Waarom hebben auto's verschillende problemen?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Niels
Auto: Prius+

Waarom hebben auto's verschillende problemen?

Bericht door Niels » 12 mei 2008, 02:46

Voor, tijdens en na aanschaf van de 320D heb ik me natuurlijk ernstig verdiept in deze materie en ik moet zeggen..je komt genoeg tegen :? Met name in de UK ( http://www.bmwland.co.uk ) zijn ze goed op de hoogte van allerlei storingen e.d. Omtrent de 136pk versie die ik heb kom ik geen dramatische zaken tegen (itt de 150pk versie :shock: ) behalve de brandstofpomp welke bij mij al is vervangen gelukkig. Maar naar het schijnt kakt de 320D na verloop van tijd/kilometers behoorlijk in (dat klopt ook, snel is zo'n ding niet :lol: ) en dit is volgens het eerder genoemde forum te wijten aan smerige filtertjes van drukconverters, vast zittende EGR kleppen, smerige turbo breathers enzovoort. Nu zijn dit geen zaken die alleen speciaal op een BMW gemonteerd zitten maar waarom heeft de 320D hier met name last van :?: Niet om lullig te doen maar als je een 130pk TDI met 2 ton pakt dan trek je de klinkers nog steeds uit de straat :D En ook op zo'n ding zit een EGR en (Pierburg) druk converters :?

Na het Ring weekend is de 320 dus aan de beurt om aangepakt te worden maar ik ben benieuwd waarom auto's verschillende problemen hebben terwijl soms zelfs dezelfde (Pierburg) onderdelen hebben :?

Knot

Bericht door Knot » 12 mei 2008, 06:49

Vreemd, ik dacht juist dat de 150pk x20d het betere blok was (doorontwikkeld) maar blijkbaar heeft het 136pk blok meer marge en duurdre/duurzamere onderdelen.

Niels

Bericht door Niels » 12 mei 2008, 07:21

De 150pk heeft een turbo van slechte kwaliteit en swirl flaps in het inlaatspruitstuk. Deze breken wel eens af met als gevolg dat je een nieuwe motor mag monteren :shock:

Nu gaat het me niet specifiek om BMW problemen maar meer waarom bepaalde problemen nu juist bij bepaalde merken/modellen voorkomen. Deze turbo zal niet alleen door BMW gebruikt worden lijkt me maar zorgt ie dan ook bij andere merken voor problemen? Daar ben ik dan weer benieuwd naar :wink:

Fabian

Bericht door Fabian » 12 mei 2008, 08:08

Je moet je niet gek laten maken door wat je overal allemaal leest.

De diesels van BMW hebben nagenoeg geen problemen is mijn ervaring (tot max 200.000km ken ik ze, daarna niet meer).

Elk merk heeft zijn problemen, kan nog heel wat boekjes opentrekken wat dat betreft. BMW is echt de betere van alle merken.....

wjn

Bericht door wjn » 12 mei 2008, 08:22

Mercedes had ook bepaalde problemen met Pierburg sensoren.

Kan best zijn dat VW anders regelt en je een defecte sensor minder goed opmerkt. Alleen in direct vergelijk zeg maar.

(Zelfde als met de LMM's van VAG, die worden langzaam vies, je merkt het nauwelijks. Een nieuwe maakt dan echt wel verschil. Als de LMM echt defect is, dan gaat de motor uiteraard in noodloop, dat merk je meteen. Alhoewel, sommige mensen dan ook weer niet.)

Denk eigenlijk dat er niet veel mensen zijn die echt merken dat er wat met hun auto aan de hand is, als dat van die sluikende problemen zijn.

(Uitgezonderd iedereen van die forum natuurlijk ;) )

Niels

Bericht door Niels » 12 mei 2008, 08:52

Fabian schreef:Je moet je niet gek laten maken door wat je overal allemaal leest.

De diesels van BMW hebben nagenoeg geen problemen is mijn ervaring (tot max 200.000km ken ik ze, daarna niet meer).

Elk merk heeft zijn problemen, kan nog heel wat boekjes opentrekken wat dat betreft. BMW is echt de betere van alle merken.....
Trek eens een boekje open Fabian :D De 320D had ik natuurlijk nooit gekocht als ik dit type niet vertrouwde :wink: En des te meer ik er over nadenk des te meer vermoed ik dat bv. de plaatsing van bepaalde onderdelen zeer van belang is en dat zal ook bij Mercedes het geval zijn geweest zoals WJN dat aangeeft. De LMM is bij VAG idd een zwak punt en gek genoeg bij de nieuweren meer dan bij de oudere (Golf 3 bv.).

Macboy

Bericht door Macboy » 12 mei 2008, 08:55

Hmmm Niels. Ik had er nooit van gehoord problemen met de 320d, totdat jouw draadje erover ging (de vorige).

En nu ik erover nadenk: goeie kennis van mij had een E46 320d (150pk versie) gekocht met rond de 120k op de teller.

Na verloop van tijd had hij geen power meer, turbo naar de klote.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 12 mei 2008, 11:38

Grappig dit, mijn collega heeft net afgelopen week ook een turbo kunnen laten vervangen (2001-2002 auto dacht ik). Hij heeft zich er ook wat meer in verdiept en bij deze serie schijnt de turbo inderdaad een wat zwak onderdeel te zijn. Kosten reparatie: 1300 euro. Auto bleef na uitzetten gewoon doorlopen en verstookte via de turbo gewoon de olie :o .

Andere collega heeft e.e.a. nog met z'n monteurende (bmw) buurman besproken en die vervingen er, ehm, veel (ik ga geen getallen noemen). Van de brandstofpomp had ik zelf al eens gelezen maar dat is meer een algemeen common-rail pijnpuntje. Denk dat we in de toekomst nog heel vaak puike CR-diesels op de sloop gaan zien enkel en alleen om die failure (nieuw pompje doet 1800-1900 euro dacht ik).

Plaats reactie