Wat maakt sportauto's nou zo gaaf?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Tom

Wat maakt sportauto's nou zo gaaf?

Bericht door Tom » 11 jul 2006, 20:22

Ik denk dat elke man ervan zal dromen, een sportauto voor de deur. Elke jongen had vroeger wel een poster van een Porsche, Ferrari of Lamborghini aan de muur hangen.

Eigenlijk wel raar dat elke man het gaaf vind (bestaan er uitzonderingen? :shock: ). Zoals Andre zegt is het niets meer dan wat blik en vier wielen eronder dat hard kan gaan.
Wat maakt een sportauto nou zo gaaf? En waarom vind elke man het leuk?
Tuurlijk is het status maar dat kun je ook krijgen door een duur horloge, merkkleding, een hoge opleiding/baan of een lekker wijf als vriendin. Terwijl een dikke Rolex of merkkleding lang niet bij iedereen populair is.

Gaat dat ooit nog veranderen of zal de Ferrari-poster populair blijven onder de kleinkleinkinderen?

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 11 jul 2006, 20:28

Tom schreef:Wat maakt sportauto's nou zo gaaf?
Marketing!

*duikt weg voor alles dat naar zijn hoofd geslingerd wordt* :)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 11 jul 2006, 20:29

Uitzonderingen jazeker; ik heb dus niets met Ferrari, Porsche en Lambo, zegt me niets, je kan er met goed fatsoen de weg niet mee op, kan me gestolen worden.

Tom

Bericht door Tom » 11 jul 2006, 20:30

romo: gaat even niet specifiek over die auto's maar ik gok dat in 95% van de 'jongenskamers' wel ergens een autoposter te vinden is met een dikke sportauto.
Peter Tunissen schreef:
Tom schreef:Wat maakt sportauto's nou zo gaaf?
Marketing!

*duikt weg voor alles dat naar zijn hoofd geslingerd wordt* :)
alsof jongens van 7 jaar daar gevoelig voor zijn? of is het de papa die zoiets neerhangt denk je? ;)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 11 jul 2006, 20:35

Ach, toen ik jong( jaartje of 3-4) was zat ik op een skelter van Kettler, en scheurde rond op het scherpst van de snede. Bij slecht weer met model auto`s spelen, zit gewoon in de genen man :D :D

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 11 jul 2006, 20:40

Sportauto's zijn leuk in autobladen, maar als ik lees dat Leen in zijn begin jaren '90 EVO 5 een eind jaren '80 supercar als een F40 op de Ring voorbij kan tetteren, dan gaat er toch een lichtje aan (of uit).
Zo'n EVO heeft vier deuren, vier zitplaatsen, een grote kofferbak, omderhoud kost vergeleken met een Ferrari drie keer niks en als je eens een baggerweggetje tegen komt rij je er doorheen tot de modder op het dak zit en met een Ferrari kun je dan omdraaien, uithuilen en naar huis gaan en verder kun je er eigenlijk ook niks mee. Ja, op een circuit uitlaten maar als er zelfs daar zo'n broodtrommel met spoiler achter je gaat hangen schiet het ook niet op.

En toch vind ik sommige van die auto's ook wel gaaf, F355 is prachtig, GT3 is super, CSL is een mooi compromis etc.
Uiteindelijk kun je auto's niet helemaal tot de grond aan toe in stukjes uiteen rationaliseren, anders reden we allemaal wel in een Fiat Panda diesel met een Radical in de schuur voor de weekenden of een EVO RS, afhankelijk van of je meer circuit of rally man bent.
En dat is dan dus blijkbaar het enige echte verkoopargument voor de verschillende supercars: emotie.

Tristan

Bericht door Tristan » 11 jul 2006, 20:43

Wat Peter hierboven al zegt, je koopt zo'n auto met emotie. Als het je droom is en die kan je verwezelijken, doe je dat ook. Als je in zo'n auto rijdt, heb je toch een speciaal gevoel bij, de sensatie, het geluid, de acceleratie etc etc. Zulke auto's doen iets met je.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 11 jul 2006, 20:45

Tom schreef:alsof jongens van 7 jaar daar gevoelig voor zijn? of is het de papa die zoiets neerhangt denk je? ;)
Als je ziet hoeveel reclame er voor speelgoed en kinderkoekjes en weet ik wat voor rommel er op tv voorbij komt denk ik toch van wel.
Zonder het juiste mobieltje of merk kleding hoor je er op de lagere school al niet meer bij en als je 100 jongetjes vraagt wat de snelste auto ter wereld is zeggen er 90 Ferrari en 9 Porsche.
Het imago van die merken is gewoon geweldig, veel beter dan hun auto's.

Tom

Bericht door Tom » 11 jul 2006, 20:51

Peter Tunissen schreef:En dat is dan dus blijkbaar het enige echte verkoopargument voor de verschillende supercars: emotie.
Dat klopt, maar dat is iets waar de meeste later pas achterkomen. En sommige hebben geld zat dat ze graag een paar ton (teveel) voor die emotie overhebben.

Het is alleen anders bij kinderen, die hebben daar nog geen besef van. Zou romo bijna gaan geloven; dat het in de genen zit.
Posters, spelen met autotjes, zo'n zitautotje, enzovoort. Dat moet toch ergens vandaan komen?

Joy

Bericht door Joy » 11 jul 2006, 20:55

Hmm. Denk in eerste instantie door je omgeving. Van kleins af aan met auto's (1:1 en speelgoedformaat) worden grootgebracht. Als kleine man heb je al een aardig plaatje van wat gewoontjes is en wat extravagant. Op het moment dat een Ferrari de hoek om komt en pa draait zowat je arm uit de kom en roept kijk eens een Ferrari. Vervolgens aanschouw je een bijzonder fel gekleurde auto, een buitengewoon geluid, zo laag als jezelf lang bent en omstanders die allemaal die auto nakijken. Denk dat op dat moment wel een bestandje in je hoofd wordt opgeslagen met de titel ditisietsanders.jpg

Als je wat ouder bent lees je verslagen met daarin berichten over de fenomenale wegligging, de power, de prijs en de onbereikbaarheid.

Ook dat is een deel van het plaatje. De onbereikbaarheid. Uiteindelijk toch kunnen kopen is het ultieme doel boven de saaie meerderheid uit te stijgen.
Weet nog een oud verhaal over een Viper waarin de bestuurder zo hard achter in zijn zetel werd gedrukt dat de gordelspanner elke keer kans zag nog een tandje strakker te gaan staan waardoor de bestuurder op den duur ademnood kreeg :D Geweldig toch, zulke dingen gebeurden je niet met de Golf van pa.

Verder moet er wel wat in de genen zitten.

romo

Bericht door romo » 11 jul 2006, 21:32

Die model auto`s van toen; Matchbox...... kon er daarstraks even niet op komen ( is ook al weer zo lang geleden, OMG ik word een oude l.l :? :? :oops: :oops: )
Meer egh......... bestaan dat merk nog steeds (krijgt sentimentele gevoelens...)

RVV

Bericht door RVV » 11 jul 2006, 21:37

Sportwagens imponeren, zijn altijd snel, duur en mooi. Kortom alle ingrediënten voor het gevoel begeerte. Het vervullen van levensgeluk is voor de meeste mensen een prior. maar om levensgeluk af te bakenen moet je eerst begeren. Irl vallen sportwagens meestal tegen.

Tom

Bericht door Tom » 11 jul 2006, 21:39

romo schreef:Die model auto`s van toen; Matchbox...... kon er daarstraks even niet op komen ( is ook al weer zo lang geleden, OMG ik word een oude l.l :? :? :oops: :oops: )
Meer egh......... bestaan dat merk nog steeds (krijgt sentimentele gevoelens...)
Ja geloof het wel toch?
Ik kreeg die vroeger altijd als we op vakantie gingen. 8) wat was ik toen blij!!!

romo

Bericht door romo » 11 jul 2006, 21:45

Ik had een hele collectie, later weggegeven aan een neefje......... tja berouw komt na de zonde :? :?

RVV

Bericht door RVV » 11 jul 2006, 23:24

Is een M3 eigenlijk een sportwagen ? Geen idee ?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 11 jul 2006, 23:26

Nee, meer een GT naar mijn idee.

Knot

Bericht door Knot » 11 jul 2006, 23:39

Een Speedster, dat is een sportwagen ;)

Elmar

Bericht door Elmar » 11 jul 2006, 23:46

Het ontwerp, de belijning van de auto, geen massa produkt, enz..maakt een sportauto zo gaaf. Dat je er eigenlijk (vervoer technisch) weinig aan hebt, tja WTF.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 12 jul 2006, 09:06

Maar ook die zogenaamde Supesportwagens worden steeds extremer. Met een EVO V een F40 bijhouden of voorbij steken..ok, maar met een EVO IX valt er toch weinig tegen een Carrera GT uit te richten...op dat modderpad na dan.

Een Ferrari Challenge Stradale is echt mijn droom...maar als het er op aan zou komen...denk ik dat er toch een GT3 RS of CSL voor de deur zou komen te staan. Ik zou het op de één of andere manier niet aandurven. Dit soort auto's moeten ook onbereikbaar blijven.

Wat is nou een Testarossa? Ding rijdt voor geen meter, is vandaag de dag simpel voorbij te steken met een knappe middenklasser, maar wat een kick om er gewoon eventjes een rondje mee te rijden. Het effect wat zo'n auto bij medeweggebruikers veroorzaakt...gaaf om een dag mee te maken...daarna wordt het volgens mij vervelend.

Overigens gaat het hele verhaal bij mij niet op als het om een Macca F1 gaat. Voor zo'n auto wil ik desnoods iedere dag bij andere vrienden of familieleden gaan slapen/eten. Een jaar lang rijden en dan failliet in de goot is voor mij zelfs het overwegen waard. 8)

Michel P

Bericht door Michel P » 12 jul 2006, 09:28

Een deel van het verhaal is natuurlijk de onbereikbaarheid van zoiets. Als kind weet je dat het veel centjes kost, je ziet ze amper dus ook daarin zie je dat bevestigd. En als kind droom je vaak vanals ik later groot ben en rijk, dan koop ik............... enz. enz.

Nu, zie Peter zijn verhaal ga je alles rationeel en berekenend benaderen, om maar te rechtvaardigen dat een F40 niets is want een Evo is praktisch, snel en een fractie van de prijs.......... Maar als ik de centen hebt, want dan spelen die factoren niet, en je bent autogek tot in je kleine teen, dan trakteer je jezelf toch op dit soort speelgoed! We hebben toch allemaal onze droomgarage al gevuld!!!!! Alleen de munten ontbreken. Zie jezelf eens vanuit de JK van Jamiroqui positie, prachtig toch!!! Niet voor de pats maar gewoon 1000% liefhebben met munten!!

Michel die verder droomt!

Tristan

Bericht door Tristan » 12 jul 2006, 10:03

En die JK rijdt er tenminste mee ipv de auto's in de garage weg te laten rotten.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 jul 2006, 10:31

Het is gewoon iets magisch, die superwagens. Iets dat je misschien nooit kan krijgen/bereiken.

De eerste keer dat ik in een 911 zat was een bijzonder moment. Toen ik voor het eerst zelf met een 911 reed, was dat nog veel leuker. Alle Porsches die ik daarna reed, of in meereed, waren gewoon al minder bijzonder. De mythe is er dan al vanaf

De eerste keer Lamborghini was precies zoals ik het me had voorgesteld. De acceleratie, het geluid, de electronica die storingen doorgaf... een droom die uitkwam.

De eerste keer met een Lotus Esprit V8 op het circuit was een affluiting. Wat een stoomboot. Alsof je met een Bentley Arnage op pad bent (complimenten voor de Bentley, kritiek voor de Esprit). De Esprit V8 was trouwens de enige auto die ooit bij mij aan de muur hing. Maar het was dus niet mijn ding. Integendeel.

Nog steeds vind ik de pure power van een echte supersportwagen gigantisch indrukwekkend. Maar wat gezegd wordt, met een goeie turbo auto kom je tegenwoordig ook al een heel end. De prestaties van supersportwagens staan daarom heel erg onder druk.

Maar het is ook net als met handgemaakte horloges. Die zijn bijzonder, een simpel quartz horloge is dat niet. Ook al lijken ze van veraf een beetje op elkaar.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 jul 2006, 10:36

Waarmee ik dus zeggen wil, het verschilt gewoon per merk en type.

Italiaanse auto's wekken gewoon veel meer emoties op tijdens het rijden dan Duitse of Japanse auto's.

Ik heb nog geen Ferrari ervaring, maar wel Lamborghini ervaring. Een Lambo is gewoon dikke vette shit. Met niets vergelijkbaar. Niet dat het de beste auto is, maar wel qua beleving één van de gaafste. Misschien zit een deel daarvan tussen mijn oren, ik weet 't niet, interesseert me ook helemaal niet.

Als je één keer met een 993 bi-turbo hebt gereden, dan is dat zo ontzettend veel gaver dan met een getunede Subaru GTT. En meerijden met een Evo blijft nog steeds super, vooral naast iemand als Adje. Maar het haalt het gewoon niet bij de veel 'betere' Porsche, laat staan in vergelijking met echte supercars. IMHO.

Tristan

Bericht door Tristan » 12 jul 2006, 10:39

Moet me denken aan de aflevering van TG waarbij Mister Slow in zijn droomauto ging rijden, de Countach. Later zei hij dat hij beter nooit in de auto had moeten rijden, omdat de droom aan diggelen was, omdat de ervaring slechter bleek te zijn dan hij hoopte. Had beter naar z'n poster moeten blijven kijken.
Laatst gewijzigd door Tristan op 12 jul 2006, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Andre

Bericht door Andre » 12 jul 2006, 10:41

Als ik extreem veel geld had en ik kon de aankoop van een sportauto niet terug op mijn bank afschrift vinden. Dan zou ik misschien een te dure sportauto kopen.

Het zou dan zeker niet een grof breed ding zijn zoals pagani lambo enzo konigegg etc. Heb laatst zo n test filmpje gezien van martin brundel die supercars teste toen viel me dat heel erg tegen en 1 auto schoot er met kop en schouders boven uit en dat is een mclaren F1. Toch vreemd na zoveel jaar ontwikkeling.

Maar dan zou het rooie ferrari F430 zijn voor de pats en GT3 voor het extremere werk. En die stonden dan absoluut niet op nederlands kenteken.

Plaats reactie