Controleren van een Sper diff.

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Controleren van een Sper diff.

Bericht door Mathieu » 16 mei 2008, 18:15

Hoe kan je controleren of je een sper onder de auto hebt en of deze nog goed werkt.

Iets met draaien aan de wielen als deze op de krik staat?
IK weet het niet meer?????
Laatst gewijzigd door Mathieu op 17 mei 2008, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter pwr
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 apr 2008, 21:29
Locatie: arnhem

Bericht door Peter pwr » 16 mei 2008, 18:16

Als het andere wiel meedraait :sper diff

Als het andere wiel de andere kant op draait open diff

Gebruikersavatar
Jan Speed
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
Locatie: 040

Bericht door Jan Speed » 16 mei 2008, 18:24

deze methode is veel leuker:
zet de auto met 2 rechterwielen in de berm (nat gras werkt goed.)
De 2 linkerwielen op grippy asfalt.
Schakel in 1, geef fors gas en dump de koppeling.
- rijdt de auto niet vlotjes weg maar staat het aandrijfwiel in de berm hopeloos te spinnen: pech want geen sper.
- rijdt de auto zonder problemen weg: sper aanwezig
hoe beter de auto wegtrekt, hoe groter de sperwerking in het sper.(25, 45%, 75%)

have fun! ;-)

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Bericht door frankv » 16 mei 2008, 20:22

ha! zo heb ik ooit ontdekt dat mijn 325 in elk geval geen sper had

er waren wegwerkzaamheden en je werd over een fietspad geleid, ik keek wat verkeerd en ging te vroeg weer terug op de weg, over een kleine verdieping in de berm heen waardoor ineens 1 achterwiel in de lucht hing terwijl de auto op de 3 andere wielen balanceerde

toen kwam ik dus niet meer voor of achteruit!

geen sper dus

frank

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 16 mei 2008, 22:50


Gebruikersavatar
DownforceJan
Berichten: 782
Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:47
Locatie: Willemstad

Bericht door DownforceJan » 16 mei 2008, 22:52

achterwielaandrijfventje schreef:Als het andere wiel meedraait :sper diff

Als het andere wiel de andere kant op draait open diff
En als het andere wiel helemaal niet draait?

Gebruikersavatar
Dennis van der Schoot
Berichten: 1573
Lid geworden op: 12 mei 2007, 11:51
Locatie: Tilburg

Bericht door Dennis van der Schoot » 17 mei 2008, 07:46

Dan heb je je fietswiel een slinger gegeven :wink:

Gebruikersavatar
DownforceJan
Berichten: 782
Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:47
Locatie: Willemstad

Bericht door DownforceJan » 17 mei 2008, 08:15

Vraag is meer: wat is er dan kapot?

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 17 mei 2008, 10:25

Staat misschien in de vrij dan? Dan kan de aandrijfas meedraaien ipv. je andere wiel.

Iets moet er gaan draaien namelijk, anders doet je diff niet wat ie moet doen.
(Of zit er iets niet aan vast, maar dat zou raar zijn. Behalve natuurlijk als je bij een FWD aan je achterwiel draait of vv :lol: )

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 17 mei 2008, 10:56

Lol@WJN :lol:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 17 mei 2008, 12:15

Als je andere wiel niet draait zou ik zeggen dat je diff gebroken is.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 17 mei 2008, 12:28

Betreft dus de Dax, we krijgen hem niet in de drift en Mathieu denkt dat idd of de diff kapot is of dat die er uberhaupt er helemaal niet onder zit..

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 17 mei 2008, 12:40

Geen diff eronder? Dan zou je een starre as moeten hebben, dan draait sowieso het andere wiel mee.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 17 mei 2008, 12:45

Zit geen starre as onder..

[img:534:400]http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/58/14484.jpg[/img]

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 17 mei 2008, 13:26

Hans GP1630 schreef:Betreft dus de Dax, we krijgen hem niet in de drift en Mathieu denkt dat idd of de diff kapot is of dat die er uberhaupt er helemaal niet onder zit..
euhm een BMW kopen? :lol: :wink:

Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Bericht door Metchu » 17 mei 2008, 14:32

GTRene schreef:
Hans GP1630 schreef:Betreft dus de Dax, we krijgen hem niet in de drift en Mathieu denkt dat idd of de diff kapot is of dat die er uberhaupt er helemaal niet onder zit..
euhm een BMW kopen? :lol: :wink:

zegt degene zonder bmw :lol:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 17 mei 2008, 14:39

Metchu schreef:
GTRene schreef:
Hans GP1630 schreef:Betreft dus de Dax, we krijgen hem niet in de drift en Mathieu denkt dat idd of de diff kapot is of dat die er uberhaupt er helemaal niet onder zit..
euhm een BMW kopen? :lol: :wink:

zegt degene zonder bmw :lol:
Een Hartge kopen is ook al weer zowat, de BMW staat er kort onder, tis ff vergeten dat er Hartge auto's zijn dan komt het goed :lol:

Trouwens die oude 5 serie wat zo lekker drift die heeft hele rare wielstanden, net of het wiel helemaal naar buiten komt, maar dat komt misschien door oud soort ophang systeem? maar lijkt wel ideaal om mee te driften :lol:

[img:640:426]http://www.jorritwellink.nl/foto/race/2 ... %20171.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 17 mei 2008, 14:56

Ik ben van mening dat de Dax niet is uitgerust met een LSD ook wel Sperdifferentieel genoemd.
Ondanks dat die wel is verkocht als auto met sper :(
Dus Hans dient even te testen of de wielen dezelfde kant opdraaien als deze van achter op de krik in de hoogte is gezet.

Iemand nog een Scorpio sperdiff. te koop?

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 17 mei 2008, 19:14

over sperren gesproken. Morgen ga ik zeer wss een e34 3.64 sper kopen. Het sper is reeds gedemonteerd, zijn er dan nog bepaalde truukjes om te zien of het sper goed werkt? Of is het meer van hopen dat je niet genaaid wordt.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 17 mei 2008, 19:20

Mjah, bijgeluiden van lagers checken. Sperwerking kan je zo niet checken. Ik heb zelf een sperdiff gekocht wat open is gemaakt en vervolgens geserviced. Dan kun je ook de sperplaten controleren op slijtage. Die van mij hadden een rustig leven onder een 524td dus er was zo goed als geen slijtage.
In principe zou ik aanraden een sperdiff waar je geen verleden van weet altijd te laten openen om het binnenwerk te inspecteren. De jongen waar ik mijn sper van heb gekocht had zelf een ander sper overgenomen zonder deze te inspecteren. Een week na montage is het diff vastgeslagen op de snelweg...

Luco

Bericht door Luco » 17 mei 2008, 19:21

wjn schreef:Staat misschien in de vrij dan? Dan kan de aandrijfas meedraaien ipv. je andere wiel.

Iets moet er gaan draaien namelijk, anders doet je diff niet wat ie moet doen.
(Of zit er iets niet aan vast, maar dat zou raar zijn. Behalve natuurlijk als je bij een FWD aan je achterwiel draait of vv :lol: )
Bij een 0-99 sper draait het wiel echt niet de andere kant op bij een FWD :D

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 17 mei 2008, 20:08

luco hornsveld schreef:Bij een 0-99 sper draait het wiel echt niet de andere kant op bij een FWD :D
Staat er ook niet, Er staat dat er iig iets moet draaien (vanwege de diff). Hoe en wat hangt dus van de diff af 8)

Luco

Bericht door Luco » 17 mei 2008, 20:12

wjn schreef:
luco hornsveld schreef:Bij een 0-99 sper draait het wiel echt niet de andere kant op bij een FWD :D
Staat er ook niet, Er staat dat er iig iets moet draaien (vanwege de diff). Hoe en wat hangt dus van de diff af 8)
Bij een 0-99 gaat er niks draaien behalve dan het wiel waar je aan draait :D

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 17 mei 2008, 20:56

luco hornsveld schreef:
wjn schreef:
luco hornsveld schreef:Bij een 0-99 sper draait het wiel echt niet de andere kant op bij een FWD :D
Staat er ook niet, Er staat dat er iig iets moet draaien (vanwege de diff). Hoe en wat hangt dus van de diff af 8)
Bij een 0-99 gaat er niks draaien behalve dan het wiel waar je aan draait :D
:?: Interessant. Heb je een link naar uitleg / voorbeeld ?

Luco

Bericht door Luco » 17 mei 2008, 21:02

Ik heb in de FWD een 0-99 sper
Dat werkt alleen als het weerstand heeft.
Als de wielen in de lucht staan is er geen wwerstand en dus gebeurt er niks.
Ook als 1 aandrijfas breekt is de aandrijving weg.
Dus dachten we dat het sper kapot was, maar dat hoort dus blijkbaar zo.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 4 gasten