(Turbo) tuning draad .35i vs ///M (veiligheid/marges ed)
-
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22
- Downforce Dennis
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
- Locatie: Zolder(B)
Leonard, dit was maar een indicatie om aan te geven dat de 3.0 zo geliefd was bij tuners omdat het relatief goedkoop is tov de 3.2. Technisch denk ik dat 380 pk zowel de max gaat zijn voor een 3.2.leonard schreef:@ bert
is het echt zo makkelijk om 400 pk uit een 3.2 te halen???
Bij de DNRT rijden div. E36 rond met getunede 3.2 's maar die hebben rond de 340 PK (airbox,nokkenassen,management).Die motoren worden ,volgens mij , door JR gebouwd.Ik dacht dat dat wel de grens was???
-
- Berichten: 1908
- Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08
- Downforce Bjorn
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 18:36
- Locatie: Zolder, België - Real ///M are handbuilt!
Nog een verschil dat uitmaakt met betrekking tot tuning is de overgang van het OBD I systeem naar het OBD II systeem in 95 ergens. De II versie was veel minder makkelijk aan te passen. De 3.2 is bijgevolg (95) nooit geleverd met OBDI en daar ga je al. Volgens mij is de 3.2 nog altijd de betere motor, maar het potentieel werd ingebonden door oa computertoepassingen. Bert M3, gelieve me er nu op te wijzen als ik uit mijn nek lulDennis Schroyen schreef:Leonard, dit was maar een indicatie om aan te geven dat de 3.0 zo geliefd was bij tuners omdat het relatief goedkoop is tov de 3.2. Technisch denk ik dat 380 pk zowel de max gaat zijn voor een 3.2.leonard schreef:@ bert
is het echt zo makkelijk om 400 pk uit een 3.2 te halen???
Bij de DNRT rijden div. E36 rond met getunede 3.2 's maar die hebben rond de 340 PK (airbox,nokkenassen,management).Die motoren worden ,volgens mij , door JR gebouwd.Ik dacht dat dat wel de grens was???

Zoals Dennis ook al aangaf, na de E34 is het gedaan met overengineeren. Neem nu de S38B38, een stokoud blok 8) , maar er kan vrij makkelijk 400 à 420pk uitgehaald worden. Oerdegelijk tor, zo worden ze niet meer gemaakt (aaah, nostalgie

-
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22
- Bert ///M3
- Berichten: 9415
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
OBDI & II heb je niet op de europese M3 motoren. Je kan dat ook niet uitlezen zoals de USA M3's. Wel verschil in managment, het Siemens systeem is idd lastiger om mee te werken. Ook omdat je niet zomaar de chip wisselen kan en uitlezen met allerlei apparatuur. Je moet dan serieel programmeren dus een tuner moet veel meer kunstgrepen uithalen om in de DME te komen als hij niet de originele software heeft.Bjorn Alenis schreef:Nog een verschil dat uitmaakt met betrekking tot tuning is de overgang van het OBD I systeem naar het OBD II systeem in 95 ergens. De II versie was veel minder makkelijk aan te passen. De 3.2 is bijgevolg (95) nooit geleverd met OBDI en daar ga je al. Volgens mij is de 3.2 nog altijd de betere motor, maar het potentieel werd ingebonden door oa computertoepassingen. Bert M3, gelieve me er nu op te wijzen als ik uit mijn nek lulDennis Schroyen schreef:Leonard, dit was maar een indicatie om aan te geven dat de 3.0 zo geliefd was bij tuners omdat het relatief goedkoop is tov de 3.2. Technisch denk ik dat 380 pk zowel de max gaat zijn voor een 3.2.leonard schreef:@ bert
is het echt zo makkelijk om 400 pk uit een 3.2 te halen???
Bij de DNRT rijden div. E36 rond met getunede 3.2 's maar die hebben rond de 340 PK (airbox,nokkenassen,management).Die motoren worden ,volgens mij , door JR gebouwd.Ik dacht dat dat wel de grens was???![]()
Zoals Dennis ook al aangaf, na de E34 is het gedaan met overengineeren. Neem nu de S38B38, een stokoud blok 8) , maar er kan vrij makkelijk 400 à 420pk uitgehaald worden. Oerdegelijk tor, zo worden ze niet meer gemaakt (aaah, nostalgie)
Qua power is de max alleen wat er in je portemonee zit

Makkelijk is het niet om 400-420 PK te halen maar het kan wel. Je betrouwbaarheid gaat alleen met stappen achteruit en je bent er ook niet met alleen een nokkenasje en een chippie. De BMW Motorsport 3.2 Gr.A versies zaten aan getallen rond de 400 PK bijvoorbeeld. Motoren in die range zijn van binnen vaak ook flink aangepakt, volledig uitgebalanceerd andere drijfstangen enzovoort. Zo'n motor is nog duurder als de gemiddelde E36 die in de ZAC mee rijd zeg maar

Ook zou je met zo'n motor al niet op straat kunnen rijden. Rijd in het middengebied waardeloos maar ook kom je van je leven niet door de hedendaagse emissie eisen en dat soort zaken. Dat is echt puur race only zeg maar, levenstijd word in uren gemeten en ze hebben ook veel onderhoud nodig.
Ik denk dat je als je over bolt on systemen praat, dus alleen wat performance spulletjes je met een 3.0 aan de 330-340 PK kan komen en met een 3.2 aan de 350-360 PK kan komen. Maar dan heb je het evengoed al over duizenden euro's aan tuning, airboxen nokkenassen uitlaten en you name it. Meesten halen dat ook niet. Bij mijn 3.0 zijn er een paar kleine dingetjes gedaan zoals een 3.2 inlaatsysteem, kats weg en een hogere redline, en als ik daarmee op 300 PK zou zitten vind ik het al prima

- Niall
- Berichten: 1664
- Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
- Locatie: Woonplaats
Er komt binnenkort volgens BMW een 335tii, met de volgende specs:
M3 remmen
19inch wielen
sport onderstel
en een nieuw aangepast 335i blok met 355pk.
Blijkbaar kan het wel, maar moeten er een paar technische ingrepen gedaan worden om meer vermogen eruit te persen
Dit stukje stond in de Magazine CAR van de maand mei
M3 remmen
19inch wielen
sport onderstel
en een nieuw aangepast 335i blok met 355pk.
Blijkbaar kan het wel, maar moeten er een paar technische ingrepen gedaan worden om meer vermogen eruit te persen
Dit stukje stond in de Magazine CAR van de maand mei
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
Alpina haalt er 214pk uit in de D3 Bi-turbo en voor zover ik weet heeft Alpina alleen het motormanagement aangepast. Kennelijk biedt de 2,0 liter twinturbo niet zo heel veel speelruimte.Tristan schreef:Heb een beetje zitten zoeken naar (chip)tuning voor de 123d, maar ook daar zie/lees je nog zeer weinig over. Lijkt mij ook wel wat, 250pk en tig Nm's in een 1-serie. 8)
Chiptuners zullen wellicht hogere waarden opgeven maar dan is het altijd nog maar de vraag of ze waar gemaakt worden. Alpina's hebben in de praktijk meer vermogen dan door de fabrikant is opgegeven.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
M3 remmen ? Zitten daar dan 8 zuiger klauwen op dan ? Oh wacht 1 zuiger klauw?? nee laat maar dan gewoon die 6 zuiger klauwen op de 135i laten.Scotsman schreef:Er komt binnenkort volgens BMW een 335tii, met de volgende specs:
M3 remmen
19inch wielen
sport onderstel
en een nieuw aangepast 335i blok met 355pk.
Blijkbaar kan het wel, maar moeten er een paar technische ingrepen gedaan worden om meer vermogen eruit te persen
Dit stukje stond in de Magazine CAR van de maand mei
-
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22
Scotsman schreef:.
Blijkbaar kan het wel, maar moeten er een paar technische ingrepen gedaan worden om meer vermogen eruit te persen
Dit stukje stond in de Magazine CAR van de maand mei
Alpina haalt er toch ook 360 pk uit?? Dan zal BMW het zeker wel kunnen.Als die tii er komt krijgt de M3 wel een serieuze concurrent.
-
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:59
http://www.autoblog.nl/archive/2008/05/ ... post-14555
Und jetzt: return of Ferdinand?
Feitelijk heeft hij dus gejokt over het reeds aanwezig zijn van de chip in zijn auto, dat die er is (inmiddels) of zou komen was dus correct.
Jokken is niet netjes, true. Maar om iemand te "verbannen" vanwege zoiets?
(heb het niet over het verdere postgedrag/houding van hem jegens anderen etc, dus geen flame daarover aub)
Und jetzt: return of Ferdinand?
Feitelijk heeft hij dus gejokt over het reeds aanwezig zijn van de chip in zijn auto, dat die er is (inmiddels) of zou komen was dus correct.
Jokken is niet netjes, true. Maar om iemand te "verbannen" vanwege zoiets?
(heb het niet over het verdere postgedrag/houding van hem jegens anderen etc, dus geen flame daarover aub)
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
-
- Berichten: 55105
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Ik heb nog positief pm contact met hem gehad. Hij zal 'de eerste 'zijn als de ACS chip daadwerkelijk op de markt komt om 'm te bestellen.
Zo'n 335tii lijkt mij ook wel wat ja.
Er rijden dus een paar geZIPTUNING-de 335i's rond die gewoon blijkbaar +280 op de teller krijgen. Ik kreeg een uitnodiging om eens proef te rijden in een getunede van hun...Kweenie of ik aan die proefrit wel verstandig doe..
Zo'n 335tii lijkt mij ook wel wat ja.
Er rijden dus een paar geZIPTUNING-de 335i's rond die gewoon blijkbaar +280 op de teller krijgen. Ik kreeg een uitnodiging om eens proef te rijden in een getunede van hun...Kweenie of ik aan die proefrit wel verstandig doe..

-
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:59
Daarom schreef ik ook "verbannen" tussen aanhalingstekens. Ik doel meer op de felheid waarmee om een ban/maatregelen gevraagd werd. En volgens mij heeft hij sindsdien niet meer gepost of heb ik dat verkeerd (niet nagezocht ofzo)?Rico v Velzen schreef:Martijn schreef:
Jokken is niet netjes, true. Maar om iemand te "verbannen" vanwege zoiets?
(heb het niet over het verdere postgedrag/houding van hem jegens anderen etc, dus geen flame daarover aub)
@Martijn, Ferdinand is niet verbannen/gebanned hoor.
Anyway, binnenkort zal de chip dus wel te koop zijn en daarmee na installatie in die blauwe 135i zonder xenon recht doen aan de berichtgeving daaromtrent

- romo
- Berichten: 27061
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Nu daar is ie dan................................Bolke Bolke de beer, daar is ie weer daar is ie weer.................................
http://www.autoblog.nl/archive/2008/05/ ... post-14555


http://www.autoblog.nl/archive/2008/05/ ... post-14555
-
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
Ha, die Fappers;
Dat er uit de .35i-motor genoeg extra pret te peuteren is daar hebben diverse tuners al over bericht. Noelle Motors (Noelle is een ex-Alpina motorontwikkelings ingenieur) bijvoorbeeld claimt al 401pk/530nm door middel van een softwareupgrade en een setje weerstandsarmere katalysatoren, that's all! Wel wordt voor de zekerheid nog een (extra?) oliekoeler gemonteerd. Opvallend genoeg lijkt Alpina, die met 360pk toch echt niet de grenzen op lijkt te zoeken, de enige te zijn die zo ver gaat ook nog eens andere zuigers te monteren.
Dat er uit de .35i-motor genoeg extra pret te peuteren is daar hebben diverse tuners al over bericht. Noelle Motors (Noelle is een ex-Alpina motorontwikkelings ingenieur) bijvoorbeeld claimt al 401pk/530nm door middel van een softwareupgrade en een setje weerstandsarmere katalysatoren, that's all! Wel wordt voor de zekerheid nog een (extra?) oliekoeler gemonteerd. Opvallend genoeg lijkt Alpina, die met 360pk toch echt niet de grenzen op lijkt te zoeken, de enige te zijn die zo ver gaat ook nog eens andere zuigers te monteren.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 22 gasten