Kwartje van Kok terug

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 26 mei 2008, 20:27

Blij dat je toegeeft dat de brandstof accijnzen in absolute centen omhoog is gegaan, je bent eindelijk een vent Wink ik kan weer slapen vannacht Laughing
Ik vertel mijn zoon ook altijd een leuk verhaaltje voor het slapengaan, en dan hoeft het ook nergens op te slaan! :P

Dat er zaken beter kunnen is duidelijk, en dat ew hier op een autoforum moeite hebben met brandstof accijns is dat niet minder. Maar zo zwart als men hier kijkt is het werkelijk niet, dat probeer ik maar een beetje weer te geven.
Laatst gewijzigd door Geelhoed op 26 mei 2008, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 26 mei 2008, 20:28

De accijnzen zijn verantwoordelijk voor slechts een klein deel van de onvrede...

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 26 mei 2008, 20:33

Terwijl dit kabinet er toch alles aan doet om het de automobilisten naar de zin te maken.

BPM verdwijnt voor 75%, wegenbelasting wordt afhankelijk van hoeveel je rijdt, al het geld wat daarmee wordt opgehaald gaat terug het wegennet in, knelpunten worden aangepakt. En dat nu de VVD uit de regering is....

Alleen die drempels, daar zouden ze nog wat wetgeving tegenaan moeten gooien... :evil:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 26 mei 2008, 20:45

113 Teletekst ma 26 mei
Subsidie voor schonere brandstoffen

` Minister Eurlings van Verkeer stelt
1,8 miljoen euro subsidie beschikbaar
voor tankstations waar automobilisten
aardgas en ethanol kunnen tanken.

De subsidie moet ertoe leiden dat deze
alternatieve brandstoffen in het hele
land verkocht gaan worden.Om spreiding
te garanderen,worden per provincie in
principe vijf aanvragen voor ethanol en
vijf voor aardgas gehonoreerd.

Ethanol en aardgas zijn veel minder
schadelijk voor het milieu dan benzine.
Aardgas veroorzaakt twintig procent
minder CO2-uitstoot en ethanol geeft,
afhankelijk van de grondstoffen,dertig
tot tachtig procent minder uitstoot.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 26 mei 2008, 20:57

Aardgas veroorzaakt twintig procent minder CO2-uitstoot
Is dat wel zo?
Heeft Methaan per Koolstof atoom 20% meer energie dan Octaan?

Edit Ja dus. 35% meer zelfs.

Code: Selecteer alles

CH4     891 kJ/mol    891 kJ/molC
C8H18   5252 kJ/mol   657 kJ/molC
Laatst gewijzigd door Geelhoed op 26 mei 2008, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 26 mei 2008, 20:59

Waarom deze brandstoffen promoten terwijl we al LPG hebben?

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 26 mei 2008, 21:04

partyondude schreef:Waarom deze brandstoffen promoten terwijl we al LPG hebben?
Vraag en antwoord 10 http://www.vrom.nl/pagina.html?id=20474

GTRene

Bericht door GTRene » 26 mei 2008, 21:19

Geelhoed schreef:
Blij dat je toegeeft dat de brandstof accijnzen in absolute centen omhoog is gegaan, je bent eindelijk een vent Wink ik kan weer slapen vannacht Laughing
Ik vertel mijn zoon ook altijd een leuk verhaaltje voor het slapengaan, en dan hoeft het ook nergens op te slaan! :P

Dat er zaken beter kunnen is duidelijk, en dat ew hier op een autoforum moeite hebben met brandstof accijns is dat niet minder. Maar zo zwart als men hier kijkt is het werkelijk niet, dat probeer ik maar een beetje weer te geven.
Voor velen zal het niet zo zwart zijn, maar ook voor velen wel...en d brandstof is natuurlijk maar één punt van de punten die er liggen, maar het is wel een belangrijke schakel in ons dagelijks leven en dat voel je elke keer als je tankt, mede daardoor is het een gevoelig onderwerp, je wordt er telkens aan herinnerd.

Maar waar het mij om ging en anderen met mij is dat de accijns duur/hoog zijn, en dat geef je zelf nu ook toe dat het duurder geworden is in centen uitgedrukt, thats all, en das ff genoeg voldoening dat ik jou dat kon laten zien wat wij bedoelden, wat jij bedoelde begrepen we ook wel :lol: :wink:

Dexter

Bericht door Dexter » 26 mei 2008, 22:43

Geelhoed schreef:
Dexter schreef:Moet je kijken wat er gebeurd op 1 Juli als de geplande accijnsverhoging wordt doorgevoerd....Rolling Eyes
Er komt helemaal geen benzineaccijnsverhoging op 1 juli.
Of zijn er hier soms dieselrijders?
Euhhh ja? :roll: :wink:

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 26 mei 2008, 22:59

:roll:

GTRene

Bericht door GTRene » 26 mei 2008, 23:02

Dexter schreef:
Geelhoed schreef:
Dexter schreef:Moet je kijken wat er gebeurd op 1 Juli als de geplande accijnsverhoging wordt doorgevoerd....Rolling Eyes
Er komt helemaal geen benzineaccijnsverhoging op 1 juli.
Of zijn er hier soms dieselrijders?
Euhhh ja? :roll: :wink:
Geelhoed is slim :roll: , we praten de hele tijd over brandstof-accijns... maar nu iemand anders het over een geplande accijnsverhoging heeft, is ie ineens smart? en praat over
Er komt helemaal geen benzineaccijnsverhoging op 1 juli
laten we wel wezen, we hebben het over brandstof accijnsverhoging (dus voor het hele volk, en niet alleen voor meneer Geelhoed of meneer Geelhoed vind het wel goed, regeren is voor elke laag der bevolking Peter) en die datum 1 juli of een andere dag kan natuurlijk ook, smart-ass :twisted:

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 27 mei 2008, 07:05

Nee, benzineaccijns wordt niet verhoogd, dieselaccijns wel omdat die veel te laag is.

(de lage dieselaccijns zou moeten worden gecompenseerd door de hogere wegenbelasting maar die is maar 190% van de van benzine terwijl diesels 240% van de benzine kilometers maken)

Marc R

Bericht door Marc R » 27 mei 2008, 07:26

Geelhoed schreef:Terwijl dit kabinet er toch alles aan doet om het de automobilisten naar de zin te maken.HAHAHAHAHAHHAHAHAHAHA
BPM verdwijnt voor 75%
,Komt rekeningrijden voor terug (wedden dat we per saldo achteruit gaan??)
wegenbelasting wordt afhankelijk van hoeveel je rijdt, al het geld wat daarmee wordt opgehaald gaat terug het wegennet in, knelpunten worden aangepakt. En dat nu de VVD uit de regering is....
Wegenbelasting wat proviciale opcenten zijn wordt uit de zakken van de provincies gehaald die weer geld missen gaan wat weer terug moet komen ergens, deze gaan dus een ingezetenen belasting heffen ( we gaan er per saldo WEER op achteruit)
Geelhoed....ik lach me dood,werkelijk het is gewoon lachwekkend wat je volhoud in deze discussie.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 27 mei 2008, 07:29

Marc RS4 schreef:Komt rekeningrijden voor terug (wedden dat we per saldo achteruit gaan??)
Nee, rekeningrijden komt voor de MRB. Er komt een CO@ taks voor de resterende 25%.
Marc RS4 schreef: Geelhoed....ik lach me dood,werkelijk het is gewoon lachwekkend wat je volhoud in deze discussie.
Veritas Odium Parit

Marc R

Bericht door Marc R » 27 mei 2008, 07:41

Geelhoed schreef:
Marc RS4 schreef:Komt rekeningrijden voor terug (wedden dat we per saldo achteruit gaan??)
Nee, rekeningrijden komt voor de MRB. Er komt een CO@ taks voor de resterende 25%.
Marc RS4 schreef: Geelhoed....ik lach me dood,werkelijk het is gewoon lachwekkend wat je volhoud in deze discussie.
Veritas Odium Parit
Dus per saldo gaan we achteruit,als je hetzelfde blijft rijden,denk jij dat de proviciën hun grootste bron van inkomsten op gaan geven?

Veritas vos liberabit :wink:

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 27 mei 2008, 07:53

Het uitgangspunt van de provincies is ook budget neutraal voor de automobilisten, dus daar ga ik vooralsnog van uit. Beati pauperes spiritu

Marc R

Bericht door Marc R » 27 mei 2008, 07:58

Goeie gedachte alleen het verleden leert ons dat dat wishful thinking is....

Fortuna favet fortibus.

EN deze doet het ook wel lekker:Nomina stultorum parietibus haerent.
Hoeveel wil je dr nog hebben??

Vigilando, agendo, bene consulendo, prospera omnia cedunt. :wink:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 27 mei 2008, 09:13

Goed, even een nieuw draadje met Latijnse spreuken......................lijkt me wel aardig.............................

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 716#267716

markk

Bericht door markk » 27 mei 2008, 10:03

@Mods: Leave Geelhoed alone.

Kritische noot bij dit soort "jank" topics is m.i. altijd verfrissend. En kritisch is hij :-)

Probleem wat ik heb met het hele belastingstelsel is dat er twee zaken verschrikkelijk door elkaar heen lopen en m.i. hier misbruik van wordt gemaakt.

In de basis zijn er m.i. twee soorten belasting. Een specifieke belasting voor een specifieke doelgroep (bijv. automobilisten). Ik vind dat de opbrengst van dit soort specifieke belastingen ook daadwerkelijk 100% besteed moet worden aan die specifieke doelgroep waar die over wordt geheven.

Verder zijn er algemene belastingen (i.e. inkomstenbelasting), dus niet voor een specifieke doelgroep. Deze belasting kan/moet m.i. gebruikt worden voor algemene zaken zoals onderwijs, gezondheidszorg, etc.

Probleem met de specifieke belasting op auto's en gebruik is dat deze voor een (groot) deel gewoon naar de ALGEMENE pot gaat om daar de gaten te vullen.

Verder kun je onderscheid maken in vaste belastingen (bijv. houderschapsbelasting) en gebruiksgerelateerde belastingen (accijns, km-heffing, btw, etc.). Probleem m.i. hier is weer dat accijns, btw EN km heffing allemaal gebruiksgerelateerde belastingen zijn en je dus gewoon dubbel genaaid wordt. Denk hierbij ook aan de combi verwijderingsbijdragen, verpakkingsbelasting, milieu heffingen, etc.

Tenslotte zie je steeds meer dat verschillende overheden verschillende belastingen gaan heffen. Onafhankelijk van elkaar. De centrale overheid heft btw, ib, etc. Maar de gemeenten gaan ook steeds zwaarder heffen in de vorm van parkeerbelasting, onroerend goed belasting, heffingen voor riool/vuilverwerking, etc., etc.

Ik zou graag 1 helder transparant systeem zien. 1 overheidsinstantie die in de basis alleen algemene belastingen en specifieke belastingen kent. Waarbij algemene belastingen transparant worden besteed aan algemene zaken en specifieke belastingen 100% aan de doelgroep waarover ze worden geheven.

Mark.

markk

Bericht door markk » 27 mei 2008, 10:10

en verder zou het m.i. moeten betekenen dat hoe meer belasting je betaald hoe meer invloed je krijgt op de besturing / besteding van het geld.

Wat je nu ziet is dat de overheid kan doen en laten met het geld wat ze willen. Zeg een paar miljard besteden aan prestige projectjes die mis lopen, hulp missies die mogelijk een groot deel van de bevolking niet ziet zitten, etc.

Kortom een constructie waarbij je naar rato van de betaalde belasting een " share/aandeel" krijgt in het bedrijf "overheid" en daar je invloed kan laten gelden.

Zit uiteraard ook een keerzijde aan (de rijken besturen het land en laten mogelijk de zieken, werkelozen e.d. cremperen.

De keerzijde van het huidige systeem is echter m.i. steeds meer het omgekeerde. Er komen steeds meer profiteurs die steeds meer stemmen opleveren en steeds meer invloed krijgen waardoor de belastingbetalers gewoon moeten blijven dokken. Straks wordt dit land bestuurt door zieken, werkelozen, gehandicapten, gepensioneerden, etc. ...

Kortom leef je op kosten van de samenleving dan geen/minder stemrecht of invloed. Draag je veel bij aan de samenleving dan meer stemrecht/invloed.

Mark.

Michel P

Bericht door Michel P » 27 mei 2008, 10:13

markk schreef:en verder zou het m.i. moeten betekenen dat hoe meer belasting je betaald hoe meer invloed je krijgt op de besturing / besteding van het geld.

Wat je nu ziet is dat de overheid kan doen en laten met het geld wat ze willen. Zeg een paar miljard besteden aan prestige projectjes die mis lopen, hulp missies die mogelijk een groot deel van de bevolking niet ziet zitten, etc.

Kortom een constructie waarbij je naar rato van de betaalde belasting een " share/aandeel" krijgt in het bedrijf "overheid" en daar je invloed kan laten gelden.

Zit uiteraard ook een keerzijde aan (de rijken besturen het land en laten mogelijk de zieken, werkelozen e.d. cremperen.

De keerzijde van het huidige systeem is echter m.i. steeds meer het omgekeerde. Er komen steeds meer profiteurs die steeds meer stemmen opleveren en steeds meer invloed krijgen waardoor de belastingbetalers gewoon moeten blijven dokken. Straks wordt dit land bestuurt door zieken, werkelozen, gehandicapten, gepensioneerden, etc. ...

Kortom leef je op kosten van de samenleving dan geen/minder stemrecht of invloed. Draag je veel bij aan de samenleving dan meer stemrecht/invloed.

Mark.
+1

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 27 mei 2008, 10:47

markk schreef: Probleem met de specifieke belasting op auto's en gebruik is dat deze voor een (groot) deel gewoon naar de ALGEMENE pot gaat om daar de gaten te vullen.
Dat gaat met de kilometerprijs dus veranderen.
markk schreef: Probleem m.i. hier is weer dat accijns, btw EN km heffing allemaal gebruiksgerelateerde belastingen zijn en je dus gewoon dubbel genaaid wordt.
BTW is juist bij uitstek bestemd voor de algemene pot.
markk schreef: Kortom leef je op kosten van de samenleving dan geen/minder stemrecht of invloed. Draag je veel bij aan de samenleving dan meer stemrecht/invloed.
:shock:
Aristoteles vond de Oligarchie al een slechte bestuursvorm, ik geloof niet dat we daar de democratie voor moeten inruilen.

GTRene

Bericht door GTRene » 27 mei 2008, 11:43

Geelhoed luistert niet naar wat we proberen duidelijk te maken, hij pikt alleen wat woorden eruit en maakt er z'n eigen zinnen mee die qua woorden in theorie vaak wel kloppen, maar in de praktijk gewoon niet werken zoals het hoort, maar daar wil meneer niet aan ook al wijst de praktijk heel anders uit, maar dat zijn we van de regeerders wel gewend, Geelhoed zou daar perfect tussen passen, Den Haag waardig :lol: zoals het er aan toe gaat daar.

Echter de manier waarop geregeerd wordt moet helemaal op de schop, zie ander draadje, en dus Geelhoed ook :lol: :wink:

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 27 mei 2008, 12:08

Ik wijs alleen op onvolkomenheden in je betoog. Ik begrijp best dat jullie de belastingen niet fijn vinden, ik ook niet, maar ze zijn nu eenmaal nodig.

Dat het allemaal maar meer wordt is inderdaad het probleem, maar dat moet je dan wel zuiver beschouwen.

Marc R

Bericht door Marc R » 27 mei 2008, 12:16

Geelhoed schreef: Dat het allemaal maar meer wordt is inderdaad het probleem.

Mooi dan komen we toch nog bij elkaar. :D

Plaats reactie