Verpakkingsbelasting.

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Xave30

Verpakkingsbelasting.

Bericht door Xave30 » 03 mei 2008, 19:40

Dit heb ik in de media gemist. Hebben jullie eerder iets hierover gehoord?

http://www.nu.nl/news/1550946/37/Hogere ... sting.html

Joy

Bericht door Joy » 03 mei 2008, 19:43

http://www.logistiek.nl/dossierartikele ... _voor.html

Tja, binnenkort weer ramenbelasting :lol:

Joop

Bericht door Joop » 03 mei 2008, 19:46

Leuk hè, de consument kan het uiteindelijk allemaal weer ophoesten.

Ho maar dat er minder verpakkingsmateriaal gebruikt gaat worden; dus dit is weer de reinste staatskasvullerij.

Eigenlijk zou je de verpakking in de winkel er al vanaf moeten trekken... :wink:

Xave30

Bericht door Xave30 » 03 mei 2008, 19:55

Hoe moet de producent nou goederen verpakken...

Net als eigen boodschap tas i.p.v plastic tas kopen , containers naar de supermarkt nemen? Of nog beter :weg met de supermarkt iedereen direct naar de boer etc toe.?

Ik pleit ervoor dat het regering beter het volk inlicht over de motieven/redenen achter minder populaire besluiten.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 03 mei 2008, 20:04

Dit is gewoon staatskas spekken. Heeft helemaal niets met milieu (god wat ben ik het milieu zat inmiddels) te maken.

Je kan je er wel druk om maken maar wat doe je er aan.. ja geen PVDA of CDA meer stemmen maar dat gebeurd al gezien de peilingen :)

Trouwens, strijdig met het EG-recht. Ja dat is de BPM ook maar ze hebben er in Den Haag toch schijt aan. De EU is alleen belangrijk wanneer het ze uit komt. Stelletje hypocriete teringlijers (frustratie ten top hier!)

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 03 mei 2008, 20:16

Wat een gezeur.

Wel eens gekeken wat je zoal in de Kliko gooit in een week?
Dat mag wel wat minder, niet?

De helft van de 240 niljoen die dit opbrengt gaat direct naar de gemeentelijke afval verwerking en de rest naar de staat voor kosten die afval met zich mee brengt. Gek he dat je daar als consument voor moet betalen?

Beter voorlichten? Beter opletten.

Ti-Tourist (Erik)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 03 mei 2008, 20:17

Deze maatregel geldt niet alleen voor producenten in NL, maar ook voor importeurs die spullen vanuit het buitenland in NL op de markt brengen.

Er bestond al lang een verpakkingsbelasting, maar die beperkte zich slechts tot honderden / een paar duizend euro als je een beetje flinke tent hebt. Ik moet de opgave doen voor ons bedrijf. Vorig jaar slechts 700 euro, nu loopt de eerste schatting richting 110.000. Da's echt schrikken.

En dat allemaal dankzij de fijne nieuwe regels van de overheid :evil:

Deze verpakkingsbelasting is een pure graaimaatregel. Vroeger ging het allemaal naar een stichting die alleen banden had met de overheid, nu wordt alles direct geind door de Belastingdienst. Nee, dat gaat goedkomen :?

Maus335i

Bericht door Maus335i » 03 mei 2008, 20:27

Geelhoed schreef:Wat een gezeur.

De helft van de 240 niljoen die dit opbrengt gaat direct naar de gemeentelijke afval verwerking en de rest naar de staat voor kosten die afval met zich mee brengt. Gek he dat je daar als consument voor moet betalen?

Ik geloof er echt helemaal geen zak van dat dat gebeurd :D Als er 1 ding is waar politici in dit land bekend om staan is het liegen. Ik hoor het nog steeds galmen dat de kilometerheffing IN PLAATS VAN de wegenbelasting en BPM zou komen. Natuurlijk niet, die BPM bouwen we een stukje af, maar meer ook niet. Ik zal maar niet beginnen met voorbeelden, want dan hebben we een hier een lap tekst waar je helemaal ziek van wordt.

Ik had Wouter Bos verstandiger ingeschat, maar het valt me toch vies tegen. Aan de ene kant roept men dat we enorm moeten uitkijken voor een komende recessie, de inflatie die bijna 2x hoger is dan de ECB maximaal wil zien en de huizen die zwaar zijn overgewardeerd. Maar aan de andere kant krijgen we volop te maken met lastenverzwaringen, minderen van koopkracht oftewel het compleet verzieken van de economie. De lonen moeten omhoog, de winsten van bedrijven komen in het gedrang en we gaan met zn allen door het putje. Je moet echt achterlijk zijn om dit niet aan te zien komen en toch krijgen ze het in Den Haag voor elkaar.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 03 mei 2008, 20:46

Zo kan je alles wel uitleggen he. Moet je voor elk ding wat geld kost nog eens extra belasting betalen terwijl je al tienduizenden euro's per jaar betaald.

Geloof ook maar niet dat die verpakkingsbelasting enige invloed heeft op de afvalberg. Fabrikanten doen er zelf niks aan en berekenen het gewoon door. Consument moet toch spullen kopen en die moeten ook degelijk verpakt zijn. De enige die er zoals gewoonlijk rijk van word is Den Haag. En zo is de cirkel weer rond.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 03 mei 2008, 20:49

Ben benieuwd wanneer de zuurstofbelasting komt.

Om in Geelhoed-redenatie te blijven: Heb je wel eens geteld hoevaak je ademhaalt! Dat kan best wat minder, terecht dat je moet betalen.

Peric

Bericht door Peric » 03 mei 2008, 21:04

Geelhoed,
Waarom rijd jij eigenlijk nog auto? Jij hebt over ALLES wat ook maar met vervuiling, overlast van de auto's te maken heeft wat te zeiken.
Wat doe je eigenlijk op een autoforum? Die zorgen toch voor het einde van het milieu. KETTERS ZIJN HET!!
Weet haast zeker dat jij geitenwollen sokken draagt...

Zo, moest er even uit....

Xave30

Bericht door Xave30 » 03 mei 2008, 21:10

Peric schreef:Geelhoed,..........Wat doe je eigenlijk op een autoforum? ...
Uhh onderzoek mischien.. :wink:

HSR

Bericht door HSR » 03 mei 2008, 21:11

jij bent volgens mij de enige Nederlander die iedere vorm van belasting met veel plezier betaald.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 03 mei 2008, 21:16

Even wat meer inhoudelijk:

Nee ik zou niet weten hoe ik mijn melk zonder verpakking thuis kreeg.
Of mijn eieren heelhuids thuis.
Of hoe ik koffie zonder verpakking thuis krijg.
Chips
Vlees
Cola
Rijst
Groenten
Frikandellen
Aardappelen

enz. enz.

Geef mij nou eens legio voorbeelden van overbodige verpakking waardoor deze belasting nodig is? Omdat je 24 flesjes bier in een handige krat krijgt zodat het vervoerbaar is? Ze kunnen tenslotte ook los vervoerd worden! Ja........

En waar betaal ik elk jaar afvalstoffenheffing voor dan? En zeer binnenkort betaal je al afval per kilo. Maar das nie genoeg, nee er moet nog een VERPAKKINGSBELASTING komen. Laat me toch niet lachen :p

allen

Bericht door allen » 03 mei 2008, 21:17

Rebellerende Geelhoed. Tot dusver weet hij iedereen aardig op de kast te jagen. Een waardige opvolger... 8)

Peric

Bericht door Peric » 03 mei 2008, 21:23

Maurice, het gaat niet over overbodige verpakkingen, maar juist het afval wat daarvan komt.

Maar zou Woutertje nou écht dag-in, dag-uit zitten te bedenken wat voor belastingen hij nog meer zouden kunnen bedenken om maar geld in de staatskas te kunnen krijgen om Balkie maar weer internationaal stoer te laten doen hoeveel goede doelen Nederland wel niet steunt.
En vergeet de oorlog natuurlijk niet, wat zal dat dagelijks kosten?

Het is hier in HU niet veel beter, maar het loopt onderhand écht de spuigaten uit hoor, in NL.

Peric

Bericht door Peric » 03 mei 2008, 21:23

Spareribs zaten niet in het plastic Allen?? :wink:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 03 mei 2008, 21:26

Peric schreef:Maurice, het gaat niet over overbodige verpakkingen, maar juist het afval wat daarvan komt.
Ja maar dat kan ik dus niet begrijpen. Daar betalen we al belasting voor :(

allen

Bericht door allen » 03 mei 2008, 22:04

Eric, wel degelijk. 15kg in één grote plastic zak en zo de vriezer ingegooid. Kun je me vertellen hoe ik voor minder afval zorg zonder alles vies te maken? Want ik kan het onmogelijk zonder zak in de kofferbak gooien wanneer ik dat afhaal. Jammer dat ik in de ogen van ene Geelhoed nogsteeds een veroorzaker van de afvalberg ben. De enige oplossing zal denk ik zijn om zelf m'n groenten te houden en m'n vee te kweken. :lol:

HSR

Bericht door HSR » 03 mei 2008, 22:08

allen schreef:Eric, wel degelijk. 15kg in één grote plastic zak en zo de vriezer ingegooid. Kun je me vertellen hoe ik voor minder afval zorg zonder alles vies te maken? Want ik kan het onmogelijk zonder zak in de kofferbak gooien wanneer ik dat afhaal. Jammer dat ik in de ogen van ene Geelhoed nogsteeds een veroorzaker van de afvalberg ben. De enige oplossing zal denk ik zijn om zelf m'n groenten te houden en m'n vee te kweken. :lol:

Allen, JIJ bent debet aan al de milieutechnische malaise in de wereld. Hufter, met je plastic zakje!!! :evil:

Shakes

Bericht door Shakes » 03 mei 2008, 22:15

En al die nieuwe stickers bij AH dan.

Zeer slecht voor het milleu!

N.

allen

Bericht door allen » 03 mei 2008, 22:22

Kan ik het nog goed maken met een prius hugo? :cry:

HSR

Bericht door HSR » 03 mei 2008, 23:17

allen schreef:Kan ik het nog goed maken met een prius hugo? :cry:
Moet je wel de Speedster aan mij geven. :wink:

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 04 mei 2008, 00:53

Gewoon weer de spaarkas spekken is dit. Net als met auto belastingen dient het het doel (bijvoorbeeld investering in het beperken van verpakkingen etc) niet waar worden er weer 1000 business class tickets voor een paar ambtenaren gekocht. Of voor de delegatie naar Afganistan, 7 kamerleden en 500 (!) militairen voor bewaking!

Mijn werkgever gebruikt erg veel verpakkingsmaterialen en eigen onderzoek heeft uitgewezen dat er inderdaad erg veel (onnodig) wordt weggegooid. Vandaar dat we bijvoorbeeld een geheel nieuw concept hebben ontwikkeld voor de bedrijfscatering, kleine plakjes vlees in kleine verpakking etc. Uiteraard deze R&D volledig ZELF gefinanceerd, geen subsidie / incentive van de overheid. Ze zouden eens economy moeten gaan vliegen...

Dexter

Bericht door Dexter » 04 mei 2008, 08:22

Ik ging naar de parfumerie om voor mijn vrouw een lekker flesje eau de parfum te kopen.
Na een beetje snuffelen aan verschillende testflessen kwam ik tot een keuze.
Ik liep met het doosje naar de kassa waar een vriendelijke juffrouw me vroeg of het een cadeautje betrof.
Op mijn bevestigende antwoord werd het doosje vervolgens in een cadeauverpakking met een mooie strik verpakt en daarna in een plastic zakje gestopt.
Eenmaal thuisgekomen gaf ik het tasje aan mijn vrouw die het verpakte doosje eruit haalde en uitpakte.
Het papier en de strik gooide ze op het plastic tasje.
Het doosje zat ingepakt in een cellofaanverpakking en die verpakking belandde na te zijn verwijderd op het pakpapier en het plastic tasje.
Het kartonnen doosje werd geopend en uit het veel te grote doosje kwam een klein flesje wat door een kartonnnen vulstuk op zijn plaats werd gehouden in dat veel te grote doosje.
Het doosje kwam daarna op de cellofaanverpakking, de cadeauverpakking en het plastic tasje terecht.
Vervolgens werd het kartonnen vulstuk waarin het flesje verankerd stond daar weer bovenop gegooid en kon mijn vrouw haar luchtje uitproberen.

Ze was er heel blij mee en ik gooide het plastic zakje, de cadeauverpakking, de strik, de cellofaanverpakking, het kartonnen doosje en het kartonnen vulstuk in de afval- en papiercontainer zonder ook maar één keer te denken aan de nieuwe verpakkingsbelasting.....die wordt immers voor het leeuwendeel bij de supermarkt opgehoest door argeloze consumenten die daar hun dagelijkse boodschappen doen.
Wat is alles toch uitstekend geregeld in Nederland! :twisted:

Plaats reactie