
Sport Auto 0 - 300 - 0
-
- Berichten: 55144
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
5.4 liter, tering zat ik er weer naast.The turbocharged 850hp 917/10 entered by Penske Racing won the 1972 series with George Follmer, after a testing accident sidelined primary driver Mark Donohue. This broke the five-year stranglehold McLaren had on the series. The further evolution of the 917, the 917/30 with revised aerodynamics, a longer wheelbase and an even stronger 5.4 litre engine with up to 1,580 horsepower (1,180 kW) won the 1973 edition winning all races but one with Mark Donohue driving. Most of the opposition was made of private 917/10 as McLaren, unable to compete against the 917 turbos, had already left the series to concentrate on the Indy 500 and F1.
The 917's domination, the oil crisis, and fiery tragedies like Roger Williamson's in Zandvoort pushed the SCCA to introduce a 3 miles per US gallon maximum fuel consumption rule for 1974. Due to this change, the Penske 917/30 competed in only one race in 1974, and some customers retrofitted their 917/10 with naturally aspirated engines.
The 917/30 was the most powerful sports car racer ever built and raced. The 5.374 litre 12 cylinder (90.0 x 70.4 mm) twin-turbocharged engine could produce 1,560 bhp (1,160 kW) with twin turbochargers run up to full boost, a simply astonishing 39 psi, though it usually raced with around 1,100 bhp (820 kW) @ 7,800 rpm to preserve the engine. The 917/30 dominated the Can-Am series during the 1973 season. The 917/30 could go from 0-60 mph (97 km/h) in 1.9 seconds, 0-100 mph (160 km/h) in 3.9 seconds, 0-200 mph (320 km/h) in 10.9 seconds, and on to a top speed of +245 mph (394 km/h). These staggering levels of performance, the attendant fuel consumption of the engines, and ever increasing risk, has led to the 917/30 sometimes being cited as the car that killed Can-Am racing.
In 1975 Mark Donohue ran A 917-30 around the 2.66 mile tri-oval Talladega Superspeedway, in Talladega, Alabama setting a closed course land speed record of 221.160 mph. The record stood for four years.


10,9 naar de 200, keurig...
Laatst gewijzigd door Robin op 12 mei 2008, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Zo vond ik deze auto altijd erg indrukwekkend, de 17 jaar oude Lotec
C1000.
[img:393:259]http://www.supercars.net/carpics/1011/1 ... C10001.jpg[/img]
854pk/990Nm op zo'n 1000kg
100-200 in de tot 310km/h reikende vierde versnelling 5,5s
C1000.
[img:393:259]http://www.supercars.net/carpics/1011/1 ... C10001.jpg[/img]
854pk/990Nm op zo'n 1000kg
100-200 in de tot 310km/h reikende vierde versnelling 5,5s

-
- Berichten: 55144
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Geen fratsen.ErikKramer schreef:Zo vond ik deze auto altijd erg indrukwekkend, de 17 jaar oude Lotec
C1000.
EDIT:
Zo'n 70 jaar geleden. Rudolf Carraciola(hoe schrijf je 't?) met z'n Mercedes op een Autobahn met 432,7kmh:
[img:200:128]http://www.anythingaboutcars.com/images ... ngcar3.jpg[/img]
Hoor net Foo Fighters op de achtergrond met 'Learn to fly'

- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
- Hendrik Kinderman
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
- Locatie: Enschede
- Downforce Hans
- Berichten: 12606
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Dat is geen "straat" wagen hé.Robin schreef:Ja die 997GT2, over 10 jaar maar eens kijken naar een 2e handsje 8)
Porsche had trouwens 35 jaar(dus 1973) geleden al een auto die sneller optrok dan een Veyron en het was geen Formule 1 auto. De 917/30 Can Am, waar Mark Donohue(RIP) mee racete haalde volgens een Road & Track test 0-200 in 13,4 seconden.
En die 200 is in mph(dus 320kmh)
2,1 naar de 100kmh op ballonbanden en een 5 liter(of was 't 5.2?) biturbo V12.LOL
[img:360:199]http://www.tvnet.lv/auto/images/upload/ ... 917-30.jpg[/img]
80-120 in z'n 5 heb ik geen cijfers van.
De Dauer Porsche 962 LM is dat wel (ternauwernood dan).
0 – 100 in 2,8 sec
0 – 200 in 7,3 sec
Top 404,6 km/h (conform toelating, maar dat was met de turbodruk in de "wet" stand)
[img:400:250]http://www.classicdriver.de/upload/imag ... /img08.jpg[/img]
Slechts 980.000 Euro
-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
- Hendrik Kinderman
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
- Locatie: Enschede
duurt lang, zijn de turbo's nog niet op druk 8)Robin schreef:Ja die 997GT2, over 10 jaar maar eens kijken naar een 2e handsje 8)
Porsche had trouwens 35 jaar(dus 1973) geleden al een auto die sneller optrok dan een Veyron en het was geen Formule 1 auto. De 917/30 Can Am, waar Mark Donohue(RIP) mee racete haalde volgens een Road & Track test 0-200 in 13,4 seconden.
En die 200 is in mph(dus 320kmh)
2,1 naar de 100kmh op ballonbanden en een 5 liter(of was 't 5.2?) biturbo V12.LOL
[img:360:199]http://www.tvnet.lv/auto/images/upload/ ... 917-30.jpg[/img]
80-120 in z'n 5 heb ik geen cijfers van.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], EvdP, Google [Bot] en 2 gasten