Die BPM he, zat er dik in..

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Maus335i

Die BPM he, zat er dik in..

Bericht door Maus335i » 23 mei 2008, 11:25

http://www.autoblog.nl/archive/2008/05/ ... as-in-2016
Afschaffing BPM mogelijk pas in 2016

Natuurlijk kijken we er niet meer van op, maar de geplande afschaffing van de BPM (die hele dikke extra belasting op auto’s die ze in het buitenland niet kennen) lijkt tot 2016 te worden uitgesteld. Houdt uw handjes maar weer om uw enkels, het kabinet komt er wederom keihard achterlangs in!

Aanvankelijk zou de BPM in 2011 opgaan in de kilometerheffing, maar de Telegraaf en de Volkskrant melden ‘op basis van bronnen rond het kabinet’ dat de BPM tot 2016 in stapjes wordt afgebouwd. Dat wordt dus een paar jaar lang dubbel betalen.

Terwijl de benzine- en dieselprijs vandaag wederom records breken (+2 cent) en de fijnstoftaks en de slurptaks inmiddels een feit zijn wordt het leven van de automobilist er steeds leuker op. Wij voorzien een teruggang naar het begin van de 20ste eeuw, waarin het hebben van een auto geen vanzelfsprekendheid is, maar een privilege voor de elite. Op zich heeft dit een heel positief effect: we hoeven ons niet meer druk te maken over de files.

En als u echt niet zonder uw Heilige Koe kunt gaat u maar een keer minder op vakantie; probleem opgelost.

Notoire dwarsligger voor het afschaffen van de BPM is de PvdA. De partij is bang dat de aanschaf van een ‘vervuilende auto‘ te goedkoop wordt, en bovendien is er hard extra geld nodig om haar slinkende achterban in de kansenwijken te knuffelen, er moet geld opzij worden gezet om boetes van ambtenaren te betalen, stickers langs snelwegen te plakken, en het Pvda-initiatief ’spindoctors voor incompetente bewindslieden’ is natuurlijk ook niet goedkoop.

Gelukkig bewijst Camiel Eurlings een rots in de branding te zijn, hij pleit nog steeds voor volledige afschaffing van de BPM. Let’s hear it for Camiel!
In 2016 komt er een ‘tussentijdse evaluatie’ waarbij wordt gekeken naar de effecten van de afschaffing.

Roman

Bericht door Roman » 23 mei 2008, 11:30

Het word alleen maar erger totdat mensen een keer opstaan en vol tegengas geven. Je hoort wel geklaag maar ik zie geen acties of niets.

Ik zou zo meedoen als het niet een beetje een ver van mijn bed show is.

Hier heb ik ook een tijdje terug meegedaan met de binnenstad blokkeren met m'n soes toen ze offroaden wilden verbieden 's zomers. En voila dat ging toen niet door.

GTRene

Bericht door GTRene » 23 mei 2008, 11:32

tja, wat moet ik er nog van zeggen, we zijn al zo beurs van achter gepakt and again and again dat we het al bijna niet meer voelen :lol: toe maar hit me baby one more time zou die dame zingen :wink:

Lang leve de Koningin ja daar wordt wel goed voor gezorgd :lol: :wink:

oke andere kreet dan?
Leve de vooruitgang euhm...ja, daar wordt je blij van :?

RutgerK

Bericht door RutgerK » 23 mei 2008, 11:48

En gisteren werd de VVD gezwabber verweten in de dicussie over kilometerheffing! :shock:

De uitgangspunten waren volgens mij helder dat een kilometerheffing de BPM op auto's, de opslagen op brandstof en de wegenbelasting moest gaan vervangen. Daarbij mochten de totale lasten voor de automobilisten niet stijgen. Het doel was om onder de automobilisten een verschuiving te krijgen naar gebruik en niet meer naar bezit.

Ik krijg het idee dat er op dit moment expres wat verwarring wordt veroorzaakt om de aandacht af te leiden van de totale rekensom, zodat hier marges gaan ontstaan om toch het toaal aan lasten te kunnen verhogen.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 23 mei 2008, 11:52

Zoals Rutte terecht gisteren zei:

Een kabinet dat tijdens economische tegenspoed een belastingverhoging van 7 miljard aankondigd is niet goed bij zn hoofd.

"Na het zuur komt het zoet.."

Marc R

Bericht door Marc R » 23 mei 2008, 12:43

RutgerK schreef:En gisteren werd de VVD gezwabber verweten in de dicussie over kilometerheffing! :shock:

De uitgangspunten waren volgens mij helder dat een kilometerheffing de BPM op auto's, de opslagen op brandstof en de wegenbelasting moest gaan vervangen. Daarbij mochten de totale lasten voor de automobilisten niet stijgen. Het doel was om onder de automobilisten een verschuiving te krijgen naar gebruik en niet meer naar bezit.

Ik krijg het idee dat er op dit moment expres wat verwarring wordt veroorzaakt om de aandacht af te leiden van de totale rekensom, zodat hier marges gaan ontstaan om toch het toaal aan lasten te kunnen verhogen.
tuurlijk wel die klootzakken gaan ons gewoon neuken hoor!

VLA

Bericht door VLA » 23 mei 2008, 13:14

Roman schreef:Het word alleen maar erger totdat mensen een keer opstaan en vol tegengas geven. Je hoort wel geklaag maar ik zie geen acties of niets.

Ik zou zo meedoen als het niet een beetje een ver van mijn bed show is.

Hier heb ik ook een tijdje terug meegedaan met de binnenstad blokkeren met m'n soes toen ze offroaden wilden verbieden 's zomers. En voila dat ging toen niet door.
x2, zolang niemand er wat tegen doet (staken of Den Haag even volzetten met auto's etc), blijven ze dit soort beslissingen nemen. Naar de burgers word gewoon niet geluisterd.

Iedereen klaagt alleen maar, maar zolang niemand iets ertegen doet, veranderd er ook niks. Stemmen enzo heeft overigens geen zin, als je kijkt naar het verleden, die gasten in Den Haag doen gewoon wat ze zelf willen. De heren en dames die in de politiek zitten hebben al zoveel geld en voordeeltjes, dat ze er zelf prive ook niet door geraakt worden.

Tristan

Bericht door Tristan » 23 mei 2008, 13:52

Probleem is dat het kabinet (zoals net gezegd) te ver van ons bed is. De bevolking is niet betrokken genoeg om 'echt' invloed uit te oefenen. Ministers en partijen horen wel geklaag maar trekken zich niet veel aan. Totdat de bevolking een keer wel betrokken is en in de nek van het kabinet loopt te hijgen. Kortom, als collectief tegen het kabinet staan met ingrijpende acties heeft als enige zin. Anders gaat het graaien de komende jaren gewoon door.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 23 mei 2008, 14:03

Het volgende stukje tekst komt van nu.nl

"Begroting

Al maanden is het touwtrekken daarover tussen de meest betrokken ministeries van Financiën en Verkeer en Waterstaat. Financiën vreest gaten in de begroting. De drie planbureaus, waaronder het CPB, voorzien dat er jaarlijks 400 tot 850 miljoen euro accijnsderving optreedt als de bpm volledig opgaat in de kilometerheffing. Die zou dan zo hoog worden dat mensen minder rijden en dus minder tanken. "

Juist....het uitgangspunt was dus dat de kilometerheffing de automobilist niet meer mag gaan kosten, maar het kabinet hanteert als uitgangspunt dat het ook NIET MINDER mag gaan opleveren!

Dexter

Bericht door Dexter » 23 mei 2008, 14:22

RutgerK schreef: "Begroting

Al maanden is het touwtrekken daarover tussen de meest betrokken ministeries van Financiën en Verkeer en Waterstaat. Financiën vreest gaten in de begroting. De drie planbureaus, waaronder het CPB, voorzien dat er jaarlijks 400 tot 850 miljoen euro accijnsderving optreedt als de bpm volledig opgaat in de kilometerheffing. Die zou dan zo hoog worden dat mensen minder rijden en dus minder tanken. "

Juist....het uitgangspunt was dus dat de kilometerheffing de automobilist niet meer mag gaan kosten, maar het kabinet hanteert als uitgangspunt dat het ook NIET MINDER mag gaan opleveren!
En dat komt omdat de regering niet bereid is om ook maar érgens te snijden in nutteloze of overbodige uitgaven.
Feitelijk is het zo dat er pas écht iets gaat veranderen als er een kabinet komt dat wél echt iets wil veranderen, ook al zou dat een aantal impopulaire maatregelen inhouden.
Maar daar durven de politici niet aan te beginnen, bang als ze zijn om hun gewonnen zieltjes of het Nederlandse imago in de wereld te verliezen.
Het gekke is dat ze niet doorhebben dat zo doorgaan op termijn hetzelfde resultaat oplevert, zoals de laatste 6 jaar na Pim Fortuyn duidelijk heeft laten zien.
Alle gevestigde grotere partijen zijn in die periode zo'n beetje aan het bewind geweest en het heeft ze eigenlijk alleen maar zetelverlies opgeleverd.
Slechts de (kleinere) partijen die niet aan het bewind zijn geweest zoals SP, Groen Links, D66 en de nieuwelingen zoals de PVV en TON blijven daar buiten schot......tot ze aan de beurt zijn om te regeren.
De Nederlandse politiek in een notendop..... :wink:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 23 mei 2008, 14:33

RutgerK

Bericht door RutgerK » 23 mei 2008, 14:35

De redenering was volgens mij: economische schade door files --> files moeten opgelost worden --> rekeningrijden voorkomt files --> kilometerheffing als instrument voor rekeningrijden --> Rijden belasten ipv stilstaan (hoewel de gemeentes dit gat al behoorlijk dichttimmeren) --> kilometerheffing zorgt voor economische groei.

Het lijkt er nu op dat relatie met economische groei een wat wankele relatie is geworden. Het kabinet durft het in ieder geval niet aan om de inkomstenderving op accijnzen te laten compenseren door de groei van omzetbelasting door economische groei. (EVO berekende in 2007 dat de economische schade 700 miljoen bedroeg)

GTRene

Bericht door GTRene » 29 mei 2008, 19:29

zomenteen op RTL 4 bpm en og wat eindelijk weg? anyway titel klonk goed maar ff afwachte...nu dus op RTL4 nieuws

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 29 mei 2008, 19:34

113 Teletekst do 29 mei
Bpm wordt geleidelijk afgeschaft

` In 2018 moet de aanschafbelasting
voor personenauto's,de bpm,volledig
verdwenen zijn.Dat hebben de meest
betrokken bewindslieden na maandenlange
discussie afgesproken.

Er is lang over gepraat of er nog een
tussentijdse evaluatie zou moeten komen
over de vraag of een deel van de bpm
moest blijven bestaan.Maar nu is dus
afgesproken dat die belasting tot 2018
geleidelijk wordt afgeschaft.

Daarmee lijkt de weg vrij voor de
invoering van de kilometerheffing.Het
kabinet hakt binnenkort definitief de
knoop door.De bewindslieden zijn het
ook eens over de invoeringskosten.

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 29 mei 2008, 20:45

Wat heeft BPM nu weer met km-heffing te maken :?
Als je km-heffing invoerd moet je de wegenbelasting afschaffen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 29 mei 2008, 21:51

BPM weg in 2018. Tsja dan levert het ook niks meer op omdat iedereen door de torenhoge benzineprijzen in een Suzuki alto 0.6 rijd of in zo'n electrisch ding door dat milieu gelul :lol:

Andre

Bericht door Andre » 29 mei 2008, 23:29

Het zit er slecht uit voor ons liefhebbers.

Dit hele forum kan over maximaal 10 jaar gewoon een slotje op.

:(

Dexter

Bericht door Dexter » 30 mei 2008, 07:59

Andre schreef:Het zit er slecht uit voor ons liefhebbers.

Dit hele forum kan over maximaal 10 jaar gewoon een slotje op.

:(
Normaal zou ik zeggen dat zo'n uitspraak wat overdreven is, maar nu durf ik nog wel een stapje verder te gaan.
Over 5 jaar zijn heel veel 'gewone' autoliefhebbers met een normaal salaris allang afgehaakt vanwege de torenhoge kosten en de talloze regels.
Over 10 jaar zitten hier alleen nog een paar 'die-hards' om te mijmeren over hoe leuk het ooit was.
De rest zit thuis en speelt Gran Tourismo XIV in de thuisbioscoop....... 8)

Andre

Bericht door Andre » 30 mei 2008, 10:31

Touche!!!

:cry:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 30 mei 2008, 10:45

Andre schreef:Touche!!!

:cry:
Daarom er nu zoveel mogelijk van genieten. Goedkoper wordt die benzine toch ook niet dus nu zo hard mogelijk die tank leegraggen, meer CO2 de atmosfeer in jagen, banden oproken en elke bocht aanvallen. :) Zo redeneer ik echt, nu kan het nog, straks niet meer. Ik maak nu als het ook maar even kan maximaal gebruik van m'n auto om er zoveel mogelijk lol van te hebben. Mijn dochter van 1,5 maand rijdt over 18 jaar in een electrische automatisch bestuurde auto die via de satelliet overal wordt gevolgd...

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 30 mei 2008, 11:32

Ha, die Drivers;

Morgenavond naar 'Smulpapen' van Eric van Sauers. Ik heb al een quote van hem uit dit programma gelezen;
"Grote auto's zijn beter voor het milieu, want dan raakt de benzine sneller op en komt er eerder een goed alternatief!".
Oftewel; geniet ervan, nu het nog kan.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 20 jun 2008, 16:28

Het kwartje (niet van Kok in dit geval) viel wat laat bij mij. Ik heb mij toch wel een paar keer afgevraagd waarom er een periode van 7 jaar overheen moet gaan om de alle regelingen rond mobiliteitsbeprijzing te egaliseren.

De reden is eigenlijk heel eenvoudig. Tot 2018 hebben we nog minimaal 2 nieuwe kabinetten en in het huidige tempo misschien wel 3 of 4. Dit betekent dat er geen kabinet meer verantwoordelijk gehouden kan worden voor besluitvorming in 2008. En hoogst waarschijnlijk zit er dan een kabinet van ministers die nu deels de oppositie voeren.
Daarnaast is er nog een hele eenvoudige reden om als kabinet te kiezen voor een periode van 7 jaar. Het zal in 2018 nog onmogelijk zijn om te achterhalen of de invoering van de kilometerheffing inderdaad de 'automobilist' niets exta's heeft gekost. De rekenmeesters van VenW zullen talloze externe prijseffecten aanvoeren in hun berekening die zullen aantonen dat de meerkosten niet zijn veroorzaakt door de invoering van de kilometerheffing.

Plaats reactie