(Turbo) tuning draad .35i vs ///M (veiligheid/marges ed)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
RVV

(Turbo) tuning draad .35i vs ///M (veiligheid/marges ed)

Bericht door RVV » 25 apr 2008, 11:55

Omdat het Ferdinand draadje toch behoorlijk begon af te drijven en de daarna geplaatste info eigenlijk een topic opzich waard is heb ik de zaak opgesplitst.

Persoonlijk vind ik het ACS verhaal wel van behoorlijk importantie. Omdat het uiteindelijk allemaal om die club is begonnen.

In al het persoonlijk gebeuren is dit onderwerp een beetje ondergesneeuwd, maar eigenlijk draait alles om die chiptuning vandie .35i motor. Daarom blijf ik on topic hameren op dat verhaal.

Ik heb al eens veel eerder aangehaald, een jaar geleden ofzo dat het tunen van die .35i helemaal niet zo vanzelfsprekend is qua betrouwbaarheid.. allerlei vage tuners worden erbij gehaald die de meest fantastische claims hebben, en zelfs een van de meest gerenomeerde clubs in de tuningsbranche namelijk ACS blaast hoog van de toren met de meest mooie artikelen in de bladen. Gisteren nog een sportauto tuning special gekocht.. daar staat zelfs een test in van de 335i en een high speed test van de 135i.. 2 artikelen voor een produkt wat nog lang niet op de markt is omdat het onbetrouwbaar is om er 2 jaar garantie op te geven.

De .35i motor is nu bijna 2 jaar op de markt en nog steeds is er geen tuner in geslaagd om een betrouwbare tuning te leveren.

daarmee begint het vermeende betrouwbare tuningspotentieel van de .35i motor bijna een HOAX te worden.

Waarom kan het nog steeds niet betrouwbaar ? Dat is wat ik interessant vind.

BMW en ACS zijn zegenaamd 2 handen op 1 buik en TOCH gunt BMW ASC geen betrouwbare inzicht in een veilige en betrouwbare tuning.. Welk vertrouwen moet je dan hebben als potentiële klant ?

Mijn vertrouwen in chiptuning van de .35i is tot het absolute nulpunt gedaald.
Laatst gewijzigd door RVV op 25 apr 2008, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 25 apr 2008, 12:20

ow, en Dinan schijnt bewezen?? te hebben al een chip te hebben :roll: anyway ook voor de 135i althans heb ff snel gekeken, hier de link, ff scrollen...moet je lezen wat ze allemaal hebben aan moeten passen, iets van 2000 modificaties :shock: zelfs dingen waar je zo niet aan denkt...

http://www.dinancars.com/bmw/whats-new

hier wat leuke cijfers>>
The results of Dinan’s tuning are nothing short of breathtaking, with the added boost and related recalibration producing maximum output of 384 horsepower at 5700 rpm and 421 lb-ft torque at 4300 rpm. All of this additional power is available from Dinan’s software alone, which is easily downloaded by your Authorized Dinan Dealer in about an hour for 2007 models.

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 25 apr 2008, 12:25

Rico v Velzen schreef:Dennis ik begrijp je post, kan me er ook wel in vinden hoor. Mijn mening was uiteraard persoonlijk een geen mening als modmember ofzo.

Persoonlijk vind ik het ACS verhaal wel van behoorlijk importantie. Omdat het uiteindelijk allemaal om die club is begonnen.

In al het persoonlijk gebeuren is dit onderwerp een beetje ondergesneeuwd, maar eigenlijk draait alles om die chiptuning vandie .35i motor. Daarom blijf ik on topic hameren op dat verhaal.

Ik heb al eens veel eerder aangehaald, een jaar geleden ofzo dat het tunen van die .35i helemaal niet zo vanzelfsprekend is qua betrouwbaarheid.. allerlei vage tuners worden erbij gehaald die de meest fantastische claims hebben, en zelfs een van de meest gerenomeerde clubs in de tuningsbranche namelijk ACS blaast hoog van de toren met de meest mooie artikelen in de bladen. Gisteren nog een sportauto tuning special gekocht.. daar staat zelfs een test in van de 335i en een high speed test van de 135i.. 2 artikelen voor een produkt wat nog lang niet op de markt is omdat het onbetrouwbaar is om er 2 jaar garantie op te geven.

De .35i motor is nu bijna 2 jaar op de markt en nog steeds is er geen tuner in geslaagd om een betrouwbare tuning te leveren.

daarmee begint het vermeende betrouwbare tuningspotentieel van de .35i motor bijna een HOAX te worden.

Waarom kan het nog steeds niet betrouwbaar ? Dat is wat ik interessant vind.

BMW en ACS zijn zegenaamd 2 handen op 1 buik en TOCH gunt BMW ASC geen betrouwbare inzicht in een veilige en betrouwbare tuning.. Welk vertrouwen moet je dan hebben als potentiële klant ?

Mijn vertrouwen in chiptuning van de .35i is tot het absolute nulpunt gedaald.
Wel rico, dit slaat terug op mijn verhaal dat het gedaan is bij BMW sinds de e34 met over-engineering. Alle aanbouwdelen zoals turbo, intercooler, injectoren, katalysatoren etc zijn puur binnen fabrieksspecificaties als target ontwikkeld. Wil je er meer vermogen uit peuteren, moet je deze marges vergrootten door het welbekende tuningspul. Herinner je de e46 320d facelift met 150 pk nog? Zelfde verhaal. De eerste lading met IHI turbo's was waardeloos. 100k km max met een turbo van 4k euro. Zelfde verhaal met de x30d's trouwens.
Cost reduction is waar het om draait. Constructeurs "tunen" heden ten dage zelf al hun motoren om het maximaal potentiëel uit zo'n goedkoop mogelijk onderdelen te halen. Ga je daar nog een schepje bovenop doen, dan komen er brokken.
Horrorverhalen uit het verleden van getunede auto's die 3 weken later stuk gaan maakt de consument achterdochtig, dus hij verlangt garantie vooralleer hij tot aankoop durft overgaan. Dus het ontwikkelen van software gaat nu gepaard met uitvoerig testen. Een tuner moet zichzelf kunnen verzekeren dat hij geen torenhoge garantiekosten tegemoet komen, want dan moeten de boekjes snel toe. Spypics en voorlopige specs van prototypes komen ook 2 jaar voor start of production uit, waarom mag een goede tuner als Alpina of ACS dat niet?
het publiek moet je warm maken met trailers en kiekjes. Kijk maar naar GTA IV. Wedden dat maandagnacht in de US mensen voor de gameshops staan te wachten?

It's all about businessplanning and marketing...

Macboy

Bericht door Macboy » 25 apr 2008, 12:42

Exact. BMW bouwt vermoedelijk minder marge in dan voorheen.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 25 apr 2008, 12:50

Dennis :

Wellicht een domme vraag ( al ben ik van mening dat deze niet bestaan, alleen maar domme antwoorden ) maar in welk licht moet ik dan de M-motoren zien.
Hoe zit het dan hier met de marge. Of zijn dit volledig andere blokken en systemen.

Sorry voor deze vraag :oops:

Macboy

Bericht door Macboy » 25 apr 2008, 12:55

EHA ik ben een volstrekte leek, maar ik dacht dat de reden van de grote potentie bij chiptuning nu juist ligt bij turbomotoren. Vandaar ook dat ze bij diesels populair zijn. Niet omdat het een diesel is, maar omdat ze een turbo hebben. Bij atmo motoren gaat dit dus niet op en zul je voor tuning moeten grijpen naar mechanische middelen.
Laatst gewijzigd door Macboy op 25 apr 2008, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 25 apr 2008, 12:55

EHA schreef:Dennis :

Wellicht een domme vraag ( al ben ik van mening dat deze niet bestaan, alleen maar domme antwoorden ) maar in welk licht moet ik dan de M-motoren zien.
Hoe zit het dan hier met de marge. Of zijn dit volledig andere blokken en systemen.

Sorry voor deze vraag :oops:
Niks te sorry, zoals je zelf aangaf bestaan er geen domme vragen.

M blokken zijn ook gewoon mass production blokken hoor. Ruimte voor additionele tuning is er niet en ze zijn zowaar nog gevoeliger. Feit is wel dat M blokken uit duurdere materialen bestaan en de testen nog intensiever zijn dan de "core" modellen als ik het zo mag stellen. Mijn dealer heeft zo eens een mooie en correcte uitspraak gedaan. "als je een 320i op 200k gaar rijdt, en diezelfde persoon rijdt op dezelfde manier met een M3, dan loopt dat M3 blokje bij 350k nog zo fris als een hoentje".

De systemen zijn volledig anders, maar de opzet is hetzelfde. Cost reduction is key. Zowel bij AMG, Quattro, Lexus als Porsche.

@ Macboy,

Klopt, boost opschroeven icm inspuittijden aanpassen geeft veel vermogenswinst. Inspuittijden aanpassen op een atmo heeft een te verwaarlozen uitdraai waarbij niemand bereid is om 800 euri voor 10 pk te betalen. Again, marketing and businessplanning :lol:

Macboy

Bericht door Macboy » 25 apr 2008, 13:01

Dennis.

Wat ook leuk is toen ik hoorde over het tuningspotentieel van de E36 M3 met 286pk en 321pk. Dat het beter was om de 286pk te tunen (cilinderinhoud vergroten) omdat de ruimte tussen de cilinders bij de 321pk versie te klein was en wel zodanig klein dat het risico bij tuning (het boren en vergroten van de inhoud) te groot zou worden t.o.v. de 286pk versie.

Weet jij hier iets van?

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 25 apr 2008, 13:11

Macboy schreef:Dennis.

Wat ook leuk is toen ik hoorde over het tuningspotentieel van de E36 M3 met 286pk en 321pk. Dat het beter was om de 286pk te tunen (cilinderinhoud vergroten) omdat de ruimte tussen de cilinders bij de 321pk versie te klein was en wel zodanig klein dat het risico bij tuning (het boren en vergroten van de inhoud) te groot zou worden t.o.v. de 286pk versie.

Weet jij hier iets van?
klopt als een bus. maar als je de 3 liter uitboort krijg je 320 pk en 3.2 liter inhoud, dus uitboren is de key niet waarom de 3.0 een tunable reputatie heeft. Waarom wel?
De 3 liter heeft dikke cilinderwanden en dus sterker. Als je op een 3.0 drukvoeding bouwt zit je betrouwbaar op +400pk(4k euro oid). 3.2 chargen heeft soms scheurende blokken tot gevolg, en dat wil je niet.
Als je N/A wil tunen ga je best gewoon voor de 3.2. Scherpe nokken, dikke injectoren, licht vliegwiel, standalone fuel management en hoppa, zo 400pk(ook zo 10k euro). Useability en betrouwbaarheid komen hierbij in het gedrang. Vandaar dat de S50B30 zo geliefd is.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 25 apr 2008, 13:12

Kijk, dat zijn nu leuke dingen om te lezen of te weten.
Ik doe er verder geen fluit mee maar je kunt het maar weten :wink:

RVV

Bericht door RVV » 25 apr 2008, 13:42

GTRene schreef:
Er is al veel over gesproken, misschien dat Dinan een antwoordt heeft, die schijnen al setjes klaar te hebben, check wel je DME code's die wat reeds klaar zijn staan vermeld als je het verhaal leest, de prijs 1.999,-dollar is zelfs voor Amerikanen aan de prijs, maar tis ook een hele waslijst van herprogrammeren geweest als je de lijst zo leest.

de 135i omvangrijke chiptuning>>

http://www.dinancars.com/store/Performa ... -3898.html

de 335i omvangrijke chiptuning>>

http://www.dinancars.com/store/Performa ... -3832.html

de 535i omvangrijke tuning>>

http://www.dinancars.com/store/Performa ... -3846.html

en wat best wel omvangrijk is? hier als voorbeeld het 335i chippie :shock:

Performance Engine Software/Boost Upgrade
Dinan is pleased to announce the introduction of the anxiously awaited Performance Engine Software for BMW 335 models. And as always, Dinan matches the new car warranty coverage for up to 4 years or 50,000 miles, including the possibility of consequential damages*. No one offers better performance or backs it up with such comprehensive warranty coverage.

The Dinan Performance Engine Software safely increases turbo-boost pressure from the stock 8.8 to 13.2 psi, along with properly retuned fuel mixtures, ignition timing and full map rescaling. In fact, over 2000 engine management functions have been recalibrated, offering substantial increases in power output while maintaining the civility and reliability expected of a Dinan performance product. Some examples include:

Remapped Water Pump Speeds. In an effort to more effectively control oil and water temperatures, which have been notably excessive even at stock boost pressures, the Dinan software actually increases water pump speeds as boost pressure increases. A much larger, more efficiently ducted oil cooler has also been developed, further improving heat exchange for lower and more consistent operating temperatures, even with the added boost pressure.

Boost Pressure Control. Increased boost pressure exceeds the turbochargers’ design limitations at higher rpm, potentially shortening their lifespan. Dinan addresses this issue by tapering the boost gradually at higher engine speeds. This approach also addresses the fact that with increased boost at higher rpm the turbocharger temperatures would exceed the intercooler’s ability to cool the intake charge, resulting in a loss of power and compromising the long-term durability of the engine. The tapered boost keeps temperatures within the design limitations so as to optimize output and ensure engine reliability with the added boost pressure.

Top Speed Governor Removed. With Dinan’s software, the 335 will be capable of achieving its natural top speed as the governor has been removed.

The results of Dinan’s tuning are nothing short of breathtaking, with the added boost and related recalibration producing maximum output of 384 horsepower at 5700 rpm and 421 lb-ft torque at 4300 rpm. All of this additional power is available from Dinan’s software alone, which is easily downloaded by your Authorized Dinan Dealer in about an hour.

Currently, Dinan software is applicable for vehicles equipped with the MSD v80.0 DME (engine management computer). Vehicles equipped with the MSD v81.0 DME are not yet supported. For the most part, the production date break appears to be 3/08, however this is not an absolute so it is best to check the DME label.

*In order to qualify for Dinan’s matching new car warranty coverage, which includes consequential damages, the vehicle MUST be equipped with either a factory oil cooler (not all 335s were equipped from the factory with an oil cooler) or Dinan’s High Capacity Oil Cooler (recommended).

Dinan software is not available for purchase on-line as it must be downloaded by an Authorized Dinan Dealer using specialized equipment. Contact your local Dinan Authorized Dealer directly for the purchase and installation of Dinan software.

Part # D900-30T3

Labor Hours 1

Price $1999.00

Emission Status 49 State Emission Legal

Maximum Horsepower Gain

Maximum Torque Gain

Point Value 2

Peak Horsepower 384 horsepower at 5700 rpm

Peak Torque 421 lb-ft torque at 4300 rpm

Special Notes Dinan software is not available for purchase on-line as it must be downloaded by an Authorized Dinan Dealer using specialized equipment. Contact your local Dinan Authorized Dealer directly for the purchase and installation of Dinan software. Currently, Dinan software is applicable for vehicles equipped with the MSD v80.0 DME (engine management computer). Vehicles equipped with the MSD v81.0 DME are not yet supported. For the most part, the production date break appears to be 3/08, however this is not an absolute so it is best to check the DME label.

Included Items

Required Products *In order to qualify for Dinan’s matching new car warranty coverage, which includes consequential damages, the vehicle MUST be equipped with either a factory oil cooler (not all 335s were equipped from the factory with an oil cooler) or Dinan’s High Capacity Oil Cooler (recommended).

GTRene

ow en voor alle produckten (leuk choppen alle types) zie hier >>

http://www.dinancars.com/store/cart.php

Tristan

Bericht door Tristan » 25 apr 2008, 13:44

Heb een beetje zitten zoeken naar (chip)tuning voor de 123d, maar ook daar zie/lees je nog zeer weinig over. Lijkt mij ook wel wat, 250pk en tig Nm's in een 1-serie. 8)

Edit: 1 gevonden die met een soort Torque Box rijdt met 265pk. Ben niet zo happig op powerboxen.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 25 apr 2008, 13:52

Tuningbox is ook niet mijn "cup of tea"

Volgens mij is dat het voor de gek houden van je MMS.
Ben dan toch meer voorstander van op maat gemaakte programmatuur.

Ik vergelijk het tunen van een auto altijd met het opvoeren van een brommer.
Met alleen een grotere cilinder ben je er niet.
Je zult ook je sproeier aan moeten passen, je carb. moeten aanpassen, evt. je tandwielen, etc. etc....

Zo is het ook met auto's.......
Als je er aan begint moet je het gelijk goed doen.....

RVV

Bericht door RVV » 25 apr 2008, 13:55

Probleem met BMW's is dat de auto's in de noodloop vliegen als er fouten in het motormanagement worden geconstateerd.

Op het moment dat een aantal kenvelden worden aangepast, om bv meer vermogen te krijgen, reageren andere kenvelden daarop met een storingsmelding. Na een aantal storingsmeldingen van dezelfde aard, zegt ie zoek het maar mooi zelf uit en gaat de auto in de noodloop.

Geen tuner kan praktisch alle kenvelden perfect op mekaar afstemmen, zonder dat het management storingen constanteert.

En voorbeeld, meer inspuiting en andere druk, levert een storing op in de lambda sonde, die niet de juiste waarde krijgt doorgespeeld waar die op is afgestemd.. gevolg.. motor in de noodloop..

Zo is elk electronisch onderdeel en zijn eigenschappen verweven in het motormanagement. Een simpele trekhaak aan laten sluiten door de kwik fit ? vergeet het maar, geen remlicht/lamp zal werken van die aanhanger die er achter hangt. Het motormanangement moet door de dealer opnieuw on line ingelezen worden zodat die weet dat er een trekhaak achter zit.

Bij elke beurt gaat een BMW aan de kast die ook weer on line software updates doorvoerd aan het motormanegement systeem, alle storingen worden uitgelezen, en het motormangement systeem detecteerd een softwarematige verandering door een externe tuner als storing en alle eerder geprogrameerde gegevens worden weer overgeschreven.

Een BMW chippen is niet zo moeilijk, het vermogen houden zonder problemen in het motormanagement systeem zonder storingen is een hel ander verhaal.

Dat is het probleem waar bijna alle tuners tegen aan lopen.

Macboy

Bericht door Macboy » 25 apr 2008, 14:11

Dennis, waarom heeft de 3.2 geen dikkere wand dan? Of wil BMW hiermee een signaal afgeven naar tuners? Ik bedoel, de 286pk versie was al jaren in de markt toen de 3.2 uitkwam.

@Tristan: ik zit ook te overwegen om een 123d te tunen als ik die zou gaan rijden (mijn gevoel wordt steeds sterker om voor de 123d te gaan).

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 25 apr 2008, 14:14

Vergeet het maar, je komt er niet eens in! Die nieuwe computers zijn zo super beveiligd.. hetzelfde is helaas zo bij MINI.. anders had ik nu ook al 230pk (is vanaf modeljaar 2008 bij MINI)

Volgens mij zijn die nieuwe (2008) computers nog steeds niet te kraken van BMW en MINI.. zelfs met een Unichip is het lastig we hebben er met moeite 12pk extra uitgehaald bij mijn Clubman Cooper-S :? dus dat schiet niet op.. die computers zijn super goed beveiligd en zelfs de turbodruk wordt automatisch weer terug geregeld..
Daarom is er nog niks voor de x35i serie's (denk ik :wink: voordat ik opgehangen wordt :lol: )

GTRene

Bericht door GTRene » 25 apr 2008, 14:16

Macboy schreef:Dennis, waarom heeft de 3.2 geen dikkere wand dan? Of wil BMW hiermee een signaal afgeven naar tuners? Ik bedoel, de 286pk versie was al jaren in de markt toen de 3.2 uitkwam.

@Tristan: ik zit ook te overwegen om een 123d te tunen als ik die zou gaan rijden (mijn gevoel wordt steeds sterker om voor de 123d te gaan).
en hier dan? volgens mij zonder box>>

http://www.ziptuning.nl/chiptuning/Tuni ... matie.html

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 25 apr 2008, 14:18

Macboy schreef:Dennis, waarom heeft de 3.2 geen dikkere wand dan? Of wil BMW hiermee een signaal afgeven naar tuners? Ik bedoel, de 286pk versie was al jaren in de markt toen de 3.2 uitkwam.

De 3.2 is gewoon een uitgeboorde 3.0 in essentie. motorcode is dan ook S50B32 ipv S50B30.

Op de kop na (dubbele vanos) zijn die blokken dan ook identiek.

GTRene

Bericht door GTRene » 25 apr 2008, 14:32

Rico v Velzen schreef: Bij elke beurt gaat een BMW aan de kast die ook weer on line software updates doorvoerd aan het motormanegement systeem, alle storingen worden uitgelezen, en het motormangement systeem detecteerd een softwarematige verandering door een externe tuner als storing en alle eerder geprogrameerde gegevens worden weer overgeschreven.
bi zip tuning schrijven ze dit>>
335i E90 306 pk

Bijzonderheden De Ziptuning aanpassing bestaat uit vier fasen die bij elkaar ongeveer 1,5 uur duren: instellingen bepalen, software uitlezen, software aanpassen en terugplaatsen en testen.
Alle tuning word bij Ziptuning op maat ontwikkeld. Dit is de meest duurzame methode.
U krijgt op de aanpassing 3 jaar garantie. Deze aanpassing is niet waarneembaar met diagnose.
Standaard Ziptuning Verschil
Vermogen 225 kW 268 kW 43 kW
306 pk 364 pk 58 pk
Koppel (trekkracht) 400 Nm 512 Nm 112 Nm
Toeren max. koppel 3200 tpm 2900 tpm - tpm
Topsnelheid 250 km/h 305 km/h 55 km/h
Acceleratie 0-100 km/h +/- 5.5 s Vraag offerte aan »
Verbruik binnen beb. kom 14.40 / 100 km 13.68 / 100 km -0.72 / 100 km
Verbruik buiten beb. kom 6.80 / 100 km 6.46 / 100 km -0.34 / 100 km
Verbruik gecombineerd 9.60 / 100 km 9.12 / 100 km -0.48 / 100 km
het vet geschreven gedeelte, en had zoiets al eens vaker gehoord, dus bij een beurt zou je in principe geen last hebben van overschrijving :roll: en helemaal als je toch geen BMW garantie hebt dan kun je de chip sticker op de DME plakken zodat ze niet zomaar overschrijven.

Tristan

Bericht door Tristan » 25 apr 2008, 14:40

Macboy schreef: @Tristan: ik zit ook te overwegen om een 123d te tunen als ik die zou gaan rijden (mijn gevoel wordt steeds sterker om voor de 123d te gaan).
Me 2. 3-deurs hatch in Alpineweiss en M-pakket met 18'. 8)

Knot

Bericht door Knot » 25 apr 2008, 15:00

300+, dan gaat ie wel lekker met een 335i :)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 25 apr 2008, 17:34

Dennis Schroyen schreef:

De 3.2 is gewoon een uitgeboorde 3.0 in essentie. motorcode is dan ook S50B32 ipv S50B30.

Gelul :lol:

De 3.0 en de 3.2 hebben dezelfde boring dus de wanddiktes zijn gelijk. Alleen hebben ze de slag langer gemaakt. Bieden hebben ongeveer 86mm boring. De 3.0 heeft ongeveer 86mm slag waar de 3.2 een 91mm slag heeft.

Daar zit dus al 1 van je problemen, namelijk dat de versnellingskrachten op je onderblok groter zijn.

Verder zijn de krukas en drijfstangen van een 3.2 lichter als bij een 3.0.

Verder heeft de 3.2 een compleet andere kop, met oa kleppen met dunnere stelen. Dubbel Vanos idd. De hele valvetrain is lichter gemaakt om vanwege betrouwbaarheid bij een iets hogere redline. Verhoogde compressie verhouding. Het inlaattraject is iets gewijzigd tov de 3.0, oa grotere TB's en andere intake runners. En er word met een 5 bar benzinedrukregalaar gewerkt ipv 3 bar die je op de 3.0 vind. Het motormanagment van de 3.2 is van Siemens ipv Bosch en heeft oa de vanos controller geintegreerd ipv 2 losse units zoals bij Bosch. Dat is al een ander probleem. Een 3.0 kan je goedkoop een chip voor krijgen bij elke tuner op de hoek of ebay, en dat doen de meesten ook. Bij een 3.2 moet dat ding dus serieel geprogrammeerd worden omdat je in die DME geen chip verwisselen kan.

Verder heeft de 3.2 standaard de dual pickup carterpan. Zo zijn er nog wel wat verschillen.

Het is allemaal iets minder simpel als jij denkt geloof ik :)

Dat ze bijna dezelfde motorcode hebben klopt, S50B30 en S50B32. De S50B32 is een doorontwikkeling van BMW zelf, van huis uit getuned zeg maar.

Matthijs

Bericht door Matthijs » 25 apr 2008, 18:35

Dank je Bert, ik ga veel van jouw info maar even opslaan en er een bmw bijbel van maken. :D

Volgens mij heb ik ook al eens eerder info van jouw opgeslagen van een ander forum in ieder geval bedankt.

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 25 apr 2008, 19:13

Bert ///M3 schreef:
Dennis Schroyen schreef:

Gelul :lol:

De 3.0 en de 3.2 hebben dezelfde boring dus de wanddiktes zijn gelijk. Alleen hebben ze de slag langer gemaakt. Bieden hebben ongeveer 86mm boring. De 3.0 heeft ongeveer 86mm slag waar de 3.2 een 91mm slag heeft.

Daar zit dus al 1 van je problemen, namelijk dat de versnellingskrachten op je onderblok groter zijn.

Verder zijn de krukas en drijfstangen van een 3.2 lichter als bij een 3.0.

Verder heeft de 3.2 een compleet andere kop, met oa kleppen met dunnere stelen. Dubbel Vanos idd. De hele valvetrain is lichter gemaakt om vanwege betrouwbaarheid bij een iets hogere redline. Verhoogde compressie verhouding. Het inlaattraject is iets gewijzigd tov de 3.0, oa grotere TB's en andere intake runners. En er word met een 5 bar benzinedrukregalaar gewerkt ipv 3 bar die je op de 3.0 vind. Het motormanagment van de 3.2 is van Siemens ipv Bosch en heeft oa de vanos controller geintegreerd ipv 2 losse units zoals bij Bosch. Dat is al een ander probleem. Een 3.0 kan je goedkoop een chip voor krijgen bij elke tuner op de hoek of ebay, en dat doen de meesten ook. Bij een 3.2 moet dat ding dus serieel geprogrammeerd worden omdat je in die DME geen chip verwisselen kan.

Verder heeft de 3.2 standaard de dual pickup carterpan. Zo zijn er nog wel wat verschillen.

Het is allemaal iets minder simpel als jij denkt geloof ik :)

Dat ze bijna dezelfde motorcode hebben klopt, S50B30 en S50B32. De S50B32 is een doorontwikkeling van BMW zelf, van huis uit getuned zeg maar.
Ok Bert, ik zwijg al :lol:

Dit is wat er mij destijds werd verteld en leek me logisch na het vergelijken van technische tekeningen. Dual pickup carter wist ik ook, mijn 3.0 was omgebouwd naar dual pickup. Maar was niet echt een grote verandering he.

bedankt voor je bijdrage, weet ik ook weer hoe de klep ECHT aan de steel zit :wink:

Fernando

Bericht door Fernando » 25 apr 2008, 19:17

Bert is een rijdende BMW-bible.... :wink:

Plaats reactie