Afschaffing BPM mogelijk pas in 2016
Natuurlijk kijken we er niet meer van op, maar de geplande afschaffing van de BPM (die hele dikke extra belasting op auto’s die ze in het buitenland niet kennen) lijkt tot 2016 te worden uitgesteld. Houdt uw handjes maar weer om uw enkels, het kabinet komt er wederom keihard achterlangs in!
Aanvankelijk zou de BPM in 2011 opgaan in de kilometerheffing, maar de Telegraaf en de Volkskrant melden ‘op basis van bronnen rond het kabinet’ dat de BPM tot 2016 in stapjes wordt afgebouwd. Dat wordt dus een paar jaar lang dubbel betalen.
Terwijl de benzine- en dieselprijs vandaag wederom records breken (+2 cent) en de fijnstoftaks en de slurptaks inmiddels een feit zijn wordt het leven van de automobilist er steeds leuker op. Wij voorzien een teruggang naar het begin van de 20ste eeuw, waarin het hebben van een auto geen vanzelfsprekendheid is, maar een privilege voor de elite. Op zich heeft dit een heel positief effect: we hoeven ons niet meer druk te maken over de files.
En als u echt niet zonder uw Heilige Koe kunt gaat u maar een keer minder op vakantie; probleem opgelost.
Notoire dwarsligger voor het afschaffen van de BPM is de PvdA. De partij is bang dat de aanschaf van een ‘vervuilende auto‘ te goedkoop wordt, en bovendien is er hard extra geld nodig om haar slinkende achterban in de kansenwijken te knuffelen, er moet geld opzij worden gezet om boetes van ambtenaren te betalen, stickers langs snelwegen te plakken, en het Pvda-initiatief ’spindoctors voor incompetente bewindslieden’ is natuurlijk ook niet goedkoop.
Gelukkig bewijst Camiel Eurlings een rots in de branding te zijn, hij pleit nog steeds voor volledige afschaffing van de BPM. Let’s hear it for Camiel!
In 2016 komt er een ‘tussentijdse evaluatie’ waarbij wordt gekeken naar de effecten van de afschaffing.
Die BPM he, zat er dik in..
- Maus335i
- Berichten: 3824
- Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
- Locatie: Groningen
Die BPM he, zat er dik in..
http://www.autoblog.nl/archive/2008/05/ ... as-in-2016
- Roman
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
- Locatie: Liverpool
Het word alleen maar erger totdat mensen een keer opstaan en vol tegengas geven. Je hoort wel geklaag maar ik zie geen acties of niets.
Ik zou zo meedoen als het niet een beetje een ver van mijn bed show is.
Hier heb ik ook een tijdje terug meegedaan met de binnenstad blokkeren met m'n soes toen ze offroaden wilden verbieden 's zomers. En voila dat ging toen niet door.
Ik zou zo meedoen als het niet een beetje een ver van mijn bed show is.
Hier heb ik ook een tijdje terug meegedaan met de binnenstad blokkeren met m'n soes toen ze offroaden wilden verbieden 's zomers. En voila dat ging toen niet door.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
tja, wat moet ik er nog van zeggen, we zijn al zo beurs van achter gepakt and again and again dat we het al bijna niet meer voelen
toe maar hit me baby one more time zou die dame zingen
Lang leve de Koningin ja daar wordt wel goed voor gezorgd
oke andere kreet dan?
Leve de vooruitgang euhm...ja, daar wordt je blij van


Lang leve de Koningin ja daar wordt wel goed voor gezorgd


oke andere kreet dan?
Leve de vooruitgang euhm...ja, daar wordt je blij van

- RutgerK
- Berichten: 3239
- Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
En gisteren werd de VVD gezwabber verweten in de dicussie over kilometerheffing!
De uitgangspunten waren volgens mij helder dat een kilometerheffing de BPM op auto's, de opslagen op brandstof en de wegenbelasting moest gaan vervangen. Daarbij mochten de totale lasten voor de automobilisten niet stijgen. Het doel was om onder de automobilisten een verschuiving te krijgen naar gebruik en niet meer naar bezit.
Ik krijg het idee dat er op dit moment expres wat verwarring wordt veroorzaakt om de aandacht af te leiden van de totale rekensom, zodat hier marges gaan ontstaan om toch het toaal aan lasten te kunnen verhogen.

De uitgangspunten waren volgens mij helder dat een kilometerheffing de BPM op auto's, de opslagen op brandstof en de wegenbelasting moest gaan vervangen. Daarbij mochten de totale lasten voor de automobilisten niet stijgen. Het doel was om onder de automobilisten een verschuiving te krijgen naar gebruik en niet meer naar bezit.
Ik krijg het idee dat er op dit moment expres wat verwarring wordt veroorzaakt om de aandacht af te leiden van de totale rekensom, zodat hier marges gaan ontstaan om toch het toaal aan lasten te kunnen verhogen.
-
- Berichten: 6859
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
- Locatie: Black Hole
tuurlijk wel die klootzakken gaan ons gewoon neuken hoor!RutgerK schreef:En gisteren werd de VVD gezwabber verweten in de dicussie over kilometerheffing!![]()
De uitgangspunten waren volgens mij helder dat een kilometerheffing de BPM op auto's, de opslagen op brandstof en de wegenbelasting moest gaan vervangen. Daarbij mochten de totale lasten voor de automobilisten niet stijgen. Het doel was om onder de automobilisten een verschuiving te krijgen naar gebruik en niet meer naar bezit.
Ik krijg het idee dat er op dit moment expres wat verwarring wordt veroorzaakt om de aandacht af te leiden van de totale rekensom, zodat hier marges gaan ontstaan om toch het toaal aan lasten te kunnen verhogen.
- VLA
- Berichten: 2279
- Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32
x2, zolang niemand er wat tegen doet (staken of Den Haag even volzetten met auto's etc), blijven ze dit soort beslissingen nemen. Naar de burgers word gewoon niet geluisterd.Roman schreef:Het word alleen maar erger totdat mensen een keer opstaan en vol tegengas geven. Je hoort wel geklaag maar ik zie geen acties of niets.
Ik zou zo meedoen als het niet een beetje een ver van mijn bed show is.
Hier heb ik ook een tijdje terug meegedaan met de binnenstad blokkeren met m'n soes toen ze offroaden wilden verbieden 's zomers. En voila dat ging toen niet door.
Iedereen klaagt alleen maar, maar zolang niemand iets ertegen doet, veranderd er ook niks. Stemmen enzo heeft overigens geen zin, als je kijkt naar het verleden, die gasten in Den Haag doen gewoon wat ze zelf willen. De heren en dames die in de politiek zitten hebben al zoveel geld en voordeeltjes, dat ze er zelf prive ook niet door geraakt worden.
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Probleem is dat het kabinet (zoals net gezegd) te ver van ons bed is. De bevolking is niet betrokken genoeg om 'echt' invloed uit te oefenen. Ministers en partijen horen wel geklaag maar trekken zich niet veel aan. Totdat de bevolking een keer wel betrokken is en in de nek van het kabinet loopt te hijgen. Kortom, als collectief tegen het kabinet staan met ingrijpende acties heeft als enige zin. Anders gaat het graaien de komende jaren gewoon door.
- RutgerK
- Berichten: 3239
- Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Het volgende stukje tekst komt van nu.nl
"Begroting
Al maanden is het touwtrekken daarover tussen de meest betrokken ministeries van Financiën en Verkeer en Waterstaat. Financiën vreest gaten in de begroting. De drie planbureaus, waaronder het CPB, voorzien dat er jaarlijks 400 tot 850 miljoen euro accijnsderving optreedt als de bpm volledig opgaat in de kilometerheffing. Die zou dan zo hoog worden dat mensen minder rijden en dus minder tanken. "
Juist....het uitgangspunt was dus dat de kilometerheffing de automobilist niet meer mag gaan kosten, maar het kabinet hanteert als uitgangspunt dat het ook NIET MINDER mag gaan opleveren!
"Begroting
Al maanden is het touwtrekken daarover tussen de meest betrokken ministeries van Financiën en Verkeer en Waterstaat. Financiën vreest gaten in de begroting. De drie planbureaus, waaronder het CPB, voorzien dat er jaarlijks 400 tot 850 miljoen euro accijnsderving optreedt als de bpm volledig opgaat in de kilometerheffing. Die zou dan zo hoog worden dat mensen minder rijden en dus minder tanken. "
Juist....het uitgangspunt was dus dat de kilometerheffing de automobilist niet meer mag gaan kosten, maar het kabinet hanteert als uitgangspunt dat het ook NIET MINDER mag gaan opleveren!
-
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16
En dat komt omdat de regering niet bereid is om ook maar érgens te snijden in nutteloze of overbodige uitgaven.RutgerK schreef: "Begroting
Al maanden is het touwtrekken daarover tussen de meest betrokken ministeries van Financiën en Verkeer en Waterstaat. Financiën vreest gaten in de begroting. De drie planbureaus, waaronder het CPB, voorzien dat er jaarlijks 400 tot 850 miljoen euro accijnsderving optreedt als de bpm volledig opgaat in de kilometerheffing. Die zou dan zo hoog worden dat mensen minder rijden en dus minder tanken. "
Juist....het uitgangspunt was dus dat de kilometerheffing de automobilist niet meer mag gaan kosten, maar het kabinet hanteert als uitgangspunt dat het ook NIET MINDER mag gaan opleveren!
Feitelijk is het zo dat er pas écht iets gaat veranderen als er een kabinet komt dat wél echt iets wil veranderen, ook al zou dat een aantal impopulaire maatregelen inhouden.
Maar daar durven de politici niet aan te beginnen, bang als ze zijn om hun gewonnen zieltjes of het Nederlandse imago in de wereld te verliezen.
Het gekke is dat ze niet doorhebben dat zo doorgaan op termijn hetzelfde resultaat oplevert, zoals de laatste 6 jaar na Pim Fortuyn duidelijk heeft laten zien.
Alle gevestigde grotere partijen zijn in die periode zo'n beetje aan het bewind geweest en het heeft ze eigenlijk alleen maar zetelverlies opgeleverd.
Slechts de (kleinere) partijen die niet aan het bewind zijn geweest zoals SP, Groen Links, D66 en de nieuwelingen zoals de PVV en TON blijven daar buiten schot......tot ze aan de beurt zijn om te regeren.
De Nederlandse politiek in een notendop.....

- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
- RutgerK
- Berichten: 3239
- Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
De redenering was volgens mij: economische schade door files --> files moeten opgelost worden --> rekeningrijden voorkomt files --> kilometerheffing als instrument voor rekeningrijden --> Rijden belasten ipv stilstaan (hoewel de gemeentes dit gat al behoorlijk dichttimmeren) --> kilometerheffing zorgt voor economische groei.
Het lijkt er nu op dat relatie met economische groei een wat wankele relatie is geworden. Het kabinet durft het in ieder geval niet aan om de inkomstenderving op accijnzen te laten compenseren door de groei van omzetbelasting door economische groei. (EVO berekende in 2007 dat de economische schade 700 miljoen bedroeg)
Het lijkt er nu op dat relatie met economische groei een wat wankele relatie is geworden. Het kabinet durft het in ieder geval niet aan om de inkomstenderving op accijnzen te laten compenseren door de groei van omzetbelasting door economische groei. (EVO berekende in 2007 dat de economische schade 700 miljoen bedroeg)
- romo
- Berichten: 27064
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
113 Teletekst do 29 mei
***************************************
Bpm wordt geleidelijk afgeschaft
***************************************
` In 2018 moet de aanschafbelasting
voor personenauto's,de bpm,volledig
verdwenen zijn.Dat hebben de meest
betrokken bewindslieden na maandenlange
discussie afgesproken.
Er is lang over gepraat of er nog een
tussentijdse evaluatie zou moeten komen
over de vraag of een deel van de bpm
moest blijven bestaan.Maar nu is dus
afgesproken dat die belasting tot 2018
geleidelijk wordt afgeschaft.
Daarmee lijkt de weg vrij voor de
invoering van de kilometerheffing.Het
kabinet hakt binnenkort definitief de
knoop door.De bewindslieden zijn het
ook eens over de invoeringskosten.
***************************************
***************************************
Bpm wordt geleidelijk afgeschaft
***************************************
` In 2018 moet de aanschafbelasting
voor personenauto's,de bpm,volledig
verdwenen zijn.Dat hebben de meest
betrokken bewindslieden na maandenlange
discussie afgesproken.
Er is lang over gepraat of er nog een
tussentijdse evaluatie zou moeten komen
over de vraag of een deel van de bpm
moest blijven bestaan.Maar nu is dus
afgesproken dat die belasting tot 2018
geleidelijk wordt afgeschaft.
Daarmee lijkt de weg vrij voor de
invoering van de kilometerheffing.Het
kabinet hakt binnenkort definitief de
knoop door.De bewindslieden zijn het
ook eens over de invoeringskosten.
***************************************
- Bert ///M3
- Berichten: 9417
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
-
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16
Normaal zou ik zeggen dat zo'n uitspraak wat overdreven is, maar nu durf ik nog wel een stapje verder te gaan.Andre schreef:Het zit er slecht uit voor ons liefhebbers.
Dit hele forum kan over maximaal 10 jaar gewoon een slotje op.
Over 5 jaar zijn heel veel 'gewone' autoliefhebbers met een normaal salaris allang afgehaakt vanwege de torenhoge kosten en de talloze regels.
Over 10 jaar zitten hier alleen nog een paar 'die-hards' om te mijmeren over hoe leuk het ooit was.
De rest zit thuis en speelt Gran Tourismo XIV in de thuisbioscoop....... 8)
-
- Berichten: 9424
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Daarom er nu zoveel mogelijk van genieten. Goedkoper wordt die benzine toch ook niet dus nu zo hard mogelijk die tank leegraggen, meer CO2 de atmosfeer in jagen, banden oproken en elke bocht aanvallen.Andre schreef:Touche!!!

-
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
- RutgerK
- Berichten: 3239
- Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Het kwartje (niet van Kok in dit geval) viel wat laat bij mij. Ik heb mij toch wel een paar keer afgevraagd waarom er een periode van 7 jaar overheen moet gaan om de alle regelingen rond mobiliteitsbeprijzing te egaliseren.
De reden is eigenlijk heel eenvoudig. Tot 2018 hebben we nog minimaal 2 nieuwe kabinetten en in het huidige tempo misschien wel 3 of 4. Dit betekent dat er geen kabinet meer verantwoordelijk gehouden kan worden voor besluitvorming in 2008. En hoogst waarschijnlijk zit er dan een kabinet van ministers die nu deels de oppositie voeren.
Daarnaast is er nog een hele eenvoudige reden om als kabinet te kiezen voor een periode van 7 jaar. Het zal in 2018 nog onmogelijk zijn om te achterhalen of de invoering van de kilometerheffing inderdaad de 'automobilist' niets exta's heeft gekost. De rekenmeesters van VenW zullen talloze externe prijseffecten aanvoeren in hun berekening die zullen aantonen dat de meerkosten niet zijn veroorzaakt door de invoering van de kilometerheffing.
De reden is eigenlijk heel eenvoudig. Tot 2018 hebben we nog minimaal 2 nieuwe kabinetten en in het huidige tempo misschien wel 3 of 4. Dit betekent dat er geen kabinet meer verantwoordelijk gehouden kan worden voor besluitvorming in 2008. En hoogst waarschijnlijk zit er dan een kabinet van ministers die nu deels de oppositie voeren.
Daarnaast is er nog een hele eenvoudige reden om als kabinet te kiezen voor een periode van 7 jaar. Het zal in 2018 nog onmogelijk zijn om te achterhalen of de invoering van de kilometerheffing inderdaad de 'automobilist' niets exta's heeft gekost. De rekenmeesters van VenW zullen talloze externe prijseffecten aanvoeren in hun berekening die zullen aantonen dat de meerkosten niet zijn veroorzaakt door de invoering van de kilometerheffing.