Doel is om een EK civic te bouwen die relaxed op straat gereden kan worden maar waarmee ik ook het circuit op kan. Wil hem voornamelijk gaan gebruiken voor de nurburgring en Zandvoort, en dan wil je niet een paar uur in een stuiterbak ernaartoe rijden. De meeste tijd rijd ik ermee op straat dus wil ook op straat er plezier van kunnen hebben. Dus hij moet redelijk comfortabel en praktisch blijven.
Doelen :
- 220 pk
- 1050 kg DONE
- Rondetijd zandvoort onder de 2,09
Huidige mods :
- JDM Integra Type R B18c 98 spec blok (200pk) + LSD versnellingsbak
- P06 ECU : Tuned bij TinusTussengas (Martijn)
- Autometer oliedruk meter
- Autometer olietemperatuur meter
- ITR radiateur
- ITR Airbox
- Custom katvervanger
- Invidia G200 catback
- Buddyclub N+ Racing schroefset
- 15 inch Volk TE37 velgen + Advan 048 bandjes (track)
- 16 inch Buddyclub P1 racing SF challenge edition + uniroyal rainsports(street)
- Rays lightweight wheelnuts (zwart)
- MG ZR remklauwen voorzijde
- EBC 282 mm remschijven voorzijde
- OEM Accord remblokken voorzijde
- EBC remblokken achterzijde
- Nitrac schijven achterzijde
- Excedy clutch
- F1 racing vliegwiel (4,5 kg)
- Sparco Pro 2000 seats
Toekomstige mods :
- Staalgevlochten remleidingen
- Sportstuur zonder airbag
- Sport air intake
- Performance header
- Swaybar
Zo zag de auto er uit toen ik hem kocht :
En al gauw had ik de wielen vervangen voor een set 15 inch VOLK velgen (wegen +/- 4 kg per stuk, standaard velgen zijn 7,6 kg per stuk), met Yokohama Advan 048 semi slicks :
Daarna de middenachterspoiler eraf gehaald, die was te lelijk voor woorden (en fotos). Scheelt me ook weer 3,6 kg.
Had nog een Buddyclub N+ Spec Racingdemper bij Rising Sun Performance gekocht, volledig in hardheid en hoogte instelbaar.
Hier samen met Dan (15inch) gemonteerd op de auto, en alles digitaal nagemeten :
En hier op de auto (heb hem slechts 1 cm extra verlaagd, dus 5 cm in totaal, auto is inmiddels iets verder doorgezakt als op de fotos) :
Even weer een update :
Heb inmiddels de schijven en remklauwen aan de voorkant gewisseld voor Integra Type R remklauwen + blokken + grotere schijven. Remt al een stuk beter alleen waren het 2ehands schijven en die zijn helaas krom. Dus hevig trillen bij het remmen. Foto's ben ik kwijtgeraakt door een HD crash, maar binnekort gaat alles er weer af omdat ik de remklauwen nog even wil ontroesten en spuiten, en dan gelijk nieuwe Ferodo blokjes + MG schijven ga monteren. Ook wil ik nog een setje staalgevlochten remleidingen monteren.
Verder nog wat pics van vrijrijden op Zandvoort samen met GlennK :
En gisteren autotje even voorzien van wintervelgjes, en nog even gewassen en gepoetst aangezien hij een tijdje weggaat :
Het huidige B16a2 blokje + versnellingsbak wat er in zit is verkocht, en die word deze week uit de auto gehaald. De bedoeling is dat er een B18c blokje in komt uit een JDM Integra Type R inclusief de LSD versnellingsbak.
Update :
Auto staat inmiddels bij Rising Sun Performance voor :
- B18c Type R 98 spec swap
- Montage Fluidyne oliecooler
- Montage autometer oliedruk + temperatuur meters
Auto met het oude blok
En auto zonder blok :
Afgelopen zaterdag is het blok eindelijk binnengekomen bij Rising Sun Performance vanuit Japan. Blok ziet er zeer netjes uit. Swap is momenteel gaande, en zoals het er nu naar uit ziet is de auto volgende week rijklaar.
Wat pics :
Binnekort meer pics en na het weekend hopelijk een filmpie.
Hij ligt erin :bop:
Hier helemaal aangesloten en klaar voor gebruik :
UPDATE 14-12-2008 :
Hij is rijdend :>>:
Gisteren is Martijn (TinusTuning) geweest om de foutcode te verhelpen en het blokje af te stellen. Ging echt super en na een paar uurtjes was de auto ready 2 go. Nog een shiftlight geinstalleerd en launchcontrol (kan me vriendin ook sprinten bij het stoplicht

Auto rijd echt heerlijk ! Erg te vergelijken met een Integra Type R, maar dan net ietsjes meer. Heerlijk veel koppel (voor een Honda) en genoeg vermogen. Motortje pakt goed op in elke versnelling, en trekt moeiteloos door naar 9000 RPM. En het geluid ervan is echt waanzinnig lekker. Het klinkt niet meer als een opgefokte naaimachine, en moet zeggen dat hij zeer stil is met normaal rijden. Je hoort hem pas als je volgas gaat of in de VTEC komt. Invidia G200 is een goede combo met de B18.
Gister even op en neer geweest naar Breda, en heb de hele weg niet hoeven terug te schakelen. Kon gewoon in zijn 5 blijven als ik iemand wou inhalen. Denk dat ie qua tussensprints ook wel behoorlijk vlot is als je terugschakelt.
Wel heb ik momenteel weinig grip in de 1e, 2e en 3e versnelling, maar dat komt denk ik door het gladde wegdek en de zomer bandjes met weinig profiel. Ook mis ik een 6e versnelling om relaxed te kunnen rijden op de snelweg. 120 kmpu is toch al 4300 rpm, en met 150 kmpu zit ik al zowat in zijn VTEC. Ook had ik wel wat meer vermogen willen hebben tussen de 3000 en 5000 RPM zodat je ook vanaf een lage snelheid in zijn 5 kunt doortrekken. Maar ja dat is in de toekomst eventueel nog op te lossen met andere nokken + spruitstuk.
Ben al met al zeer tevreden over het blokje, en voorlopig hoef ik nog geen upgrades voor extra vermogen. Wil eerst hiermee rijden op het circuit, en kijken wat ik er uit kan halen. Denk dat hij op het circuit een stuk indrukwekkender is dan op straat. Ben ook erg benieuwd hoeveel de LSD zou schelen in de bochten (nog niet kunnen testen vanwege het gladde weer).
Binnekort het circuit op, maar eerst nog wat kleine dingetjes doen (remblokken, schijven, remleidingen, remolie, uitlijnen, banden balanceren, lambda sonde vervangen).
Wil bij deze nog even Ton, Ian en Mathieu van RSP bedanken voor de swap, ze hebben het echt netjes gedaan.

En verder Martijn (TinusTussengas) nog heel erg bedankt voor het verhelpen van de ECU probleempjes en het afstellen van het blokkie.
Update 14-12-2008
Heb vandaag meerdere runs gedaan van 0-100 en kwam uit op :
- 6,7 (eerste keer, met heel veel wheelspin)
- 6,2
- 6,0
- 5,9
Dit is met volledig interieur en normale OEM velgen + straat banden (1065 kg leeggewicht), en ik (89 kg) + mijn vriendin (53 kg) erin. Heb een filmpje gemaakt van de 6 sec run.
http://www.youtube.com/watch?v=tXk9_k5wdYM" onclick="window.open(this.href);return false;
UPDATE 20-12-2008
Op de Dyno geweest bij verhoeven :
http://www.youtube.com/watch?v=zUjIHqERK_M" onclick="window.open(this.href);return false;
En hier mijn dyno :
212 PK, bijna mijn doelstelling bereikt. :bop:
UPDATE 23-01-2009
Langsgeweest bij RisingSunPerformance voor mijn olietemperatuur en oliedruk meter. Kan ik het tenminste in de gaten houden op het circuit, wil overhitting voorkomen. Ton bedankt voor het inbouwen (en de gastvrijheid

Pics :
UPDATE 07-01-2009
Vandaag samen met Dan (15inch) wezen klussen aan de remmen. Dan had een setje Ferodo DS2500 remblokken en Nitrac 282 mm remschijven (inclusief Deep Cryogenic Tempering) voor mij geregeld. Hebben de remklauwen en brackets schoongemaakt, en voorzien van een vers laagje warmtebestendige lak :
Eindelijk een setje verse remmen... remt echt super, bijt lekker en voldoende remvermogen voor op het circuit. Ben er zeker tevreden over.
UPDATE 31-01-2009
Vandaag het circuit van zandvoort weer opgeweest (na 6 maanden niet op het circuit gereden te hebben), en de remmen + B18C + LSD rustig uitgetest. Dit omdat ik de nurburgring op wil, maar wil daar wel met een 100% goede auto naartoe.
B18c geeft voldoende vermogen, kon het circuit grotendeels in zijn 3 doen zonder terug te schakelen. De LSD bak is ook een waanzinnig goede upgrade, kan nu tenminste vol de bocht uit accelereren zonder vertraging/wheelspin.
Heb verder geen rare dingen ontdekt en temperatuur bleef rond de 115 graden. Heb echter heel rustig aan gereden (zeg maar gecruised), dus verwacht wel dat met (langdurig) vteccen de olie tussen de 125 a 130 graden komt. Olie cooler zal dit verhelpen, en die komt er binnekort ook op.
Nog een mooie foto van mijn "dirty" EK4, gemaakt door Michael Crooymans van Autofotos.nl :
Update 26-05-09
Aangezien mijn koppeling stuk was heb ik een nieuw setje gehaald met daarbij een lichter vliegwiel (4,5 kg):
Na het vervangen van de koppeling en monteren van het vliegwiel, kwam ik erachter dat de bak zelf ook niet helemaal in orde was. Heb van RSP toen een nieuwe bak gekregen (tnx nog voor de service !) en ook dat probleem is volgens mij nu opgelost.
Update 28-06-09
De trillingen bij normaal rijden en de versnellingsbak problemen zijn opgelost. Heb alleen nog last van kromme remschijven (remklauwen hebben revisie nodig), welke ik weer heb opgelopen op het circuit. Ben weer wezen rijden op Zandvoort, en had na 1 ronde alweer ontzettende trillingen bij het remmen.

Rijd nu overigens met een laptimer. Heb een tijd van 2.12.07 gereden. Dat was echter geen foutloze ronde, en met volledig interieur (1065 kg dus), kromme remmen, 16 inch velgen met straatbandjes, 3kwart volle tank, en passagier van 53 kg.
Denk dat met een kwart tank (- 20 kg), geen passagier (-53 kg), geen interieur (-15 kg), 15 inch + semi's (-8 kg), en goed functionerende remmen wel een 2.09 (doelstelling) moet kunnen halen. Want nu remde ik veels te vroeg bij elke bocht (uit angst voor de slechte remmen), en dat scheelt behoorlijk wat tijd. Ook merk ik dat ik wat vermogen mis qua acceleratie in de 4e versnelling, wellicht dat dit komt door het gewicht, maar bij het uitkomen van de bocht in zijn 4 gaat het me niet snel genoeg. Wellicht dat het wat beter gaat met wat minder gewicht.
Hier enkele pics nog :
En hier nog een filmpje waarbij ik een stukje een Porsche GT3 probeer bij te houden :
http://www.youtube.com/watch?v=PUPnTDZQUkY" onclick="window.open(this.href);return false;
Update 30-06-09
TIP : PAK GEEN CURBS OP HET CIRCUIT :
Daar gaat een band, was een best nieuwe band, maar heeft slechts 2 trackdays meegemaakt. Nu kan ik er 2 wisselen.

Ok tijdje geen updates meer gedaan, ben erg druk geweest met wat andere dingen, en weer wat tegenvallers gehad met de auto, maar nu dan even weer een update.
UPDATE 18-08-2009
Spoon inlegfiltertje gekocht :
UPDATE 26-08-2009
Paar dagen op vakantie geweest naar de nurburgring met de civic, en uiteraard een paar rondes gedaan op de ring. De civic doet het best aardig moet ik zeggen, maar wegens mijn gebrek aan baankennis heb ik het maar rustig aan gedaan. Hoogteverschillen zijn echt waanzinnig, en berg op mag de b18 nog wel wat extra koppel gebruiken eigenlijk. Verder is de ring echt velen malen uitdagender dan zandvoort, dus denk dat ik me volgend jaar meer op de ring ga richten. Wil eigenlijk wel een jaarkaart.

Even nog een sfeer pic :
UPDATE 04-09-2009
Op het circuit van Zolder geweest met de civic. De Civic deed het prima, al had ik na een paar rondjes weer last van smerende banden en trillende remmen. Als snelste tijd een 2.05 gehaald. Zal vast geen supertijd zijn maar het was mijn eerste keer op Zolder, had ook geen flauw idee van de ideale lijnen daarzo. Sprak daar ook een Belgische jongen met wat meer ervaring en met een volwaardige circuit Integra Type R en die deed 2.02 met rolkooi, semislicks en bigbrakes. Dus met wat oefening, goede remmen, semislicks, gestript interieur, en zonder passagier moet ik dat ook wel kunnen halen. Op de terugweg naar huis hoorde ik een aanlopend geluid, dus even gestopt, en bleek dat de remklauw linksvoor aan gort was, en de oppervlakte van de remschijf was beschadigd (heb nu gegroefde schijven ). Thuis bleek dat de DS2500 remblokken afgebrokkelt waren. Dus maar goed dat ik niet verder had gereden op Zolder. Hier wat pics :
En nog een filmpje van mijn beste ronde op zolder (ook de enige ronde waar ik vrij baan had) :
http://www.vimeo.com/6421682" onclick="window.open(this.href);return false;
UPDATE 21-09-2009
Verjaardagskado gehad van me vrouwtje (en ze heeft voor haarzelf er ook eentje)

Moet ze binnekort even monteren, eerst eens kijken met wat voor rails ze het beste te monteren zijn.
UPDATE 28-09-2009
Na al dat gezeik met de remmen, maar besloten voor MG klauwen te gaan, hebben iets meer speling met de velg, en remoppervlakte is ook anders als met de ITR klauwen. Dus heb MG klauwen + EBC schijven + OEM Accord blokken besteld bij Dan (15 inch). Gelijk ook weer verse Ferodo remolie erin. Sportieve blokken en schijven komen later nog wel.
Moet zeggen dat het super remt. Heb ze uitvoerig getest op straat, en de schijven raken niet oververhit. Eindelijk geen trillingen meer, remt ook heel soepel. Zeker een aanrader. Voor het circuit neem ik een extra set sportieve schijven + blokken, die ik alleen op het circuit zal gebruiken. Ben alleen nog niet helemaal uit over welke. Er is echter een kans dat de civic binnekort weg gaat, dus wellicht laat ik het even zoals het is.