Dutch supercar challenge.

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 27 apr 2008, 12:08

Nokkenas verdraaien :?:

Tomaz

Bericht door Tomaz » 27 apr 2008, 12:28

Dexter schreef: @Tomaz: Censuur is een zware beschuldiging die je niet zomaar mag gebruiken als je het niet hard kunt maken.
Ikzelf censureer niemand en zal altijd met open vizier een discussie aangaan. Het draadje waar Rico op doelt is in ieder geval niet door mij weggegooid.
Tomaz schreef: Is dit draadje op slot geweest dan?

gaaf man het begint hier op een censuurcultuur te lijken. Draadjes die onaangekondigd weggehaald worden of op slot gaan. Ik hou er een beetje een verkeerde smaak aan over zo. :?
Ik vroeg me dus alleen af of dit draadje op slot gegaan is naar aanleiding van Peric's opmerking. Het draadje waar Rico op doelt heb ik niet gezien (hoewel het vermakelijk klinkt) :lol:.

Maar ik denk dat jullie me wel begrijpen, er worden draadjes zonder bericht naar de starter weggehaald en preventief waarschuwingen uitgedeeld om iets te voorkomen. Ik vind dat zo'n situatie op censuur begint te lijken, en dat vind ik persoonlijk erg jammer.

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 27 apr 2008, 12:41

Andre schreef:Jan dat is heel moeilijk om een rijtje te maken. Ik weet alle pk en gewichten niet. Weet alleen de GT3 voor de SS1.

GT3 cup

gewicht 1150kg zonder rijder.

de meeste zijn getuned doormiddels van de nokkenas te verdraaien. Ze rijden rond met ca. 447pk. De porsche heeft en dat is getest 40pk verlies. Dus 15% verlies haalt ie niet.

Dus 407pk x 3.7 is 1505,9 kg behoort ie te zijn binnen de SS1 regelementen met rijder. Op de nurburgring had niemand extra kg mee.

De GTR van ons past zonder restrictor er ook niet in. Maar ja je moet wat anders rij je helemaal voor spek en bonen mee. Wij hebben nog een v8 en wij zouden evt nog wel meer pk eruit kunnen halen. De porsche rijden ondanks geen restrictor in onze auto ons nog zomaar voorbij. Maar de mensen met de 6 cil zitten aan hun max en kunnen niks anders dan gedegradeerd worden tot het middenveld.
o.k. Volgens het boekje is de GT3 in te delen.
Hoeveel pk en hoeveel kg meet jouw GTR, Andre?

Geeft de organisatie deze gegevens overigens niet vrij als erom gevraagd wordt? Daar zitten toch de geheimen niet?

Peric

Bericht door Peric » 27 apr 2008, 12:41

SORRY, SORRY, SORRY!!!
Ik was in de war met een ander draadje die Dex op slot gegooid had. Mijn fout!!
(maar levert wel weer leuke dicussies op :))

GTRene

Bericht door GTRene » 27 apr 2008, 12:50

@Dexter, :shock: wat een verhaal :shock: maar goed onderbouwt en duidelijk wat je bedoelt naar beide kanten 8)

Verder, hoe wegen ze eigenlijk de auto's en wegen ze die voor elke race? en meten ze voor elke race het vermogen en verzegelen ze dat? net als in de F1?
Denk dat bovenstaand verhaal erg tijdrovend is en moeilijk onder controle te houden is en je met slimme programma's vermogens zo weer aan passen kan...dus helemaal 100% krijgen is zeer moeilijk helaas, dus echt een gelijke wedstrijd met gelijk materiaal zal je niet snel krijgen, behalve in de series waar iedereen met dezelfde auto rijd, en om te zien wie de beste coureur is moet je al bijna net als in de race of champions wedstrijden er naast organiseren, zodat mensen ook kunnen zien day wedstrijd winnaars niet per definitie de beste coureurs zijn, maar beter materiaal hebben enz.

dus misschien dat Dick ook zoiets kan regelen aan het begin en einde van een seizoen, dus al de racers ook een soort race of champions laten doen, en mee laten tellen, of als coureurs eigenschappen titel. :roll:

Tomaz

Bericht door Tomaz » 27 apr 2008, 12:50

Jan Ozephius schreef:
Geeft de organisatie deze gegevens overigens niet vrij als erom gevraagd wordt? Daar zitten toch de geheimen niet?
De teams gaan die gegevens in ieder geval niet vrijgeven. Dat is ongeveer hetzelfde als vragen naar de datasheets die ze maken voor iedere auto & circuit.

Als de pk/gewichts regel nu heel streng werd nageleefd was het dus niet zo'n probleem om elkaar te laten weten wat je auto weegt of hoeveel vermogen dat ie levert maar nu met de illegaliteit in gang is dat onverstandig. Daarom ben ik bang dat die gegevens niet vrij beschijkbaar zijn en worden, want zelfs als de regel streng wordt nageleefd zijn de teams zuinig op hun data en is de organisatie zuinig op haar teams.

En nu ga ik lekker de zon in want het geforum heeft alweer genoeg tijd gekost voor vandaag, rijden moeten we! :lol:

@ Dick van Elk, als je nou van de lastige commentaren af wilt laat je de Porsche's samen in een klassement zetten. :)

Dexter

Bericht door Dexter » 27 apr 2008, 12:59

Tomaz schreef: Ik vroeg me dus alleen af of dit draadje op slot gegaan is naar aanleiding van Peric's opmerking. Het draadje waar Rico op doelt heb ik niet gezien (hoewel het vermakelijk klinkt) :lol:.

Maar ik denk dat jullie me wel begrijpen, er worden draadjes zonder bericht naar de starter weggehaald en preventief waarschuwingen uitgedeeld om iets te voorkomen. Ik vind dat zo'n situatie op censuur begint te lijken, en dat vind ik persoonlijk erg jammer.
Er is een groot verschil tussen censuur en een situatie die op censuur begint te lijken.

Voor alle duidelijkheid even een quote dan maar: "3) Als laatste, er lopen hier een paar mensen met moderator-rechten rond, die hebben de rechten om naar eigen inzicht topics te verplaatsen, sluiten of verwijderen. Ze zijn geen god, maar steken wel een deel van hun vrije tijd in dit forum. Dus ook al ben je het niet altijd met hun beslissingen eens, probeer je echter toch een beetje in hun situatie te verplaatsen, ze zijn er om het forum leesbaar en toegankelijk te houden voor ons allemaal"

De volledige inhoud is hier te lezen.

Dexter

Bericht door Dexter » 27 apr 2008, 13:00

Peric schreef:SORRY, SORRY, SORRY!!!
Ik was in de war met een ander draadje die Dex op slot gegooid had. Mijn fout!!
(maar levert wel weer leuke dicussies op :))
Zit wel goed Peric.... :wink:

leonard

Bericht door leonard » 27 apr 2008, 13:24

on - topic

Ik kan andré z'n frustatie's heel goed begrijpen.

Ik race op een veeeeeeel lager niveau maar heb dus wel heel BEWUST gekozen voor gelijkwaardige cup race.(rij E30 en Golf endurance bij de dnrt)
In de SS bij de DNRT rijden een aantal vrienden van me en daar is het gewoon dat degene met het meeste vermogen vooraan rijd.Regelmatig gebeurd het daar dat een snelle auto in de bochten langzamer is en dan op het rechte stuk weer voorbij komt. DAT vind ik gewoon niet leuk mede omdat het niets met racen te maken heeft.Het leuke aan racen ( en voor je eigen ego) is dat je met gelijkwaardig materiaal van bocht naar bocht met elkaar strijd!!!

Anderzijds kan ik dick van Elk ook heel goed begrijpen.Hoe krijg je anders al die startvelden gevuld.Het zijn best veel oudere rijders die daar meedoen.het lijkt me logisch dat een snelle 50 plusser het aflegt tegen een goede 20 plusser.

@Andre

Kom gezellig E30 rijden!!! veel voordeliger en minimaal net zoveel fun!!!

Andre

Bericht door Andre » 27 apr 2008, 13:39

leonard de e30 cup is inderdaad een leuke klasse.

Maar ik heb nog hoop dat dick die 3.7kg per pk gaat handhaven in de volgende races. Gebeurt dat niet dan is de ss1 een porsche feestje. En zou je nog kunnen uitwijken naar de ss2 klasse. Een mooie bmw kan je ook bouwen voor de ss2. Dus we wachten alles even af.

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 27 apr 2008, 15:29

Andre schreef:leonard de e30 cup is inderdaad een leuke klasse.

Maar ik heb nog hoop dat dick die 3.7kg per pk gaat handhaven in de volgende races. Gebeurt dat niet dan is de ss1 een porsche feestje. En zou je nog kunnen uitwijken naar de ss2 klasse. Een mooie bmw kan je ook bouwen voor de ss2. Dus we wachten alles even af.
Andre, is BMW dan in de SS2 wat Porsche in de SS1 is?
Blijft dan lood om oud ijzer, met dat verschil dat jij dan vanzelf eerste wordt. :wink:

Andre

Bericht door Andre » 27 apr 2008, 16:25

nee jan ik kan in de ss1 met de gtr ook nog eerste worden. In de dsc krijgt je straf sec en uiteindelijk hebben de porsche s zoveel straf sec dat je uiteindelijk 1e kan worden. Maar het gaat mij dat je competatief bent in de kwalificatie en tot voor de pitstops waar je je straf sec moet inlossen.

Maar als er tegen de porsches niks gedaan wordt en je wilt toch dsc rijden. Heb je paar opties.

Dat is of je doet mee in ss1 en je slikt de illegaliteit als zoet koek. En de GT3 cups zijn oppermachtig. Das voor mij geen optie.

Of je doet mee en je koopt gelijkwaardig materiaal en dat betekend dat je ook een getunede gt3 cup moet halen. Want dick laat andere FIA GT3 auto s niet toe zoals lambo gt3 en ferrari f430 in de ss1 die schuift ie door naar de GT waar je weer met zo n auto ook niet competatief bent.

Of je bouwt een nieuwe auto in de juiste range voor de ss2. Bijv een E90 wtcc of zo.

Jan het probleem voor de ss1 is gewoon dat dick laat getunede gt3 cup toe die dus niet aan de 3.7kg per pk voldoet. Maar ook geen optie s open laat om gelijkwaardig spul in te zetten. En de man waar ik mee race wil geen porsche en dat is zijn vol recht en heb ik respect voor. Maar dan heb je dus geen andere optie meer voor de SS1 als dick de 3.7kp per pk regel niet meer toepast. Dit roep ik in deze hele draad al dat je op deze manier van de SS1 er een porsche gt3 cup van aan het maken bent.

Dan is het veel verstandiger om dan uit te wijken naar de ss2.

Luco

Bericht door Luco » 27 apr 2008, 16:45

leonard schreef:on - topic

Ik kan andré z'n frustatie's heel goed begrijpen.

Ik race op een veeeeeeel lager niveau maar heb dus wel heel BEWUST gekozen voor gelijkwaardige cup race.(rij E30 en Golf endurance bij de dnrt)
In de SS bij de DNRT rijden een aantal vrienden van me en daar is het gewoon dat degene met het meeste vermogen vooraan rijd.Regelmatig gebeurd het daar dat een snelle auto in de bochten langzamer is en dan op het rechte stuk weer voorbij komt. DAT vind ik gewoon niet leuk mede omdat het niets met racen te maken heeft.Het leuke aan racen ( en voor je eigen ego) is dat je met gelijkwaardig materiaal van bocht naar bocht met elkaar strijd!!!

@Andre

Kom gezellig E30 rijden!!! veel voordeliger en minimaal net zoveel fun!!!
De supersport is misschien een slecht voorbeeld, ook in de tour en sport is er veel strijd, ben je te snel moet je naar een snellere klasse.
Als je voor bv de sport rond de 2.00 zit dan rij je vooraan en heb je redelijke strijd met een grote diversiteit aan auto's.
Best om de verschillen te zien is Oschersleben, daar komt het op sturen aan, daar kun je dus zien dat de auto's die op zandvoort bv stukken sneller zijn erg veel moeite hebben als de rijder wat minder kan sturen.

Hielke

Bericht door Hielke » 27 apr 2008, 16:58

Beste Dexter,

Dank voor je heldere uiteenzetting over het gebeurde zoals jij dat hebt gevoeld.

Ik bied je hierbij mijn oprechte excuses aan voor de wijze waarop ik me heb laten gaan. Ik was geïrriteerd door de opmerkingen van Van Elk en heb m'n negatieve energie op de eerste de beste van wie ik dacht dat die het op enige wijze voor hem opnam laten gaan. Als rekenaar kan ik op zo'n moment ineens heel slecht tot 3 tellen.

Misschien heb je met je opmerking "Voorkomen is beter dan genezen" ook wel gelijk. Je zult in de toekomst vaker met deze vraag geconfronteerd worden. Meer en meer weet DF heikele punten in de autosport en andere zaken die met het automobiel te maken hebben als centraal discussiemedium naar zich toe te trekken. Persoonlijk geloof ik dat door de diversiteit en kwaliteit van de vaste bezoekers wij een sterk zelfreinigend vermogen hebben en dat moderators pas in een heel laat stadium, if ever, hoeven in te grijpen.

Ik hoop dat je mijn excuses kunt aanvaarden en dat we hier inhoudelijk verder kunnen gaan. Want geloof me, het is het waard, het raakt de kern van de door mij geliefde autosport.

Dutch

Bericht door Dutch » 27 apr 2008, 17:10

Andre schreef:nee jan ik kan in de ss1 met de gtr ook nog eerste worden. In de dsc krijgt je straf sec en uiteindelijk hebben de porsche s zoveel straf sec dat je uiteindelijk 1e kan worden. Maar het gaat mij dat je competatief bent in de kwalificatie en tot voor de pitstops waar je je straf sec moet inlossen.
Die strafseconden zullen wel volgen, zo veel lees ik wel uit de halve bekentenis van Dick. Maar zo wil je niet winnen, dat snap ik.

Beetje onbevredigende situatie zo. Heb je van Dick al gehoord dat er geen andere FIA GT3-auto's in SS1 worden toegelaten, André? Inderdaad, een FIA GT3-auto is zelfs zonder ballast ook weer niet competitief in de GT-klasse, daarvoor liggen de gekozen gewicht/pk-verhoudingen in beide klassen net verkeerd. Eigenlijk jammer, want FIA GT3 (en GT4) is wel de toekomst van het GT-racen: auto's worden in grote hoeveelheden gebouwd, Nederlandse teams zouden met zo'n auto ook kunnen meedoen aan Belcar of ADAC GT om zo meer exposure te krijgen.

Maar of je dan van SS1 de 'FIA GT3'-klasse moet maken? GT2 loopt ten einde voor de nationale GT-kampioenschappen en die snelle maar al behoorlijk oude DSC GT-auto's hebben ook niet het eeuwige leven. Dan liever de GT-klasse daarvoor omvormen.

Aan de andere kant: die auto's vinden in de DSC nog de enige plaats in Europa waar ze kunnen racen. Alle andere GT-kampioenschappen zijn al overgestapt op FIA GT3. Dus Dick van Elk heeft een uniek aanbod voor al die auto's. De vraag is dus of de huidige DSC GT-teams meewillen met FIA GT3.

En FIA GT3 kan sowieso niet als Dick de DSC ballastloos wil laten blijven. Je krijgt dan races met heel veel strafseconden, want de FIA GT3-auto's hebben zonder ballast heel verschillende gewicht/pk-verhoudingen.

Maar ja, zoals we hebben gezien, valt er op de huidige naleving van de gewicht/pk-verhoudingsregel ook wel wat af te dingen.

Dus wat is wijsheid? Ook daarom wil ik Dick niet te hard bekritiseren om zijn keuzes, want wat doe je? Hak je de knoop door en til je de DSC naar een hoger niveau, in lijn met wat er in omliggende landen gebeurt, maar dan met alle ingewikkelde en kostbare gelijkheidsbureaucratie die daarbij hoort? Of probeer je zo lang mogelijk je Nederlandse semi-professionele eiland in GT-land in stand te houden, ook al moet je daarvoor inmiddels links en rechts wat offers brengen? 't Is echt een tweesprong.

Andre

Bericht door Andre » 27 apr 2008, 17:37

Dutch het probleem is ook niet alleen de porsche gt3 cup. Maar dat ligt er nu wel heel erg dik boven op. Vandaar dat het nu ook goed zichtbaar is. Ook in voorgaande jaren is de controle op handhaving van de kg per pk nooit echt drastisch geweest.

De controle is alleen drastisch als je als goeie rijder met goed materiaal aankomt en het hele veld op een rondje zet. Dan je zie je ze van alle hoeken aankomen. Staan ze gewoon met 2 man en 24 laptops je powerlog uit te lezen.

Maar als iemand met een illegale kg per pk verhouding auto rijdt die mindere rij capaciteiten heeft het tempo rijdt wat hem op posities brengt die niet bij zijn natuurlijke snelheid hoort maar gewoon in de massa mee rijdt dan hoor je daar niks van.

Dat vindt ik zo apart. Dick wil dus eigenlijk gewoon dat het verschil tussen alle rijderskwaliteiten opheffen door dat met pk verschil op te lossen.

Hielke

Bericht door Hielke » 27 apr 2008, 17:44

Jan Ozephius schreef:Ik probeer het als leek zonder pretenties, maar wel met toekomstplannen, nog een laatste keer:

Is het hier mogelijk om een lijst te maken met de aan het DSC deelnemende auto's en hun respectievelijke vermogens en gewichten?
En met name natuurlijk de "foute" auto's.
Dan kunnen we objectief vaststellen wat er mis is in het DSC en daarover in alle rust met de directie van het DSC overleggen.
Als leek stel je wel direct de 64.000 dollar question Jan.

Zo'n lijst met gewichten en pk's is ooit, in een vroeg stadium, toen de pk/gewicht regel van de DSC gemaakt werd, nodig geweest om in samenwerking met de aldaar gebruikte "Powerlog" tot een simpele en korte lijst met acceleratietijden van bijv. 100-180 te komen waaronder auto's binnen een bepaalde klasse niet mogen komen omdat anders overduidelijk is dat ze teveel pk's en/of te weinig kg's voor hun klasse hebben. Ik betwijfel op dit moment in de discussie ten zeerste of er ooit tijd en moeite aan het maken van zo'n lijst is besteed en of er überhaupt een lijst met ijktijden bestaat. Hierover zometeen meer.

Ervan uit gaande dat wij als DF-ers voor de taak stonden een reglement op basis van een pk/gewicht verhouding moesten maken, wat stond ons dan te doen?

Er moet een ijktabel gemaakt worden. Die tabel moet aantonen hoeveel tijd een auto, met een bepaald gewicht en een bepaalde hoeveelheid pk's er over doet om van 80-140, of van 100-160 of van 100-200 te accelereren. Primair in het fabriceren van zo'n tabel is de kennis die je hebt over het werkelijke aantal pk's dat de auto aan de wielen levert. Niet aan de motor, niet op basis van een formule die ervan uit gaat dat er altijd 15% vermogen verloren gaat. Wiel-pk's daar gaat het om. Als een auto, zeg een E36 M3, na meting op een rollenbank, 300 wiel pk's blijkt te hebben en in de SS2 klasse wil uitkomen, dan hoort hij incl. rijder minimaal 4,3 x 300 = 1290 kg te wegen. Pak zo'n auto, of een auto die bij 1400 kg 325 wiel-pk's levert (met ballast is vrij simpel op die waardes uit te komen) en ga die acceleratietijden (100-160) meten. Die uitkomst van die meting is je ijkpunt. Neem per klasse 3 van die ijkpunten (een auto die op een laag gewicht zit, een middengewicht en een hoog gewicht) EN JE IJKTABEL IS VOOR NU EN VOOR DE VERRE TOEKOMST KLAAR! Je kunt haarfijn bepalen binnen welke tijd het voor een range van auto's mogelijk is om van een bepaalde snelheid naar een andere snelheid te accelereren. Als je dan later tijdens de kwalificatie of tijdens de race middels de Powerlog constateert dat een auto onder die tijd heeft geaccelereerd, dan heeft ie 1. teveel pk's en/of 2, te weinig gewicht. Die tabel maak je openbaar en dan is het aan de deelnemers om er maar zorg voor te dragen dat hun auto binnen die acceleratie-range valt. Het klinkt bijna te simpel voor woorden. De ijkfase kost je wat tijd en moeite, maar door een roedel DF-ers op een zondagmiddag te doen (doen we niet want het is onze taak niet).

Heeft de organisatie van de DSC op dit moment zo'n ijktabel voor de verschillende klasses klaarliggen? Ze hebben alle schijn tegen zich.

Jan, Andre heeft al berekend dat de Porsches in de SS1 klasse 1505 kg incl. rijder horen te wegen. Ze wegen op dit moment een belachelijk weinige 1230 kg. Ze rijden dus zwaar illegaal met 275 kg te weinig rond om nog binnen de marges van die IJKTABEL te vallen. Ik hoef insiders niet te vertellen wat 275 kg op een rondetijd doet. Ach en wee de arme schapen in de SS1 die met slechts 100 kg te weinig rondrijden :?

Ik hoef je trouwens ook niets te vertellen. Jitse wordt op dit moment met zijn keuze voor de Mini in de Sport 2 klasse zwaar genaaid. Ik kan het niet anders zeggen. Jullie hebben je vertrouwen aan de DSC gegeven en worden nu op deze wijze beloond. Snap je nu als ik het zeg dat het niet naleven van de regels binnen de DSC een belediging van de echte autosport inhoudt? Gezien je reacties denk ik dat jullie dat heel goed doorhebben want gezien het enorme verschil in rondetijd denk ik dat de relatieve verschillen in pk/gewicht verhouding in de Sport 2 klasse nog veel groter (illegaler) zijn.

Andre

Bericht door Andre » 27 apr 2008, 18:27

In de formule 1 zei olaf mol vanmiddag dat 10kg ongeveer 0.4 sec doet per ronde. Dat getal komt altijd weer terug dat hadden wij hij hier ook al uitgerekend.

Dutch

Bericht door Dutch » 27 apr 2008, 18:44

Andre schreef:Dat vindt ik zo apart. Dick wil dus eigenlijk gewoon dat het verschil tussen alle rijderskwaliteiten opheffen door dat met pk verschil op te lossen.
Yep, da's precies wat ik gisterennacht ook al schreef als eerste reactie op de post van Dick: kennelijk wil Dick niet de auto's gelijkwaardig maken (want dáár heb je die mooie gewicht/pk-regel voor), maar de auto's met hun coureurs erin.

Je kunt nog zeggen dat in FIA GT1 en het WTCC de beste coureurs ook worden gestraft, in die gevallen met extra gewicht, maar dat is toch anders. Dat komt bovenop het technische reglement, en iedere winnaar wordt gelijk 'gestraft', waardoor de beste coureur aan het eind van het seizoen toch nog komt bovendrijven. Bovendien gebeurt het transparant. Hier worden de goede en minder goede coureurs op ondoorzichtige wijze gelijkgetrokken, buiten het reglement om.

En ik geloof je zo dat er in het verleden ook niet altijd even strak is gehandhaafd op de gewicht/pk-regel. Om deze grote stap te kunnen nemen, moet je eerst oogluikend kleinere overtredingen hebben toegestaan.

Hielke

Bericht door Hielke » 27 apr 2008, 18:48

Andre schreef:In de formule 1 zei olaf mol vanmiddag dat 10kg ongeveer 0.4 sec doet per ronde. Dat getal komt altijd weer terug dat hadden wij hij hier ook al uitgerekend.
Dat zou wel heel heftig zijn.

Ik heb ooit in de DTM gehoord dat 30 kilo 0,7 seconde per rondje uitmaakte. Als we van die waarde uitgaan dan rijdt een auto die 270 kg te licht is 6,3 seconden per rondje onder z'n theoretisch snelste tijd. Ook dat is al heftig genoeg.

Nogmaals, de focus op de Porsche GT3 als illegale auto vanwege de verwantschap met het FIA GT3 kampioenschap is op dit moment niet terecht. Er kan nog helemaal niks over de werkelijke potentie van auto's gezegd worden als de één met 100 kg te weinig en de ander met 270 kg te weinig rondrijdt.

Zo'n Porsche GT3 zou in theorie ook vrij simpel op het goede, voor de SS1 legale gewicht, kunnen worden gebracht. Met de standaard motor levert die auto ipv de getunede 410 pk motor van nu dan ongeveer 370 pk aan de wielen. 370 x 3,7 = 1369 kg. Er moet boven de 1230 kg van nu dan dus 139 kg bij. Ik hoor van mensen dat het fysiek erg moeilijk is om meer dan 100 kg ballast mee te nemen. Misschien moet je niet eens tot 100 kg gaan. De oplossing is simpel. Vervang een aantal dure lichtgewicht onderdelen op die auto door de standaard zwaardere onderdelen. Bodypanelen, deuren, ramen. Scheelt je bij aanrijdingen geld en je valt keurig binnen de SS1 regel.

Ik zou potdomme betaald moeten worden voor dit rekenwerk :wink:

Dutch

Bericht door Dutch » 27 apr 2008, 18:51

Hielke schreef:De ijkfase kost je wat tijd en moeite, maar door een roedel DF-ers op een zondagmiddag te doen (doen we niet want het is onze taak niet).
In ieder geval minder moeite dan de jaarlijkse equalisatieronde voor FIA GT3, waar Dick blijkbaar vanwege de kosten en de organisatie eromheen tegenop ziet.

Het mooie van jouw idee (of eigenlijk het pure DSC-concept) is dat je je als organisatie ook niet zelf hoeft bezig te houden met ballast, restrictors, etc. Die verantwoordelijkheid ligt dan bij de teams, die zelf maar uit de kast van prestatiebeperkende middelen moeten grijpen om hun auto net boven de afgesproken gewicht/pk-limiet te krijgen.

Maar ja, dan hebben de amateurs geen schijn van kans meer, Hielke...

Dutch

Bericht door Dutch » 27 apr 2008, 18:54

Hielke schreef:Zo'n Porsche GT3 zou in theorie ook vrij simpel op het goede, voor de SS1 legale gewicht, kunnen worden gebracht. Met de standaard motor levert die auto ipv de getunede 410 pk motor van nu dan ongeveer 370 pk aan de wielen. 370 x 3,7 = 1369 kg. Er moet boven de 1230 kg van nu dan dus 139 kg bij. Ik hoor van mensen dat het fysiek erg moeilijk is om meer dan 100 kg ballast mee te nemen. Misschien moet je niet eens tot 100 kg gaan. De oplossing is simpel. Vervang een aantal dure lichtgewicht onderdelen op die auto door de standaard zwaardere onderdelen. Bodypanelen, deuren, ramen. Scheelt je bij aanrijdingen geld en je valt keurig binnen de SS1 regel.
Was 't niet 420 pk? Maar goed, maakt niet zoveel uit. Meer dan 100 kg is inderdaad eigenlijk niet te doen, maar je zou ook nog aan de vermogenskant met een restrictor kunnen werken.

Luco

Bericht door Luco » 27 apr 2008, 18:58

Waarom een ijktabel?
Gewoon wagen met rijder en 5 liter brandstof allemaal voor de kwali in het weekend op de weegschaal en vermogensbank.
Simpel en niet te duur.

Verder over de mini.
Jitse zei dat de clio's zo snel zijn, die zitten toch in de sportklasse 1 naar mijn weten en niet in sportklasse 2.
Ow even gekeken, ze zijn inderdaad in sport 2 ingedeeld, vreemd vorig jaar dus niet.
clio is ongeveer 190 pk aan de wielen
190x6,5 = 1235 kilo.
Volgens mij weegt de clio dat bij lange na niet, die zit rond de 1000 kilo.

Hielke

Bericht door Hielke » 27 apr 2008, 19:17

Luco,

Alle auto's op de vermogensbank in de kwali? Moet je al een bank naar de evenementen meeslepen, en qua tijd is het een mega-operatie om alle 100 auto's te testen.

Je schiet er ook niks mee op want voor de race kan het wagengewicht door ballast weg te halen zo weer aangepast worden. Ook kun je voor de vermogenstest een geplaatste restrictor voor de race weer weghalen.

Het ijksysteem is waterdicht. Je legt alle verantwoordelijkheid voor het inzetten van een legale auto bij de deelnemers neer. Controle kan nadien in alle rust gebeuren. Overtreders straf je hard. Geen mens die er dan nog over nadenkt de fout in te gaan. Enige voorwaarde is dat alle auto's een loggingapparaat meenemen. Gezien de relatief vriendelijke prijzen van die dingen tegenwoordig en de enorme budgetten die er in de DSC omgaan mag dat geen enkel probleem zijn. Of hoe zit dat, nemen ze op dit moment dat apparaat ook al verplicht mee?

Luco

Bericht door Luco » 27 apr 2008, 19:22

De deelnemer moet zowiezo zorgen dat zijn auto aan de reglementen voldoet, dus je kan ook zeggen, elk moment van het weekend kan je auto eruitgepikt worden voor weging en vermogenstest.

Zelfde principe, andere manier.
Zo doen ze het in diverse omringende landen ook, mobiele vermogensbank is zo opgezet en niet te duur ook.

Maar snap niet dat mensen willen winnen terwijl ze illegaal zijn :?

Zat net even naar de uitslagen te kijken, maar de snelste tijd van Andre is sneller dan alle GT 3 porsches? Of houden die porsches gewoon dezelfde tijden langer vol?

Plaats reactie