Ik lees net dit:
Als je daarnaast weet dat Nederland sinds 1960 al 106 miljard euro heeft gegeven en het hele Westen zo'n 2300 miljard (!), dan geeft dat te denken. Destijds sloegen ze elkaar de hersens in, hedendaags doet men dat nog steeds. Wat zijn we in een kleine 50 jaar opgeschoten? Ik zie nog steeds TV spotjes van hongerende kinderen tegenwoordig.Hoe meer geld je in Afrika pompt, hoe corrupter die landen worden. Nederland moet veel selectiever zijn in het geven van ontwikkelingshulp.
In landen die sterk afhankelijk zijn van westers geld, 'holt de democratie achteruit', zegt een econoom van de Wereldbank in de Volkskrant. Ontwikkelings'hulp' leidt tot meer corruptie en minachting van het volk, zo stelt hij na langdurig onderzoek.
Veel Afrikaanse landen zijn totaal afhankelijk geworden van geld uit landen als Nederland. Daardoor is er voor de lokale leiders geen enkele aanleiding de economie aan de praat te krijgen.
De econoom vindt het plan uit 2005 van een stel rijke landen om de ontwikkelingshulp aan Afrika te verdubbelen, totaal onzinnig. De manier waarop Nederland steun geeft, deugt volgens hem ook niet.
Wouter Bos maakte onlangs bekend dat hij één van de grootste prestaties van het Links-Christelijke kabinet de verhoging van de ontwikkelingshulp vindt.
'Ontwikkelingshulp is een vloek voor arme landen', zegt econoom Simeon Djankov in De Volkskrant.
De miljarden die daar heen gaan, zijn vaak weggegooid geld. Hij geeft een aantal voorbeelden. Zoals in Oeganda: van elke euro die aan onderwijsprojecten wordt besteed, komt maar 13% terecht. De rest verdwijnt in de zakken van de machthebbers.
Djankov pleit voor een veel striktere controle wat er met onze centen gebeurt.
Verder weet je tegenwoordig dat een zeer groot deel van de ontwikkelingshulp ergens aan de strijkstok blijft hangen en uiteindelijk niet terecht komt waarvoor het bedoeld is...
Ik voel daarom ook veel voor het voorstel van Wilders van een tijdje terug. Stop de ontwikkelingshulp, geef het geld wat je daarmee uitspaart (dit jaar 4,7 miljard euro!) terug aan de burgers en laat iedere burger voor zichzelf bepalen of en hoeveel hij/zij wil doneren.