Sport Auto 0 - 300 - 0

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27064
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 12 mei 2008, 11:08

^ over afschieten gesproken :shock:

Robin
Berichten: 55144
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 12 mei 2008, 11:10

The turbocharged 850hp 917/10 entered by Penske Racing won the 1972 series with George Follmer, after a testing accident sidelined primary driver Mark Donohue. This broke the five-year stranglehold McLaren had on the series. The further evolution of the 917, the 917/30 with revised aerodynamics, a longer wheelbase and an even stronger 5.4 litre engine with up to 1,580 horsepower (1,180 kW) won the 1973 edition winning all races but one with Mark Donohue driving. Most of the opposition was made of private 917/10 as McLaren, unable to compete against the 917 turbos, had already left the series to concentrate on the Indy 500 and F1.

The 917's domination, the oil crisis, and fiery tragedies like Roger Williamson's in Zandvoort pushed the SCCA to introduce a 3 miles per US gallon maximum fuel consumption rule for 1974. Due to this change, the Penske 917/30 competed in only one race in 1974, and some customers retrofitted their 917/10 with naturally aspirated engines.

The 917/30 was the most powerful sports car racer ever built and raced. The 5.374 litre 12 cylinder (90.0 x 70.4 mm) twin-turbocharged engine could produce 1,560 bhp (1,160 kW) with twin turbochargers run up to full boost, a simply astonishing 39 psi, though it usually raced with around 1,100 bhp (820 kW) @ 7,800 rpm to preserve the engine. The 917/30 dominated the Can-Am series during the 1973 season. The 917/30 could go from 0-60 mph (97 km/h) in 1.9 seconds, 0-100 mph (160 km/h) in 3.9 seconds, 0-200 mph (320 km/h) in 10.9 seconds, and on to a top speed of +245 mph (394 km/h). These staggering levels of performance, the attendant fuel consumption of the engines, and ever increasing risk, has led to the 917/30 sometimes being cited as the car that killed Can-Am racing.

In 1975 Mark Donohue ran A 917-30 around the 2.66 mile tri-oval Talladega Superspeedway, in Talladega, Alabama setting a closed course land speed record of 221.160 mph. The record stood for four years.
5.4 liter, tering zat ik er weer naast. :oops: :lol:

10,9 naar de 200, keurig...
Laatst gewijzigd door Robin op 12 mei 2008, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 12 mei 2008, 11:11

Zo vond ik deze auto altijd erg indrukwekkend, de 17 jaar oude Lotec
C1000.

[img:393:259]http://www.supercars.net/carpics/1011/1 ... C10001.jpg[/img]

854pk/990Nm op zo'n 1000kg

100-200 in de tot 310km/h reikende vierde versnelling 5,5s :shock:

Robin
Berichten: 55144
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 12 mei 2008, 11:12

ErikKramer schreef:Zo vond ik deze auto altijd erg indrukwekkend, de 17 jaar oude Lotec
C1000.
Geen fratsen.

EDIT:

Zo'n 70 jaar geleden. Rudolf Carraciola(hoe schrijf je 't?) met z'n Mercedes op een Autobahn met 432,7kmh:
[img:200:128]http://www.anythingaboutcars.com/images ... ngcar3.jpg[/img]

Hoor net Foo Fighters op de achtergrond met 'Learn to fly' :lol:

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 12 mei 2008, 11:29

Zo n Gt2 he modderfok. Das eigenlijk een soort subaru die net met zijn performance met de hele dure/groten der aarde mee doet. Uiteindelijk is porsche een veredelde VW:)

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 12 mei 2008, 11:45

Andre schreef:Zo n Gt2 he modderfok. Das eigenlijk een soort subaru die net met zijn performance met de hele dure/groten der aarde mee doet. Uiteindelijk is porsche een veredelde VW:)
Tot de 250 is dat ding echt ziek snel zeg :shock:

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 12 mei 2008, 11:46

Andre schreef:Zo n Gt2 he modderfok. Das eigenlijk een soort subaru die net met zijn performance met de hele dure/groten der aarde mee doet. Uiteindelijk is porsche een veredelde VW:)
VW's die ze niet eens meer maken, maar vervangen hebben door modernere versie's :lol:

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Bericht door Kasteel » 12 mei 2008, 12:16

Andre schreef:Uiteindelijk is porsche een veredelde VW:)
VW is een verpauperde Porsche ;)

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Bericht door M@rcel » 12 mei 2008, 12:26

Ben eigenlijk wel benieuwd naar de gemiddelde remweg vanaf die 300 km/u?

ter indicatie, zeer goed remmende sportauto's doen ongeveer dit:
100 km/u = 35 meter
200 km/u = 143 meter

Een meter of 500/600?

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 12 mei 2008, 13:32

Uit dezelfde test 300 - 0:

282,9 m 911 GT2
294,6 m Murciélago LP 640
299,6 m Corvette Z06
305,4 m Koeningsegg CCX
306,3 m SLR 722
326,7 m Alpina B6 S

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 12 mei 2008, 20:05

Toch wel knap van die veredelde volkswagen. Ook met remmen gewoon geweldig.

Gebruikersavatar
Hendrik Kinderman
Berichten: 1504
Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
Locatie: Enschede

Bericht door Hendrik Kinderman » 12 mei 2008, 20:21

Ben nu dus heel benieuwd wat de recordhouder van de 0-160-0 doet namelijk:

de Ultima GTR, volgens mij met 640 pk. (is ook leverbaar met 720 :twisted: )

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12606
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 12 mei 2008, 22:29

Andre schreef:Toch wel knap van die veredelde volkswagen. Ook met remmen gewoon geweldig.
Voor 262.000 euro is het wel een behoorlijk veredelde volkswagen :wink:

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 12 mei 2008, 22:34

Dubbel
Laatst gewijzigd door wjn op 13 mei 2008, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 12 mei 2008, 22:37

Robin schreef:Ja die 997GT2, over 10 jaar maar eens kijken naar een 2e handsje 8)

Porsche had trouwens 35 jaar(dus 1973) geleden al een auto die sneller optrok dan een Veyron en het was geen Formule 1 auto. De 917/30 Can Am, waar Mark Donohue(RIP) mee racete haalde volgens een Road & Track test 0-200 in 13,4 seconden.


En die 200 is in mph(dus 320kmh)
2,1 naar de 100kmh op ballonbanden en een 5 liter(of was 't 5.2?) biturbo V12.LOL

[img:360:199]http://www.tvnet.lv/auto/images/upload/ ... 917-30.jpg[/img]

80-120 in z'n 5 heb ik geen cijfers van. :lol:
Dat is geen "straat" wagen hé.

De Dauer Porsche 962 LM is dat wel (ternauwernood dan).

0 – 100 in 2,8 sec
0 – 200 in 7,3 sec
Top 404,6 km/h (conform toelating, maar dat was met de turbodruk in de "wet" stand)

[img:400:250]http://www.classicdriver.de/upload/imag ... /img08.jpg[/img]

Slechts 980.000 Euro

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Bericht door M@rcel » 13 mei 2008, 07:57

wjn schreef:Uit dezelfde test 300 - 0:

282,9 m 911 GT2
294,6 m Murciélago LP 640
299,6 m Corvette Z06
305,4 m Koeningsegg CCX
306,3 m SLR 722
326,7 m Alpina B6 S
Dat valt eigenlijk nog mee, had ik zeker niet verwacht

Gebruikersavatar
Hendrik Kinderman
Berichten: 1504
Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
Locatie: Enschede

Bericht door Hendrik Kinderman » 13 mei 2008, 09:06

Robin schreef:Ja die 997GT2, over 10 jaar maar eens kijken naar een 2e handsje 8)

Porsche had trouwens 35 jaar(dus 1973) geleden al een auto die sneller optrok dan een Veyron en het was geen Formule 1 auto. De 917/30 Can Am, waar Mark Donohue(RIP) mee racete haalde volgens een Road & Track test 0-200 in 13,4 seconden.


En die 200 is in mph(dus 320kmh)
2,1 naar de 100kmh op ballonbanden en een 5 liter(of was 't 5.2?) biturbo V12.LOL

[img:360:199]http://www.tvnet.lv/auto/images/upload/ ... 917-30.jpg[/img]

80-120 in z'n 5 heb ik geen cijfers van. :lol:
duurt lang, zijn de turbo's nog niet op druk 8)

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 13 mei 2008, 10:08

Ben wel benieuwd naar de Nissan GT-R hierin.

@Erik: "ooooh jaaaaa" bij het zien van het plaatje en Lotec C1000 ! Wat was ik klein toen ik dat voor het eerst met magische oogjes zag en las :)

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 13 mei 2008, 17:59

:lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], EvdP en 2 gasten