DAF 66 Coupé (1400cc) Rally

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 10 feb 2008, 10:36

@Jeroen: ik bied 200 euro.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 14 mar 2008, 15:11

De DAF krijgt een las/roestverwijderbeurt en wordt daarna gespoten in deze kleur:
[img:750:458]http://www.switchimage.com/phlog/Images ... Siluro.jpg[/img]

Zelfde ontwerper (Michelotti) en zelfde merk. Niet origineel, maar toch ook weer wel dus. Lijkt me een mooie opwaardering van de 66 Coupé.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 14 mar 2008, 15:15

Zou de coupe echt wit houden, staat namelijk echt prachtig.

Michel

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 12 mei 2008, 22:40

Nu ik voor de E30 een extra sponsor heb gevonden, wordt het tijd voor een extra sponsoring en aandacht voor de Daf.

Ga binnenkort wat donoren scoren. YA66 (stugger onderstel en steviger subframes, carter beschermer etc), Volvo 340 variomatic (sterker vario en reserveblok + weber carburateur + spruitstuk en Renix onsteking) en een Daf 55 met 1400 motor (front voor als ik een 555 replica wil maken en een reserveblok met grotere kleppen).

Kan ook nog een 46 Combi voor weinig overnemen, leuk als service auto tijdens rally's tzt en handig als tijdelijke auto als ik de 66 aan 't opbouwen ben.

Maar ja... alles bij elkaar toch een duur geintje, relatief gezien.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 14 mei 2008, 16:46

De tijd die het kost om de Daf te laten spuiten blijven beperkt tot een dag of 5. Dat is goed te overbruggen met leenauto's van collega's (die een beetje sponsoren). Dus geen (tijdelijke) low budget bak ernaast. Scheelt ook weer veel gedoe.

Mijn vario is toe aan een beurt en nieuwe riemen.
Daarom heb ik net een gereviseerde variomatic gescoord. Primaire en secundaire (een variomatic bestaat uit 2 delen die met elkaar worden verbonden door de bekende aandrijfriemen), nieuwe aandrijfriemen, en tussenas (vanaf de motor, zeg maar een cardanas, maar dan anders). Nieuwe riemen kosten +-150 euro, deze hele set 200, dus goeie deal lijkt mij.
8)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 14 mei 2008, 16:49

Hey Dennis heb jij niet te veel projectjes in 1 keer??? ZAC E30 Rally Daf enz maar iedere keer zeg je tijd te kort om aan de start te verschijnen :)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 14 mei 2008, 18:28

Klopt Bert 8) maar de Daf is mijn 'dagelijkse' auto, waar ik dit jaar een paar rally's mee ga rijden. De eerste is medio juni, in Normandie, dat moet 'ie wel vol kunnen houden. Ik heb de auto gekocht om al rijdend te verbeteren. Na de 3000 km die ik nu heb gereden heb ik een aantal zwakke plekken ontdekt, en opgelost. Andere zwakke punten ga ik nu verbeteren. Kortom, de Daf rijdt gewoon iedere dag en wordt alsmaar beter, sneller en leuker.

De E30 is het raceproject en had minste prioriteit. Zeker omdat mijn racemaatje het bedrijf had overgenomen, huis gekocht, inmiddels 2 kinderen. Financieel heb ik niet mijn 2 sterkste jaren meegemaakt (lang leve ondernemen met mensen die je niet 100% kunt vertrouwen). Nu heb ik een werkplaats en sponsors en zal 't op gaan schieten. De E30 heeft nu meer prioriteit dan voorheen. Al had ik vorige 2 seizoenen heel graag een paar races gereden. Alles ligt eigenlijk al klaar. Het jeukt enorm!!!

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 18 mei 2008, 22:27

De Daf 55 met 1400 motorblok (B14.4 E) staat nu in de stalling. Mooie compressiewaarden, allemaal 12 bar. Leuk blokje om verder op te bouwen t.z.t..
Gisteren ook de nieuwe variomatic met nieuwe riemen opgehaald. Van mijn secundaire is een membraam stuk denk ik, want de auto trilt enorm, nu is het echt een truttenschudder. Van de week wel lekker gedrift toen het opeens ging regenen. Het wordt tijd om het onderstel onder handen te nemen. De jongen van wie de 55 was had heel veel goeie tips, want ik had veel uitgezocht wat betreft alle mogelijkheden, maar hij wist wat wel en niet zou gaan werken. Nuttig dagje dus.

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 18 mei 2008, 23:02

@Dennis.
Uit mijn VolvoCar-tijd weet ik dat Andre van B(r)ussel (remmenspecialist) jaren gerallycrossed heeft met oa DAF en Volvo 343 en veel kennis van zaken had over preparatie van deze automobielen. Woonde in Asten of Deurne, ik heb geen nadere gegevens.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 19 mei 2008, 00:12

Tnx, ik ga zoeken of ik zijn naam op wat fora tegenkom, of bij de stamgasten navragen of ze hem kennen.

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten: 1267
Lid geworden op: 26 jan 2007, 00:25
Locatie: Rotterdam

Bericht door Jurriaan » 19 mei 2008, 17:05

Dennis Cavallino schreef:De Daf 55 met 1400 motorblok (B14.4 E) staat nu in de stalling. Mooie compressiewaarden, allemaal 12 bar. Leuk blokje om verder op te bouwen t.z.t..
Leuk ding Dennis, gaat 'ie gestript worden, of maak je er weer een auto van om weer te verkopen?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 19 mei 2008, 17:08

Haha, je hebt 'm toch gezien? Of heb je niet door de bodem naar de betonvloer gekeken? Nee, moet zo snel mogelijk weg. Gasinstallatie + carburateur/spruitstuk etc. is te koop, incl kenteken, if you know what I mean. De rest gaat naar een schrootverwerker.

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten: 1267
Lid geworden op: 26 jan 2007, 00:25
Locatie: Rotterdam

Bericht door Jurriaan » 19 mei 2008, 17:15

Dennis Cavallino schreef:Haha, je hebt 'm toch gezien?
Zat alleen maar naar de 325 te kwijlen.

Ooit.....

:wink:

Niks voor jou om op gas te gaan rally'en dan? :lol:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 19 mei 2008, 23:20

Volgas rallyrijden moet op benzine, liefst met een hoog octaan gehalte. :)
Gas is voor in de Saab.
8)
De kofferbak van de 66 is echt heel klein trouwens, omdat ik het reservewiel niet bovenop de motorkap wil hebben ivm de wegligging (en het past straks niet meer met K&N filter). Onder de auto past het reservewiel niet.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 27 mei 2008, 17:03

[img:2048:1536]http://img522.imageshack.us/img522/4586 ... 280wd6.jpg[/img]

Afgelopen zaterdag bezig geweest, maar ik had een Vraagbaak en daar word ik echt niet veel wijzer van als het gaat om het wisselen van de vario-riemen (of de variomatic in zijn geheel). Dus uiteindelijk weinig opgeschoten. Wel de claxon gemaakt en wat andere kleine dingetjes.

De 55 kofferbak open gesloopt, want ik had de sleutel er niet bij gekregen en die LPG tank moet er toch een keer uit. :lol:

Binnenkort maar samen met een ervaren daf-sleutelaar verder klussen. Doe mij maar een handbak. :P

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 29 mei 2008, 22:51

Vandaag brak mijn gaskabel. Typische Daf-kwaal. Dus ik had al extra klosje touw in de auto gelegd.

[img:640:480]http://img90.imageshack.us/img90/9350/2 ... allct0.jpg[/img]

Nu maar even een andere doorvoer door 't schutbord maken en een ander kabeltje halen dat beter/sterker is en niet zo snel rafelt.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 29 mei 2008, 22:55

LOL :lol:

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten: 1267
Lid geworden op: 26 jan 2007, 00:25
Locatie: Rotterdam

Bericht door Jurriaan » 29 mei 2008, 23:12

:lol:

Gebruikersavatar
Niels v D
Berichten: 1945
Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
Locatie: Sønderborg(DK)

Bericht door Niels v D » 30 mei 2008, 18:47

Gaskabel gebroken, tis echt net zo'n brommertje :) had ik ook altijd, met een tangetje je kabel vasthouden zodat je nog wel verder kan :P

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Bericht door Frank280zx » 30 mei 2008, 18:51

Neluhz schreef:Gaskabel gebroken, tis echt net zo'n brommertje :) had ik ook altijd, met een tangetje je kabel vasthouden zodat je nog wel verder kan :P
he mooie foto in je avatar zie mijn gele bolide ;)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 05 jun 2008, 17:43

Zondag nog even verder sleutelen. Ik kwam met een Vraagbaak niet echt verder, dus ik heb nu een Haynes Manual voor de Daf 55/66 en Volvo 343. Hopelijk is dat wat duidelijker.

De reserve 1400 met electronische ontsteking is bijna los, 2 boutjes en de draadboom losmaken en dan kan 'ie eruit. Echt een klein blokje eigenlijk, vooral omdat er geen versnellingsbak aan zit. Ik moet alleen nog een motorstandaard gaan aanschaffen, dan kan ik dat blokje gaan demonteren, om het 'tunen' te laten starten. Dat moet een blokje worden met wat meer koppel en ietsjes meer aan vermogen. Heeft geen haast, want er zit al een 1400 in.

Nu kan ik voor een paar knaken nog 2 Volvo 340's ophalen, waarvan 1 met een handbak. Die handbak is in principe over te zetten op de Daf. Dan verdwijnt een uniek stukje karakter van de Daf, maar daarentegen wordt de auto voor mij wel interessanter en vooral leuker om te rijden. En betrouwbaarder. Dat riemen vervangen is niet mijn ding. :roll:

340 onderdelen zijn sowieso handig. Reserve motorblokken, carburateurs, dikkere uitlaatdelen die ik goed kan gebruiken, fusees (met wat aanpassingen voor een stevige aansluiting zorgt dat voor negatief camber op de vooras). De rest van die onderdelen kunnen dan weer naar 340-rijders. Met een beetje geluk kost 't me dan niets, of levert 't zelfs nog wat op. Ideaal.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: DAF 66 Coupé (1400cc) Rally

Bericht door Dennis Cavallino » 08 mei 2009, 08:33

Update: De Daf heb ik een paar weken geleden verkocht. Mijn plannen om zelf klassieke rally's te gaan rijden met een volwaardig geprepareerde auto heb ik in de ijskast gezet, wel blijf ik navigeren. Ik rijd nu tijdelijk in een Saab 900 classic coupé, maar zoek intussen even door naar een leuke klassieker op lpg die dagelijks inzetbaar is, maar leuk genoeg stuurt om er leuke ritten mee te rijden in 't weekend.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, erwin20vt, Godspeed, Google [Bot], Mark, Martijn_bmw, Wimo en 10 gasten