@Mods: Leave Geelhoed alone.
Kritische noot bij dit soort "jank" topics is m.i. altijd verfrissend. En kritisch is hij
Probleem wat ik heb met het hele belastingstelsel is dat er twee zaken verschrikkelijk door elkaar heen lopen en m.i. hier misbruik van wordt gemaakt.
In de basis zijn er m.i. twee soorten belasting. Een specifieke belasting voor een specifieke doelgroep (bijv. automobilisten). Ik vind dat de opbrengst van dit soort specifieke belastingen ook daadwerkelijk 100% besteed moet worden aan die specifieke doelgroep waar die over wordt geheven.
Verder zijn er algemene belastingen (i.e. inkomstenbelasting), dus niet voor een specifieke doelgroep. Deze belasting kan/moet m.i. gebruikt worden voor algemene zaken zoals onderwijs, gezondheidszorg, etc.
Probleem met de specifieke belasting op auto's en gebruik is dat deze voor een (groot) deel gewoon naar de ALGEMENE pot gaat om daar de gaten te vullen.
Verder kun je onderscheid maken in vaste belastingen (bijv. houderschapsbelasting) en gebruiksgerelateerde belastingen (accijns, km-heffing, btw, etc.). Probleem m.i. hier is weer dat accijns, btw EN km heffing allemaal gebruiksgerelateerde belastingen zijn en je dus gewoon dubbel genaaid wordt. Denk hierbij ook aan de combi verwijderingsbijdragen, verpakkingsbelasting, milieu heffingen, etc.
Tenslotte zie je steeds meer dat verschillende overheden verschillende belastingen gaan heffen. Onafhankelijk van elkaar. De centrale overheid heft btw, ib, etc. Maar de gemeenten gaan ook steeds zwaarder heffen in de vorm van parkeerbelasting, onroerend goed belasting, heffingen voor riool/vuilverwerking, etc., etc.
Ik zou graag 1 helder transparant systeem zien. 1 overheidsinstantie die in de basis alleen algemene belastingen en specifieke belastingen kent. Waarbij algemene belastingen transparant worden besteed aan algemene zaken en specifieke belastingen 100% aan de doelgroep waarover ze worden geheven.
Mark.