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
968mint
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 aug 2007, 01:08
Locatie: Friesland

fraai

Bericht door 968mint » 04 jun 2008, 09:05

[img:700:465]http://www.marknauta.nl/extra/leipzig/MPN_5473copy.jpg[/img]

Leuk dagje geweest..


Mooie :wink: kleur:wink: trouwens... kijk er iedere dag weer met plezier naar ...
Laatst gewijzigd door 968mint op 04 jun 2008, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeroen Molinger
Berichten: 102
Lid geworden op: 26 mei 2008, 07:21

Bericht door Jeroen Molinger » 04 jun 2008, 09:18


Wouter81
Berichten: 9423
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 04 jun 2008, 09:31

Mark, ik haaaaaaaaat je!

Wat super vet zeg. 8)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 26 gasten