Fotografie
- MartijnGizmo
- Lee M3
Mike, je moet nooit bang zijn om je foto's te showen. De kritiek die je krijgt, kan je alleen maar gebruiken om van te leren.
De omgevingen zijn idd wat saai, waardoor er weinig 'gebeurt' op de foto. Dat had je zelf ook al opgemerkt, dus weet je dat voor de volgende keer.
Wat wel heel leuk is om te doen, en wat eigenlijk vrijwel overal kan, is detailshots van je auto maken. Zijn genoeg details die je kan uitlichten, en zo kan je ook een beetje oefenen.
Goed, zelf ben ik ook gewoon een amateurtje, maar alle tips helpen.

De omgevingen zijn idd wat saai, waardoor er weinig 'gebeurt' op de foto. Dat had je zelf ook al opgemerkt, dus weet je dat voor de volgende keer.
Wat wel heel leuk is om te doen, en wat eigenlijk vrijwel overal kan, is detailshots van je auto maken. Zijn genoeg details die je kan uitlichten, en zo kan je ook een beetje oefenen.

- PeerH
LEICA DC VARIO-ELMAR 28 mm ObjectiefRob Schouten schreef:
Dit alles met een camera van 205€ --> http://www.digitalstreet.nl/product_inf ... 500vk3c957
Zit die ook al in die camera's

- Mike S.
- Auto: M135i
Jaaaa ik weet het ook wel , ik moet gewoon goed blijven oefenen en heb nog veel meer foto's geschoten ook.Stylez M3 schreef:Mike, je moet nooit bang zijn om je foto's te showen. De kritiek die je krijgt, kan je alleen maar gebruiken om van te leren.![]()
Wat wel heel leuk is om te doen, en wat eigenlijk vrijwel overal kan, is detailshots van je auto maken. Zijn genoeg details die je kan uitlichten, en zo kan je ook een beetje oefenen.![]()
Volgende week nog eens kijken voor een mooi plekkie anders mark nauta maar even om advies vragen die kent het hier een stuk beter

- Wim te Riet
- Auto: Saab 9-3
-
Goede fotolocaties vind ik ook lastig. Nadeel is dat je niet op de openbare weg kunt parkeren omdat je dan met verkeer zit, ook al is het afgelegen, je kunt niet rustig je gang gaan als je foto's wilt maken. Ergens in de 'natuur' tussen een rijtje bomen of voor een bos is ook afgezaagd.
Maargoed, soms kom je nog wel es aardige locaties tegen... tijdje terug op een lelijk industrieterrein m'n auto voor een pand neergezet van staal met horizontale krommingen erin zegmaar (heel standaard bedrijfspand hoor) maar met een zilveren auto zag dat er wel cool uit. Terwijl de rest van de locatie gewoon lelijk was.
Maargoed, soms kom je nog wel es aardige locaties tegen... tijdje terug op een lelijk industrieterrein m'n auto voor een pand neergezet van staal met horizontale krommingen erin zegmaar (heel standaard bedrijfspand hoor) maar met een zilveren auto zag dat er wel cool uit. Terwijl de rest van de locatie gewoon lelijk was.
- MartijnGizmo
- MartijnGizmo
Industrie doet het altijd goed bij autofoto's, vaak beter dan natuur. Zeker met een telelens kun je vaak mooi een stukje van een bedrijfspand isoleren als achtergrond. Dit was bijv. ook gewoon een ouwe loods ergens langs de weg:Tom schreef:Goede fotolocaties vind ik ook lastig. Nadeel is dat je niet op de openbare weg kunt parkeren omdat je dan met verkeer zit, ook al is het afgelegen, je kunt niet rustig je gang gaan als je foto's wilt maken. Ergens in de 'natuur' tussen een rijtje bomen of voor een bos is ook afgezaagd.
[img:600:400]http://www.xs4all.nl/~akoevoet/DPZ/Exige/IMG_3015.jpg[/img]
Als je maar zorgt dat de auto niet op het gras staat.

-
- MartijnGizmo
- Dennis Cavallino
Foto's op de openbare weg?
Ga met z'n 2-en, en laat iemand gewoon een paar keer voorbij (of onder je door) rijden. Of ga eens half naast een aflopend talud staan, dan krijg je een mooi perspectief, vind ik. Bewegende auto's zijn nog altijd leuker om te zien dan stilstaande. Helaas heb ik niet vaak de moeite genomen om zo mijn eigen auto's in beeld te brengen. Gelukkig na circuitdagen wel altijd foto's gekregen van anderen.
En idd, auto's dwars op een (rechte) weg, of op een grasveld kunnen echt niet. Of je moet full lock met vliegende pollen om je heen over dat veld boenderen!
Sommige auto's doen het ook heel goed in winkelstraten, met name 's avonds met lange sluitertijd.
Ga met z'n 2-en, en laat iemand gewoon een paar keer voorbij (of onder je door) rijden. Of ga eens half naast een aflopend talud staan, dan krijg je een mooi perspectief, vind ik. Bewegende auto's zijn nog altijd leuker om te zien dan stilstaande. Helaas heb ik niet vaak de moeite genomen om zo mijn eigen auto's in beeld te brengen. Gelukkig na circuitdagen wel altijd foto's gekregen van anderen.
En idd, auto's dwars op een (rechte) weg, of op een grasveld kunnen echt niet. Of je moet full lock met vliegende pollen om je heen over dat veld boenderen!

Sommige auto's doen het ook heel goed in winkelstraten, met name 's avonds met lange sluitertijd.
- Mark Nauta
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Gisteren rondom London gereden met een groep mensen (zal ik nog wat over posten), daar schoot ik deze 2 foto's van Exige's.
[img:700:465]http://www.marknauta.nl/extra/kentrun/MPN_5296copy.jpg[/img]
[img:700:465]http://www.marknauta.nl/extra/kentrun/MPN_5116copy.jpg[/img]
[img:700:465]http://www.marknauta.nl/extra/kentrun/MPN_5296copy.jpg[/img]
[img:700:465]http://www.marknauta.nl/extra/kentrun/MPN_5116copy.jpg[/img]
- Dennis Cavallino
- Mark Nauta
Dank je Tom, maar deze foto's zijn ook weer onbewerkt. Dus daar heb ik niets mee gedaan. Ik zal eens gaan kijken wat ik er aan kan doen. De D300 is gewoon erg sterk in zijn kleuren, ik heb hier zelf niet echt een topscherm staan met dito pc, dus kan het hier ook niet 100% goed nakijken dan. Ik heb de camera staan op Active-D-Lighting, misschien dat ie het dan iets te vel doet, heb D-lighting nu uitgezet en zal even kijken wat het verschil is. Zal wel dat Contrast iets op + stond, heb ik even teruggezet. We schieten lekker verderTom schreef:Ahh die in Gulf kleuren. VET!
Alleen moet je es rustig aandoen met de saturation-slider Mark, vind de kleuren vaak veel te hard (en onnatuurlijk) overkomen. Maargoed is ook een beetje jouw stijl van fotograferen misschien.

- Dennis Cavallino
- MartijnGizmo
Thanks, ik doe m'n best..... nouja, dat is dan ook weer discutabel, dit jaar pas 2 keer autofoto's gemaakt.Ruben schreef:Ik blijf je de topfotograaf van dit forum vinden Martijn!
Door de contrasten komen de auto's altijd prachtig uit.

Als je het maar creatief genoeg kunt onderbouwen en het vooral niet te dragen/gebruiken is door normale mensen.Dennis Cavallino schreef:Wat zijn het toch kicke bakkies!!
Fraaie foto's, as always.
Die pamper-foto's van Martijn zijn ook gaaf, mooi gespeeld met licht in beide foto's. Erg fraai. Tasje ziet er niet uit natuurlijk, maar naar wat ik heb begrepen, hoort iets op kunstacademie niet mooi te zijn.

Ik heb volgens mij hetzelfde scherm als Tom (Dell 2407), die bovendien gecalibreerd is. Mark gebruikt volgens mij zo'n Samsung LCD/tv-combinatie, die waarschijnlijk ook niet gecalibreerd is. Eigenlijk is dat wel een must als je serieus met fotograferen in de weer gaat. Bij auto's doet het er niet zo heel veel toe natuurlijk, maar met huidstinten etc. kun je anders snel de mist in gaan.Dennis Cavallino schreef:Op mijn Iiyama ziet 't er juist onbewerkt uit. Ik denk dus dat je beeldscherm er heel erg toe doet, al ga ik ervan uit dat Tom een beter scherm heeft dan ik zelf.
-
Nouja, misschien kan het aan mij liggen hoor, ik weet het niet. Is ook een kwestie van smaak. Nikon heeft sowieso wat andere kleuren als Canon. maar valt mij altijd op bij je foto's dat je kleuren teveel eruit 'knallen'. Ik kijk op een Dell 24 inch (kleurgecalibreerd) dus zou goed moeten zijn.
Weet niet of anderen het ook opvalt, anders zal het aan mij liggen
Weet niet of anderen het ook opvalt, anders zal het aan mij liggen

- Dennis Cavallino
Ik zit nu wat langer te kijken, en heb nu toch ook de indruk dat het bewerkt is. Maar het vreemde is vooral dat de voorspoilder van Gulf echt fluoriserend is en de achterspoiler 'normaal' oranje. Er zit een groot verschil tussen het oranje van de gulf sticker en 't spuitwerk op de auto. Dus daaran kun je zien dat 't toch de echte kleuren zijn. We moeten die spuiter de schuld geven! 8)
- Mark Nauta
Haha. Zou kunnen Dennis. Maar inderdaad kan je het aan het logo wel zien ja, dan zie je duidelijk 2 tinten oranje. Het verschil in voorbumper en achterspoiler kan ook worden veroorzaakt door het polarisatiefilter.Dennis Cavallino schreef:Ik zit nu wat langer te kijken, en heb nu toch ook de indruk dat het bewerkt is. Maar het vreemde is vooral dat de voorspoilder van Gulf echt fluoriserend is en de achterspoiler 'normaal' oranje. Er zit een groot verschil tussen het oranje van de gulf sticker en 't spuitwerk op de auto. Dus daaran kun je zien dat 't toch de echte kleuren zijn. We moeten die spuiter de schuld geven! 8)
Maar bedankt voor je comments Tom, daar heb ik tenminste wat aan

-
Zie dat ik er in je voorstel topic al eerder over heb lopen zeiken
Was eventjes voorbeeldje zoeken.
Zie deze GT3RS:
http://www.marknauta.nl/extra/MPN_5022copy.jpg
Is heel mooi maar zoooo fel is die kleur natuurlijk nooit.
terwijl het op deze (oudere) foto, ook van jou, natuurlijker/beter over vind komen: http://img152.imagevenue.com/img.php?im ... 1033lo.JPG
Is al wat later op de middag gok ik, dus sowieso wat donkerder, maar kleur an sich is ook zoals ik mij de GT3RS kan herinneren. Overigens sowieso een supervette foto, de GT3RS in z'n natuurlijke omgeving
Hier knalt dat blauw en het rood van de lichten ook van m'n scherm af..
http://www.marknauta.nl/photo/bmw130i/bmw130i-15.jpg
Het lijkt erop alsof het op je oudere foto's (als ik door je Mark Nauta topic kijk) het wel goed is
ook mooie kleuren maar een tikkeltje echter/natuurlijker. 8)

Was eventjes voorbeeldje zoeken.
Zie deze GT3RS:
http://www.marknauta.nl/extra/MPN_5022copy.jpg
Is heel mooi maar zoooo fel is die kleur natuurlijk nooit.
terwijl het op deze (oudere) foto, ook van jou, natuurlijker/beter over vind komen: http://img152.imagevenue.com/img.php?im ... 1033lo.JPG
Is al wat later op de middag gok ik, dus sowieso wat donkerder, maar kleur an sich is ook zoals ik mij de GT3RS kan herinneren. Overigens sowieso een supervette foto, de GT3RS in z'n natuurlijke omgeving
Hier knalt dat blauw en het rood van de lichten ook van m'n scherm af..
http://www.marknauta.nl/photo/bmw130i/bmw130i-15.jpg
Het lijkt erop alsof het op je oudere foto's (als ik door je Mark Nauta topic kijk) het wel goed is