De "sloop" van m'n (e30) m3 is begonnen

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
markk

De "sloop" van m'n (e30) m3 is begonnen

Bericht door markk » 18 jul 2006, 18:15

Zojuist is de "sloop" van m'n e30 m3 begonnen.

Hiermee wordt bedoeld dat het hele interieur en de motorruimte leeggehaald gaat worden om te ontdekken waar de waterlekkage vandaan komt. Waarschijnlijk ergens een gat in het schutbord.

Onlangs al diverse delen gespoten, dynamo gereviseerd, en motorsteunen/baksteunen vervangen en bak gereviseerd. In het verleden al diff gereviseerd, waterpomp vervangen, accu vervangen, etc., etc.

Denk dat ik maar direct maar onderstel en uitlaat ook al pak. Ben ik direct klaar. Failliet maar wel met een e30 M3 met allemaal nieuwe onderdelen...

Mark.

Michel P

Bericht door Michel P » 18 jul 2006, 18:31

Geef 5 euro voor die oude meuk :lol:

Succes!

markk

Bericht door markk » 19 jul 2006, 18:39

Interieur is er eruit en het ziet er SLECHT uit.

Ondanks dat de auto kaarsrecht is heeft ie voorheen ernstige voorschade gehad totaan werkgewerkte maar nog zichtbare kreukels op schakelpook hoogte / stoelhoogte.

Opties zijn:

1) Body volledig kaal maken, nieuw schutbord erin, richten op de richtbank en weer volledig opbouwen

2) Nieuwe / goede body zoeken en alles overzetten

3) De pijp aan maarten geven en de auto in onderdelen verkopen

Vrijdag is Lekx erzelf. Hopelijk krijg ik dan meer info/inzicht en zal ik ofwel een hard besluit moeten nemen (optie 3) of diep in de buidel moeten tasten.

Mark.

Fabian

Bericht door Fabian » 19 jul 2006, 19:21

Shit, dat is niet leuk om zo even achter te komen :(

Knot

Bericht door Knot » 19 jul 2006, 19:36

Dat is kut om te horen zeg... van buiten een perfecte auto... :(

Shakes

Bericht door Shakes » 19 jul 2006, 20:37

Zonde!

Heb je nog vertrouwen in de auto? Voor mij zou dat de hamvraag zijn. Zometeen is het echt een bodemloze put. Been there, done that.

N.

markk

Bericht door markk » 19 jul 2006, 21:05

Het is tot nu toe al een bodemloze put. Vraag is echter hoever de bodem nog weg is...

En ik bedoel als de body nu helemaal goed wordt gemaakt wat kan er dan nog meer stuk. Oh ja, S14 blokje kan ploffen natuurlijk :-(

We zien het wel. Gezinsleden zijn gezond en het geld is aanwezig. De vraag is alleen of ik het geld er nog voor over heb...

Zoniet dan is binnenkort in de aanbieding:
- S14 blokje met 3 maanden geleden gereviseerde dynamo en waterpomp die 20kkm gelden is vervangen
- Zojuist gereviseerde bak
- Gloednieuwe motorsteunen/baksteunen
- ///M leren interieur
- 2 jaar geleden gereviseerde diff (40%)
- setje 16" Alpina's met slechts hele lichte schade en 4 goede Bridgestones S03's
- Alle plaatdelen
- body met NL-kenteken (schutbord is niet zo goed meer ;-)
- M onderstel
- volledige uitlaat
- nieuwe remschijven/blokken, zowel voor/achter (ligt nog in schuur...)
- nieuwe filters / bougies (ligt nog in schuur...)
- etc.

Damn wat baal ik hiervan...Fuck the money er komt gewoon een nieuwe body en/of schutbord !

Mark.

Joep

Bericht door Joep » 19 jul 2006, 21:14

Damn wat baal ik hiervan...Fuck the money er komt gewoon een nieuwe body en/of schutbord !
Zo mag ik het horen!
Maar nu ff zere neus, is echt kl*te om hier zo achter te komen...
Je kunt echter ook deze onderdelen voor 7/8k verkopen (is gewoon realistisch) een paar 1000 (stuk of 6) bijleggen en een andere E30 M3 kopen...
Een auto met schadeverleden is gewoon niet meer zoveel waard, en ook als je carosserien/motors etc. gaat overzetten daalt de waarde (vooral de taxatiewaarde, maar ook verzamelaars die veel willen betalen maar die de ''VIN matching'' willen hebben...)

Dan heb je wel veel verloren, alles zo'n beetje voor niks gereviseerd...
Hieruit blijkt maar weer eens wat voor een ''money pit'' de E30 M3 kan zijn...

Joep
Laatst gewijzigd door Joep op 19 jul 2006, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.

markk

Bericht door markk » 19 jul 2006, 21:21

Joep. Dat het een schade auto is, dat de VIN's niet matchen of wat de marktwaarde is zal me een worst wezen. Als ie maar goed is.

Zoals gezegd deze auto heeft dus echt goed in elkaar gezeten maar is kaarsrecht en rijdt zoals ie hoort te rijden. Ook bij uitlijnen e.d. is er nooit iets aan het licht gekomen. Vraag maar aan kenners zoals Michel Pol, Adwo, Lekx, etc. Die hebben allen met de auto gereden. Lekker belangrijk dus.

HET PROBLEEM is dat ik last van waterlekkage heb en dit door een rot schutbord komt...

PS: Ik had al bijna een nieuwe uitlaatlijn (Supersprint) en onderstel (Eibach / Bilstein) besteld. Maar ff wachten nu...

Mark.

Joep

Bericht door Joep » 19 jul 2006, 21:26

markk schreef:Joep. Dat het een schade auto is, dat de VIN's niet matchen of wat de marktwaarde is zal me een worst wezen. Als ie maar goed is.

Zoals gezegd deze auto heeft dus echt goed in elkaar gezeten maar is kaarsrecht en rijdt zoals ie hoort te rijden. Ook bij uitlijnen e.d. is er nooit iets aan het licht gekomen. Vraag maar aan kenners zoals Michel Pol, Adwo, Lekx, etc. Die hebben allen met de auto gereden. Lekker belangrijk dus.

HET PROBLEEM is dat ik last van waterlekkage heb en dit door een rot schutbord komt...

PS: Ik had al bijna een nieuwe uitlaatlijn (Supersprint) en onderstel (Eibach / Bilstein) besteld. Maar ff wachten nu...

Mark.
Ik geloof je meteen!
Als je de auto niet meer weg doet maakt het natuurlijk ook niks uit.
Zo'n schutbord zou ik dan gewoon vervangen.
Je wil de motor er toch al uithalen...
Hier deze vent heeft dat ook gedaan:

http://www.s14.net/forums/showthread.ph ... light=rust

(Jake Larssen)

Hij moest echter wel speciaal daarvoor de motor eruit halen, daar heb jij dus geen last van...

Nogmaals veel suc6

Joep

markk

Bericht door markk » 19 jul 2006, 22:14

> Je wil de motor er toch al uithalen...
Hoezo ? Wil het liever niet, maar moet natuurlijk ivm vervanging van het schutbord.

Dank voor de link. Goed om te zien dat anderen dezelfde / ergere problemen hebben ;-)

Mark.

Nero_Serpente

Bericht door Nero_Serpente » 19 jul 2006, 22:21

Damn, klinkt niet goed allemaal!

Succes ermee!

Ik heb trouwens ook lekkage voorin... binnenkort ook maar is ff kijken.

Michel P

Bericht door Michel P » 20 jul 2006, 09:33

Ik kan idd bevestigen dat de auto meer dan prima reed, niks op aan te merken. Toch zou ik nog eens gaan buurten bij die dealer die de auto heeft verkocht! Die moet echt meer hebben geweten............ desnoods eens ff met Ilija bespreken.

Michel

RVV

Bericht door RVV » 20 jul 2006, 10:14

dit zijn godver de mindere berichten zeg :cry:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 jul 2006, 10:39

Mindere berichten inderdaad. Succes Mark!

Onze E30 is gaan roesten onder de zekeringkast. Gelukkig door het inlassen van de kooi naar de voorpoten is dat verholpen. Zijn van die plekken die je niet ziet, maar daardoor wel lekker kunnen doorrotten. :roll:

MarcH
Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3

Bericht door MarcH » 20 jul 2006, 21:53

Michel Pol schreef:Toch zou ik nog eens gaan buurten bij die dealer die de auto heeft verkocht! Die moet echt meer hebben geweten............
vdPlas heeft net al z'n toko's verkocht . . . die wist natuurlijk dat Mark op een dag terug zou komen :lol:

Kan me voorstellen dat dit even een tegenslag is Mark. Had ik ook toen ik waterlekkage had in de M3. Interieur eruit en dan zien dat 'ie links en rechts zo rot is als een mispel . . .

Succes met het herstel.

Marc

markk

Bericht door markk » 20 jul 2006, 23:25

MarcH: Nog tips ? Wat heb jij gedaan ? Wat was je kwijt ?

Misschien dat ik m'n rechtsbijstand nog even raadpleeg maar ik denk dat ik weinig kans maak. Auto is in 2002 aangeschaft en ondertussen zijn we ruim 4 jaar verder.

Maar wat een jaren ;-)

Mark.

MarcH
Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3

Bericht door MarcH » 21 jul 2006, 09:33

markk schreef:MarcH: Nog tips ? Wat heb jij gedaan ? Wat was je kwijt ?
In mijn geval was de auto doorgerot om en nabij de kriksteunen. Daar zijn nieuwe stukken ingelast bij een schadeherstelbedrijf. En dat heeft me (lucky me) niets gekost 8)

Je auto blijkt een zware voorschade gehad te hebben. Als er op het rijgedrag niets aan te merken viel hebben ze een en ander kennelijk weer redelijk netjes gerepareerd . . . maar heeft het schutbord een paar zwakke plekken overgehouden die in de loop der jaren zijn doorgerot? Post eens wat foto's als je die hebt.

Marc

Joep

Bericht door Joep » 21 jul 2006, 16:33

En wat zei Lekx/wat is je beslissing???

Joep

markk

Bericht door markk » 21 jul 2006, 20:31

Vandaag weinig tijd gehad. Morgen maar ff in alle rust langsrijden...
Mark.

Desmond Prins

Bericht door Desmond Prins » 22 jul 2006, 07:30

Klinkt bekend dit soor ontdekkingen als je je auto aan het demonteren bent.

Ik ben een Auto aan het restaureren. Ook hier kwam een schadeverleden aan het licht. De schade is minstens 8 jaar geleden gerepareerd. Maar nog zat er vloeibare polyester onder de lak. :shock: Ook de rimpels in de bodemplaat zaten er bij mij in. Ik heb gekozen om de carroserie helemaal strak te laten maken. Deze is inmiddels gezandstraald.
Omdat een klusje voor tussendoor is. Komt iew over een half jaar pas terug. Kan ik ondertussen mooi het onderstel reviseren.

Joep

Bericht door Joep » 28 jul 2006, 18:55

Al wat meer nieuws?

Joep

markk

Bericht door markk » 28 jul 2006, 20:11

Lekx heeft rest van body onderzocht. Is goed. Is dus alleen het schutbord waar plekjes op zitten en die dus water doorlaten.

Probleem is:
- Andere body en alles overzetten is a hell of a job
- Deze body helemaal strippen, op mallen/richtbank zetten en weer opbouwen is ook een hell of a job

Beide opties doen meer dan 10k en dat heb ik er niet voor over.

Optie is ook om nu alles aan te pakken (interieur is eruit en je kan erbij), roest weg te schuren, roestbinder, primer erop, alles goed afkitten en weer opbouwen. Minder structureel, geeft minder garantie (lees geen) maar is natuurlijk wel veel goedkoper (lees 1k).

Even realistisch voor 10k structurele reparatie kan je vrij lang een stalling huren. En voor hetzelfde geld blijft ie gewoon nog jaren droog als je nu alles goed kaal maakt en in de primer zet. Heel veel e30 bodies hebben hier last van. Enkel velen weten het niet omdat de auto of altijd droog staat of nog niet gelekt hebben. Maar trek je gehele dashboard maar eens weg en kijk wat eronder vandaan komt... Foto ergens hierboven van een andere e30 M3 is nog veel, veel, veel erger...

Ik heb nog 1 ander alternatief lopen waarover ik morgen iets hoor. Gaat dit niet door dan gaat we de auto zo goed als mogelijk zonder vervanging van het schutbord behandelen, opbouwen en een droge stalling zoeken zodat ie niet meer buiten hoeft te slapen. Wordt/is een klassieker en verdiend ie dus eigenlijk. In onderdelen verkopen levert te weinig op (6k) in relatie tot de hoeveelheid geld die er al inzit (20-25k). Zoals gezegd, techniek is helemaal goed/gereviseerd, body is verder goed alleen uitlaatlijn en onderstel hebben een keer op termijn een vernieuwing nodig. Rest is al aangepakt.

Mark.

Marc R

Bericht door Marc R » 28 jul 2006, 20:52

Jez*ssss....je zit wel met een dilemma zo.... :(

markk

Bericht door markk » 28 jul 2006, 21:06

Nee hoor. Auto wordt gerepareerd en ik heb nu een echte drijfveer om een stalling te zoeken. Had ik eigenlijk 4 jaar geleden al moeten doen...

Mark.

Plaats reactie