Controleren van een Sper diff.
- Mathieu
Controleren van een Sper diff.
Hoe kan je controleren of je een sper onder de auto hebt en of deze nog goed werkt.
Iets met draaien aan de wielen als deze op de krik staat?
IK weet het niet meer?????
Iets met draaien aan de wielen als deze op de krik staat?
IK weet het niet meer?????
Laatst gewijzigd door Mathieu op 17 mei 2008, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jan Speed
deze methode is veel leuker:
zet de auto met 2 rechterwielen in de berm (nat gras werkt goed.)
De 2 linkerwielen op grippy asfalt.
Schakel in 1, geef fors gas en dump de koppeling.
- rijdt de auto niet vlotjes weg maar staat het aandrijfwiel in de berm hopeloos te spinnen: pech want geen sper.
- rijdt de auto zonder problemen weg: sper aanwezig
hoe beter de auto wegtrekt, hoe groter de sperwerking in het sper.(25, 45%, 75%)
have fun!
zet de auto met 2 rechterwielen in de berm (nat gras werkt goed.)
De 2 linkerwielen op grippy asfalt.
Schakel in 1, geef fors gas en dump de koppeling.
- rijdt de auto niet vlotjes weg maar staat het aandrijfwiel in de berm hopeloos te spinnen: pech want geen sper.
- rijdt de auto zonder problemen weg: sper aanwezig
hoe beter de auto wegtrekt, hoe groter de sperwerking in het sper.(25, 45%, 75%)
have fun!

- frankv
ha! zo heb ik ooit ontdekt dat mijn 325 in elk geval geen sper had
er waren wegwerkzaamheden en je werd over een fietspad geleid, ik keek wat verkeerd en ging te vroeg weer terug op de weg, over een kleine verdieping in de berm heen waardoor ineens 1 achterwiel in de lucht hing terwijl de auto op de 3 andere wielen balanceerde
toen kwam ik dus niet meer voor of achteruit!
geen sper dus
frank
er waren wegwerkzaamheden en je werd over een fietspad geleid, ik keek wat verkeerd en ging te vroeg weer terug op de weg, over een kleine verdieping in de berm heen waardoor ineens 1 achterwiel in de lucht hing terwijl de auto op de 3 andere wielen balanceerde
toen kwam ik dus niet meer voor of achteruit!
geen sper dus
frank
- wjn
Zoiets?: www.youtube.com/watch?v=Kjxq6V06jSM
- DownforceJan
- Dennis van der Schoot
- DownforceJan
- wjn
- Bert ///M3
- Hans R
- Auto: Jeep Rubicon
-
- GTRene
Een Hartge kopen is ook al weer zowat, de BMW staat er kort onder, tis ff vergeten dat er Hartge auto's zijn dan komt het goedMetchu schreef:GTRene schreef:euhm een BMW kopen?Hans GP1630 schreef:Betreft dus de Dax, we krijgen hem niet in de drift en Mathieu denkt dat idd of de diff kapot is of dat die er uberhaupt er helemaal niet onder zit..![]()
zegt degene zonder bmw

Trouwens die oude 5 serie wat zo lekker drift die heeft hele rare wielstanden, net of het wiel helemaal naar buiten komt, maar dat komt misschien door oud soort ophang systeem? maar lijkt wel ideaal om mee te driften

[img:640:426]http://www.jorritwellink.nl/foto/race/2 ... %20171.jpg[/img]
- Mathieu
Ik ben van mening dat de Dax niet is uitgerust met een LSD ook wel Sperdifferentieel genoemd.
Ondanks dat die wel is verkocht als auto met sper
Dus Hans dient even te testen of de wielen dezelfde kant opdraaien als deze van achter op de krik in de hoogte is gezet.
Iemand nog een Scorpio sperdiff. te koop?
Ondanks dat die wel is verkocht als auto met sper

Dus Hans dient even te testen of de wielen dezelfde kant opdraaien als deze van achter op de krik in de hoogte is gezet.
Iemand nog een Scorpio sperdiff. te koop?
- Joy
Mjah, bijgeluiden van lagers checken. Sperwerking kan je zo niet checken. Ik heb zelf een sperdiff gekocht wat open is gemaakt en vervolgens geserviced. Dan kun je ook de sperplaten controleren op slijtage. Die van mij hadden een rustig leven onder een 524td dus er was zo goed als geen slijtage.
In principe zou ik aanraden een sperdiff waar je geen verleden van weet altijd te laten openen om het binnenwerk te inspecteren. De jongen waar ik mijn sper van heb gekocht had zelf een ander sper overgenomen zonder deze te inspecteren. Een week na montage is het diff vastgeslagen op de snelweg...
In principe zou ik aanraden een sperdiff waar je geen verleden van weet altijd te laten openen om het binnenwerk te inspecteren. De jongen waar ik mijn sper van heb gekocht had zelf een ander sper overgenomen zonder deze te inspecteren. Een week na montage is het diff vastgeslagen op de snelweg...
Bij een 0-99 sper draait het wiel echt niet de andere kant op bij een FWDwjn schreef:Staat misschien in de vrij dan? Dan kan de aandrijfas meedraaien ipv. je andere wiel.
Iets moet er gaan draaien namelijk, anders doet je diff niet wat ie moet doen.
(Of zit er iets niet aan vast, maar dat zou raar zijn. Behalve natuurlijk als je bij een FWD aan je achterwiel draait of vv)

- wjn
luco hornsveld schreef:Bij een 0-99 gaat er niks draaien behalve dan het wiel waar je aan draaitwjn schreef:Staat er ook niet, Er staat dat er iig iets moet draaien (vanwege de diff). Hoe en wat hangt dus van de diff af 8)luco hornsveld schreef:Bij een 0-99 sper draait het wiel echt niet de andere kant op bij een FWD