Dutch supercar challenge.
- Dennis Cavallino
@andre? Start84 gelezen die vandaag op de mat lag, met artikel van patrick huisman over 997 gt3 supercup? Die vecht daar waar jij in dsc ook voor vecht, terecht. Interessant artikel over minimale gewichten van de gt3's die nog lager liggen dan in dit draadje genoemd als ze uit de fabriek komen. En om je vraag te beantwoorden. Met 150 kilo extra ben ik of wie dan ook bij voorbaat Kansloos, banden en remmen worden dan aan puin gereden om te kunnen volgen. Conclusie van huisman: 997 gt3 is te makkelijk en te goed en zolang er geen minimum gewichtseis is blijft t een oneerlijke uitdaging voor huisman die bijna mijn gewicht heeft. Zijn uitleg over t verschil tussen supercup en endurance spreken boekdelen. Lees maar, inpiratie voor je volgende post. Ik lees t graag, dat weet je.
- Dennis Cavallino
@peric: ik ben ook 100% voorstander van eerlijke competitie, begrijp me niet verkeerd. Maar de mensen die in t dsc rijden, tenminste t gros dat meedoet, doet dat grotendeels voor de lol en niet zoals andre en andere getalenteerden voor de echte competitie. En zoals dick zegt, daar is t dsc nooit voor bedoeld (en dat is jammer, want dat zou t nog leuker maken, ware t niet dat we dan de ramproeven uit de vele cups hier ook zouden zien en dat wil niemand). @andre: dsc jaarboek 2007 heb ik al lang, beetje flauw, had ik niet verwacht adhv mijn posts. Zal je nog eens een compliment geven voor je prestaties zoals met die rooie e36 m3 destijds. Doet niemand je meer na. Mooi was dat. Vorig jaar pikte ik je er ook zo uit, ongeacht in welke auto je reed. Je rijdt mooie aanvallende lijnen, daar geniet ik van, doet bijna niemand zo fraai in dsc. Valt echt op en dat had ik al eens gemeld hier.
- Michel P
Zou je dat even in willen scannen Dennis?Dennis Cavallino schreef:@andre? Start84 gelezen die vandaag op de mat lag, met artikel van patrick huisman over 997 gt3 supercup? Die vecht daar waar jij in dsc ook voor vecht, terecht. Interessant artikel over minimale gewichten van de gt3's die nog lager liggen dan in dit draadje genoemd als ze uit de fabriek komen.
Michel
- Dennis Cavallino
@André: ok, ik vat 'm.
@Michel: Zal ik doen, er staat ook een ander artikel in wat hier ook wel mee te maken heeft, dat gaat over een op stapel staande 'Koningsklasse' georganiseerd vanuit Circuit Park Zandvoort, met GT4 (+GT4 Light) auto's. Niet alleen importeurs, maar vooral ook de grote dealerorganisaties worden daarbij benaderd om hun auto's onder de aandacht te brengen.
Dat soort plannen moet je altijd eerst zien en dan geloven (zegt hij die altijd veel plannen heeft....), maar wat interessant is, is dat ze de kosten willen beperken, doordat de meeste auto's zo tussen 80-140k kosten en de runningcosts rond de ton blijven hangen, in tegenstelling tot hun andere plan om ex-WTTC auto's in te zetten die al bijna niet meer in tonnen, maar miljoenen zijn te begroten (en wat ik in NL gewoon niet zie gebeuren, want daar is NL te klein voor en sponsoring levert te weinig op, zeker als je je vooral beperkt tot Circuit Park Zandvoort).

@Michel: Zal ik doen, er staat ook een ander artikel in wat hier ook wel mee te maken heeft, dat gaat over een op stapel staande 'Koningsklasse' georganiseerd vanuit Circuit Park Zandvoort, met GT4 (+GT4 Light) auto's. Niet alleen importeurs, maar vooral ook de grote dealerorganisaties worden daarbij benaderd om hun auto's onder de aandacht te brengen.
Dat soort plannen moet je altijd eerst zien en dan geloven (zegt hij die altijd veel plannen heeft....), maar wat interessant is, is dat ze de kosten willen beperken, doordat de meeste auto's zo tussen 80-140k kosten en de runningcosts rond de ton blijven hangen, in tegenstelling tot hun andere plan om ex-WTTC auto's in te zetten die al bijna niet meer in tonnen, maar miljoenen zijn te begroten (en wat ik in NL gewoon niet zie gebeuren, want daar is NL te klein voor en sponsoring levert te weinig op, zeker als je je vooral beperkt tot Circuit Park Zandvoort).
-
- Auto: M3P, 130i
@Andre:

Verkoop de 2ton GTR en schaf 2x GT3 aan. Je teambaas gaat het wel begrijpen als je pole traint en de wedstrijden wintPorsche\'s te koop
Bleekemolens Raceplanet biedt aan 2 x Porsche GT3 Cup 997 1 jaar oud hebben beiden de supercup gereden Euro 122.000,- per auto
Tevens 10 x Porsche Carrera nieuwe type, komen uit de incentive , geen kenteken, zijn in goede staat , ideaal voor zomeravond en WEK te verkrijgen eind oktober Euro 46.000,- per auto.
3x BMW130i cup zeer weing gereden waarvan 1 als endurance vanaf Euro 18.000,- inl. 06 53 16 00 22

-
indobesar schreef:@Andre:
Verkoop de 2ton GTR en schaf 2x GT3 aan. Je teambaas gaat het wel begrijpen als je pole traint en de wedstrijden wintPorsche\'s te koop
Bleekemolens Raceplanet biedt aan 2 x Porsche GT3 Cup 997 1 jaar oud hebben beiden de supercup gereden Euro 122.000,- per auto
Tevens 10 x Porsche Carrera nieuwe type, komen uit de incentive , geen kenteken, zijn in goede staat , ideaal voor zomeravond en WEK te verkrijgen eind oktober Euro 46.000,- per auto.
3x BMW130i cup zeer weing gereden waarvan 1 als endurance vanaf Euro 18.000,- inl. 06 53 16 00 22![]()
18k voor een 130 cup auto???
Dat is toch niet duur???
-
Hielke schreef:[.
Klasse die in mijn ogen op dit moment het eerlijkst is, is de Golf diesel Endurance cup. Rijdt 2 minuut laag op Zandvoort. Een startveld van een imposante 50 identieke auto's, iets van 150 deelnemers, mooie lange afstands races, training, kwali en race op dezelfde dag. Lage running costs.
Vreemd dat we er hier middels deelnemers op DF nooit iets van horen.
Ik rij sinds dit jaar in die klasse hielke.
ik heb nog maar 1 wedstrijd gereden en moet zeggen dat ik het toppiegaaf vind.Het leuke is dat het ECHT vergelijkbare auto's zijn.Op het rechte stuk zijn met vergelijkbare rijders inhaalactie's bijna niet mogelijk.het moet echt in het uitremmen of in de bochten gebeuren.Voor mij de belangrijkste reden om in die klasse te gaan rijden is dat het lekker spiegeltjespiegeltje racen met constant strijd.De auto's rijden heerlijk.Lang niet zo tricky als bijv. m'n E30.In de eerste race werden we 7e in een startveld van ca.45 auto's.mijn snelste tijd was 2.081.(heb totaal nog maar 4 uur met de auto gereden) een hoge 2.06 moet mogelijk zijn dus moet nog een beetje meer gas geven.
-
luco hornsveld schreef:[
Met uitzondering van de golf diesels, al eens naar de deelnemers gekeken Hielke?
Zitten behoorlijk wat rijders tussen die uit de beukklasses komen en zich hier ook zo gedragen.
?
Ben ik niet met je eens luco.
Het klopt dat er bekende rijders bijzijn .o.a sheila en mike verschuur, bertram, en consorten.Ik heb ze niet op wangedrag kunnen betrappen.
- Peter Tunissen
Uit een mailtje van vandaag:
Beste rijders, teamleden & geïnteresseerden,
Volgend weekend rijden we de races 3 & 4 tijdens de Pinksterraces op het circuit van Zandvoort. Bijgaand het tijdschema, de deelnemerslijst en de paddockindeling.
Belangrijkste punten:
Deelnemers.
Bijgaand de deelnemerslijst, sta je er niet op of ben je verhinderd gaarne z.s.m. melden. In de Supersport 2 divisie rijden onder voorlopige inschrijving een aantal wagens mee buiten mededinging ( laatste deel, hoge nummers.) Mogelijk worden de Aston Martins toegelaten afhankelijk van de gewicht/PK test en rondetijden.
Paddockindeling.
De paddock gaat open op donderdag om 19.00 uur. Zoals jullie kunnen zien is de ruimte beperkt, we hebben een indeling gemaakt, bij aankomst gaarne melden bij Dick of Renate . Lege trailers moeten na afloop naar Paddock C worden gebracht.
Technische keuringen.
Voor dit evenement worden we geassisteerd door de TC van de NAV-KNAF. Tijdens de races hebben we al aangegeven dat we verplicht zijn te rijden met raamnetten, denkt er aan dat hier op gecontroleerd zal worden. Op de Ring bleken er ook een aantalm wagens te zijn die niet beschikten over deugdelijke verlichting ( met name voorzijde) Conform het reglement is verlichting verplicht !!
Geluid.
Het zal U alleen bekend zijn dat op Zandvoort strenge geluidregels gelden. Nogmaals het dringende verzoek de wagens zo veel mogelijk te dempen onder de 89 dB. Op de Ring bleken er nogal wat deelnemers ( overigens vooral in de GT en SS1) teveel geluid te maken hetgeen leidde tot diskwalificatie van de drie Megane’s. Tracht de wagens zo stil mogelijk te maken en in geval van twijfel informeer naar het niveau na de eerste vrije trainingen. Wij doen onze uiterste best informatie over overschrijdingen z.s.m. door te geven. Het blijft echter ten allen tijde de verantwoordelijkheid van het team te zorgen dat gedurende het gehele evenement de normen niet overschreden worden.
Trainingen op vrijdag.
Er is een mogelijkheid (tegen betaling) in te schrijven voor een extra vrije training op vrijdagmorgen, de training ‘s middags is in het inschrijfgeld inbegrepen.
Keuringen.
Alle wagens dienen zich aan te melden voor keuring vrijdag tussen 14.00 en 17.00 in het TC gebouw ( middelste deur.) Aldaar zullen de Powerlogs ook gecontroleerd worden en een deel extra geïnstalleerd worden.
Houdt er rekening mee dat we dit weekend uitgebreid gaan controleren op naleving van de PK/gewichts verhoudingen. Als je zelf twijfelt of je wagen conform de norm voldoende weegt zorg dan voor voldoende ballast gewicht. Het niet op gewicht kunnen brengen door het ontbreken van voorzieningen levert geen ontheffing op.
Rijdersbriefing.
Briefing in de Tarzan corner, 1e verdieping einde pitgebouw. :
Zaterdagmorgen 9.00 uur. Alleen in bijzondere gevallen wordt een ontheffing verleend.
Veel race plezier en tot op Zandvoort.
V-Max Racing Management b.v.
Dick van Elk
Die bedoel ik ook nietleonard schreef:luco hornsveld schreef:[
Met uitzondering van de golf diesels, al eens naar de deelnemers gekeken Hielke?
Zitten behoorlijk wat rijders tussen die uit de beukklasses komen en zich hier ook zo gedragen.
?
Ben ik niet met je eens luco.
Het klopt dat er bekende rijders bijzijn .o.a sheila en mike verschuur, bertram, en consorten.Ik heb ze niet op wangedrag kunnen betrappen.

Ik zal 1 naam noemen
De heer morien

- Hielke
Klinkt hartstikke leuk en erg sportief Leonard. Knappe prestatie ook in een veld van 45 gelijkwaardige auto's.leonard schreef:Hielke schreef:[.
Klasse die in mijn ogen op dit moment het eerlijkst is, is de Golf diesel Endurance cup. Rijdt 2 minuut laag op Zandvoort. Een startveld van een imposante 50 identieke auto's, iets van 150 deelnemers, mooie lange afstands races, training, kwali en race op dezelfde dag. Lage running costs.
Vreemd dat we er hier middels deelnemers op DF nooit iets van horen.
Ik rij sinds dit jaar in die klasse hielke.
ik heb nog maar 1 wedstrijd gereden en moet zeggen dat ik het toppiegaaf vind.Het leuke is dat het ECHT vergelijkbare auto's zijn.Op het rechte stuk zijn met vergelijkbare rijders inhaalactie's bijna niet mogelijk.het moet echt in het uitremmen of in de bochten gebeuren.Voor mij de belangrijkste reden om in die klasse te gaan rijden is dat het lekker spiegeltjespiegeltje racen met constant strijd.De auto's rijden heerlijk.Lang niet zo tricky als bijv. m'n E30.In de eerste race werden we 7e in een startveld van ca.45 auto's.mijn snelste tijd was 2.081.(heb totaal nog maar 4 uur met de auto gereden) een hoge 2.06 moet mogelijk zijn dus moet nog een beetje meer gas geven.
Vertel eens wat meer aub. Ik heb een aantal vragen. Hoe verloopt het in een race van 4 of 6 uur, moet je banden wisselen? Moet er getankt worden, en hoe lang duurt dat dan? Moet je verplicht een aantal keren binnen komen en dan een minimale tijd stil blijven staan? Houden de remblokjes het een 6 uurs race uit? Hebben de remmen wel eens fading?
-
Dat mailtje ziet er goed uit. De dsc heeft met kg per pk regel een super mooi gegeven in de hand. Als ze dit waterdicht krijgen stijgt voor mij de dsc klasse mega in aanzien.
Liever 10e in een eerlijke auto dan winnen met een illegale auto.
Liefste winnen met een eerlijke auto natuurlijk.
Laten we hopen dat dick en de dsc organisatie hier nu zich nu sterk voor maken. Maar die mail geeft goede hoop.
Hoop dat de teams voldoende lood meenmenen.
Zou die GT3 cup wel 275kg lood op de bodem kunnen hebben:)
Liever 10e in een eerlijke auto dan winnen met een illegale auto.
Liefste winnen met een eerlijke auto natuurlijk.

Laten we hopen dat dick en de dsc organisatie hier nu zich nu sterk voor maken. Maar die mail geeft goede hoop.
Hoop dat de teams voldoende lood meenmenen.

Zou die GT3 cup wel 275kg lood op de bodem kunnen hebben:)
- duifjes.com
- Hielke
Nee, zo is het niet. Verhouding goede en minder goede rijders is gelijk aan andere klasses en leagues. Een cupklasse als de 130i cup uitgezonderd. Maar dergelijke klasses kom je ook maar eens in de zoveel jaar tegen. Verschil op dit moment is dat over de kwaliteiten van rijders, auto's, strategen, teams en tuners in de DSC geen zinnig woord meer gezegd kan worden omdat de naleving van de, en ik herhaal het nog maar een keer, van de in theorie fantastische pk/gewicht regel, totaal aan verwaarlozing onderhevig is geweest. Zonder die naleving is de klasse een parodie op de echte racerij, een karikatuur van hoe het zou moeten zijn.duifjes.com schreef:Kortom DSC is voor losers die een dikke raceauto voor de buitenwerled willen rijden maar eigenlijk niet kunnen rijden?
Ik snap hem.......
Wordt er op hele korte termijn wel serieus en gedegen werk van de naleving van die pk/gewicht regel gemaakt mbv de GPS Powerlog analyse, dan is de DSC in één klap leidend in de wereld van de autosport vwb het naleven van reglementen. Immers, de verantwoordelijkheid voor het aan de start brengen van een reglementaire auto kan mbv de Powerlog nu volledig bij de rijders en teams zelf worden neergelegd. De controle vindt als het ware dan 100% van de tijd plaats en is daarbij foolproof en onkreukbaar. Enige voorwaarde is het creeëren van een ijktabel voor de acceleratietijden van een bepaalde snelheid naar een hogere snelheid en de tijd die daarbij hoort. Ik kan me niet voorstellen dat een ieder zichzelf respecterende rijder hier ooit moeite mee zou kunnen hebben. Het maakt het wezenlijke verschil tussen uitgelachen of bloedjeserieus genomen te worden. Het feitelijke tempo op de baan heeft er dan niets meer mee te maken.
Had ik dit verhaal al eens eerder neergeschreven? Doe ik het voor de zekerheid nog maar eens. Itt wat sommigen mogen denken draag ik de DSC wel een warm hart toe. Denk dat Van Elk ook niet bewust de teugels van de naleving van de regels zo idioot ver heeft laten vieren. Hij heeft in ieder geval de kans om de zaken nu recht te zetten en de DSC voor rijders van allerlei pluimage een prettige thuishaven te maken.
- Bert ///M3
Ik denk eerlijk gezegd dat een powerlog gebaseerd op acceleratietijden ook niet waterdicht is Hielke. Hoewel het een stap in de juiste richting is natuurlijk.
Want hoe ga je om met auto's met extra downforce etc?
Jantje komt aan de start met 1200 KG en 324 PK, zonder megavleugel precies volgens klassement.
Pietje komt aan de start met 1200 KG en 360 PK, met een achterspoiler 1.80 breed, dikke brede banden etc. Dus niet legaal volgens 3.7 PK/KG.
Met een beetje finetunen van die downforce zet je ongeveer dezelfde acceleratietijden neer als de eerste auto alleen levert het je ipv op het rechte stuk nu ineens in bochten voordeel op. Je kan dit met de huidige motormanagment systemen zelfs zo afstellen dat je minder power hebt in de lagere versnellingen zodat het daar ook niet aan het licht komt. Bij turbo motoren is dat helemaal een fluitje van een cent.
Ik denk dat je altijd wel iets van valsspelerij houd. Omdat het een open klasse is waar in feite alleen de PK/KG regels gelden is het onmogelijk om auto's op technisch vlak gelijk te krijgen (bijvoorbeeld motormanagment etc) We hebben allemaal gelezen hoe het in de 130i cup ging, waar controle op papier makkelijk is maar in de praktijk tegen viel. Bij een open klasse is dat al helemaal bijna niet te doen.
Als je het 100% waterdicht wil hebben zal je naar een complexer systeem moeten kijken. Iets wat niet alleen de acceleratietijden meet maar bijvoorbeeld ook een paar andere parameters zoals flow in het inlaatsysteem van de motor, toerental etc. Combinatie daarvan kan je een goed beeld geven over hoe zo'n auto in elkaar steekt.
Andere manier is een loadcell gebruiken die askoppel meet. Je kan dan exact zien hoeveel koppel je bv op de achterwielen hebt. Combinatie met 2 tacho sensoren, 1 op je achterassen en 1 op je krukas, dit geeft je je eindoverbrenging. Dan een simpel stukje logging software er overheen en klaar ben je. Dan heb je altijd een nauwkeurige waarde voor vermogen op de achterassen en daar krijg je geen speld tussen. Alleen zou het een duur systeem zijn en lastig toepasbaar omdat elke auto anders is en je zo'n sensor pas zou moeten maken. Achteras voor een auto met 200 PK is nou eenmaal iets anders als een achteras voor een auto met 600 PK.
Daar hebben al meer mensen over nagedacht want er zit al een patent op
http://www.patentstorm.us/patents/5837909.html
Want hoe ga je om met auto's met extra downforce etc?
Jantje komt aan de start met 1200 KG en 324 PK, zonder megavleugel precies volgens klassement.
Pietje komt aan de start met 1200 KG en 360 PK, met een achterspoiler 1.80 breed, dikke brede banden etc. Dus niet legaal volgens 3.7 PK/KG.
Met een beetje finetunen van die downforce zet je ongeveer dezelfde acceleratietijden neer als de eerste auto alleen levert het je ipv op het rechte stuk nu ineens in bochten voordeel op. Je kan dit met de huidige motormanagment systemen zelfs zo afstellen dat je minder power hebt in de lagere versnellingen zodat het daar ook niet aan het licht komt. Bij turbo motoren is dat helemaal een fluitje van een cent.
Ik denk dat je altijd wel iets van valsspelerij houd. Omdat het een open klasse is waar in feite alleen de PK/KG regels gelden is het onmogelijk om auto's op technisch vlak gelijk te krijgen (bijvoorbeeld motormanagment etc) We hebben allemaal gelezen hoe het in de 130i cup ging, waar controle op papier makkelijk is maar in de praktijk tegen viel. Bij een open klasse is dat al helemaal bijna niet te doen.
Als je het 100% waterdicht wil hebben zal je naar een complexer systeem moeten kijken. Iets wat niet alleen de acceleratietijden meet maar bijvoorbeeld ook een paar andere parameters zoals flow in het inlaatsysteem van de motor, toerental etc. Combinatie daarvan kan je een goed beeld geven over hoe zo'n auto in elkaar steekt.
Andere manier is een loadcell gebruiken die askoppel meet. Je kan dan exact zien hoeveel koppel je bv op de achterwielen hebt. Combinatie met 2 tacho sensoren, 1 op je achterassen en 1 op je krukas, dit geeft je je eindoverbrenging. Dan een simpel stukje logging software er overheen en klaar ben je. Dan heb je altijd een nauwkeurige waarde voor vermogen op de achterassen en daar krijg je geen speld tussen. Alleen zou het een duur systeem zijn en lastig toepasbaar omdat elke auto anders is en je zo'n sensor pas zou moeten maken. Achteras voor een auto met 200 PK is nou eenmaal iets anders als een achteras voor een auto met 600 PK.
Daar hebben al meer mensen over nagedacht want er zit al een patent op

http://www.patentstorm.us/patents/5837909.html
- Maik
Maar dat handhaven gaat dus niet lukken met de Powerlog Andre, precies om de reden die Bert uitlegt.
Het zou alleen lukken met de Powerlog als ook de aerodynamische eigenschappen in cijfertjes bekend zouden zijn, en dat is niet te doen denk ik (denk dan aan het simpel aan kunnen passen van hoeveelheid vleugel bv, dan heb je voor elke vleugelsetting weer de nieuwe CW waarde en frontaal oppervlak cijfertjes nodig...).
Ik zie wel wat in het Bertpatent
Het zou alleen lukken met de Powerlog als ook de aerodynamische eigenschappen in cijfertjes bekend zouden zijn, en dat is niet te doen denk ik (denk dan aan het simpel aan kunnen passen van hoeveelheid vleugel bv, dan heb je voor elke vleugelsetting weer de nieuwe CW waarde en frontaal oppervlak cijfertjes nodig...).
Ik zie wel wat in het Bertpatent

- Bert ///M3
Idd dat bedoel ik, handhaven dmv GPS acceleratietijden is lastig.
Zo'n E46 GTR kit met max vleugel verhoogd je CW waarde al van 0,3 naar 0,51 oid. Even snel gerekend met een frontaal oppervlak van 2,2 m2 betekend dat dat je bij 200 km/u al zo'n 80 PK extra nodig hebt om die extra luchtweerstand te overwinnen. Dat scheelt nogal wat op die powerlog denk ik
Zo'n E46 GTR kit met max vleugel verhoogd je CW waarde al van 0,3 naar 0,51 oid. Even snel gerekend met een frontaal oppervlak van 2,2 m2 betekend dat dat je bij 200 km/u al zo'n 80 PK extra nodig hebt om die extra luchtweerstand te overwinnen. Dat scheelt nogal wat op die powerlog denk ik

- Hielke
@Bert,
Je maakt het onnodig gecompliceerd omdat je je nog teveel op het exacte aantal pk's focust. Zodra er een ijking heeft plaatsgevonden die een weerspiegeling is van de relatie tussen pk's en gewicht, dan zijn die pk's voor de regelnaleving totaal geen issue meer. Het gaat dan om de TIJD die auto's er over doen om van 80-140, 90-150, 100-160 of 150-200, 160-220 te accelereren. Hoe de auto's binnen die EENMALIG geregistreerde tijden komen zal de organisator, technische commissie, concurrerende teams etc. etc. helemaal worst zijn. Als ze er maar binnen blijven. Eventueel door een race lang halfgas te geven. Dat zou op zich al een prijs verdienen want je hoeft het maar één keer te geven en de Powerlog registratie legt je zonde direct bloot.
Dan over de factor vleugel, spoiler, splitter in relatie tot het beïnvloeden van de pk's en de ijking. Ik stel me m'n eigen Bravo voor. 53 woeste paarden aan die wielen volgens de Racelogic box van Andre. Topsnelheid iets van 150 km/h. Zal die auto, voorzien van een enorme vleugel achterop en een joekel van een splitter voorop ineens 20 wiel-pk's extra nodig hebben om dan weer op die 150 km/h uit te komen. Misschien 20 pk. Maar bij snelheden van 80, 100, 120 en 130 zeker niet. Daar speelt die luchtweerstand nog maar beperkt mee. Al zet je iemand rechtopstaand op de Bravo (vastgetaped met ducktape natuurlijk), dan nog tuffelt die auto nog wel naar 145 km/h door. Zolang je dus de Powerlog meting ook maar bij snelheden van 90-150 doet, is er helemaal niks aan de hand. En dan nog, ook al zit je er bij die lage snelheids meting 20 pk naast, hoeveel pk denk je wel niet extra nodig te hebben bij hoge snelheid? Een auto voorzien van vleugels gaat op hoge snelheid een stukje topsnelheid inleveren. Of ie dat met een hogere bochtsnelheid kan compenseren is aan de inschatting van het team/rijder. Met een schending van de pk/gewicht regel gaat 'm dat in ieder geval niet lukken. Er wordt immers ook op lage snelheid gemeten.
Ziehier de schoonheid van de GPS logging. Blijf binnen de ijktest marges en alles staat je vrij. Grote motor met zware auto, lichte auto met kleine motor, sterke motor met veel vleugels. Per saldo zal het verschil in rondetijden tussen de auto's minimaal worden. Een seconde misschien. En dan hebben de teams/rijders ook nog de keuzevrijheid om binnen die regels correcties door te voeren. Vergelijk dat eens met de hoogst illegale verschillen van 6 seconden van nu.
Je maakt het onnodig gecompliceerd omdat je je nog teveel op het exacte aantal pk's focust. Zodra er een ijking heeft plaatsgevonden die een weerspiegeling is van de relatie tussen pk's en gewicht, dan zijn die pk's voor de regelnaleving totaal geen issue meer. Het gaat dan om de TIJD die auto's er over doen om van 80-140, 90-150, 100-160 of 150-200, 160-220 te accelereren. Hoe de auto's binnen die EENMALIG geregistreerde tijden komen zal de organisator, technische commissie, concurrerende teams etc. etc. helemaal worst zijn. Als ze er maar binnen blijven. Eventueel door een race lang halfgas te geven. Dat zou op zich al een prijs verdienen want je hoeft het maar één keer te geven en de Powerlog registratie legt je zonde direct bloot.
Dan over de factor vleugel, spoiler, splitter in relatie tot het beïnvloeden van de pk's en de ijking. Ik stel me m'n eigen Bravo voor. 53 woeste paarden aan die wielen volgens de Racelogic box van Andre. Topsnelheid iets van 150 km/h. Zal die auto, voorzien van een enorme vleugel achterop en een joekel van een splitter voorop ineens 20 wiel-pk's extra nodig hebben om dan weer op die 150 km/h uit te komen. Misschien 20 pk. Maar bij snelheden van 80, 100, 120 en 130 zeker niet. Daar speelt die luchtweerstand nog maar beperkt mee. Al zet je iemand rechtopstaand op de Bravo (vastgetaped met ducktape natuurlijk), dan nog tuffelt die auto nog wel naar 145 km/h door. Zolang je dus de Powerlog meting ook maar bij snelheden van 90-150 doet, is er helemaal niks aan de hand. En dan nog, ook al zit je er bij die lage snelheids meting 20 pk naast, hoeveel pk denk je wel niet extra nodig te hebben bij hoge snelheid? Een auto voorzien van vleugels gaat op hoge snelheid een stukje topsnelheid inleveren. Of ie dat met een hogere bochtsnelheid kan compenseren is aan de inschatting van het team/rijder. Met een schending van de pk/gewicht regel gaat 'm dat in ieder geval niet lukken. Er wordt immers ook op lage snelheid gemeten.
Ziehier de schoonheid van de GPS logging. Blijf binnen de ijktest marges en alles staat je vrij. Grote motor met zware auto, lichte auto met kleine motor, sterke motor met veel vleugels. Per saldo zal het verschil in rondetijden tussen de auto's minimaal worden. Een seconde misschien. En dan hebben de teams/rijders ook nog de keuzevrijheid om binnen die regels correcties door te voeren. Vergelijk dat eens met de hoogst illegale verschillen van 6 seconden van nu.
- GTRene
Blijft gewoon erg moeilijk, verschillende auto's eerlijk of gelijk te maken, de 1 haalt het daaruit en de ander daaruit...
net als op de dragstrip of zoals het vroeger was, veel beter krijg je het niet, ongelijkheid zal er altijd zijn!
Alleen niet op de manier zoals ze het doen bij dat eindejaars feest hoe heet dat, race of champions? dan moet ieder in een aan hem toegewezen zelfde auto rijden...
Dus stel 20 zelfde auto's, iedereen een lotje trekken welk nummer auto en dan rijden, dan zie je de beste coureur, en anders niet meer "zeuren"
en gewoon rijden of zelf ook zo mee doen, of gewoon een andere klasse kiezen met allemaal dezelfde auto's je kan namelijk zelf kiezen, je hoeft niet mee te doen 
net als op de dragstrip of zoals het vroeger was, veel beter krijg je het niet, ongelijkheid zal er altijd zijn!
Alleen niet op de manier zoals ze het doen bij dat eindejaars feest hoe heet dat, race of champions? dan moet ieder in een aan hem toegewezen zelfde auto rijden...
Dus stel 20 zelfde auto's, iedereen een lotje trekken welk nummer auto en dan rijden, dan zie je de beste coureur, en anders niet meer "zeuren"