Dutch supercar challenge.

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
leonard
Berichten: 1638
Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22

Bericht door leonard » 30 apr 2008, 14:19

Hielke schreef:[
Klinkt hartstikke leuk en erg sportief Leonard. Knappe prestatie ook in een veld van 45 gelijkwaardige auto's.

Vertel eens wat meer aub. Ik heb een aantal vragen. Hoe verloopt het in een race van 4 of 6 uur, moet je banden wisselen? Moet er getankt worden, en hoe lang duurt dat dan? Moet je verplicht een aantal keren binnen komen en dan een minimale tijd stil blijven staan? Houden de remblokjes het een 6 uurs race uit? Hebben de remmen wel eens fading?
Het zijn races van 4/5/6 en 24 uur in Zandvoort,zolder,assen en oschersleben.In een 4 uurs wedstrijd heb je 4 stints die minimaal 40 min. en max 80 min. mogen zijn.Het tanken geschied met een normale jerrycan en mag pas als de deuren gesloten zijn en verder niet aan de wagen gewerkt word.Tijdens een 4 uurs race is het mogelijk om met 1 set banden tedoen maar dan moet je wel heel behoudend rijden.Iedereen rijdt met Toyo's 888 (verplicht).Er zitten flinke remmen op .Ik dacht AP ?? fading heb ik niet gevoeld.Komt denk ik ook niet voor bij intensief gebruik.de auto's zijn echt vergelijkbaar.div. punten worden verzegeld o.a management.Onze snelste wissel is dacht ik 23 sec.De koprijders winnen de wedstrijd in de pitsstraat.Wij hebben in de laatste wedstrijd constant rond de 3e plek gereden maar door een foutje van m'n collegarijder bij het inrijden van de pitsstraat met als gevolg lichte schade vielen we 4 plekken terug terwijl we maar 20 sec vertraging hadden. :cry: De eerste 6 krijgen strafseconden van max 60 sec. die per 10 sec. aflopen. Dat we 7e zijn geworden is dus zo fout niet.Ik dacht dat vorig jaar tijdens een 4 uurs wedstrijd de eerste 15 binnen de minuut zaten dus hetgeeft wel aan hoe competetief het veld is.

Het zijn leuke wedstrijden waar netjes gereden word met veel strijd maar ook respect voor elkaar.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 02 mei 2008, 20:24

Nu kun je mee helpen brainstormen en of controle uit oefenen op naleving van oa de regels.


http://www.autosport.nl/actueel/markt_a ... 575aff2824
Gevraagd:

Organisatie DSC zoekt duizendpoten
Voor de organisatie van de DSC zijn we op zoek naar een aantal jonge techneuten met benzine in het bloed. Zij kunnen assisteren met opbouwen van het hele circus tijdens de evenementen, de technische keuring, de algemene organisatie en het eigen team van V-Max Racing wat dit jaar aan de start verschijnt met een Mosler MT900 GT3 Geinteresseerd, stuur je CV naar info@supercarchallenge.nl tav Dick van Elk

Deze advertentie is geplaatst door: Dick van Elk

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Bericht door indobesar » 02 mei 2008, 20:39

Onboard Sebastiaan Bleekemolen @ Bahrein:
http://uk.youtube.com/watch?v=mgs4iLzs364

Jordy van Kouwen
Berichten: 342
Lid geworden op: 07 mar 2006, 14:51
Locatie: Oosterhout

SBS6 Dutch Supercar Challenge

Bericht door Jordy van Kouwen » 02 mei 2008, 22:59

Even ter info!

Aankomende zondag is er weer een uitzending van de Dutch Supercar Challenge op SBS6. Vaste tijdstip 11.30. In deze uitzending komen de mannen uit de Supersport II, Sport I en II klasses naar voren.

Veel liefhebbers die net hun racelicentie hebben gehaald, waaronder "onze eigen" Jitse Villeruis, komen aan bod met hun verhaal.

Ik denk dat dit ook wederom toont dat Dick van Elk zich erg betrokken toont met alle rijders en niet alleen de mannen die het dikke geld erin pompen of publieksfavoriet zijn. Nieuw talent aantrekken en deze via duur betaalde televisie (en daaruit voortvloeiende sponsormogelijkheden voor deze rijders) laten doorstromen naar de hogere klasses, zoals de ETEC Viper boys dat ook heel slim hebben gedaan, is het uitgangspunt. Dat siert de klasse.

SBS6, zondag 4 mei 11.30 (iets eerder inschakelen is aan te raden).

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 02 mei 2008, 23:08

indobesar schreef:Onboard Sebastiaan Bleekemolen @ Bahrein:
http://uk.youtube.com/watch?v=mgs4iLzs364
damn wat loopt zo'n ding mooi en met die bak 8) gaaf, maar toch kan het beter volgens mij met flippers bij het stuur, nu wordt je zelf iets onrustiger en even de handen los van het stuur telkens, immers je schakelt continu op en af, verder lijkt dat ding redelijk te plakken en vrij 'makkelijk" te rijden, mooi in balans.

dat herinnerd me eraan dat ik de nwe remblokken voor op het circuit nog op m'n Hartge moet zetten...al bijna vergeten :oops: volgende week maar eens doen, anders is het weer klote remmen de 16-05 op CPZ in de ochtend.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: SBS6 Dutch Supercar Challenge

Bericht door Hielke » 02 mei 2008, 23:26

Jordy van Kouwen schreef:Ik denk dat dit ook wederom toont dat Dick van Elk zich erg betrokken toont met alle rijders en niet alleen de mannen die het dikke geld erin pompen of publieksfavoriet zijn.
Heb je de discussie eerder in dit draadje mbt de naleving van de pk/gewicht regel ook gelezen Jordy?

Andre
Berichten: 11412
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 03 mei 2008, 00:34

hielke jij kan wel mee als TC er. Die de powerlogs uitleest en beoordeeld.

Zoals het nu lijkt moet er een vrachtwagen vol lood naar de paddock bij de dsc.

Andre
Berichten: 11412
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 03 mei 2008, 10:53

We zaten gisteren even de uitslag te bekijken van de verschillende klassen op de nurburgring.

Als je de auto s corrigeert naar de kg pk gewicht. Dan hadden de tijden in de SS1 allemaal rond 2.10 gezeten. De aston martins zouden er dan ongeveer een seconde achter zitten, omdat die iets te zwaar zijn voor de ss1 dat scheelt ca. 50kg. Iets meer pk erbij is voor hun ook nog een optie.

Jordy van Kouwen
Berichten: 342
Lid geworden op: 07 mar 2006, 14:51
Locatie: Oosterhout

Re: SBS6 Dutch Supercar Challenge

Bericht door Jordy van Kouwen » 04 mei 2008, 14:33

Hielke schreef:
Jordy van Kouwen schreef:Ik denk dat dit ook wederom toont dat Dick van Elk zich erg betrokken toont met alle rijders en niet alleen de mannen die het dikke geld erin pompen of publieksfavoriet zijn.
Heb je de discussie eerder in dit draadje mbt de naleving van de pk/gewicht regel ook gelezen Jordy?
Gelezen en ik ben het er mee eens. Echter, als Andre volgens eigen zeggen, zelf instapt in een illegale GTR, wat is deze discussie dan nog waard?

Ik verwacht overigens ook dat de regels strenger nageleefd gaan worden, nu de gegevens van alle kastjes bekend zijn. Op zaterdag is er niet gereden, dus zondag kwamen de resultaten pas boven water. Dat geeft de organisatie de kans om in te grijpen voor de volgende events. Dat het niet meteen gebeurt met diskwalificaties e.d. vind ik ook jammer.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: SBS6 Dutch Supercar Challenge

Bericht door Hielke » 04 mei 2008, 15:18

Jordy van Kouwen schreef:
Gelezen en ik ben het er mee eens. Echter, als Andre volgens eigen zeggen, zelf instapt in een illegale GTR, wat is deze discussie dan nog waard?
Dit heeft dan in ieder geval die schuldbekentenis al opgeleverd. Zonder die boetedoening (en inderdaad, Andre en Siebrand, foei foei) zou je wel een enorme lading boter op je hoofd hebben om dan nog steeds die discussie te willen aanzwengelen.

Als ik uitspraken over de enorme verschillen in de Sport 2 klasse heb gedaan dan neem ik die hierbij terug. Of de Clio's illegaal rondrijden weet ik niet. Dat de Mini Coopers bij lange na niet aan hun optimale vermogen/gewicht komen is echter een feit. Dat je dan niet kunt meekomen, tsja, dat had je na een korte rekensom ook wel kunnen bedenken.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 04 mei 2008, 18:00

Zondagmiddag, data-analyse, Enterprise, logboek, bla bla.

Meten is weten. We hebben de data, verzameld over de afgelopen weken, middels Racelogic, AIM en Motec er nog eens op nageslagen en zijn tot een aantal verbijsterende resultaten gekomen.

Uitgangspunt: Een DSC SS1 racer, 340 pk aan de wielen (+ en - 5 pk), 1240 kg met rijder. Volgens de 3,7 kg per pk regel is deze auto 20 kg te licht. Hij valt aldus precies in de optimale waarde. De gemeten acceleratietijd van 100 naar 180 km/h is 5,9 seconde. Het gewicht van deze auto is een realistische afspiegeling van het gros van de auto's in de SS1 klasse. Soms is een auto 50 kilo lichter, soms 100 kilo zwaarder. Maar het gemiddelde zal ongeveer die 1250 kg incl rijder zijn. Je mag er aldus vanuit gaan dat wanneer die auto 20 kg ballast meeneemt de waarde van 100-180 op 6,0 seconde uitkomt. 6,0 is dan de normtijd 100-180. Die waarde komt in de imaginaire ijktabel te staan. Zijn jullie er nog bij?

We hebben nog een paar auto's kunnen analyseren! Laten we maar eens met een Ferrari 599 beginnen. 1870 kilo met 2 inzittenden. Ongeveer 540 pk's aan de wielen. 3,7 X 540 = 1998 kilo. De auto is aldus ruim 100 kilo te licht voor de 3,7 kilo regel. Uitkomst 100-180: 5,5 seconden. Echt representatief is deze meting van de Ferrari niet. De auto is met de 2 inzittenden veel zwaarder dan de gemiddelde SS1 auto en zal door de vele pk's makkelijker op hoge snelheid door de luchtweerstand gaan. Doe met deze uitkomst wat je wil.

Een Porsche GT3 Cup auto. Standaard 420 pk aan de motor. Uitkomst 100-180: 4,7 seconden. De normtijd was 6,0 seconden.

Een BMW V8 GTR. De auto waarvan Andre altijd dacht (had ie tegen mij meerdere keren gezegd) dat ie ongeveer 500 pk moest hebben. De auto weegt met bestuurder 1422 kg. Uitkomst 100-180: 6,8 seconden. Deze uitkomst zet de bevindingen op de baan op losse schroeven. Immers, als er dan iemand iets van je wegrijdt, hoeft diegene niet direct een illegale auto te hebben. Jijzelf bent immers het probleem omdat je er niet voor gezorgd hebt dat je die 6,0 seconden normacceleratietijd hebt gehaald. Waarschijnlijk heeft de auto sinds vorig jaar vermogen verloren.

Andre
Berichten: 11412
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 04 mei 2008, 19:01

De GTR mag dus nog gewicht eruit of pk erbij hebben. Altijd gedacht dat ie 500pk had maar dat zal ie dan niet meer in de motor hebben.

Dus de vries zit helemaal niet in een illegale auto jordy!!!

Maar dat terzijde. Ik heb toch al vaak genoeg aangegeven dat ik niet in een illegale auto wou rijden. Dat is dan mooi, want dat doe ik dus niet.

4.7 sec voor een standaard GT3 cup das dus wel vet illegaal voor de 3.7kg per pk regel en niet zo n klein beetje ook. Ben ook zeer nieuwsgierig wat een getunede GT3 doet. Maar als deze metingen komen zal dat vanzelf boven water komen.

In principe heb je de hele 3.7kg per pk regel niet meer nodig. Ja alleen als indicatie voor 100 tot 180 tijd of 110 tot 180 tijd. Indicatie tijd voor 100 tot 180 is nu ca. 6 sec. Das mooi. Dit is eigenlijk heel simpel te doen daar hoef je niet eens een duur powerlog systeem voor nodig. Dit is gewoon simpel te meten met elke aim motec of zelfs de drift/performance box van racelogic van 400 euro per stuk.

Verhalen van grote vleugels bredere banden downforce luchtweerstand is ieder zijn eigen verhaal. Je zorgt maar dan je niet sneller bent dan 6 sec in de 100 tot 180 range. Als je dan een auto hebt die goed door de bochten gaat das dan positief voor jezelf. Doet ie dat niet dan zorg je daar maar voor. Je kan ook simpel andere getallen pakken bijv 120 tot 180 omdat de auto wel in rechte lijn moet acceleren. Om de juiste meting te krijgen.

Simpeler kan het niet 6sec een GT3 cup 4.7 sec. Die pakt alleen al 1.3 sec als ie 1 keer optrekt van 100 naar 180. Te gek voor woorden wat zo n auto in de SS1 doet.

6.8 voor de GTR acht laat het 6.5 zijn die 3 tiendes mogen ze wel kado hebben. Das dan 1.8 sec verschil met een GT3 cup in 1 x optrekken van 100 tot 180. Lachwekkend:)

Maar hielke hoeveel kg lood moet er naar spa gereden worden om die GT3 op 6 sec te krijgen. Vergeet niet dat er een stuk 10 rijden. Ook nog getunde gt3. Ik denk dat de lood prijs gaat stijgen:) Of dick van elk sluit er zijn oren en ogen ervoor en laat het allemaal lekker zo doorrijden. Dus wacht nog maar even met het geld om op de loodprijs te speculeren:)

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 04 mei 2008, 19:49

Ik wil wel met mijn busje vol met mortel langskomen op Spa. De te licht bevonden auto's krijgen dan een mooi glad (en dik) vloertje in de wagen.
Prijs komen we wel uit. LOL.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 04 mei 2008, 21:08

Probleem opgelost!!!

:lol:

En anders heb ik nog wel een oplossing.

[img:640:426]http://www.alexmiedema.com/images/11040 ... border.JPG[/img]

Jordy van Kouwen
Berichten: 342
Lid geworden op: 07 mar 2006, 14:51
Locatie: Oosterhout

Bericht door Jordy van Kouwen » 04 mei 2008, 21:35

Ok mijn fout, ik begrijp nu dat er een verschil zit tussen wat hier op forum gezegd kan worden en wat er daadwerkelijk in de praktijk gebeurt. Een dozijn pagina's aan discussie maakt het alleen wat lachwekkend. Net zoiets als dat de portemonnee van een zakkenroller wordt gejat en dat hij op een forum predikt dat dat toch echt niet kan! Hij heeft gelijk, maar toch ook weer niet ;-)

Ga gerust verder LOL.

Het is overigens geen aanval op Andre, ik weet dat hij een van de weinige racers is die graag zo eerlijk mogelijk de strijd aangaat en ook het volledige potentieel van de wagen kan gebruiken. Dijkstra heeft dat volledige talent echter niet...

Ik wilde overigens alleen even Jitse op de hoogte brengen van zijn few seconds of fame en het concept van de programma's. Laat me verder met rust man ;-)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 05 mei 2008, 11:36

Elmar schreef:Ik wil wel met mijn busje vol met mortel langskomen op Spa. De te licht bevonden auto's krijgen dan een mooi glad (en dik) vloertje in de wagen.
Prijs komen we wel uit. LOL.
whahaha :lol: lol, nou das ook weer opgelost, gewicht mooi laag verdeeld over de voer, super 8)

Jordy van Kouwen
Berichten: 342
Lid geworden op: 07 mar 2006, 14:51
Locatie: Oosterhout

Re: SBS6 Dutch Supercar Challenge

Bericht door Jordy van Kouwen » 05 mei 2008, 19:58

Jordy van Kouwen schreef:Ik verwacht overigens ook dat de regels strenger nageleefd gaan worden, nu de gegevens van alle kastjes bekend zijn. Op zaterdag is er niet gereden, dus zondag kwamen de resultaten pas boven water. Dat geeft de organisatie de kans om in te grijpen voor de volgende events.
Ik heb vernomen dat enkele teams, waaronder met name Lammertink Racing, via de post een berisping van de organisatie hebben gekregen wegens het niet naleven van het reglement. Dit is op basis van de powerlog kastjes gebeurd.

Ik denk dat er vriendelijk verzocht is voor het volgende evenement een aanpassing te doen aan het gewicht en/of de motor. Ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Blokje onder het gaspedaal? :-)

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 05 mei 2008, 21:24

Andre schreef:.....

Verhalen van grote vleugels bredere banden downforce luchtweerstand is ieder zijn eigen verhaal. Je zorgt maar dan je niet sneller bent dan 6 sec in de 100 tot 180 range. Als je dan een auto hebt die goed door de bochten gaat das dan positief voor jezelf. Doet ie dat niet dan zorg je daar maar voor. Je kan ook simpel andere getallen pakken bijv 120 tot 180 omdat de auto wel in rechte lijn moet acceleren. Om de juiste meting te krijgen.

.....
En als je dan in je 1000kg auto 800pk lepelt en er een vleugel op gooit van 4 vierkante meter, dan mag dat volgens jou (aangenomen dat hij door die enorme luchtweerstand dan de 100-180 in 6s aflegd) wel? Ik denk dat bovengenoemde fantasie-auto nog wel een poepie sneller zal zijn op een rondje dan de GT3... Nee, ik vind het regelement van de pk/kg toch wat beter/eerlijker dan.
Alleen is het vaststellen van het vermogen door middel van een acceleratiemeter (de Powerlog) dan nog steeds lastig omdat de luchtweerstand dus een onbekende is.... Blijft lastig....

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 05 mei 2008, 21:41

Inderdaad gewoon PK en gewicht lijkt me het eerlijkst...

daarnaast heb je dan de "vrijheid" om met vleugels en brede wielkasten jou voordeel te halen in de bochten enz en de ander heeft dan de keus om een smalle body te houden voor lange stukken hogere snelheid, verder eigen keuze in versnellingsbak en type overbrenging, zodat je meer kunt aanpassen aan jou smaak van gearing and downforce en daaruit jou specialisme kan halen, als snelle bochtenridder/remmer of rechtuitbrander, zolang het gewicht/pk verhouding maar goed is, dus eigenlijk een beetje ala F1 alleen meer opties immers banden en remmen enz kun je zelf kiezen en aanpassen :roll: eerlijker dan dat krijg je bijna niet of je moet in een cup gaan rijden met allemaal b.v. 120d auto's. :wink:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 05 mei 2008, 22:07

Maik,

Een bestelbusje met 150 pk haalt al 180 km/h. De totale luchtweerstand (drag) van een DSC auto met heel veel vleugel overtreft die luchtweerstand van zo'n busje nooit. Die DSC auto's uit de SS1 hebben dan ook nog gemiddeld 400 pk ipv 150. De 100-180 meting wordt daarom nauwelijks door de downforce of drag beïnvloed. Hooguit 0,1 seconde. We zijn er inmiddels al achter gekomen dat de 100-180 meting niet de meest optimale is om op een circuit als Zandvoort per rondje meerdere metingen te kunnen doen. Uitkomend bij veel bochten heb je zelfs bij 100 km/h het stuur nog niet helemaal recht. Het zoeken naar grip beinvloedt dan nog te zeer de acceleratiemeting. Ook kom je op slechts een paar plaatsen aan de 180. Een 110-170 meting zou daarom handiger zijn. Een waarde waarbij de luchtweerstand ook minder meespeelt.

Dick van Elk pretendeert met zijn Powerlog systeem overigens wel dat hij de luchtweerstand kan meten. Maar dit zou dan logischerwijze ook moeten betekenen dat van iedere auto apart een ijking mbt tot de luchtweerstand is gedaan. Dat is nooit het geval geweest.

Wij blijven stellen dat de acceleratiemeting (voor alle momenten van kwalificatie en race achteraf te controleren) van zeg 110-170 de meest simpele en tegelijkertijd meest betrouwbare meting is. Je moet éénmalig voor iedere klasse apart een meting met een auto doen die precies in de meest gunstige (meest competitieve) pk/gewicht verhouding van die klasse valt. Aflopend van Sport 2 naar GT 6,5; 5,2; 4,3; 3,7 en 2,7 kg/pk.

Wat we tot nu toe met straatauto's gemeten hebben komt ongeacht het soms erg grote verschil in totaalgewicht van de auto's griezelig mooi overeen met de ijktijd zoals die eenmaal voor een auto gemeten is. Zo durven we nu al te stellen dat voor de SS1 klasse met 3,7 kg per pk de normtijd van 100-180 een ronde 6 seconden moet zijn. Niet 5,8 en niet 6,2.

Hier op DF zouden we met hulp van de mensen die een Racelogic Performance Box hebben heel goed een ijktijd van de Sport 2 en misschien Sport 1 klasse kunnen gaan bepalen. Je moet dan als "ijker" vrij zeker weten wat je auto aan pk's aan de wielen heeft. Pas daar dan het totaalgewicht van je auto op aan (middels een extra passagier bijv.) zodat je op 6,5 (Sport 2) of 5,2 (Sport 1) kg per pk uitkomt. Gezien de lagere snelheden die in deze klasse op een circuit behaald worden lijkt me een 100-140 of 100-150 meting de beste.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 05 mei 2008, 22:15

Hielke,
Dat verhaal van luchtweerstand zal ik morgen eens checken met een spreadsheetje van mij, volgens mij KAN het wel wat meer effekt gaan hebben dan de totale luchtweerstand van "een busje".
Misschien (waarschijnlijjk?) is het borrelpraat, maar ik heb al eerder gehoord dat een F1 al meer luchtweerstand dan een vrachtwagen heeft. En het vleugeloppervlak van een F1 vind ik nou niet echt schokkend...
Maar luchtweerstand bij 100km/u zal niet veel effekt hebben inderdaad, maar bij 180 zal het al wat heftiger effekt gaan hebben.
Zal morgen even wat getallen erop loslaten :wink:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 05 mei 2008, 22:17

De mensen die op pk/gewicht blijven hameren vergeten het doel van de controle. Het doel is om gelijkwaardigheid van auto's na te streven. Niets anders. Als alle auto's er precies even lang over doen om van 100-180 te accelereren, hoeveel preciezer wil je het dan nog krijgen.

En als je toch een exacte Pk/gewicht waarde uit de Powerbox wilt toveren, dan zul je voor iedere auto apart en per kwalificatie en na iedere race het totalagewicht moeten gaan bepalen. Een éénmalige acceleratie-ijking zoals wij die voorstellen voor een heel seizoen of wat mijn part betreft tot 2015 is dan onmogelijk geworden. Je hoeft als rijder alleen maar eenmalig het gewicht van de auto aan te passen om een nieuwe ijking voor het bepalen van de pk/gewicht waarde NOODZAKELIJK te maken.

Per weekend 1 kwalificatie en 2 races. En dat voor ruim 100 auto's. Ruim 300 keer een auto op de weegschaal dus. Dat gaat echt niet gebeuren hè.
Laatst gewijzigd door Hielke op 05 mei 2008, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 05 mei 2008, 22:25

Maik schreef:Hielke,
Dat verhaal van luchtweerstand zal ik morgen eens checken met een spreadsheetje van mij, volgens mij KAN het wel wat meer effekt gaan hebben dan de totale luchtweerstand van "een busje".
Misschien (waarschijnlijjk?) is het borrelpraat, maar ik heb al eerder gehoord dat een F1 al meer luchtweerstand dan een vrachtwagen heeft. En het vleugeloppervlak van een F1 vind ik nou niet echt schokkend...
Maar luchtweerstand bij 100km/u zal niet veel effekt hebben inderdaad, maar bij 180 zal het al wat heftiger effekt gaan hebben.
Zal morgen even wat getallen erop loslaten :wink:
Prima Maik. Hoe meer data hoe beter.

Maar ik kan je nu al vertellen dat zo'n spoiler, de vleugel en de diffusor die op de DSC auto's zitten bij lange na niet de downforce en drag van een F1 auto benaderen. Door de vorm is een F1 auto 1 grote vleugel. De totale downforce moet bij topsnelheid (dan praten we over snelheden boven de 300 km/h) groter zijn dan het totaalgewicht van de auto. Spoiler, vleugel en diffusor van een touringcar produceren bij 200 km/h nog niet eens 100 kg geloof ik. Pas bij hoge snelheden hebben die aerodynamische hulpmiddelen pas echt effect.

Luco

Bericht door Luco » 05 mei 2008, 22:44

Volgens mij kan een f1 wagen bij 180 km/h al op zijn kop rijden door de downforce, dus onderschat die zeker niet.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9424
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 06 mei 2008, 05:27

Eerder al zelfs, bij 125-130 km/u al. Maar de aero in de F1 is zo ontzettend doorontwikkeld dat er enorme hoeveelheden downforce geproduceerd worden tegen minimale drag. Minimale drag is nog steeds een drag coeff. van rond de 1, waar een personenauto rond de 0,3 zit.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fabian en 1 gast