BMW 123d!

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

BMW 123d!

Bericht door Andre » 29 mei 2008, 14:18

Dit moet toch wel een leuk motortje wezen bij bmw.

Hier een test verhaal 123d coupe van Steve die zelf een CSL heeft en Z4 Mcoupe.

Ok, I've just come from driving the new 123d Coupe and if you are considering one, then you really should buy it. This is the sweetest most capable BMW® I've driven for a long time, it has the most precise and feelsome steering, a lovely solid front-end and the whole car feels like it is built around you. The engine, which really should be the high-point almost came secondary to the wonderful chassis. The brakes were also beyond reproach.

This is a car that I'm pretty sure I could stay with an E46 M3 along a twisty road, its so easy to extract maximum performance and is a really confident and 'fun' car to drive. It's the same size as an E30 M3, and goes quicker.

The 123d's engine is nice, plenty of torque and revs until 5000 rpm without any sign of drop-off, you can heel-and-toe blipping the throttle and its responsive and even sounds quite nice.

For £26k or so, it makes the E92 M3 feel like poor value. The steering is way better than the M3's, and even this 123d feels like a little M-car, but much more honest and down-to-earth. I would have been quite happy to have bought one and used for work rather than my RS4, that's how special it is.

Ik las op een ander forum dat een getunede 120d 210pk en 420nm sneller was dan een 130i.

Wil wel een keer sturen in een 123d.

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten: 1267
Lid geworden op: 26 jan 2007, 00:25
Locatie: Rotterdam

Re: Bmw 123d!

Bericht door Jurriaan » 29 mei 2008, 14:22

Andre schreef:Wil wel een keer sturen in een 123d.
Neem 'm volgende keer eens mee naar Zandvoort, ben wel benieuwd naar de 335d variant in een 1-serie :)

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 29 mei 2008, 14:28

Valt aardig in de smaak dus, die motor. Maar zal dit nu echt een verkoophit worden, of zullen de meeste kopers toch voor de 120d gaan. Met de huidige dieselprijzen zullen er denk ik ook minder diesel verkocht worden, of is dit een verkeerde gedachte?

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Bericht door M@rcel » 29 mei 2008, 14:31

Ik heb de 123d Coupe in standaardtrim gereden en vond het eerlijk gezegd een beetje tegenvallen.
Ben er intussen wel achter dat de 123d door zijn twin-turbo techniek veel smoother door zijn toeren gaat dan de 120d, die vond ik veel explosiever reageren, daardoor had ik het idee dat het verschil tussen een 120d 3 drs en een 123d Coupe qua snelheid niet zo groot was.

Vond hem behoorlijk springerig op stukjes B-weg, waar mijn 323ti rustiger blijft.

Voor de rest gewoon een heerlijke auto, 123d 3 drs lijkt me echt een bommetje

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 29 mei 2008, 14:36

Mooi verslagje, kort en krachtig. Zo is het trouwens ook echt. Ik heb een dik half jaar terug ook eens in de 123d gestuurd, een 3 deurs, en ik was er zelf ook enorm van onder de indruk. Ik trok die auto gewoon echt aan en hij voelt direct vertrouwd. Dat was voor mij de eerste keer dat ik in een 1 serie reed en toevallig die ochtend reed ik ook de 118d, dus kon ik mooi het verschil opmaken. Ik kan dan ook niet anders dan me volledig aansluiten bij de woorden van Steve (ookal was mijn ritje hooguit paar km).

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 29 mei 2008, 14:38

Ik denk ook dat ie zich zelf uit de markt prijst, zowel in basis prijs als ook de stijging van de diesel prijs.

Fun zal het wel zijn, dat zal ik niet betwisten.

Gisteren had ik de hele dag een 5 deurs 118i tot mijn beschikking, stuurt strak, bijna bij het nerveuze af.
Maar OMG wat is zo`n ding underpowered, schrikbarend. Het ding wil geen toeren maken, tempo gaat verschrikkelijk traag omhoog, zelfs in de 1 en 2e versnelling wil je nog meetrappen als of het een kar van Fred Flinstone is.....................................zou verboden moeten worden ( heeft niets maar dan ook niets over, voordeel; het inhalen wil je er wel mee laten)
De standaard stoelen zijn ook een aanfluiting..............................

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 29 mei 2008, 15:52

Wil er dolgraag in proefrijden, maar zijn helaas niet zoveel demo's van.

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 29 mei 2008, 16:11

Lees net dat de diesel auto verkopen stagneren cq dalen door de hoge diesel prijs. Terwijl de verbruik van diesel nu zo goed zijn dat ze de hybride auto s qua verbruik/uitstoot benaderen.

Wat wil de overheid nou. Wat een heen en weer gedoe.

Nu maken ze zuinige auto s en per 1 juli weer 3 cent diesel accyns erop.

Ongelooflijk die auto fabrikant die moet toch ook de moed in de schoenen hebben zitten momenteel.
Laatst gewijzigd door Andre op 29 mei 2008, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Wouter81
Berichten: 9424
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 29 mei 2008, 16:13

Andre schreef:Lees net dat de diesel auto verkopen stagneren cq dalen door de hoge diesel prijs. Terwijl de verbruik van diesel nu zo goed zijn dat ze de hybride auto s qua verbruik/uitstoot benaderen.

Wat wil de overheid nou. Wat een heen en weer gedoe.

Nu maken ze zuinige auto s en per 1 juli weer 3 cent diesel accyns erop.

Ongelooflijk die auto fabriekant die moet toch ook de moed in de schoenen hebben zitten momenteel.
Aaiiiii, dit was een Geelhoed-trigger. Prepare. :)

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Bericht door Mark » 29 mei 2008, 16:20

Andre schreef:Lees net dat de diesel auto verkopen stagneren cq dalen door de hoge diesel prijs. Terwijl de verbruik van diesel nu zo goed zijn dat ze de hybride auto s qua verbruik/uitstoot benaderen.

Wat wil de overheid nou. Wat een heen en weer gedoe.

Nu maken ze zuinige auto s en per 1 juli weer 3 cent diesel accyns erop.

Ongelooflijk die auto fabrikant die moet toch ook de moed in de schoenen hebben zitten momenteel.
Onzin, diesels zijn nog steeds de meest vervuilende motoren. De uitstoot van CO2 is nu laag maar fijnstof (het meest vervelende) van een diesel is vele malen hoger dan van benzine of LPG auto's.

Als de wetgever het beste met het milieu voor zou hebben zou de diesel het duurste zijn, benzine goedkoper en LPG het minst duur.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 29 mei 2008, 16:35

Als ze nu op den duur al de grote vrachtwagens en al de bussen de laadvloer (daaronder) voorzien van accu's en het dak helemaal met zonnecellen(ding staat toch hele dag buiten) en dan een extra klein LPG motortje in de truck/voor als extra stroomopwekker/aggregator...

dan heb je een ideaal pakket, geen roet uitstoot en altijd veel kw/nm vanaf 0 rpm zeg maar, das ook ideaal voor zwaar vervoer, en lekker stil enz enz. en goedkoop.


ow wel of topic :lol: sorry verder met BMW 123d de krachtpatser...

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 29 mei 2008, 16:38

ja een chip in de 123d 250pk en 460nm zou dat hard gaan denk je.

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten: 1267
Lid geworden op: 26 jan 2007, 00:25
Locatie: Rotterdam

Bericht door Jurriaan » 29 mei 2008, 16:38

romo schreef:Gisteren had ik de hele dag een 5 deurs 118i tot mijn beschikking, stuurt strak, bijna bij het nerveuze af.
Maar OMG wat is zo`n ding underpowered, schrikbarend. Het ding wil geen toeren maken, tempo gaat verschrikkelijk traag omhoog, zelfs in de 1 en 2e versnelling wil je nog meetrappen als of het een kar van Fred Flinstone is.....................................zou verboden moeten worden ( heeft niets maar dan ook niets over, voordeel; het inhalen wil je er wel mee laten)
116i is pas erg.... Als je daarna in een 118d stapt is het echt een verademing :lol:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 29 mei 2008, 16:49

Andre schreef:ja een chip in de 123d 250pk en 460nm zou dat hard gaan denk je.
Klinkt wel erg goed 8) helemaal als je toch wil dieselen, maar het ziet er naar uit dat diesel duurder gaat worden dan benzine op termijn, voordeel is dan nog wel dat een diesel schijnbaar makkelijker? kilometers maakt en in verhouding zuiniger is...

Hoe dat gaat met 250pk en 460nm in de 123d, denk dat je tussen een bepaald gebied op de teller de M3's tot met E46 het leven zuur kan maken. (dagelijks leven inhalen e.d.)

Robin
Berichten: 55105
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 29 mei 2008, 18:48

Ding zal in alles zeer strak zijn, en de 177pk 120d van een maatje van me vond ik ook prima. Wél vond ik de 335d coupé waar ik laatst in reed uitblinken in 1 ding: Onsportiviteit en dan voornamelijk de motor. Rauw, niet verfijnd en beperkt toerental. Vandaar dat ik tóch wat sceptisch tegenover de 123d sta EN dat verschillende tests tegen een Golf V GTI liet zien dat die laatste in feitelijk in alles de betere auto is...

Tom
Berichten: 22260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 29 mei 2008, 19:19

Lijkt me een fijne auto maar alleen als het per se een diesel moet zijn. Dus voor mensen met een ruim leasebudget die een 3 niet nodig vinden. No way dat ik 42k ga betalen (KAAL!!) voor een hatchback diesel. Is bijna 350Z-geld en dan wist ik het wel.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 29 mei 2008, 19:38

...zal best een lekker karretje zijn, maar dan moet die Diesel wel makkelijk toeren willen maken, zoals Robin eigenlijk al aangeeft.

Eigenlijk mag je gewoon niet in de gaten hebben dat je met een Diesel onderweg bent en het alleen mogen merken wanneer de diesel in de toerenbegrenzer loopt.

De A5 diesel (3.0TDi) van destijds liep prachtig richting de 5000 toeren, om daarna niet in de begrenzer te lopen en niet af te sterven. Overigens was van enige sportieviteit ook niets te merken, enkel brute kracht.

Weet niet in hoeverre de 123d met TwinTurbo daar in slaagt. De 120d liep daarentegen zo gek ook nog niet.

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Re: Bmw 123d!

Bericht door Femme » 29 mei 2008, 19:40

Andre schreef:Ik las op een ander forum dat een getunede 120d 210pk en 420nm sneller was dan een 130i.
Als die 130i nooit boven 5000 toeren komt wel ja, maar daar koop je geen drehfreudige 130i voor.

Het tuningpotentieel van de 123d is niet zo groot. 210pk zal wel lukken, veel meer zit er niet in. Alpina haalt er maar 214pk uit.

ErnstV
Berichten: 165
Lid geworden op: 01 mei 2008, 13:48

Bericht door ErnstV » 29 mei 2008, 20:45

De belgen krijgen er toch aanzienlijk meer uit... 234pk

http://www.chiptuning.be/index.php?opti ... 48&lang=nl

Weet niets over de kwaliteit van deze club.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 29 mei 2008, 22:41

GTRene schreef:Als ze nu op den duur al de grote vrachtwagens en al de bussen de laadvloer (daaronder) voorzien van accu's en het dak helemaal met zonnecellen(ding staat toch hele dag buiten) en dan een extra klein LPG motortje in de truck/voor als extra stroomopwekker/aggregator...

dan heb je een ideaal pakket, geen roet uitstoot en altijd veel kw/nm vanaf 0 rpm zeg maar, das ook ideaal voor zwaar vervoer, en lekker stil enz enz. en goedkoop.


ow wel of topic :lol: sorry verder met BMW 123d de krachtpatser...
Ja laten we allemaal maar lekker op accu's gaan rijden die ook om de zoveel tijd vernieuwd moeten worden! Wat denk je van A. de kosten daarvan en B. de vervuiling van de bouw van al die accu's! en C. de Afvoer van al die accu's...

Dan weet ik nog niet wat nou zo "groen" is.....

En ja flikker nog maar wat extra taxes op die auto's...
Nog even en je moet betalen als je naar een auto kijkt...

Nog even en diesel is duurder dan benzine, voor mij kan het momenteel ook absoluut niet meer uit, terwijl het break even point een jaar geleden ongeveer bij zo'n 20k zat.. zal nu eerder richting de 40k gaan.

Martijn
Berichten: 787
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:59

Bericht door Martijn » 29 mei 2008, 22:46

Robin schreef:Ding zal in alles zeer strak zijn, en de 177pk 120d van een maatje van me vond ik ook prima. Wél vond ik de 335d coupé waar ik laatst in reed uitblinken in 1 ding: Onsportiviteit en dan voornamelijk de motor. Rauw, niet verfijnd en beperkt toerental. Vandaar dat ik tóch wat sceptisch tegenover de 123d sta EN dat verschillende tests tegen een Golf V GTI liet zien dat die laatste in feitelijk in alles de betere auto is...
Voor mij dan ook de GTI, anytime anyday.

Laat onverlet dat de 120d een zeer prettig rijdende auto is, waar de 123d nog een trede hoger zal staan.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40166
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 29 mei 2008, 22:56

Wijze woorden Tom... 350Z geld :D

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Bericht door Sperdy » 30 mei 2008, 08:58

ErnstV schreef:De belgen krijgen er toch aanzienlijk meer uit... 234pk

http://www.chiptuning.be/index.php?opti ... 48&lang=nl

Weet niets over de kwaliteit van deze club.
ha ernst,

wat denk je, geloof je die waardes voor een 123d? Ik niet hoor. niemand tovert bijv. zo maar 28 pk extra uit een 130i door een standaard chippie. gespcialiseerde BMW tuners komen niet verder dan 15pk door software, incl. een aangepaste einddempers.

en (kom ik weer), kijk maar eens naar de Mini cooper S. 190 pk en 252 Nm met alleen een standaard chip. Volkomen onhaalbaar zonder andere ingrepen.

groetjes, ferdinand

Wouter81
Berichten: 9424
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 30 mei 2008, 09:10

Ik begrijp niet dat iemand hier in dit land ook maar een 123d zou overwegen. De prestaties zullen ongetwijfeld goed zijn maar met een zeer smal toerenbereik, kenmerkend voor diesels, en een geluid als een trekker dat het uiteraard nooit haalt bij het geluid van een 130i bij 7000 toeren... nee ik kan me er niets bij voorstellen dat iemand ook maar een 123d zou overwegen, zeker niet als dat ding kaal al 42k moet kosten. Met de dieselprijzen van tegenwoordig komt het omslagpunt steeds hoger te liggen dat het voordeliger wordt en al zou het je 1500 euro per jaar extra kosten als je in een 130i rijdt tov. een 123d, dan nog zou ik geen moment twijfelen. Als je voor hetzelfde geld ook zo'n prachtig huilende 6-in-lijn kunt krijgen, dan ga je toch niet voor zo'n ratelende trekker? :P

Ik rij ook meer dan 30.000 km / jaar met mijn benzine-auto. Toevallig gister het omslagpunt uitgerekend, wanneer de 130 PK dieselversie van mijn auto goedkoper zou worden dan mijn 120 PK benzine(turbo). Pas bij 38.000 km per jaar bereikte ik het omslagpunt!

Lekker laten staan zo'n 123d en doorsparen voor een 135i of een 130i nemen. :)

ErnstV
Berichten: 165
Lid geworden op: 01 mei 2008, 13:48

Bericht door ErnstV » 30 mei 2008, 11:08

@Ferdinand; tja, de enige manier om daar achter te komen lijkt me een rollerbanktest. Ik heb na mijn eigen ervaring zip natuurlijk mijn twijfels.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot], Semrush [Bot] en 22 gasten