Enkele weken geleden heb ik meegereden als fotograaf met de Driewaardenrit van het Porsche Forum, toen was ik bijrijder van Jeroen Molinger (sinds vorige week ook lid gemaakt van DF


Gisteren 17:00 vlogen wij met een Fokker 50 vanaf Rotterdam Airport dan ook naar Leipzig, schitterend hotel (Hotel Fürstenhof in Leipzig), heerlijk eten in de stad en een borrel na in het centrum van Leipzig. Rond een uur of 1 gaan slapen want er stond voor dag 2 een druk programma op de planning.
Dag 2: In de bus met z'n allen naar de fabriek waar per groep verschillende onderdelen werden afgewikkeld. Onze groep mocht als eerste de testbaan op en er stond buiten dan ook al een grote groep Porsche's op ons te wachten. Per 2 tal kregen we één Porsche waar dan 3 ronden in gereden werd met daarna een rijderswissel, opgevolgd door het uitstappen en weer in stappen in een ander model uit de Porsche range.
Voor mij was dit de eerste keer op een circuit en was dit natuurlijk als Porsche-gek een absolute dream-come-true ervaring. Mijn eerste auto was een Cayman S met Tiptronic. Sportstand aan, en eerste een rustig rondje achter de Carrera S van de instructeur aan. Even de baan verkennen. Prachtig circuit met bochten die nagemaakt zijn vanuit andere bekende circuits van de hele wereld. De bekende Corkscrew van Laguna Seca, de chicane van Fuji-raceway, de busstop-chicane van Spa-Franchorchamps en de Parabolica bocht van Monza. De 2e ronde ging toch aardig het gas erop en gelukkig was ik de 1e auto achter de instructeur, dus kon ik mooi meteen zijn lijnen volgen om een goed beeld te krijgen, beetje rempunten afkijken etc. Na 3 rondjes gewisseld en was mijn mederijder Harrie(sales-director bij PCR) aan de beurt. Mooi om te zien hoe hij ook, met natuurlijk meer Porsche ervaring de auto zijn werk laat doen. Ik was behoorlijk onder de indruk van de Cayman S, maar niet van de Tiptronic die erin zat, duurt echt te lang met schakelen, dat kan echt niet in zo'n auto op het circuit. het onderstel is echt pikko-bello in orde en met de sportknop aan (natuurlijk) gewoon lekker hard.
Na 3 ronden met de Cayman S was het tijd voor een Boxster S. Van te voren had ik nooit een hoge pet op van een Boxster, en vond ik het een beetje een vrouwen auto. Dat beeld werd meteen even gecorrigeerd in de eerste ronde dat ik met deze wagen op stap was. Voorzien van sportonderstel en sportuitlaat-systeem reed hij echt geweldig. Helaas was hij ook voorzien van die Tiptronic bak maar met manueel schakel geeft dat toch wel een leuk effect, al duurt het te lang. Ook deze auto een erg fijn onderstel en vooral, net als de Cayman, erg fijn op een circuit i.v.m. de middenmotor. Je merkt bij het uitkomen van bochten en het direct op het gas gaan dat de auto gewoon erg neutraal blijft en geen kwispelende achterkant krijgt, maar gewoon echt direct vooruit wil. Vanaf de eerste ronde was het meteen goed hard rijden en baalde ik er een beetje van de degene voor mij in een prachtige blauwe Carrera Cabrio niet erg doorreed (inhalen mocht uiteraard niet). Dus beetje afstand nemen en daarna gewoon lekker vol doorhalen.
Natuurlijk is een 911 de echte Porsche (;)). Die mooie blauwe Carrera waar ik dus eerst de kont van heb mogen bekijken was de volgende, en voor mij ook laatste auto, want ja ik was er ook voor de foto's. Dat is toch wel een verhaal apart hoor, zo'n 911 op een circuit. Je merkt direct die ver naar achter geplaatste motor. De bocht voorafgaand aan het rechte stuk liet dan ook duidelijk zien hoe verschillend de middenmotor wagens reageren ten opzichte van een 911. De 911 wil echt naar buiten met die kont en dat is toch wel een sensatie. Natuurlijk had deze wagen ook wat meer vermogen waardoor dat effect wat meer wordt aangescherpt. Op de korte rechte stukken kan je net 155 (dacht ik afgelezen te hebben) aan tikken alvorens hard de bocht in te gaan en de lange doordraaiende bocht in te rijden waar je de auto echt lekker voelt 'dansen'. Je kom dan midden op de baan weer uit om de Busstop chicane te nemen. Bij het uitaccelereren vol op het gas, naar 3 bocht in en weer vol op de rem voor een haakse naar links, rechte stuk op en aan het einde vol op de rem om helemaal omhoog te rijden waarna de Corkscrew naar beneden draait. Prachtig om die bocht te nemen en om te voelen hoe de gewichtsverplaatsing daar plaats vindt, echt waanzinnig. Mijn bijrijder was op dat moment uitgestapt en liet mij nog een keer 3 rondjes rijden in de Cabrio. Tijd genoeg om nog een stukje steviger met de Carrera de baan rond te gaan. Tot in de ABS remmen en dan merk je dat je wat marge moet aanhouden als je heel and toe niet beheerst. De motor vind tussengas toch wel erg fijn bij het terugschakelen. Dat lostte ik dan dus op door iets eerder te remmen, en vlakvoor het insturen bij een rem los moment even een beetje gas te geven bij het terugschakelen. Dan pakt de motor veel lekkerder op en is ie veel meer in balans bij het insturen. Je merkt gewoon echt dat je er heel erg vel van wordt. Supersnel schakelen liet de korte versnellingsbak heerlijk toe en dat maakte echt hard racen mogelijk.
'Helaas' moesten er ook wat foto's gemaakt worden, dus ben ik toen langs de baan gaan staan en heb ik het spelletje mogen aanschouwen. Erg leuk om te zien en best een leuk circuit, waar je echter niet een heel weekend op zou kunnen rijden omdat je er dan echt op uitgekeken raakt i.v.m. de lengte.
Even snel wat drinken en door naar het volgende onderdeel. Off-roaden met Cayenne's. Veel SUV's heb ik wel gereden, maar de Cayenne nog niet. Dat was dus meteen raak in een terrein waar je hem niet zou verwachten. Maar hij hield zich staande, en hoe!! Met 3 man in de Cayenne en een 6km lang parcours afleggen over een voormalig Russisch militairterrein. Ik was zelf de derde rijder en mocht eerst kijken hoe mijn mederijder achtereenvolgens een 60 graden stijle helling recht omhoog reden en hoe de Cayenne op zijn dode gemakkie langs een helling van 40 graden rijdt. Is best bizar om dan alleen grond rechts naast je te zien. Natuurlijk waren er ook nog een paar onderdeeltjes, maar dat waren wel de spannendste. Toen was het mijn beurt. Begon leuk met een beetje stof blazen op een recht stukje en daarna het echte werd. Helling omhoog van +- 25 graden of los grind/zand, met boven aan een schuine helling waar je schuin maar ook naar beneden moest afrijden. Heel bizar hoe de Cayenne dan beweegt. In de 'heuvel'-stand bergje af in z'n 1, voetjes los van het gas en de rem en de Cayenne rijdt al zelf-remmend naar beneden. Waanzinnig wat een techniek!! Nog een paar kleine proefjes en toen een enorm waterbad. +- 50-60cm hoog water doorkruisen met een Cayenne is toch wel een belevenis!
Ons derde onderdeel was iets passiever, maar ook zeer de moeite waard. Een bezoek aan de Cayenne fabriek. Geen camera's en telefoons naar binnen en dus alleen kijken. Prachtig om te zien hoe er in 8 uur tijd een volledige Cayenne naar buiten wordt gerold om direct daar dan 10-12km proef te rijden op het circuit (elke Cayenne dus). Just-in-time management speelt hier een key-rol. Alle onderdelen komen pas de fabriekshal binnen als ze nodig zijn. Via een computersysteem wordt bijgehouden voor welke markt een auto bestemd is, welke opties er op moeten etc. Achter in de fabriek waren ze bezig om de laatste hand te leggen aan de machines voor de Panamera-productielijn die daar over 7 weken zal beginnen. Helaas konden we er weinig van zien, en dus ook geen Panamera. Dit is dus naast de Cayenne de 2e auto die er gebouwd wordt. Wel werden tussen 2003 en 2006 ook de 1.270 Carrera GT's hier geproduceerd.
Naast deze belevenissen is er ook nog een schitterend museum waar bekende wagens van Porsche staan. De 911 GT1 Le Mans auto, de 959 Dakar-winnaar, een gele Carrera GT etc. Ook is er een KundenZentrum waar klanten hun aangeschafte Cayenne op kunnen halen en is er natuurlijk een showroom waar de verschillende modellen mooi staan opgelijnd, van de Boxster tot de laatste GT2. Dit alles is te vinden in het prachtige hoofdgebouw, de Diamant.
Zoals jullie wel kunnen lezen in mijn lange verhaal heb ik echt een enorme toffe dag gehad, en is dit voor mij echt een hele bijzondere ervaring geweest. Ik zal dit niet snel vergeten! Jeroen en Harrie enorm bedankt voor deze fantastische mogelijkheid, en ik ga graag weer met jullie mee

Foto's zijn er uiteraard in overvloed gemaakt en die zullen dan natuurlijk ook nog volgen.