Hoe hoog krijgen jullie de olietemp met dit weer?

Dit is ons algemene autoforum.
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40137
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 20 jul 2006, 13:41

Tom schreef:Ik heb geen olietemperatuurmeter.
Belachelijk trouwens dat zoiets niet op meer auto's zit?
Staat ook geen MPOWER als je de kap opentrekt he :P

Tom
Berichten: 22249
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 20 jul 2006, 13:42

nee maar wat moet dat kosten
Waarom wel een normale temperatuurmeter in je boordcomputer.
kosten hooguit een euro materiaal.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43038
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 20 jul 2006, 13:54

Al was het 10 euro, of 100.
Dat geef je ongemerkt uit als je 50k neertelt voor een nieuwe.

Mijn Alhambra heeft het wel, de Ibiza weer niet.
De WRX niet.
De Focus ST straks weer wel :D

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 20 jul 2006, 13:59

Tom schreef:nee maar wat moet dat kosten
Waarom wel een normale temperatuurmeter in je boordcomputer.
kosten hooguit een euro materiaal.

Mischien omdat een olietemperatuurmeter geen functie meer heeft ?

Olie te heet en de motor vliegt in de noodloop programma ?

Tom
Berichten: 22249
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 20 jul 2006, 14:02

Misschien omdat het handig is om te weten wanneer de olie op temperatuur is? :)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 20 jul 2006, 14:06

Ik rij zelf altijd de olie op temperatuur voordat ik gas geef, maar het schijnt dat ook niet nodig is. De shift light lampjes die aangeven hoeveel toeren ik mag maken bij koude motor gaan erg rap uit.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 20 jul 2006, 14:30

Ja omdat je dan om de zoveel tijd bij de dealer staat voor een nieuwe motor of nieuwe auto. Dat is nou marketing! :)

Andre
Berichten: 11403
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 20 jul 2006, 14:39

Romo als je geen tws castrol erin hebt heb je ook geen garantie op je blok.

130i gewoon castrol olie die af fabriek geleverd wordt. Ik wil geen gedonder met garantie als het kapot gaat.

Geen maar dat snappe jullie toch wel het is inmiddels verbeterd:)
Laatst gewijzigd door Andre op 20 jul 2006, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.

stefan van der burgh
Berichten: 406
Lid geworden op: 02 feb 2006, 15:05

Bericht door stefan van der burgh » 20 jul 2006, 14:41

Andre schreef:Ik wil gedonder met garantie als het kapot gaat.
Kom maar hier met dat ding dan :mrgreen:

Fastturbo
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:42
Locatie: Noitdorp

Bericht door Fastturbo » 20 jul 2006, 16:16

Ik krijg de olie met deze hitte niet hoger dan 100gr, normaal ongeveer 93 gr.

Dit is met Motul olie 10w40 Vol Synt. :wink:


Jan

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 20 jul 2006, 16:20

Heej Jan, heb je een nieuwe Sub? Of heb je gewoon een avatar van een andere auto?

Fastturbo
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:42
Locatie: Noitdorp

Bericht door Fastturbo » 20 jul 2006, 17:23

Dennis schreef:Heej Jan, heb je een nieuwe Sub? Of heb je gewoon een avatar van een andere auto?

Hoi Dennis, ik rij nog steeds met veel plezier in mijn Blue Steel GTT :wink:


Jan

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 21 jul 2006, 09:33

Nandor schreef:Betere koeling op de 3.2? Bert? :wink:

Nog nooit boven de 100 gehad.

N.
Geen idee nooit naar gekeken. Oliesysteem is wel anders maar zit voornamelijk in de andere carterpan, en die zit er bij Knot ook op. Wel is het zo dat een helehoop M3's rond rijden zonder onderpaneel wat wel een beetje schelen zou omdat je carter dan meer rijwielkoeling heeft. Laat hem er zelf lekker op zitten omdat het ook is om lift op de voorkant te reduceren.

Ligt er ook aan wat je doet, 3 rondjes vol gas over de ring achter elkaar kom je wel over de 100 heen :wink:

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 21 jul 2006, 09:37

Onderpaneel bij mijn M3 nog steeds aanwezig, laatst even gereinigd :)
Motorruimte ziet er, mede door het onderpaneel, van binnen nog als nieuw uit!

Op Zandvoort kwam ik na de paar rondjes ook net boven de 100 graden uit en kon niet bepaald volluit gaan.
Maar gemiddeld genomen blijft ie wel onder de 100.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40137
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 21 jul 2006, 09:39

Bert, ik weet bijna zeker dat ik na 1 rondje Nordschleife met 130 graden aan kom zetten en ik geeneens een 2e kan maken.... weet ook niet waar het precies in zit.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 21 jul 2006, 09:48

Ja ik kan het zelf niet zien ivm SMG paneel maar de meesten die ik ken rijden wel tussen de 120 en 130 graden idd. Is ook hoe je rijd, zoals op zandvoort afgelopen keer zal het niet uitgemaakt hebben met die slakkengang. Maar als je continu vol gas 7000 RPM aan het draaien bent dan word die zooi zeikheet. Ik merk zelf (en is ook op een dyno gemeten) dat ik door die warmte op een gegeven moment gewoon 25-30 PK minder heb in de laatste 1000 RPM. Plus dat het olie gaat zuipen. Bij gebruik op de weg zit ik op 1L olie op 8000 KM, als je circuit gaat rijden kan ik zien dat het peil toch wel gezakt is na een dagje. Heb er zelf ook Castrol TWS 10W60 in btw.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 21 jul 2006, 11:31

Hoge toeren en hoge buitentemperaturen zijn funest voor je olietemperatuur. Gewoon wat meer shortshiften en af en toe de auto rustig laten rijden.

Dat je vermogen inlevert komt ook doordat je auto gewoon geen koele lucht inademt. Voordeel is dat iedereen er last van heeft. :)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 22 jul 2006, 08:37

Ja klopt, maar het zit hem vooral in de warmte onder de kap als je bijv een 30 of 45 min sessie rijd. Bij 2 dynorun's 10 minuten achter elkaar scheelde het 24 PK (324 tov 300) alleen al door de temp van het inlaatspruitstuk, was 77 graden :shock: CAI met een afgeschermd inlaatdeel zou wel wat kunnen doen maar wat je al zegt warm worden doet het toch wel.

Rutger
Berichten: 115
Lid geworden op: 03 feb 2006, 09:35

Bericht door Rutger » 25 jul 2006, 15:49

Wat mij opvalt is dat de blauwe E46 bij normaal rijden in de zomer rond de 90 graden bleef staan en de SMG 100 graden wordt.

Ik heb het idee dat de SMG stelselmatig 10 graden warmer is dan de handbak.

Heb mijn blauwe M3 ooit op 130 graden gehad. Dat was toen ik samen met Bossie in 40 minuten van Heerhugowaard naar Assen was gereden.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 25 jul 2006, 16:03

Rutger schreef:Wat mij opvalt is dat de blauwe E46 bij normaal rijden in de zomer rond de 90 graden bleef staan en de SMG 100 graden wordt.

.
Maar we hebben nu ook geen normale zomer hé :wink:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40137
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 31 jul 2006, 01:02

Leen schreef:de race m3 komt in zomerse temperaturen in sprintraces zo tegen de 135 graden, en da's dus ook de reden dat ik vandaag niet naar spa gegaan ben , omdat er eerst nog een electrische vin in moet.(die er eigenlijk ook in hoort te zitten )
Leen, waar zat je vandaag op met de EVO?

Ik zat tegen de 140 graden.. niet normaal meer. Ga deze week voordat ik verder met de M3 ga rijden ook eerst de olie en oliefilter vervangen, en kijken voor een grotere oliekoeler.

Bert, is die van de 3.2 M3 zoveel beter of moet ik beter meteen kijken naar een aftermarket koeler?

[img:1024:768]http://sjaro.speed.planet.nl/driving-fu ... ietemp.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 31 jul 2006, 10:07

140 graden!!! :shock:

Wel erg hoog zeg! Brandt er nou ook nog een lampje van je remmen?
Misschien ook ff je thermostaat checken van je oliekoeler of die wel goed is.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40137
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 31 jul 2006, 11:21

Hmmz... zou die misschien stuk zijn en niet genoeg door laten? Zal ik eerst eens naar gaan kijken voodat ik een hogere oliekoeler wil monteren.

Remmen waren precies op aan t einde.. nu nog ff uitzoeken wat voor blokken ik rondom wil zetten. Die standaard M blokken zijn meuk, maar dat doen we ff in een ander topic.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 31 jul 2006, 12:47

Thermostaat is een stuk goedkoper dan andere oliekoeler ;)

Ben benieuwd op welke remblokken je uit gaat komen. Zal eens nakijken wat bij mij onder zit. Ik weet wel dat de 3.2 andere remmen heeft dan de 3.0. Ik meen van de M5 uit die periode.
Onder mijn vorige auto had ik Ferodo Racing remblokken. Remde goed maar waren na +/-10000km op.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 31 jul 2006, 13:08

Pagid Geel.

Remt beter dan Ferrodo DS2500, maar gaat ook 10 keer langer mee (geen gein). Is wat duurder in aanschaf, maar dus wel goedkoper per km.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast