MotoGP vind ik altijd leuk omdat dat echt spannend is tot de finishlijn. Verschillen zijn wat kleiner en een minimaal foutje in de laatste bocht kan iemand de overwinning kosten. Rally is imho het leukste om te zien. Smalle wegen, verschillende ondergrond en geweldige natuur eromheen.
Formule 1 2008
-
allen
Hey verdorie! Weer gemist...
Ach ja, zo te lezen niets gemist dus volgende keer beter.
MotoGP vind ik altijd leuk omdat dat echt spannend is tot de finishlijn. Verschillen zijn wat kleiner en een minimaal foutje in de laatste bocht kan iemand de overwinning kosten. Rally is imho het leukste om te zien. Smalle wegen, verschillende ondergrond en geweldige natuur eromheen.
- Dutch
Was inderdaad een saaie race. Altijd zo als Massa wint.
Maar het probleem in de F1 is niet zozeer de elektronica - die is dit jaar al stevig teruggedrongen, Dexter - maar de aerodynamica. Daardoor kunnen auto's elkaar niet meer volgen zonder downforce te verliezen. Volgend jaar gaat daar ongeveer de helft vanaf en keren de slicks terug. Tot die tijd hopen op regen of gekkigheden zoals in Australië.
Want zelfs ondanks al die onzinvleugeltjes die de auto's ook nog eens oerlelijk maken (zo'n stierenkop voorop de BMW
), heb je zo eens in de zoveel races weer eens geluk en wordt het toch nog leuk. En, ik zeg 't nog maar eens, vroeger was 't echt niet veel beter.
Maar het probleem in de F1 is niet zozeer de elektronica - die is dit jaar al stevig teruggedrongen, Dexter - maar de aerodynamica. Daardoor kunnen auto's elkaar niet meer volgen zonder downforce te verliezen. Volgend jaar gaat daar ongeveer de helft vanaf en keren de slicks terug. Tot die tijd hopen op regen of gekkigheden zoals in Australië.
Want zelfs ondanks al die onzinvleugeltjes die de auto's ook nog eens oerlelijk maken (zo'n stierenkop voorop de BMW
- skinnybmw
- skinnybmw
Zo'n MotoGP race is ook wel iets korter...allen schreef:Hey verdorie! Weer gemist...Ach ja, zo te lezen niets gemist dus volgende keer beter.
- wjn
Dit was m'n eerste F1 race die ik gekeken heb, en vond het wel de moeite waard om te kijken. Hoopte eigenlijk dat Hamilton een inhaalrace ging maken, maar in plaats daarvan bleef ie achter anderen hangen en als ie er op snelheid voorbij ging, een maf handje ook nog.
En het gaat om een positie, dus moet ie maar wat meer moeite doen.
Edit: Bedoel de 1e F1 race van 2008
En het gaat om een positie, dus moet ie maar wat meer moeite doen.
Dan heb je de WSBK zeker ook gemist (1e race). Was idd spannend t/m de laatste bocht.allen schreef:Hey verdorie! Weer gemist...Ach ja, zo te lezen niets gemist dus volgende keer beter.
Edit: Bedoel de 1e F1 race van 2008
Laatst gewijzigd door wjn op 07 apr 2008, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Hunter
Vind Hamilton idd wat "zielig"...
Alsof hij een koning is, waarvoor iedereen maar aan de kant moet
En stomme vind ik dan: sommige doen het ook nog
Het gaat om een plek, die ga je dan toch gewoon verdedigen????
Start vond ik wel leuk om te zien, gebeurde genoeg...
Alleen de rest was slaapverwekkend...
Alsof hij een koning is, waarvoor iedereen maar aan de kant moet
En stomme vind ik dan: sommige doen het ook nog
Het gaat om een plek, die ga je dan toch gewoon verdedigen????
Start vond ik wel leuk om te zien, gebeurde genoeg...
Alleen de rest was slaapverwekkend...
- Dutch
Feitelijk komen we zo weer terug bij de DSC-discussie.
Wat wil je? Spanning en alles dicht bij elkaar door een scala aan kunstgrepen dan wel eenvormige techniek? Of een 'eerlijk' technisch reglement waar iedereen met een eigen oplossing antwoord op geeft?
F1 is feitelijk het allerlaatste bastion van de autosport die uitgaat van de laatste aanpak. (En daar wordt in de laatste jaren al op afgedongen door alle kwalificatievernieuwingen, safety-car-situaties en nu de standaard-ECU.)
En ja, dan loop je ietsje sneller de kans dat het saai wordt.
Als je dan zegt: weg met de technische vindingrijkheid, alleen het talent van de coureur staat voorop, dan kun je in de monopostowereld kiezen voor een eenheidsklasse. Alles onder de F1 (behalve F3) werkt inmiddels zo. En in F3 zie je dan ook meteen dat de meeste teams zo snel mogelijk de beste chassis-motor-combinatie kopen (nu Dallara-Mercedes).
In de toerwagen- en sportwagenwereld moet je iets anders doen als je geen silhouettes à la NASCAR wilt. Bijvoorbeeld met gewichten en andere beperkingen aan de slag om iedereen dezelfde kans op de overwinning te geven. Maar ook dat blijft een moeilijk verhaal: hoe houd je iedereen blij, hoe houd je de kosten in de hand, hoe houd je rekening met de commerciële belangen van de fabrikanten?
In het algemeen komt het hierop neer: hoe meer nadruk op techniek, des te saaier het meestal is. Hoe spannender de race, des te groter de kans dat er kunstgrepen zijn toegepast om het veld dicht bij elkaar te houden.
Aan u de keus.
Wat wil je? Spanning en alles dicht bij elkaar door een scala aan kunstgrepen dan wel eenvormige techniek? Of een 'eerlijk' technisch reglement waar iedereen met een eigen oplossing antwoord op geeft?
F1 is feitelijk het allerlaatste bastion van de autosport die uitgaat van de laatste aanpak. (En daar wordt in de laatste jaren al op afgedongen door alle kwalificatievernieuwingen, safety-car-situaties en nu de standaard-ECU.)
En ja, dan loop je ietsje sneller de kans dat het saai wordt.
Als je dan zegt: weg met de technische vindingrijkheid, alleen het talent van de coureur staat voorop, dan kun je in de monopostowereld kiezen voor een eenheidsklasse. Alles onder de F1 (behalve F3) werkt inmiddels zo. En in F3 zie je dan ook meteen dat de meeste teams zo snel mogelijk de beste chassis-motor-combinatie kopen (nu Dallara-Mercedes).
In de toerwagen- en sportwagenwereld moet je iets anders doen als je geen silhouettes à la NASCAR wilt. Bijvoorbeeld met gewichten en andere beperkingen aan de slag om iedereen dezelfde kans op de overwinning te geven. Maar ook dat blijft een moeilijk verhaal: hoe houd je iedereen blij, hoe houd je de kosten in de hand, hoe houd je rekening met de commerciële belangen van de fabrikanten?
In het algemeen komt het hierop neer: hoe meer nadruk op techniek, des te saaier het meestal is. Hoe spannender de race, des te groter de kans dat er kunstgrepen zijn toegepast om het veld dicht bij elkaar te houden.
Aan u de keus.
- Hendrik Kinderman
Tja spanning is natuurlijk enorm belangrijk. Maar als je niet verder ontwikkelt, komt er ook niet meer snelheid in die wagens. En moet je eens zien wat voor een technieken wel niet allemaal uit de F1 en andere soorten autosport zijn gekomen. Ik denk dat het niet allemaal standaardkoek zal worden, Dan maar een mengelmoesje en toch wel verschillen.
Wat misschien een betere oplossing is: ieder team een X-budget per jaar in de ontwikkeling laten steken dat voor elk team hetzelfde is, maar dan krijg je een ander probleem: hoe is dat dan allemaal te controleren???
Wat misschien een betere oplossing is: ieder team een X-budget per jaar in de ontwikkeling laten steken dat voor elk team hetzelfde is, maar dan krijg je een ander probleem: hoe is dat dan allemaal te controleren???
-
Luco
- Dennis Cavallino
- Mark Nauta
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
- Bert ///M3