Katalysator defect

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Stéphane

Katalysator defect

Bericht door Stéphane » 07 mei 2008, 21:52

Onlangs op mijn zwarte roadster de normale lambda-sonde weer geïnstalleerd omdat ik steeds een motorstoringslampje had branden vanwege niet geïnstalleerde lambda-sonde. Daar zat toen nog de wideband-lambda in namelijk.

In eerste instantie brandde het lampje dus niet meer, tot vorige week dinsdag. De foutcode geeft aan dat de katalysator niet meer binnen de grenswaarden functioneert. Op zich was ik hier al een beetje bang voor omdat er waarschijnlijk wat olie door de uitlaat naar buiten is gekomen toen de motor geploft is in november.

Nu heb vraag ik me af of het mogelijk is een nieuw element in een katalysator te zetten? De kat zie je linksboven op onderstaande foto:
[img:500:333]http://www.8200rpm.com/gallery/stephane/IMG_8776.jpg[/img]

Als ik het goed weet is het een keramisch element (wit), maar ik weet het niet 100% zeker. Praktisch dan ook nog de vraag wat jullie vermoeden dat zoiets zou gaan kosten. Voor €500 heb ik bijvoorbeeld een 2e hands Brabus uitlaat die ook zo op de Brabus turbo te schroeven is. Ik wil namelijk zo min mogelijk geld in de roadster nog steken, want die heeft me al genoeg gekost eigenlijk :P

En bij de Japanse leverancier ga ik het ook niet proberen want dat is echt een kansloos verhaal. Ook al eens geprobeerd voor een nieuwe demper (rechtsonder) maar daar zit ik nog steeds op te wachten...

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 07 mei 2008, 21:57

Ik weet de prijzen voor een smart niet, maar meestal zijn de kats het duurste van het hele systeem (voorbeeldje M3 tel je er geloof ik 2000 euro voor neer :shock: ) Dus wat dat betreft klinkt een gebruikt systeem voor 500 niet gek.

Fabian

Bericht door Fabian » 07 mei 2008, 22:03

Er zijn bedrijven die kats herstellen, deed er vroeger wel eens zaken mee.

Ben alleen ff de naam kwijt :roll:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 07 mei 2008, 22:10

Net even wat zitten rond-Googlen en er zijn wel wat leveranciers voor katalysatoren. Prijzen lijken me ook wel mee te vallen in die zin:
http://www.ecb-katalysatoren.nl/universelen/index.htm

Hier bieden ze ook flenzen naar keuze:
http://www.cats-direct.be/CDbe/katframe.htm

Beiden even een mailtje gestuurd.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 07 mei 2008, 22:12

Fabian schreef:Er zijn bedrijven die kats herstellen, deed er vroeger wel eens zaken mee.

Ja, daar heb ik wat aan :D

Typische is natuurlijk weer dat het lampje begon te branden toen ik in Breda was. Moet gewoon wegblijven uit Breda want toen de motor plofte kwam ik ook uit Breda vandaan :P

allen

Bericht door allen » 07 mei 2008, 23:45

Stéphane schreef:
Fabian schreef:Er zijn bedrijven die kats herstellen, deed er vroeger wel eens zaken mee.

Ja, daar heb ik wat aan :D

Typische is natuurlijk weer dat het lampje begon te branden toen ik in Breda was. Moet gewoon wegblijven uit Breda want toen de motor plofte kwam ik ook uit Breda vandaan :P
Gelukkig dan maar dat je met je Roadster was en niet de Elise. :wink:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 09 mei 2008, 21:56

@Fabian: Als je nog in de gelegenheid bent het op te zoeken: graag! Ga het Belgische adres nog even bellen, want die in Den Haag konden mij niet helpen hiermee.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 13 mei 2008, 11:42

Ook weer typisch. Eerste bedrijf hierboven mailde mij dat ze me niet konden helpen. Daarom 2e nummer maar even gebeld. Kwam ik terecht bij Jamex in Nederland. Zitten in Etten Leur nu en vroeger in Heinenoord. Bleek dat mijn vader notabene labels aan hen heeft geleverd, want de man aan de lijn kende het bedrijf van mijn vader ook. De wereld is klein wat dat betreft.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 mei 2008, 12:49

Energielabels? :)

Stéphane

Bericht door Stéphane » 15 mei 2008, 11:05

Dennis Cavallino schreef:Energielabels? :)
LOL :) Nee, dat niet ;) Trouwens wel een offerte gekregen van weer een ander bedrijf, maar dan kan ik beter een 2e hands Brabus uitlaat op de kop tikken.

Plaats reactie