Verpakkingsbelasting.

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 05 mei 2008, 12:43

Geelhoed schreef:
allen schreef: Geelhoed, het minimaliseren zal je als eindgebruiker nog vies tegenvallen. Je kunt voor je voedsel langs de boeren gaan. Zal voor mij overigens nog niet eens een gek idee zijn. Je neemt dan zelf een kratje of zak mee en laad de auto vol met verse aardappelen, fruit en groente.
Ik kan Van Os aan de Matenase Scheikade in Papendrecht aanbevelen.

@RS4
Hoeveel kratjes van 20kg passen in een koelvrachtwagen?
Dus om de verpakkingsbelasting te omzeilen moeten we op meerdere locaties onze boodschappen doen. Daar voor hebben we zeer waarschijnlijk de auto nodig, die extra km's gaat maken en dat kost mij extra geld en het is slecht voor het milieu.

Goeie oplossing.

Ti-Tourist (Erik)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 05 mei 2008, 13:03

Dexter schreef:Ik denk dat een aantal van jullie niet doorheeft wat er eigenlijk aan de hand is als ik al dat geklaag hier zo lees..... :wink:
De overheid wil dat er minder (voornamelijk milieuonvriendelijke) verpakkingen worden gebruikt door de fabrikanten van de produkten die wij kopen.
Die maken sinds jaren verpakkingen die zo mooi zijn dat je een produkt welhaast alleen al zou kopen vanwege de verpakking.
Dat die verpakkingen heel slecht zijn voor het milieu en dat er veel verpakking volkomen zinloos gebruikt wordt is voor de fabrikanten niet interessant.
@ Dexter: Dit deel van het betoog is helder en valt zeker veel voor te zeggen. Het is echter ook zo, dat er veel bedrijven zijn met producten die niet op een andere manier verpakt kunnen worden. Ik werk voor een distributeur voor chemische producten, waar veel spullen onder het gevarengoed vallen. Deze moeten conform voorschriften in speciale vaten of containers worden verpakt om mileurisico's zoveel mogelijk te verkomen.

Dan kun je best over willen stappen op iets anders, maar dat kan eenvoudigweg niet. Of de buitenlandse producenten waar we dit van betrekken, moeten geld steken in research om dit te verbeteren. Maar omdat in de rest van Europa dit soort belasting niet wordt ingevoerd, is er geen stimulans en moeten we eenvoudigweg dokken. We klagen hier graag in NL, dat is wel zo, maar in dit geval klaag ik niet zonder gegronde reden. Normaal ook niet trouwens.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 05 mei 2008, 13:03

Mijn naamgenoot heeft vast nog veel meer ideëen om zijn slaafse volk verder uit te knijpen. Enkele suggesties:

- Ruitenwisserbelasting: op elke 2e wisser extra belasting. Je kunt ook best met 1 toe.

- Remstofbelasting: als je genoeg afstand houdt heb je aan alleen de voorremmen wel genoeg. Als je ook achterremmen wilt moet je betalen.

- Ademhaalbelasting: 1x in de 10 secondes overleef je ook wel, dan stoot je ook minder CO2 uit. Vaker ademhalen? De persoonlijke GPS-Breathingtracker die je 24x7 volgt waar je maar gaat registreert het feilloos en de belasting wordt volautomatisch geincasseerd.

- Neukbelasting: dit mag alleen voor de voortplanting. Wil je het voor je plezier doen, dan moet je dit eerst online aanmelden waarna na goedkeuring automatisch een bedrag wordt afgeschreven. Immers: alles wat leuk is moet verboden ofwel zeer duur worden gemaakt in Nederland.

- In-de-zon-lig-belasting: wil je met mooi weer in de zon liggen? Dat kan, betalen per uur natuurlijk. Al die gevallen op huidkanker, dat kost de ziekenhuizen grof geld dus dat moet natuurlijk belast worden.

- Emigreerbelasting: ben je helemaal murw en wil je ervandoor? Jammer, de grenzen gaan op slot maar dan alleen voor uitgaand verkeer. Inkomende oost-Europese inbrekers mogen vrijelijk passeren. Al je bezittingen en schamele beetje spaargeld wat na alle 83 belastingen nog over is gebleven achterlaten op de grens, daarna mag je voorgoed weg.

Wie heeft meer suggesties?[/list]

allen

Bericht door allen » 05 mei 2008, 13:09

@Bram: dat hoor je mij niet zeggen. Wel dat het zou kunnen. Zit overigens vrijwel direct tegen de polder. Dus onmogelijk is het niet om wekelijks ff een uurtje met de bakfiets rond te gaan mocht ik ooit een milieufreak worden.

Dexter

Bericht door Dexter » 05 mei 2008, 13:16

Erik Klootwijk schreef:
Dexter schreef:Ik denk dat een aantal van jullie niet doorheeft wat er eigenlijk aan de hand is als ik al dat geklaag hier zo lees..... :wink:
De overheid wil dat er minder (voornamelijk milieuonvriendelijke) verpakkingen worden gebruikt door de fabrikanten van de produkten die wij kopen.
Die maken sinds jaren verpakkingen die zo mooi zijn dat je een produkt welhaast alleen al zou kopen vanwege de verpakking.
Dat die verpakkingen heel slecht zijn voor het milieu en dat er veel verpakking volkomen zinloos gebruikt wordt is voor de fabrikanten niet interessant.
@ Dexter: Dit deel van het betoog is helder en valt zeker veel voor te zeggen. Het is echter ook zo, dat er veel bedrijven zijn met producten die niet op een andere manier verpakt kunnen worden. Ik werk voor een distributeur voor chemische producten, waar veel spullen onder het gevarengoed vallen. Deze moeten conform voorschriften in speciale vaten of containers worden verpakt om mileurisico's zoveel mogelijk te verkomen.

Dan kun je best over willen stappen op iets anders, maar dat kan eenvoudigweg niet. Of de buitenlandse producenten waar we dit van betrekken, moeten geld steken in research om dit te verbeteren. Maar omdat in de rest van Europa dit soort belasting niet wordt ingevoerd, is er geen stimulans en moeten we eenvoudigweg dokken. We klagen hier graag in NL, dat is wel zo, maar in dit geval klaag ik niet zonder gegronde reden. Normaal ook niet trouwens.
Erik, ik had zoiets in dit topic al eerder gelezen en wil daar wel even een belangrijke nuance aan toevoegen.
Mijn betoog heeft voornamelijk betrekking op fabrikanten van produkten die rechtstreeks naar de consument gaan.
De overheid zou zich voor wat betreft grootverpakkingen zeker wat terughoudender op mogen stellen als ze tegelijkertijd stringente eisen stelt aan de wijze waarop er getransporteerd mag worden uiteraard.
Het is zoals ik in mijn post van het parfumflesje al schreef: de meeste winst zit 'm in de grote hoop oftwel bij consumentenprodukten/verpakkingen.
Daar kan het meeste binnengegraaid worden, niet bij bedrijven die onderling verpakken en transporteren.

Bram

Bericht door Bram » 05 mei 2008, 13:17

Ik snap je punt wel Allen.

Maar ik word min of meer gedwongen om allerlei rare fratsen uit te halen om niet te betalen voor een nieuwe belasting. Bos weet gewoon dat een minimaal aantal mensen de mogelijkheid heeft en benut om dat te gaan doen en dan komen we weer uit op het zelfde liedje, extra geld voor de overheid.

Ik word er zo moe van, wanneer is het eens genoeg? Wat een tnak diesel me nu kost, kostte een tank benzine mij voor de Impreza 4 jaar geleden. Mijn koopkracht is er door al die nieuwe belastingen echt niet op voorruit gegaan hoor.

Maar goed, we moesten toch het dak repareren als de zon schijnt? Ik heb die zon al een tijdje niet meer gezien hoor :roll:

allen

Bericht door allen » 05 mei 2008, 13:57

Het is nooit genoeg Bram. Denk dat iedereen er uiteindelijk hetzelfde over denkt. We komen er alleen niet onderuit. Daarom kijk ik nog eens uit het raam en geniet nog eens van de blauwe lucht en het zonnetje. Straks ff naar de supermarkt en de auto voltanken. :wink:

Bram

Bericht door Bram » 05 mei 2008, 13:59

:mrgreen:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 05 mei 2008, 15:30

Ik hoop dat de regeling wat effect gaat hebben.
Al die kl**e ongewenste reclamefolder 'op adres' die voorzien van een plasticje! :x

Ik ben het er wel mee eens dat verpakkingen soms wat onzinnig zijn. Vroeger gingen we met de lege eierdoos wekelijk langs de boer en lieten hem dan weer vullen. Je kaas kreeg je mee in papier en thuis deed je je kazen onder een stolp in de koelkast.

Ik las ook nog iets over kleinere verpakkingen omdat er veel wordt weggegooid. Volgens mij zijn juist die kleine verpakkingen funest. Een 1-persoonsportie groente bij de AH zit in bijna evenveel verpakkingsmateriaal als een portie voor 2 personen. Bij vlees geldt natuurlijk hetzelfde.

volvoc30

Bericht door volvoc30 » 05 mei 2008, 15:35

Het is allemaal zo doorzichtig, alles onder het mom ' milieu' en de mensen slikken het wel. Die wouter bos mag van per direcht een harde trap onder zijn hol krijgen en oprotten van die functie.

Maar wel 300 miljoen extra geven aan dat debiele wijf vogelaar voor de kansenwijken. Rot toch op de bezem erdoor heen en laten werken die verekte uitvreters, ownee das nie rendabel want het lonender om op je reet te blijven zitten en je hand op te houden. Elk land lacht ons uit, tis toch te stumperig voor woorden.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 05 mei 2008, 16:00

Gelukkig krijgen de gemeenten meer mogelijkheden voor ontheffingen afgeven voor gescheiden afval inzameling.
Omdat er meer appartementencomplexen komen wordt het gescheiden inzamelen moeilijker. Gemeenten kunnen nu makkelijker besluiten dat bepaalde hoogbouw een ontheffingen kan krijgen.

En zo compenseert het één het ander weer.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 05 mei 2008, 21:37

Stop maar met klagen............................

27 Teletekst ma 05 mei
Egypte verhoogt accijnzen drastisch

` In Egypte worden brandstof,sigaretten
en auto's fors duurder.Zo gaat de prijs
van benzine met 35 procent omhoog en de
prijs van buitenlandse sigaretten met
20 procent.

Het Egyptische parlement heeft met de
accijnsverhogingen ingestemd.Het is
nog niet bekend wanneer ze ingaan.De
maatregelen moeten ruim 2 miljard euro
opleveren.

De Egyptische regering heeft het geld
hard nodig.President Mubarak beloofde
vorige week dat de ambtenarensalarissen
met 30 procent omhoog gaan.In Egypte is
veel onrust omdat de voedselprijzen ook
al sterk stijgen.

Xave30

Bericht door Xave30 » 05 mei 2008, 22:40

Hebben ze NL als grote voorbeeld genomen. :lol:

j/k

Ik hoop dat het nog betaalbaar blijft voor de Egyptenaren.

944 guy

Bericht door 944 guy » 05 mei 2008, 23:36

Dat klinkt inderdaad verdacht veel als NL, 30% verhoging, dat getal heb ik eerder gehoord!

Plaats reactie